اگر از کنار ساختمان های شیک و لوکس شهری عبور کنید با برج های سر به فلک کشیده ای مواجه می‌شوید که به هیچ دوره تاریخی و مکانی تعلق ندارند و تنها حسی از اشرافیت را به رخ می کشانند. این بناها به سبک نئوکلاسیک معروف هستند که برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان می باشد.

گروه فرهنگی مشرق - هنر معماری بخشی از هویت تاریخی یک کشور به شمار می رود که میراثی گرانبها برای آیندگان خواهد بود و از سویی دیگر این هنر ارزشمند، بازتابی از دین، تمدن و فرهنگ یک مملکت است که به جهانیان عرضه می شود. بنابراین معماری؛ هنری است، فاخر که تاریخ، فرهنگ، تمدن، دین و سبک زندگی را توامان به تصویر می کشاند.  
در دوران رضاشاه، با اضافه شدن موتیف های ایران باستان، سبکی بی پایه و اساس از معماری نئوکلاسیک اروپایی در ایران پایه گذاری شد. یکی از اهداف رضاشاه در حمایت از باستان گرایی، اسطوره سازی و توجیه ایدئولوژیکی و ایجاد پشتوانه فرهنگی برای حکومت دیکتاتوری خود بود. شاه و مشاورانش سعی داشتند تا ضمن نفی بخشی از تاریخ ایران[دوران پس از ورود اسلام] میراث باستانی قبل از اسلام را با الگوهای غربی پیوند دهند.



معماری اسلامی- ایرانی؛ جزئی از شناسنامه و هویت ملی کشور ایران است. بسیاری از معماران خارجی، آن گاه که با این هنرنمایی زیبا و منحصر به فرد ایرانیان مواجه می شوند، به تحسین این هنر اصیل ایرانی – اسلامی وادار می شوند. چرا که این هنرمندی معماران با ذوق ایرانی، دارای ظرافتی چشم نواز است که هیچ گاه دچار دلزدگی و یکنواختی نمی شود و همواره معنا و مفهومی خاص را به آدمی منتقل می کند و همیشه آرامش، تازگی، سرزندگی و پویایی با  معماری ایرانی – اسلامی عجین است.

 
دیکتاتورهایی همچون "هیتلر" و "موسولینی" به دلیل حس سلطه طلبی و گرایش به گذشته و باستان گرایی، علاقه وافری به سبک معماری نئوکلاسیک داشتند و رضاشاه نیز دقیقا در همین مسیر قدم گذاشت

چرا  معماری ایرانی- اسلامی، این ذوق هنری که با فرهنگ و تاریخ و دین کشورمان انس و الفتی دیرینه دارد، مدت هاست از معماری شهری رخت بربسته و جای خود را به معماری غریب و نا آشنایی داده است که آدمی با آن هرگز مانوس نمی شود و نیز بعد از اندک زمانی انسان را دچار دلزدگی می کند؟

***میراث شوم رضاشاه
اگر از کنار ساختمان های شیک و لوکس شهری عبور کنید با برج های سر به فلک کشیده ای مواجه می شوید که به هیچ دوره تاریخی و مکانی تعلق ندارند و تنها حسی از اشرافیت را به رخ می کشانند. این بناها به سبک نئوکلاسیک معروف هستند که برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان می باشد. ورود این نوع معماری مخرب غربی، که هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی منسوخ و حتی ممنوع شده است، به دوران پهلوی اول باز می گردد. در دوران پهلوی اول، معماری کلاسیک غربی، در دو حوزه آکادمیک و اجرایی، به کشورمان وارد شد.
 

این بناها به سبک نئوکلاسیک معروف هستند که برداشتی فرمال از بناهای یونان و روم باستان می باشد. ورود این نوع معماری مخرب غربی، هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی منسوخ و حتی ممنوع شده است

***دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سیطره بهاییان و فرانسوی ها
در حوزه آکادمیک، یکی از مصادیق وابستگی شدید به غرب و عدم خودباوری در بهره گیری از استعدادهای درونی، نحوه ی تأسیس، مدیریت و محتوای دروس دانشگاه تهران و من جمله، دانشکده هنرهای زیبای تهران بود. طرح جامع و مکان یابی دانشکده های دانشگاه تهران در سال 1313 توسط یک هیئت خارجی(شامل آندره گدار، ماکسیم سیرو، رولان دوبرول، نیکلای مارکوف و الکساندر موزر) و تنها با حضور یک ایرانی(محسن فروغی) تهیه شد. دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشکده حرفه ای معماری ایران، کاملا به شیوه ی مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار) اداره می شد. خودباختگی سران رژیم و وزیر معارف و بی توجهی آنان به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی تا آنجا بود که دانشجویان از بدو ورود به دانشکده، با کپی کردن از تصاویر عناصر معماری "نئوکلاسیک یونان” و روم باستان، دروس معماری را پشت سر می گذاشتند. اولین رئیس دانشکده هنرهای زیبا، "آندره گدار"، معمار فرانسوی بود.

پس از "آندره گدار"، "محسن فروغی" ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده گرفت، وی علاوه بر نقش جاده صاف کنی سیاست های استعماری کشورهای بیگانه،ارتباط نزدیکی با باندهای قاچاق آثار باستانی داشت و فساد مالی نیز جزیی از مشخصات وی به حساب می آمد. در نهایت،"محسن فروغی" به دلیل اختلاس و سوء استفاده کلان در پروژه ساختمان مجلس سنا از ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برکنار شد.پس از فروغی، "هوشنگ سیحون"، ریاست این دانشکده را بر عهده گرفت. وی معماری بود که به دلیل تحصیل در دانشکده هنرهای زیبای پاریس و عضویت در فرقه ضاله بهاییت، بهترین گزینه برای سیاست گذاران فرانسوی جهت تصدی مدیریت دانشکده هنرهای زیبا به شمار می رفت.

 
معماری مخرب نئوکلاسیک، مسابقه‌ای کودکانه میان سرمایه‌داران برای به رخ کشیدن ثروت خود در قالب بناهای رومی و یونانی به راه انداخته است

***رضاشاه در مسیر هیتلر و موسولینی

 دیکتاتورهایی همچون "هیتلر" و "موسولینی" به دلیل حس سلطه طلبی و گرایش به گذشته و باستان گرایی، علاقه وافری به این سبک معماری داشتند و رضاشاه نیز دقیقا در همین مسیر قدم گذاشت. در دوران وی با اضافه شدن موتیف های ایران باستان، سبکی بی پایه و اساس از معماری نئوکلاسیک اروپایی در ایران پایه گذاری شد. یکی از اهداف رضاشاه در حمایت از باستان گرایی، اسطوره سازی و توجیه ایدئولوژیکی و ایجاد پشتوانه فرهنگی برای حکومت دیکتاتوری خود بود. شاه و مشاورانش سعی داشتند تا ضمن نفی بخشی از تاریخ ایران[دوران پس از ورود اسلام] میراث باستانی قبل از اسلام را با الگوهای غربی پیوند دهند. این نوع معماری ابتدا در ساخت بناهای متعلق به شهرداری ها به کار رفت و سپس در ساختمان‌های اصلی بانک ها و ادارات دولتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن با گسترش روزافزون معماران غربی، این نوع معماری در ابنیه مسکونی نیز رواج پیدا کرد.


 
***وارثان هوشنگ سیحون و محسن فروغی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت اکثر شرکت های معماری غربی در ایران متوقف شد و روند غربگرایی در معماری بناهای دولتی تقریبا به صفر رسید و در ابنیه مسکونی نیز به شدت کاهش پیدا کرد، اما وارثان "هوشنگ سیحون" و "محسن فروغی" با هدایت سرمایه‌داران ناآگاه، غربگرایی در معماری را در دو حوزه آکادمیک (آموزش دانشجویان و نشر کتاب های مروج معماری غربی) و اجرایی (رواج قارچ گونه سبک نئوکلاسیک در ابنیه مسکونی) در پیش گرفتند. معمارانی که از سلیقه‌‌ای غیرحرفه‌ای و برخلاف هویت اسلامی ایرانی پیروی کرده و همواره در جهت منافع شخصی بخشی از سرمایه‌داران حرکت کرده و با این کار باعث توسعه این سلیقه مبتذل در جامعه شدند.این در حالی است که معمار در جایگاه هنرمندی متعهد و اندیشمند، مسئولیت ارتقای سطح سلیقه و درک زیبایی و کیفیت‌خواهی و به‌طور کلی رشد فرهنگ جامعه را برعهده دارد و معمارانی از این دست نه تنها کمکی در این ارتقای فرهنگی نمی‌کنند بلکه به وضوح بازدارنده‌ رشد فرهنگی جامعه هستند و به ابتذال سیمای شهر نیز می‌افزایند.
 


***معماری نئوکلاسیک در کشورهای غربی به کلی منسوخ شده

به هر حال، اتفاق جاری در کلانشهرهای کشورمان، یعنی ادای التقاطی و مبتذل معماری کلاسیک و نئوکلاسیک در حالی روبه گسترش است که معماران این گونه بناها، به روز بودن و همراهی با روند مدرن معماری جهان را توجیهی منطقی برای این کار می‌دانند و این در حالی است که این نوع معماری در حال حاضر به کلی در کشورهای غربی منسوخ شده است و حتی اگر این معماران و سرمایه‌داران بخواهند در شهرهای اروپایی و آمریکایی این سبک را اجرا کنند، توسط مدیریت شهری و شهرداری‌ها از این نوع حرکات جلوگیری می‌شود. کما این‌که اخیرا در لس‌آنجلس آمریکا و بارسلونای اسپانیا قوانینی علیه این نوع معماری وضع شده و در تورنتوی کانادا نیز این موضوع تحت بررسی است. معماری نئوکلاسیک هیچ ارتباطی با هویت اسلامی ایرانی معماری کشورمان نداشته و با تزیینات فراوان و هزینه‌های گزاف، علاوه بر اینکه تجمل‌گرایی و تظاهر را در کلانشهرهای ما گسترش می‌دهد، ظاهری بسیار بی‌هویت را نیز به سیمای شهرهای ما تحمیل کرده است و مسابقه‌ای کودکانه میان سرمایه‌داران برای به رخ کشیدن ثروت خود در قالب بناهای رومی و یونانی به راه انداخته است.
 
این در حالی است که آوازه ایران در معماری جهان آن چنان طنین افکنده که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن می‌داند. اکنون چندین سال است که کشورهای مختلف جهان، از امارات تا انگلستان، هرکدام به نوعی به کنکاش در معماری اسلامی ایرانی کشورمان پرداخته و به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند. وقتی کارشناسان معماری از دیگر کشورها به ایران سفر می‌کنند و چهره ناهمگون و هزار رنگ معماری در کلانشهرهای کشورمان را مشاهده می‌کنند، با تأسف این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا شما نتوانستید از معماری غنی پیشینیان خود در تلفیق با تکنولوژی معاصر بهره ببرید و در نهایت به تقلید معماری غربی در اکثر بناهای معاصر خود روی آوردید؟ سؤالی که ذهن بسیاری از هموطنانمان را هم به خود مشغول کرده است و اینجاست که وزارت راه وشهرسازی در کنار شهرداری‌های کلانشهرهای ایران با همکاری نخبگان می‌بایست پاسخی جامع برای این پرسش بیابند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کردار ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 0
    مشرق جون این تحلیل های آبکی رو از کجا میاری؟؟!! عزیز من تمام معمارانی که زمان رضا یا محمدرضا در کشورهای اروپایی یا آمریکایی تعلیم دیدند که یا مردند یا در خارج از کشور زندگی میکنند! به عنوان مثال همین بنای مسکونی که عکسشو گذاشتید مال چند سال پیشه؟؟ مال زمان رضا شاهه یا محصول دست پرورده های خودمون در دانشگاههاست؟ وقتی که معماری ما بی هویت میشه معماران هم میرن سمت معماری فرهنگ های دیگه ! وقتی که توی این کشور هیچ تلاشی برای بازیابی فرهنگ ایرانی اسلامی نمیشه همین میشه که میبینی... این هم خروجی دانشگاههای الان خودمونه نه 60 سال پیش!! ساختمان اصلی بانک ملی هم کلاسیک بود که در زمان پهلوی ساخته شد؟ اون که از فرهنگ خودمونه! نه عزیز من تمام این معماریهای نا مانوس و بیگانه محصول کم کاریهای خودمون در همین دورانه نه دهه های قبل!! طرح های هوشنگ سیحون و کامران دیبا و معماران گذشته رو نگاه کنید خودتان قضاوت کنید که در گذشته به سمت معماری غربی رفتیم یا در عصر حاضر...
  • مهدی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    10 0
    شما که این اراجیف را سر هم کردی لابد مخاطب را ابله فرض کرده ای. ساختمان های احداث شده درحال حاضر چه ربطی به رضا شاه ومو سولینی و هیتلر دارد این نوع بنا ها سلیقه رانت خواران زمان حال است که حضرتعالی هم رسانه انها هستی.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    آخه عزیز من اون تصویری که روی تیتر یک گذاشتید کجاش معماری نئو کلاسیکه سوتی ها!
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 0
    خوب که چی؟؟؟
  • رضا معمار ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 4
    جدای از برخی از تصاویر مطالب مهم و مناسبی را بیان فرموده اید. واقعا نمی دانم چه بگویم بدور از هرگونه اغراق رضا شاه تمامی ارزشهای بنیادین مملکت ما را لگد کوب کرد از دوره او به بعد عملا در ایران وجود ندارد و آنچه شما نقد می کنید ساختمان سازی است نه معماری. بنده در سالهایی که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درس می خواندم همیشه با این موضوع دست به گریبان بودم که آنچه به ما آموزش می دهند هیچ نسبتی با معماری سرزمینمان ندارد و فقط ساختمان سازی را فرا می گیریم. اینک بیش از بیست سال است که دارم کار می کنم و هرروز را بدتر دیروز می بینم. باید آموزش را ریشه ای اصلاح کنیم. و الا این غرب زدگی ها همه چیزمان را نابود می کند
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 4
    احسنت
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    مطلبتون خیلی چرنده معماری زمان رضاشاه معماری ملی گرایی قبل از اسلام بوده که البته رگه هایی از معماری اسلامی هم در کارهاشون هست و اصلا ربطی به یونان و روم نداره مشرق لطفا دقت کنید
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    با این کارها چه چیزی رو میخواین ثابت کنید به نظر من شما به شعور مخالبانتون توهین میکنید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    چه کسی با زیباسازی شهر مخالفه نکنه دوست دارید مثل 100 سال پیش خانه درست کنیم؟مشرق جان خواهشآ با این مطالب ارزش خودتو کم نکن،قطعآ با پیشرفت علم،معماری ها هم نوین می شوند،البته بنده قبول دارم که اصل معماری ایرانی اسلامی تا حدودی کمرنگ شده و باید معماری اصیل اسلامی ایرانی خودمان را با جدیدترین متدها و فناوری های روز دنیا مخلوط کنیم و یک معماری باشکوه،مدرن و زیبا را به دنیا عرضه کنیم.
  • حسن ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 0
    سلام دوستان قسمتی از تحلیل شما صحیح است و منشا این معماری بیشتر جاه طلبی میباشد ولی این معماری بیشتر به فرهنگی مربوط میباشد که در اصطلاح عامی آن به "تازه به دوران رسیدم معروف است "و بانی این تفکر هم در چند نفر معمار محدود در ایران خلاصه میشود که کاملا با دید تجاری ودرک از خواست عمومی جامعه و توجه به جمله فوق مشغول تجارت دراین رشته هستند که این افراد در جامعه معماری حرفه ای ایران هم هیچ جایگاهی ندارند و اگر به مباحث علمی و مجامع علمی و دانشگاهی هم در رابطه با معماری مراجعه کنید اثری ازاین تفکر وجود ندارد . در ضمن اینکه بایستی به نگارنده هم یادآوری شود که کارهای مربوط به هوشنگ سیحون "به عنوان مثال مقبره بوعلی سینا"یا آقای فرمانفرما "ساختمان وزارت نقت" ویا آقای حسین امانت"برج آزادی" جزء کارهای با ارزش معماری معاصر ایران میباشد که نباید با دید غرب زدگی و یا تقلید وغیره دیده شود . چون ما در دورانی قرار داریم که علاوه بر حفظ فرهنگ بومی و سنتی ایرانی درک از جمعه جهانی هم باید داشته باشیم و نمی توان در قرن 21 ساختمان سه طبقه با طاق و قوس و کاشی کاری رنگی ساخت و به عنوان وزارت خانه از آن استفاده نمود.حفظ هویت و پایبندی به سنت و عقاید در جاه زدن نیست! در خاتمه پیشنهاد میشود که این موارد با دید گاهی کاملا حرفه ای تنظیم شود چون برای شما به عنوان یک رسانه میبایست حفظ آبرو نماید و برای نگارنده هم بایستی با علم کامل به موضوعات در صورت نقد هر موردی استنادات علمی و عقلی داشته باشد.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    من رضا شاه قبول ندارم ولی از اشکال ایرانی استفاده میشد مثل نیلوفر 12 پر و تخت جمشید اما این نوع منمای ساختمان فقط یک نوعتقلید کورکورانه از معماری یونان است که قوانیین انرا نیز را رعایت نکرده فقط با مستقل شدن معماران از کارفرمایان
  • ana ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    بسیار عالی وزیبا هست ومعماری در دوره پهلوی .بهتر از حال حاضر است
  • احمد ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    کردار جان منظورش اینه که بنیانگذار این قضیه پهلوی اول بوده (گفته میراث رضاخان) دقت کنی گفته وارثان سیحون وفروغی نگفته که خودآنها دارند الان ساختمان تو ایران می سازند ولی متاسفانه در دوران فعلی شتاب این قضیه به شدت زیاد شده حق باشماست مگه نشنیدی که خشت اول چون نهد معمار کج تاثریا می رود دیوار کج میزان این کجی اول کمه هرچی پیش می ره اضافه میشه
  • علی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    بعضی وقتا خیلی با نمک میشی ممنون مشرق :))))
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    3 0
    بچه ... معماری تازی اجداد تو پوست شتراست . رضاشاه بزرگ
  • محمد ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    اححححححححححسنت درود به شرفت
  • محمد ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    شما فکر کنم با خودتم درگیری!!! بحث اینه که یه عده دارن مثله رضا شاه از هیتلر و موسولینی پیروی می کنن که این نوع ساختمون سازیشون از اعتقاداشونه! در ضمن بهتره یه نگاهی به بنز سواران غرب زده و آغازه گرامیش که با پرونده سنگینش ول میچرخه بندازی تا بفهمی رانت خواری اصلا یعنی چی :)
  • استوکولو ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    نه مشرق تو این روزا میخواد یکی رو بکوبه
  • حرف حق ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    2 1
    بابا دیگه زشته بعد سی و چند سال از انقلاب هنوز کم کاری ها و بدبختی های امروزمون رو به گذشته منصوب می کنیم . برادر من ، در دوران پیش از انقلاب ساختمان های دولتی بسیاری هم ساخته شد که نمونه ی تلفیق شده ای از معماری پیش از انقلاب و معماری مدرن بود (که البته لازم بود تلفیق صورت بگیره تا امکان اجرا وجود داشته باشه ، وگرنه نمی شد یک هتل 10 طبقه رو با کاه گل ساخت!) و البته در بعد از انقلاب هم چون هیچ نهادی این مسئولیت رو به دوش نکشید معماری در شهرهای جدید کاملا سلیقه ای شد و به همین دلیله که وقتی در محله های جدید شهر قدم می زنیم در یک خیابان 500 متری ، یا انواع سبک های معماری از شیشه ، آجر ، کامپوزیت و غیره رو میبنیم در حالی که در کشورهای اروپایی تفاوت نما در یک خیابان شاید فقط محدود به رنگ ساختمان ها و نمای پنجره ها باشد . خلاصه اینکه ، الان 40 سال از انقلاب گذشته ، شاه ، فروغی و کلا هر کسی که بدبختی های امروز ما روزی از آنها سرچشمه می گرفته است ، مرده اند . دیگر هم زمان کافی داشته ایم هم نیروی کافی . این حرفها و بهانه ها چیزی را عوض نمی کند . دیدمان را عوض کنیم ، مشکل را پیدا کنیم و بعد دنبال راه حل باشیم ، با فرفکنی فقط مشکل را بدون راه حل رها می کنیم تا همجنان به حیاتش ادامه دهد .
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آفرین. چرا معماری یونان یا همان نماهای رومی تو کشورهای غربی ممنوع شده؟؟؟ چرا صورت مساله ای که میارید رو جوابی براش نمیذارید؟؟ میدونید چرا بناهایی که الان تو سرزمین اسلامی ساخته میشن فاقد روح و معنا هستن؟ چرا دیگه بناهایی مثل خانه های بروجردیها یا امثال آن ساخته نمیشن؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    6 0
    همین قدر بدونید که نویسنده تون حتی حاضر نشده اسمشو پای خزعبلاتش بذاره. رحم الله من یقرأ الفاتحة بلا صلواة
  • جانب الطور ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    عجب مخاطبای با حالی مشرق داره البته غیر از من.. خب نویسنده راست میگه دیگه؛معماری اسلامی با معماری نئوکلاسیک فرقهای بارزی با هم دارند که متاسفانه به دلیل اسلامی نبودن علوم انسانی ما جز خواص از دانشجویان و مردم کسی متوجه نمیشوند.من از مشرق درخواست دارم که بحث معماری اسلامی و معماری غیر اسلامی را مفصل مطرح کنه که امثال مخاطبای شما امر براشون مشتبه نشه.....
  • معمار ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 1
    آثار هوشنگ سیحون از ایرانی پارسی تر: آرامگاه نادرشاه در مشهد آرامگاه کمال الملک در نیشابور آرامگاه ابوعلی سینا در همدان(۱۹۵۱) آرامگاه خیام در نیشابور(۱۳۳۸) آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان مقبره عباس میرزا و بعضی دولتمردان قاجار ساختمان بانک سپه در تهران بنای موزه توس آرامگاه فردوسی اونوقت به اینا بگیم غربی!
  • رضا ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 2
    چقدر کاربرای این سایت ارزشی سینه چاک رضا میرپنج هستند واقعا تعجب کردم. کسی که حضرت امام در اکثر سخنرای هایی که راجع به گذشته مملکت داشت ازش به بدی و نفرت یاد می کرد و اون رو مسبب بسیاری از گرفتاری ها و مصیبت های وارد بر ملت می دونست. اینجا که اینقدر طرفدار این فرد هستند وای به سایتهای روشنفکر و دگراندیش و افسادطلب.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    خیلی هم شیکه!
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    حیف که موضوع خوب را با تحلیل و متن بیخود خراب کردی!!
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    زنده باد ایران و مرگ بر همه
  • ایرانی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    واقعا،معماری بنای برج آزادی،تالار وحدت و ... رو ببینید در یک نگاه متوجه ایرانی بودن سبک آن میشوید و حالا ساختمان مجلس و برج میلاد و ... رو ببینید در ضمن خیلی دلتون برای معماری ایران می سوزد مقاله ای برای بادگیرای ایرانی که به ثبت اماراتی ها داره میرسه بنویسید
  • فرید ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    انصاف، انصاف،انصاف ، ای .... بر انصاف نداشته ات!
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    دوست عزیز،اگه تاریخ رو مطالعه نکردید یه بررسی به دوره قاجار و ویرانه های آن زمان بیانداز بعدا نظر بده. در اواخر قاجار دیگه چیزی از ارزشهای ایرانی باقی نمونده بود
  • امير ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 3
    واقعا از يك ايراني بعيد هست كه اين تحليل بي محتوا رو در مورد رضا شاه داشته باشه.ظاهرا اصلا از تاريخ و تحليل كردن يك رويداد چيزي سر در نمي آوري.اگه دوران كوتاه حكومت رضا شاه رو ميفهميدي. 1-همينكه الان داري اين ادعا رو ميكني اگه نام فاميل نداشته بايد شما رو مثل همون ادمهاي دوران قاجار صدا ميكردند نه اينكه به فاميل !!!مديون همين ادم هستي. 2- وقتي شما تو يه مملكتي نه بيمارستان داري نه صنعت و نه سواد بايد چيكار ميكرد كه نكرد. 3-وقتي جهل و جاهليت و غارت و راهزني تو جامعه وجود داشت اگه جابجايي برخي از اقوام رو انجام نميداد چي ميشد .ايا به گذشته خودت رجوع كردي ببيني از كدوم دسته هستي .كه الان لاف تمدن گرايي رو ميزني؟ 4-پايان دادن به دوره ي ترويج خرافه پرستي كه رضا شاه رو بعد از ايجاد مدارس براي با سواد شدن فرزندان كافر اعلام كردند. 5- هزاران كارهاي زيربنايي كه بايد بري مطالعه كني 6-رضا شاه يك اسطوره ملي در تاريخ معاصر هست اقاي تحليل گر
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    Badbakht e nafam in sotonha az Takhe Jamshid ast ke roomiha az Iran ekhtebas kardand In sotoonha Irani asil hastand
  • ليلا ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 1
    چرا وقتي ار يك موضوع اطلاع كافي نداريد با اعتماد به نفس راجع به اون مقاله مينويسيد؟اين مطالب همه بي ربط و بي ارزش هستند بخصوص راجع به معمار بزرگ كشورمون سيحون اين چه اراجيفيه نوشتيد؟
  • فرهاد ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 2
    هرجا گندزدین ،هرجا خراب کاری کردین،هرجا کم آوردین سریع بچسبونین به بهائی ها واروپایی ها وبقول خودتان استعمارگران.من موندم بعد سی سال پس خودتان کجایین؟چکار کردین؟ آخه برادر من چرا بی عرضگی وکم کاری وخیانتهای خودمونومیذاریم به حساب دیگران؟یه بارهم بیاین قبول کنیم این آشفتگی ها اثر کارهای خودمونه.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 1
    چرا ميخواهيد هويت ايراني را مقابل هويت اسلامي قرار دهيد؟
  • حامد ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 2
    مشرق جون اگه تو تمام ساختمونها گنبد و گلدسته داشته باشيم خوب ميشه؟؟؟؟راضي ميشي ؟؟؟؟؟
  • نادر ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 1
    چرا کسی نمیگه رضاخان چقدر خدمات واسه ایران انجام داد گیر به چیزای الکی میدیم لیاقت ما همون دکتر! احمدی نژاد هست
  • فریبا ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    دیگه داریم عادت میکنیم که هر جا کم کاری و کاهلی داشتیم بندازیم گردن این و اون و بخصوص مردگان! نویسنده محترم چند کلاس سواد معماری دارن؟ آیا به صرف خبرنگار بودن میتوان در هر حوزه ای ابراز فضل نمود؟ نویسنده قبل از تهمت و بی احترامی به پیشگامان و مفاخر بروند ببینند زمانی که مرحوم سیحون مشغول تحصیلات آکادمیک و مطالعه و علم اموزی بودند پدر و پدربزرگ ایشان کجا گاوچرانی میکردند بعد به خودشون اجازه صحبت راجع به بزرگان را بدهند. علاوه بر این سبک معماری کاملا سلیقه ای است و در هیچیک از کشورهای اروپایی نیز این بک منع نشده و صرفا قانون آنها این است که در خیابانهای مختلف ، سبکهای یکسان باید به کار گرفته شود تا از شلختگی بصری جلوگیری شود. به جای زیر سوال بردن یک سبک معماری بهتر ات تشویق به ارتقای سبک معماری اصیل ایرانی با نگاهی به پیشرفتهای جدید این علم داشته باشیم!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    کاملا موافقم
  • رازی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    بسیار خوب طرحهای پیشنهادی را نشان بدهید آنچه باید باشد را با اسلوب امروزی طراحی کنید و عرضه نمایید نمونه های ساخته شده مناسب را معرفی کنید اروپا را ملاک قرار ندهید بخدا این یکی را خودمان می توانیم مسئولین برای هراقدامی مجوز صادر میکنند چگونه است که نقشه و نمای ساختمان تائیدیه نمی خواهد ... آهای ما خودمان هستیم با همه خصوصیات ایرانی اسلامی بخدا سخت نیست اصلاح آموزش وپرورش , معماری ,کشاورزی ,صنعت و... فقط مدیر لایق ووطن پرست میخواهد چون همه مسلمان هستیم مرگ برخائنین به مومنین
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 1
    یعنی نوشتن همچین مقاله ای فقط از یه ال..... بر میآد!!!!!! من که درس معماری نخوندم میفهمم که کارهای آقای سیحون خیلی خیلی از لحاظ معماری مهم و زیباست. اونوقت شما حتی فرق این دو تارو هم نمیفهمین!! در ضمن همین آقای رضا خان 80 سال پیش با بیل و کلنگ جاده چالوس و تونل کندوان و پل ورسک و صدها طرح دیگه رو که الان با اینهمه ادعا و امکانات و پول 30 ساله می خواین اتوبان بسازین نمیتونین!!! پل هم میسازین بعد 10 سال یه بارون میاد میریزه(پل کن تو جاده قدیم کرج)!! نمای معماری دولیتیتونم دیدیم!! یه نگاهی به تپه های عباس اباد بندازین و ساختمان های دولتی وزارتخونه هارو ببینین!! برج میلاد و ببینین!!ساختمان جدید مجلس رو ببینین!!
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 0
    این معماری که تصاویرش رو گذاشتید حاصل تفکر فرزاد دلیری ها و شاگردانشون هستند نه رضا شاه.....
  • حبیبی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    سیحون بهایی نبود.اون از خانواده ای هنرمند بود و به معماری ایران بسیار علاقه مند بود.سیحون معماری ایران رو به جهان بویژه فرانسویهای پر مدعا شناساند.در طرحایش از هنر معماری ایرانی بسیار استفاده کرد.سیحون اردوهای بازدید از معماری ایران در شهرهای مختلف کشور را برای دانشجویان راه اندازی کرد.اما در کل قبول دارم که معماری در ایران راه خوبی را طی نکرده و ما از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفتیم.در دوره رضا شاه ارامگاههای فردوسی خیام بابا طاهر بوعلی سینا وحافظ سعدی و..... در ایران به سبک معماری ایرانی بدست استاد لر زاده و استاد سیحون ساخته شد که در خور توجه است.
  • استوکولو ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    شما اگه تو عربستان زندگی میکردید الان با جلیقه انتحاری نابود میشدید افراطی هستین اعتدال....
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    درود خداوند برتو باد کاملا باهات موافقم ولی فکر کنم مشرف قاطی کرده که گزاشته انتشار بشه
  • منیره سعیدی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    رضا شاه یک دیکتاتور به تمام معنا بود.. عکس ها و تصاویرش موجود است و خاطراتش همیشه نقل مجالس است او کمبود عاطفی و روحی داشت البته کارهایی هم کرد که خوب و بد هم داشت
  • استوکولو ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 2
    رضا شاه خدمت های زیادی به ایران کرد خدا رحمتش کنه ولی بزرگترین اشتباه دوره قبلی رو انجام داد که اون هم برداشتن حجاب بود به صورت اجبار ولی اگه ازاانه بود بهتر بود و الا ما الان هم قدر غربی هابودیم وشایدم بالاتر
  • مهران ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 1
    واقعا مخاطب رو چقدر احمق فرض می کنی؟! شعور و حیا هم چیزهای بدی نیستن! میخوای فردا هم یه مقاله بنویس آلودگی هوا رو بنداز گردن رضا شاه. حیف از اون شناسنامه ای که برات به میراث گذاشته!!!
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    تا اونجایی که یادم میاد معماری قبل از انقلاب -به جامانده- شامل عمارت های بزرگ و حیاط های دلباز و باغ و بوستان و مناسب جغرافیای محیط است یادگاری از دوران فئودالی. معماری شهری عصر پهلوی هم حداقل این است که بی اصالت نبود بنای میدان شهیاد(آزادی) مثلا. فاجعه مربوط به همین ده بیست سال اخیر است که یک معماری بی ریشه انبوه سازی هیولایی در شهرها رشد کرد.
  • یک معمار ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    آره گرونی خونه هم تقصیر رضا شاهه !
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    " آوازه ایران در معماری جهان آن چنان طنین افکنده که تاریخ معماری جهان خود را وامدار آن می‌داند"!!!!!!! این توهمات چیه شما می زنین!! خسته نشدین از این منم منم کردن و خود برتر بینی؟! بیدار شین دیگه!
  • حسن ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق در تحلیل های بی خود الحمدلله مث کیهان شده
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    خلاصه کلام رو ناشناس 07/48 گفت...
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    به هر حال همه چیز باید به هم بیاد!
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    چی میگی؟ ما شعارمون گفتگوی تمدنهاست، تو از ما نیستی
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    ماشالا چقدر همه ادب دارند،یکی حرف حساب نزد همه ام کارشناس اگه انتقادی به مقاله دارید با زبان علم حرف بزنید نه دروازه غاری یه روزی چشماتون رو باز میکنید که خیلی دیر شده
  • لیلی ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    ببخشید البته این سبک معماری از زمان ناصرالدین شاه اومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس