تحقیقات در مورد ترور حسان اللقیس از فرماندهان حزب الله نشان داد که این ترور به صورت ناشیانه انجام شده و دو احتمال در مورد عاملان جنایت پیش روی کارشناسان قرار می دهد.

گروه بین‌الملل مشرق - یک منبع امنیتی که از نزدیک تحولات مربوط به حزب الله لبنان را دنبال می کند، به روزنامه الرأی اردن خبر داد که در ترور حسان اللقیس سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد انجام این ترور به صورت ناشیانه ای صورت گرفته است و این نشان می دهد یا سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) به صورت مستقیم این ترور را انجام نداده یا اینکه اختلالی در انجام عملیات به وجود آمده است.

این منبع فاش کرد که جمع آوری ادله این ترور و پیگیری روند تحقیقات نشان می دهد که تیم عامل ترور، سلاح های کمری کالیبر 9 میلیمتری در اختیار داشته و از صدا خفه کن نیز استفاده کرده اند و موفق شده اند با 7 گلوله این فرمانده حزب الله را به شهات برسانند که تنها پوکه 4 تیر به دست آمده است.

بر اساس این گزارش عملیات تیراندازی به سوی هدف با اشتباهات جدی همراه شده و این در روش ترورهای موساد که همواره عناصر بسیار کارآزموده آن را دنبال می کنند، عجیب است. چرا که باید تیراندازی های بهتری به سوی هدف صورت می گرفت، اما در این ترور تعدادی از تیرها به اطراف اصابت کرده اند.

این منبع گفت که تیرهای دیگری نیز وجود دارد که به خودرو یا به دیوار اصابت کرده و همین موضوع باعث بلند شدن صدایی شده که توجه نگهبانان ساختمانهای مجاور و ساکنان طبقات پایین همین ساختمان را نیز برانگیخته است. این در حالی است که عناصر کارآزموده برای جلوگیری از ایجاد سر و صداها مستقیما تیرها را به هدف می زنند و این موضوع نشان از بی تجربگی عاملان ترور اللقیس داشته است. بنابراین در این زمینه دو احتمال مطرح است، اول اینکه ترور به صورت مستقیم به دست موساد انجام نشده و دوم اینکه عامل موساد در انجام این ترور دچار تردید شده است، در عین حال عملیات تیراندازی به اندازه ای سریع بوده که اللقیس زمان لازم برای استفاده از سلاح کمری خود برای دفاع در مقابل مهاجمان  را نداشته است.

این منبع با یادآوری ترور خلیل الوزیر ملقب به ابوجهاد که در تونس از سوی موساد انجام شد، گفت که تیرانداری ها به قدری دقیق بود که 75 گلوله شلیک شده بود که همگی به بدن وی اصابت کرد، انجام ترور نیز به اندزه ای دقیق بود که عاملان آن موفق به فرار شده و هیچ ردی از خود به جا نگذاشتند.



انگیزه های نامعقول در ترور اللقیس

این منبع در ادامه گفت که با وجود تمام ناشی گریها، این ترور بدون شناسایی عاملان آن انجام شد، اما سوال مهم درباره انگیزه های این ترور است که تا حدی غیر معقول می نماید.

این منبع مطلع تاکید کرد که دستگاه های اطلاعاتی بویژه آنهایی که در لبنان فعالیت دارند، بانک اهدافی از حزب الله و رهبران و مقامات آن دارند؛ عملیات ترورعماد مغنیه در راتایس همین عملیات و از نظر تاکتیکی و حرفه ای به صورت کاملا برنامه ریزی شده و با عملیاتی پیچیده انجام شد، بنابراین از لحاظ اطلاعاتی یک موفقیت بزرگ به شمار می رود، اما حسان اللقیس فرد امنیتی نبود و از بین بردن وی تاثیری در عملکرد و سرنوشت حزب الله لبنان نخواهد داشت.

انجام این ترور بدان معنی است که اسرائیل بیشتر می خواست نشان بدهد که برای فعالیت های ضد حزب الله آماده است و اگر عملیات های مخافظتی پیچیده نباشد، حتی اگر در محل کار نتوان به عناصر حزب الله  آسیب زد، در زندگی خصوصی، می توان آنها را هدف قرار داد.

این منبع احتمال های دیگری را درباره انگیزه های ترور مطرح کرده و گفت که ممکن است موساد به دنبال تهیه بیلان کاری برای خود در انجام این ترور باشد یا اینکه بخواهد آن را یک دستاورد لوجستیک برای عامل مستقیم این عملیات دانسته و توانایی خود در ارائه اطلاعات و نظارت بر انجام این ترور با مراقبت الکترونیک و لوجستیک برای انجام غیر مستقیم این ترور را جشن بگیرد.



این ترور همچنین ممکن است به علت دستیابی اسرائیل به شرکای جدید منطقه ای صورت گرفته باشد، شرکایی که بر مبنای " دشمن دشمن من دوست من است"، دست دوستی به سمت اسرائیل دراز کرده اند. منافع آنها در انجام این ترور نیز این است که حزب الله نسبت به انجام آن واکنش نشان دهد، آنهم در شرایطی که غرب رویکرد باز در قبال ایران و حزب الله لبنان در پیش گرفته است.

به این ترتیب است که رژيم اسرائیل احتمالا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اطلاعات لازم و تسهیلات دیگر برای ضربه زدن به حزب الله لبنان را در دستور کار قرار داده و بدون اینکه فایده راهبردی واقعی از این ترورها ببرد، به دنبال ضربه زدن به حزب الله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس