کد خبر 27011
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از کمبود بودجه در بخش هنر کشور، گفت: در حال حاضر مواردي وجود دارد که يک پروژه وزارت راه و نيرو به اندازه کل وزارت ارشاد بودجه دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر در خرم آباد، حميد شاه آبادي ظهر شنبه در جمع روساي انجمن هاي هنري استان لرستان در سخناني با اشاره به برگزاري نشست هاي تخصصي با هنرمندان استانهاي مختلف، اظهار داشت: اين نشست ها در راستاي شنيدن صحبت هاي هنرمندان و جستجوي راهکارها براي رفع مشکلات هنرمندان برگزار مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه حوزه هنر نيازمند سفرها و نشست هاي تخصصي است، بيان داشت: اين نشست هاي تخصصي داراي برکات زيادي براي هنرمندان و مسئولان اين حوزه است.

 

فعاليت 11 هزار دانش آموخته رتبه ممتاز در زمينه خوشنويسي

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فعاليت جامعه آماري زيادي از هنرمندان در کشور، يادآور شد: در حال حاضر 11 هزار دانش آموخته رتبه ممتاز در زمينه خوشنويسي در کشور فعاليت دارند.

شاه آبادي تصريح کرد: امروز جامعه خوش نويسان ما به جايي رسيده است که با جمعيت 11 هزار نفري سر و کار داريم.

وي به رشد هنرمندان در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: زماني تنها 16 گروه تئاتري در کشور فعاليت داشتند ولي امروز در سراسر کشور سالانه بيش از يک هزار نفر دانش آموخته رشته تئاتر فارغ التحصيل مي شود.

 

جمعيت هنرمند با زيرساخت هاي موجود سازگاري ندارد

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: اين در حاليست که متاسفانه عنايت به حوزه هنر که ريشه در مولفه ها و نگرش هاي مختلف دارد دست ما را خالي گذاشته تا مشکلات موجود در اين بخش را حل کنيم.

وي به چالشهاي موجود در اين بخش اشاره و تصريح کرد: جمعيت هنرمند و تحصيل کرده کشور در بخش هاي مختلف هنري با زيرساخت هاي موجود در اين زمينه سازگاري ندارد.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: زيرساخت هاي بخش هنري کشور نيازمند يک انقلاب بنيادين است.

 

کمبود بودجه در بخش هنري کشور

شاه آبادي با اشاره به اينکه بودجه وزارت ارشاد 320 ميليارد تومان است، يادآور شد: اين در حاليست که از اين حجم بودجه اي 20 ميليارد تومان به معاونت هنري اختصاص يافته است.

وي با اشاره به سفرهاي دور سوم هيئت دولت، بيان داشت: در قالب اين سفرها اعتباري بالغ بر يک هزار و 500 ميليارد تومان در دل بودجه جا داده شد که تاکنون از اين ميزان 20 درصد وارد سيستم شده است.

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سهم 200 ميلياردي وزارت ارشاد از اين بودجه، تصريح کرد: اين بودجه در اختيار استانها با محوريت استانداري و کارگروهها قرار گرفته است.

شاه آبادي با تاکيد بر ضرورت استفاده از ظرفيت هاي موجود در اين زمينه، عنوان کرد: تشکلهاي هنري مي توانند به عنوان واحدهاي عمل کننده ستادي و اجرايي از بودجه هاي جاري در اين زمينه استفاده کنند.

وي با تاکيد بر اينکه انجمن هاي هنري بالاترين سرمايه فرهنگي هنري کشور هستند؛ خاطر نشان کرد: بايد تلاش شود اين تشکلها حفظ شوند.

 

شناسايي 110 گروه تئاتري مستعد صدور پروانه

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين به آئين نامه استقرار گروههاي تئاتري اشاره کرد و بيان داشت: آئين نامه اجرايي اين امر چند ماه پيش به استانها ابلاغ شده است.

شاه آبادي با اشاره به معرفي گروههاي تئاتري از استانهاي مختلف کشور به مرکز، ادامه داد: تاکنون براي 110 گروه تئاتري مستعد پروانه صادر شده است.

وي با بيان اينکه در سالجاري به اين گروههاي تئاتر يک کمک هزينه جزئي پرداخت خواهد شد، بيان داشت: اين گروهها از اين پس به عنوان هسته هاي اصلي تئاتر مي توانند ساز و کاري در حوزه هنر به وجود بياورند که در سالهاي آينده در قالب يک برنامه مدون اين بخش متحول شود.

شاه آبادي با تاکيد بر اينکه فعاليت هاي چشمگيري بعد از انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته است، ادامه داد: ولي حقيقتا نسبت به آنچه حق هنر است هيچ کاري انجام نشده است.

وي با اشاره به چاپ سالانه 50 هزار عنوان کتاب در کشور، افزود: اين در حاليست که در سال 1357 تنها 5 هزار عنوان در کشور به چاپ مي رسيد.

 

يک پروژه وزارت راه به اندازه کل وزارت ارشاد بودجه دارد!

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر اينکه کشور در اين حوزه روز به روز غني تر مي ود، يادآور شد: اين در حاليست که هنوز بودجه ها در اين بخش آنچنان که بايد رشد پيدا نکرده است.

شاه آبادي ادامه داد: اين روند در حاليست که هزينه يک پروژه در وزارت راه و نيرو چند برابر کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وي با تاکيد بر ضرورت مديريت منابع در اين بخش، عنوان کرد: همچنين بايد بستري را فراهم کنيم که با توجه ويژه به تشکلها اين مجموعه ساماندهي شود.

 

صرف ماهانه يک ميليارد تومان براي بيمه هنرمندان

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به برخي مشکلات هنرمندان در زمينه بيمه هنرمندان، عنوان کرد: سيستم اداري در اين زمينه کاملا عملياتي است و مشکلاتي که در اين زمينه وجود دارد به طور قطع پيگيري مي شود.

شاه آبادي تصريح کرد: در حال حاضر به صورت ماهانه يک ميليارد تومان بابت سهميه بيمه هنرمندان توسط وزارت ارشاد پرداخت مي شود.

وي يادآور شد: در اين زمينه اقدامات ديگري نيز در سال 90 داريم که اجرايي خواهيم کرد.

 

عدم نگاه عادلانه به هنرمندان شهرستاني در مقايسه با هنرمندان تهراني

معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد بي عدالتي در نگاه مسئولان به هنرمندان تهراني و شهرستاني نيز گفت: مهم ترين حرفي که از سوي هنرمندان لرستاني حق است و من تلاش مي کنم اين حق محقق شود بحث عدالت ميان تهران و شهرستانها است.

شاه آبادي با تاکيد بر اينکه بي عدالتي موجود در اين زمينه را مي پذيريم و نقدي است که به ما وارد است، تصريح کرد: تمام تلاش خود را به کار مي گيريم که بي عدالتي در اين زمينه از ميان برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس