در حالی شاهد حمله و فحاشی شماری از کاربران ایرانی در فضای مجازی به بازیکن آرژانتین بودیم که این اتفاق برای اولین بار نیست که روی داده است.

گروه ورزشی مشرق- احتمال قریب به یقین خبر را شنیده اید. وقنی قرعه کشی مرحله نهایی جام جهانی 2014 هنوز به پایان نرسیده بود، اتفاقی در صفحه فیس بوک لیونل مسی روی داد که موجب شگفتی بسیاری شد.

شماری از کاربران ایرانی به این صفحه رفته و علیه این بازیکن آرژانتینی مواضعی گرفتند که انتقاد بسیاری از ناظران را نیز به همراه داشت. ادبیات به کار رفته نسبت به این بازیکن به قدری زننده و رکیک بود که باورش کمی دشوار بود که چرا باید علیه بازیکنی که مشهور به خوش رفتاری است، چنین واکنشی نشان داده شود. البته، این را نیز در نظر داشته باشید که هواداران قابل توجهی نیز در ایران و جهان دارد.


ادبیات به کار رفته نسبت به این بازیکن به قدری زننده و رکیک بود که باورش کمی دشوار که چرا باید علیه شخصی که مشهور به خوش رفتاری است، چنین واکنشی نشان داده شود. البته، این را نیز در نظر داشته باشید که هواداران قابل توجهی نیز در ایران و جهان دارد ...

*** آیا این اتفاق بود؟
در نگاه اول، این پرسش به وجود می آید که باید چنین رفتاری از سوی شمار قابل توجهی کاربر که تعداد بیش از سی هزار نفر را نشان می داد، را یک اتفاق بدانیم؟ مروری بر رفتارهای ایرانیان در سال های اخیر دلالت بر این دارد که برای نخستین بار نیست که چنین حملاتی علیه یک شخصیت روی می دهد. کافی است کمی به عقب برگردیم تا وقایع المپیک لندن را مرور کنیم؛ جایی که مشابه آنچه بر مسی رفت، برای مارتینتی نیز روی داد.

وقتی یکی از داوری ها در یکی از مسابقات کشتی المپیک علیه سعید عبدولی نماینده کشورمان شد، موجی از اعتراض ها علیه رئیس سوییسی فدراسیون بین المللی (فیلا) شکل گرفت که به شکل فحاشی و توهین به وی درآمد. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که موجب عصبانیت و واکنش مارتینتی شد. این اتفاق در حالی روی داد که بیشترین مدال طلا در تاریخ کشتی المپیک برای ایران، در دوران مدیریت وی بر فیلا کسب شد. اما آن روز واکنشی نشان داده نشد تا کار به امروز بکشد و شاهد چنین اتفاقی باشیم.

در تیرماه امسال هم وقتی شادی‌های ملت ایران پس از انتخابات پرشور، صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و پیروزی تیم ملی والیبال برابر صربستان قهرمان اروپا در خردادماه تداوم یافت و والیبالیست‌های پرافتخار ایران، ایتالیا را در خاک خودش شکست دادند و شادی را بار دیگر در دل‌های مردم جای دادند با اتفاقی ناگوار، شیرینی این شادی و افتخار تاریخی به تلخی گرایید!



ایرانی، به ادبش معروف است؛ این جمله یک شعار نیست چون بارها و بارها در طول تاریخ چند هزار ساله جهان، بیگانگانی که پای به ایران گذاشته‌اند یا با ایرانیان ارتباطی داشته‌اند به این واقعیت اعتراف کرده‌اند اما ایرانی را چه می‌شود که "بی‌ادبی" عادتش می‌شود و کاری می‌کند که در چشم بیگانه، بی‌ادبی، خصلت ایرانی معرفی می‌شود؟

داستان از آنجا شروع شد که در ست سوم بازی ایران و ایتالیا، ایوان زایتسف، ستاره میزبان – با وجود مصدومیت – به زمین آمد و در دو ست متوالی 19 امتیاز برای تیمش گرفت و نزدیک بود که با درخشش خود، تیمش را از یک شکست تاریخی نجات دهد. زایتسف، جمعه شب نتوانست ایتالیا را به پیروزی برساند و در نهایت تیمش برابر ایران باخت اما خاطره‌ای که پس از آن بازی از ایرانیان در ذهن او باقی ماند، تلخ‌تر از شکست ناباورانه تیمش بود.

دقایقی پس از پیروزی خاطره‌انگیز ایران برابر ایتالیا، صفحه شخصی زایتسف در یکی از شبکه‌های اجتماعی آماج حملات کاربران ایرانی قرار گرفت و در عرض چند ساعت، 1900 نظر، که بیشترشان حاوی دشنام و ناسزاهای رکیک بود، در آن صفحه جای گرفت. مایه تاسف این است که زایتسف در همان صفحه – پس از اطلاع از محتوای نظرات ایرانیان – نوشت:" متاسفم که بزرگترین تفریح ایرانیان، توهین به دیگران است!"


"ما به دلیل این که در مجامع بین المللی ورزش صاحب کرسی و جایگاه نیستیم، همواره فکر می کنیم حقمان خورده شده است. واقعیت ها را نمی بینیم ..."

غلامحسین شعبانی که در المپیک لندن حضور داشت، در گفت و گو با مشرق می گوید: "رفتار کنونی ما در المپیک نیز صورت گرفت که غیرطبیعی است. این عادت بدی است که هر از چند گاهی شاهد تکرارش در جامعه ورزش هستیم." اما چه چیز موجب می شود تا شاهد چنین رفتاری از سوی مردم باشیم؟ "ما به دلیل این که در مجامع بین المللی ورزش صاحب کرسی و جایگاه نیستیم، همواره فکر می کنیم حقمان خورده شده است. واقعیت ها را نمی بینیم. فکر می کنیم در راه صعودمان به مرحله بعد جام جهانی، فقط مسی قرار دارد. چنین حسی باعث می شود تا این رفتارها شکل بگیرد."

***لطمه بین المللی از یک رفتار غلط
اما این تمام ماجرا نیست چرا که موجب شکل گیری حسی منفی از ایران در عرصه خارجی نیز می شود. به هر حال، واقعیت این است که بازیکنی مانند مسی هواداران قابل توجهی در جهان دارد که این حرکت را دیده و به دیده منفی به ما می نگرند؛ به خصوص آرژانتینی ها که باید در دیدار دوم با آنها مصاف دهیم. این نیز منجر به شکل گیری حالتی ضد ایرانی در جام جهانی می شود.


"چنین رفتارهایی موجب می شود تا یک حس انتقام گیری نیز به وجود آید که قطعا به سود ما نیست. نباید فضای ورزش را به صحنه مبارزه و جدال تبدیل کنیم ..."

"ما نه تنها ارتباط جغرافیایی خاصی با آرژانتین نداریم که دارای فاصله فرهنگی و ارزشی هستیم. یک عدم درک متقابل موجب می شود تا این رفتارها شکل بگیرد که قطعا اثری منفی در روابط دو طرف خواهد داشت. امیدوارم ماجرا به زودی به پایان رسیده و ادامه نداشته باشد چرا که برای دو طرف سودی ندارد." وحید مرادی که سابقه طولانی در امور بین الملل دارد، تحلیل می کند که این مسائل دارای بازتاب های منفی برای کشورمان خواهد بود.

وی البته زاویه ای دیگر را نیز مورد تحلیل قرار می دهد که جالب توجه است. "چنین رفتارهایی موجب می شود تا یک حس انتقام گیری نیز به وجود آید که قطعا به سود ما نیست. نباید فضای ورزش را به صحنه مبارزه و جدال تبدیل کنیم. این رفتارها که از سوی برخی صورت گرفت، نتایج نامطلوبی را در جهان ورزش در پی خواهد داشت."

اتفاقی که برای مسی، مارتینتی و زایتسف افتاد؛ هشداری برای همه کسانی که مدعی‌اند، ایرانیان بهترین تماشاگران دنیا هستند و ورزش در ایران با روح جوانمردی و اخلاق عجین است. همچنین این مساله هشداری جدی برای کسانی است که می‌خواهند جو ورزشگاه‌های ایران را برای حضور بانوان مطلوب کنند.

***این بار نیز تماشاگرنماها!
اما واقعیت دیگری در این ماجرا نهفته که در جای خود نیز باید بدان توجه داشت. در خبرها مطرح شد که "تماشاگرنماها" یا "ایرانی نماها" به مسی توهین داشته اند؛ اما چرا به تناوب شاهد روی دادن چنین رفتارهایی هستیم. آیا این عنوان ها فرار رو به جلو نیست تا وضعیت نامطلوب فرهنگی را توجیه کنیم؟ "بار دیگر می خواهیم رفتار زشت خود را توجیه کنیم. نباید خودمان را فریب دهیم. وضع فرهنگی ما خراب است. این واقعیتی است که همیشه از آن فرار می کنیم." اینها را شعبانی بر زبان آورده و این رفتار را نقد می کند.

اکنون باید دید مسی که این روزها انواع توهین ها را از ایرانی ها شنیده، چه واکنشی در قبال این رفتارها خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مسي كش ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مثلا میخواین از دل مسي دربیارین که کمتر بهمون گل بزنه ؟ کسي که از مالیات دادن شانه خالی کنه و با صهیونیست بپره و بره جلو دیوارشون دولا راست بشه همون بهتر که بهش بگي ... !!!
  • seyed ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    از ایرانی نمیشه از این بیشتر توقع داشت تازه این یکی از گند کاری هاست ............
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    فقر فرهنگی
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    فرهنگ فحاشی در ایران بعد از انقلاب نهادینه شده. شما وقتی میلیونی میری راهپیمایی و مرگ بر این و اون میگی دیگه چه انتظاری داری
  • جمال ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق وقتی این خبرت رو خوندم خوشحالی وصف ناپذیری دلم رو لبریز کرد. انصاف و واقعیت نگری رو تو این این خبر دیدم و از این خوشحالم که به نظرات کاربران توجه داری. شاید گفتن از ضعف های رفتارهای اجتماعی در ایران منجر به نوعی ناامیدی در میان جامعه بشه، این جامعه مریضه و اطلاع پیدا کردن از بیماری دردناکه. اما این دردها رو باید صادقانه بیان کرد تا راه حلی برای این مشکلات ویرانگر پیدا کرد. وقتی فحاشی و مسخره کردن و توهین کردن در میان جوانان تبدیل به نوعی تفریح و وسیله ای برای برتری جویی میشه، وقتی این نوع رفتارها نادیده انگاشته میشه، نتیجه ی اونها رو میشه در چنین رفتارهای ویرانگر دید. وقتی بدون توجه از رفتارهای نامناسب با زایتسف گذشتیم، نتیجش رو اینجا با لئو مسی دیدیم. جامعه نیازمند آرامش روحی و روانی هست، وقتی چنین رفتارها در جامعه نهادینه میشه تمام افراد بی حوصله و عصبی و پرخاشگر خواهند شد و نتیجه ی اون جامعه ای بی ثبات و پر از هرج و مرج خواهد بود. این رفتارها باید از دیدگاه جامعه گران و روانشناسان مورد تحلیل های دقیق و جدی قرار بگیرن. این رفتارها زنگ خطری برای آینده ای پر از آشوب و بی ثبات برای ایران هستند. مردم بیدار بشید، وقتی دیگر ندارید!
  • مهران ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آیا مجوز توهین و فحاشی به دیگرانه ؟ اونم در یک فضای عمومی و بین المللی ؟ فحشهای رکیک و ناموسی به کشورها و ملتها و قومیتهای دیگه منطقه چطور ؟ اونو چطور میخواهید توجیه کنید ؟؟؟
  • احمد ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    نه بابا همش شعاره مه بهترین تماشاگرای دنیا رو داریم و از این حرف ها اتفاقا ما بد فرهنگترین و بدترین تماشاگر رو تو دنیا داریم تا کی میخواییم خودمونو قول بزنیم؟؟؟؟؟ این هم نمونه هاش که این دیگه آخرشه
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به قاتلهایی مثل نتانیاهو و اوباما تو فیس بوک فحاشی نمیکنند اونوقت به این بیچاره دری وری میکن چون بیشمارند
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اقا سید شما خودتو کنترل کن.این همه چهره ایران و همه مردم ایران نیستن.ارومتر پلیز
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خاک بر سرت با این طرز فکرت
  • اسماعيل ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    همش زير سر امريكاست.مرگ بر امريكا...
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چی رو به چی ربط می دی؟
  • محمد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ملتی که فرهنگ راببازه درسایر زمینه های زندگی هم بازنده خواد بود.فقط میتوانم بگویم متاسفم ماازنظراخلاقی سرامدملتهای جهان بودیم واقعا ماراچه شده؟
  • علی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعاً وضع فرهنگی خراب است, سکوهای ورزشگاه ها را ببینید و تا آخرش بخوانید.
  • علی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مثلاً پیش خودت فکر کردی خیلی مسلمان، شیعه و ولایت مدار هستی؟
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خیلی ها هم نوشتن مسی اب رو بریز اونجات که میسوزه !!! به نظر شما این ادبیات اشنا نیست ؟ و یا مسی اب قطعه !!! کاملا روشنه چه جور ادمایی دارن این کامنت ها رو میزارن
  • احسان ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آنچه ذکر شده , متاسفانه نمونه ای است از انچه در کل جامعه ما در جریان است. افسوس که سیاستمدارن ما مانند مارکسیستها همه چیز را از دریچه اقتصاد می بینند و تصور می کنند با بهبود اقتصاد در همه زمینه های دیگر هم شاهد پیشرفت خواهیم بود ای کاش کمی هم به فکر اصلاح وضع فرهنگی و اصلاح روابط اجتماعی در جامعه بودند, که گویا آرزویی دست نیافتنی است. افسوس.
  • سیروس ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    با عرض سلام حدیث از امام معصوم داریم که میفرماید شیعیان ما باید مایه افتخار ما باشند .حال من سوالم اینست کسانی که به یک بازیکن ناسزا گفتند بدون هیچ دلیلی آیا واقعا خودش را میتواند شیعه دوازده امام معصوم فرض کند آقا جان بازیست میدان جنگ که نیست هر که بهتر بازی کنه برنده میشه
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آخه اگه به اونا فحش بدیم پیدامون میکنن :))
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    یه چیزی گفتی برا خودتاا اگه همه چیز رو اقتصاد میدیدن که وضع اقتصادی الان این نبود همه چیزو نظامی میبینن
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    برو بابا
  • صادق ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    امام صادق علیه السلام: ای شیعیان مایه زینت ما باشید نه مایه زشتی و بدنامی
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم. حرف مفت می زنی به وضوح! فرهنگ فحاشی در ایران از وقتی نهادینه شد که رضا شاه کشف حجاب کرد و عفت از جامعه رخت بست. فرهنگ فحاشی و بی ادبی از وقتی نهادینه شد که بعض آقایون با فیلتر شکن و وی پی ان رفتن جاهایی که نباید می رفتن و نشستن پای فیلمای ماهواره ای که ۳۰ ثانیه ۳۰ ثانیه اش نیاز به سانسور داره. فرهنگ فحاشی از وقتی نهادینه شد که ما از ارزش های دینی و انقلابی کوتاه اومدیم. مردم بی حجاب شدند. شروع کردند ماهوره دیدن. هر مزخرفی رو کردن تو گوششون و شروع کردن گوش دادن اراجیفی که ۹۰ درصدش فحاشیه. مردم بی حیا شدند. به تبعش بد دهن هم شدند.
  • ایرانی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا اتفاقا باید از ایرانی همچین انتظاریو نداشت ایرانی باید خود را از کورش کبیری بشناسد که وقتی سرزمینی را فتح میکرد هم به مردم آن احترام می گذاشت و هم به دین و اعتقادات مردم
  • ایرانی ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    رسانه های غربی کم تو کار بد جلوه دادن ایرانی هستن که شما رفتین کمک حالشون. مردم جوگیر ایران خواهش می کنم سرهر مساله ای زود جوگیر شده تصمیم نگیرین با این کاراتون با ابروی اسلام و ایران و ایرانی بازی می کنید. مگه ادب و خوبی و خوب بودن چه عیب و اشکالی داره که جاش متوسل به این کارهای جاهلانه میشین...
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    همین شده دیگه. کارمون از مادر معلم و مسجد کشیده به جایی که با همه ی این مشکلات فرهنگی تمام هم و غم وزیر فرهنگ ( :)) ) و ارشاد اسلامی ( :)))))))))))))))))) ) اینه که زن ها تک خوان بشند و اینترنت فیلتر نشه و روزنامه ای که به عقايد شیعه بی احترامی می کنه تعلیق نشه و زنا بیان استادیوم ...
  • مجيد ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اصلا اشتباه نكنيد اينها ايراني نيستند.شك نكنيد.براي بدنام كردن نام ايرانيهاست
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چه ربطي داشت؟؟؟؟؟ شما دلت از جاي ديگه ژره به انقلاب چه ربطي داره؟؟؟
  • رسول ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    امام صادق ع می فرمایند : ای شیعیان مایه زینت ما و دین باشید نه مایه زشتی و بدنامی ما به نظر شما فحاشی نشانه زینت است یا زشتی ؟؟؟
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ايراني بي فرهنگه
  • میترا1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    از پرچمت معلومه که از مرگ بر ارباب !!! ناراحتی شیطون !
  • محمد ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    گفتن این که ابراتی نیستند فقط پاک کردن صورت مسئله است.. متاسفانه ایرانی هستند.... تا چند سال پیش اگه سری چت روم های یاهو میزدید نشاهده میکردین که جوانان ایرانی چه وضع بدی درست کرده بودند و فقط فوش و ناسزا به هم یا اعراب و دیگر کشورها کیگفتند لازم به گفتن نیست که در ورزشگاه ها چه می گذرد... فرهنگ چتد هزار ساله ما سالهاست له فراموشی سپره شده... من نام این رفتارهارو بداخلاقی تمیدونم بلکه این حرکات فقی منشاء یه بیماری عمومی در جامعه است که روز به روز داره جوانان رو آلوده میکنه... واقعا شرم دارم که بگم ایتا هم وطن من هستند
  • اس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    یعنی 5% ایرانی ها این جورند در ملا عام ! بعید می دونم
  • روحانی مچکریم ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    جواب ناشناس 10:09 این چرت و پرتارو از کجات در میاری؟! مگه بقیه کشورها که اینترنتشون فیلتر نیست و ماهواره ها مجازه بی فرهنگن؟! چرا بقیه کشورها که آزادن اینطوری نیستن؟! اگه از نون خوریت کم نمیشه یکم فکر کن بعدش حرف بزن که چیو به چی ربط بدی! مردم از همین سایت مشرق میرن یاد میگیرن این توهین هارو! ماشالا مطالبش یکی در میون توهین به اصلاحات و آمریکا و انگلیس و...
  • روحانی مچکریم ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!! مشرق جان تو خودت 90 درصد مطالبت توهین به اینو اونه! بعدش میای با فرهنگ بازی در میاری از توهین کردن بقیه میگی؟!! همین خبر قبلیتو نگاه کن، نوشتی غربی های وحشی!! خودت هر وقت درست شدی بعدش بیا صحبت کن!
  • رضا ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    من دنبال اون کسی میگردم که اولین با گفته ایرانیها بافرهنگ ترین ملت دنیا هستن!!!!!!!!
  • ليلا آرميان ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    فرهنگ فحاشی در ایران بعد از انقلاب نهادینه شده هه هه هه اشکالي نداره همون بلايي که سر فحاشاي قبل انقلاب آورديم سر اينام مياريم هيهات من الذله و من الله التوفيق
  • yaser ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    باید دید اونایی که مرگ بر آمریکا میدن این فحشارو نوشتن یا اونایی که صبح تا شب پای ماهواره هستن؟ اکثر فیلم های هالیوودی توشون پره از فحاشی،اگه چشم و گوشت بسته باشه باز همون مزخرفای قبلیتو میگی ولی اگه منصف باشی تایید میکنی حرفمو :)
  • yaser ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این توهینی که شما نوشتین در جواب به کسیه که ازش ضربه ای خورده و کاری نمیتونه بکنه جز حرص خوردن،مسی چیکارمون کرده که ازش باید ناراحت باشیم؟ فکر نکن خیلی حالیته،این چیزارو ما ترم اول پاسش کردیم.همونایی هم که چنین توهینی کردن،بعد از جنجال سازی این موضوعه و کاملا روشنه که از اهداف بچگانشون نشات میگیره.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ایول گل گفتی
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این اراجیف چیه تایید میکنی مشرق جان؟
  • یاشار دانشجو ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خب مثل همیشه داریم جهانی می شویم! کم کم تمام خبرگزاری های ریز و درشت از این حرکت انقلابی (انقلابی بود در بی‌ فرهنگی‌) می نویسند!!!!! من فكر ميكردم فيسبوك رو واسه اين فيلتر كردن كه فرهنگ غرب رو ما تاثير نذاره، ولي بعد اتفاقات پیج مسی فهميدم كه واسه اينكه غرب با کاستی‌های فرهنگ ما زیاد اشنا نشه ...
  • هادی ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کاملاً هم معلومه که راهپیمایان 22 بهمن رفتن و در فیسبوک مسی کامنت گذاشتن!!!!!!!!! ناشناس انگلیسی کمی فکر کن بعد نظر بده.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ناشناس 10:09 خیلی تند نرو خودتم انقلابی نشون نده چون تو هم مثل خیلیهای دیگه ایمان را در محدود کردن میبینی... درصورتیکه اصل اسلام بر پایه اخلاق بنا شده وبیشترین توصیه بزرگان دین ما اخلاق مداری میباشد.درحالیکه ضعف فرهنگ سازی در چند سال اخیر باعث این بی اخلاقیهاست نه ماهواره وفیسبوک.ظرفیت اگر باشه از این وسایل هم میشود درست استفاده کرد.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    فحاشی توی دین ما نیست بی فرهنگ حتی به نتانیاهو...
  • افسانه ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    دوست عزیز مسی کش، برای شما هم متاسفم
  • افسانه ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این بیماری ریشه در زیر ساخت ما داره، تا وقتی که شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا و .... تکرار بشه از مردم بیش از این انتظار نمیره
  • حسن ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    دوستان واقعیت اینه که در دو دهه اخیر ترویج اخلاق در جامعه فقط بصورت کلیشه ای وشعار گونه درامده است.اما در عمل شاهد بی حرمتیهای فراوانی هستیم حتی در مجامع عمومی از سوی افراد خاصی که باید الگوی جامعه باشند و متاسفانه پول و قدرت جای همه چیز را گرفته حتی اخلاق... پس ازماست که برماست
  • ali ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کاااااملا موافقم
  • لیلون نا آرامیان ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اوه اوه اوه تند نرو آبجی ترمز وسطیه
  • ali ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اگه تماشاگران ایران به مسی زشت کار کردند باید آژرانتینی به ایران پرگل میزنیم!!! نباید توهین کنند باید نوعدوستی انسان و فرهنگ و احترام و..........
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خیلی شعورت پایینه.عارم میاد بگم تو هموطنمی.
  • حافظ ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعیت اینه که هتاکی و فحاشی تو نسل نوجوان و جوان امروز ایران اپیدمی شده ... و چه جایی بهتر از اینترنت که توش هر چی فحش و توهین بکنن کسی نیست که پیگیر بشه... من مطمئنم بعضی از ای کوچولوها که تو نت فحاشی میکنن تو زندگی واقعی خیلی هم مودب تشریف دارن ... یک نکته دردناک این وسط هست ::((( خیلی از مردم ایران نسبت به اعمالشون توی اینترنت احساس مسئولیت نمیکنن ... یعنی از نظر خیلی از ایرانیها اینترنت جایی هستش که به صورت ناشناس و بدون عواقب میشه هر کاری کرد و تا جایی که ممکنه عقده خالی کرد ))) ... به همین خاطر ادب و نزاکت تو اینترنت به یک پول سیاه هم ارزش نداره و اصلآ همینه که هست ... تا وقتی اینترنت حساب و کتاب دار و قانونمند نشه هیچی درست نمیشه ... چون بعضیها که تعدادشون هم کم نیست تا زور بالا سرشون نباشه درست رفتار نمیکنن .... والسلام
  • كاويان ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام مهم تر از اين مسئله كه بازتاب گسترده اي داشته است بايد چاره اي حدي به حال استاديوم ها كرد! چقدر جالبه كه فضاي استاديوم هاي ما سال هاست زشت و كريه شده و ما توجهي نمي كنيم و به فضاي مجازي مي پردازيم!
  • مهسا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آهن الات ضایعات مسی جات خریداریم!
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    عادل مشکل بزرگ فوتبال ایران عادل فردوسی پور باعث همه بداخلاقی ها و بی فرهنگی در فوتبال ما که باید هرچه زودتر از صحنه اخراج شود
  • جواد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    اونا ایرانیها رو عقده ای کردند اما به نظر من اگه حرفی هست باید در زمین داد. فحاشی رو هم اکقراً از همون فیلمای اونا یاد میگیرن و میزنن. خودتو تبرئه نکن.
  • جواد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    این چیزی که نوشته شده توسط مخالفان احمدی نژاد نوشته شده و الته کسانی که دیدند با اومدن دولت جدید اوضاع بدتر شده. اگه دولت ماهواره ها را جمع کنه و فیلترشکن را آزاد اعلام نکنه ازین اتفاقات نمیفته. ما که ن ماهواره داریم و نه فیلترشکن و از این فحشها هم خونوامون یادمون ندادن.
  • علی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    ماهواره. فیلترشکن و چیزایی که با فرهنگ اسلامی ایرانی مخالفند باعثشن. وقتی تمسخر افراد میشه بهترین برنامه VOA و اینم بین جووونا میچرخه همین میشه که هست. حالا برخی برای کلاسش! فحشا رو در سطح جامعه به انگلیسی میدن. عمق فاجعه را ببینید.
  • علی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    تو قبل انقلاب رو بودی که فحش شنیدی ؟ یا جدیدا بهت فحش دادن؟ نهادینه! چه کلمه ای که یکی براحتی اظهار نظر کنه.
  • آدمیزاد ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    جمال، شاید شما قصد داشته باشید که رفتار بد مردم را نتیجه سیاست واقتصاد بدانید، اما بهتر است تا واکنشهای مردم را از همه لحاض بسنجیم مثلا آیا رانندگی افتضاح و نادیده گرفتن قوانین از طرف مردم ایران ربطی به سیاستهای دولت دارد؟ (ما که دو نظام شاهی و جمهوری را دیدیم) آیا آشغال ریختن وکثیف کردن خیابانها ومحیط زیست ربطی به سیاست واقتصاد دارد؟ آیا شما از رفتار "هولیگانهای(طرفداران تندروی فوتبال)" درکشورهای اروپا وآمریکای جنوبی خبر دارید ؟رفتار فوتبالیها را بازتابی از همه مردم جامعه نمیتوان دانست. اولا هر ملتی خلق وخوی خودش را دارد برای نمونه ایرانی هایی که در کشورهای اروپای غربی و آمریکا زندگی میکنند دقیقا همان رفتار جامعه داخلی ایران را دارند و تنها ترس از قانون آنها را باز میدارد ، دوما شما تحریکات خارجی را نباید نادیده بگیرید مثلا اخیرا پدیده قوم گرایی شدیدی در میان مردم پدید آمده که باعث فحاشی وتوهین به ملت و فرهنگ ایرانی نیز شده که دست کشورهای همسایه در آن آشکار است. سوما در همه جهان پدیده "استرس" هست که خود فرجام روش زندگی مدرن سرمایه داری است که ایران ما از آن مستثنا نیست.
  • درود بر مسی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا باید تاسف خورد این رفتارها عاقبت خوبی برای هویتمون نداره باید کاری کرد که به خوشی این اتفاق فراموش بشه
  • بی نام ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    حالا اشکالی نداره عزیزان فرشباف همت کنن یه فرش اضافه هم برای رو سیاهی ببافن بدن به مسی بنویسن روش مسی جان لطفا ما بی فرهنگا رو ببخش !
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    ناشناس 21:23 نظرت اصلا مهم نیست اصلا
  • امير تبريز اوغلي ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    فرهنگ ايراني ها همينه. نمونش تو ورزشگاه ازادي
  • امیر ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بهتره خیلی از دوستانی که در همینجا پیام توهین آمیز و متلک آمیز بهم دادند، به فرهنگ خودشون هم نگاهی بیندازند!!!
  • علی ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    زرشک
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    من موندم چه ربطی داشت! قبل و بعد از اومدن عادل رو با هم مقایسه کن. ترقه زدنها شیشه شکستن ها صندلی شکستن ها تقصیر عادله؟
  • محمد رونالدو ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    هزارآفرین
  • محمد رونالدو ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    جم کن
  • محمد رونالدو ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مرگ برآمریکا
  • محمد رونالدو ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    خودت بی فرهنگی
  • محمد رونالدو ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    هه هه
  • محمد رونالدو ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آفرین
  • علی ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    بیا برو بابا
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    به مسی فوش دادن شما چرا میسوزید
  • ABOLFAZL ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مسی این دعفرو به خاطر مردمی که عاشقتن ببخش !!!! عاشقتم
  • مریم ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    من ازاینکه ایرانی هستم واقعابه خودم میبالم.من نه فوتبالی هستم ونه کاری به شخص مسی دارم.فقط ازاینکه یه ادم نماهایی پاشون روتواین صحنه های اجتماعی میگذارندمتاسفم.که باعث میشه بگندایرانی هافلانند......
  • ساجده ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    خیلی ببخشید...بیاین واقع بین باشیم...خود شماها خیلی راحت الان دارین به خاطر یه نظر مخالف خودتون به هم دری وری میگین!بعد هی میاین میگین چرا وجه ایرانی ها رو خراب میکنن و این چه کاریه و این جور حرفا!کاش به جای اینکه هی بگیم چرا اون این کارو کرد و چرا نکرد کمی هم به اخلاق خودمون رجوع کنیم..نه؟؟؟ اگه مسی عاقل باشه،میدونه که نباید همه رو جمع ببنده نه؟؟؟اون کسی هم که رفته فحش داده خودش رو خراب کرده...الان بحث سر چیه؟؟؟همه میدونیم کسایی که این کارو کردن یا از جوگیری فوتبال بوده یا واقعا.... چرا بحث رو اسلامی یا انقلابی میکنین؟؟همه قبل از مسلمون بودن یا انقلابی بودن،انسانیم...و فحش دادن دور از شان انسانه..
  • مفید ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مسی جان همیشه عاشقتم .اگرکسی بی احترامی کرده شمابه ستاره ای خودت ببخشش ایناهمه طرفداران اون رونالدو هستن که چندین ساله که درمقابل مسی داره کم میاره .به امیدقهرمانی ارژانتین درجام جهانی وکسب 5توپ طلا.بازم خدایی راشکرکه مسی راافرید تارونالدوبی سرور نمونه
  • حمید ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    جواب ناشناس 10:09 ادب را از که آموختی ؟ از بی ادبان . پروفسور تو حتی اسم کوچیکتو ننوشتی ؟ برو با با . مشکل کشور ما وجود آدمایی مثل توست . برو صف یارانت بمون پشت دستگاه های خود پرداز .
  • حها ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مسی جان اکثر مردمان ایران از خانواده هاس شریفی هستن. اینها یه مشت شیشه ای هستن که از پای منقل بلند شدن و این الفاظ شرم اور را استفاده کردن. طبق اموز های دین ما هر کسی که از الفاظ رکیک استفاده کنه زندگیش بی برکت میشه. ما قوانین جدی در قبال استفاده از الفاظ رکیک داریم مثل 70 ضربه شلاق و 6 ماه زندان.
  • لبلای ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    باید به پلیس فتا گزارش بدن . تا همچین افرادی نتونن جرات کنن از این الفاظ استفاده کنن . البنه ببخشید که لفظ افراد را برای این حیوانها و بیماران روانی استفاده کردم
  • ببفی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    اگه یه نفر تو استادیوم بلند شه بزن دندونای همچین بیماران روانی رو خرد کنه هیچ دقت کسی این کلمات تهوع اور را به زبان نمیاره. بیشتر از اینکه این افراد ابرو طرف روببرند ابروی خودشون میره که اینقدر بددهان و چندش اوری هستن. تو محله ما یه بار یه مرده به یکی فحش زشت داد از اون موقع هر وقت اون یارو روممی یبینم واقعا میگم حالت تهوع میگیرم. اصلا نمیخوام چشمم به چشمش بخوره انگار عذاب جهنمو میبینم حالا ببینید ابروی این فحاش رفته یا ابروی اون طرف مقابل .
  • jasem messi ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعا برای بیماران اینترنتیمون متاسفم بابا مونگولا حتما برین دکتر....
  • SOHA ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه خبره اون بالا؟؟ خون و خون ریزیه ... کوتاه بیاین دوستان..
  • سد احمد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    الان فحش دادن مثل نقل و نبات شما برید نگاه کنید دورو برتونو همه به هم فحش ناموسی میدن اصلا انگار نه انگار....(خوب دلیلش چیه..؟)
  • ازاده ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    نه تنها حس منفی نسبت به ما ایرانی ها از قبل بیشتر شد تازه با منتظر روز بازی باشیم که یه اشی برامون بپزه با ده وجب روغن روش. حتی ممکنه مصاحبه های خوشگلی هم بعد از بازی بکنه که دیگه...
  • زهرا ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    0 0
    گول عزیزم نه قول.
  • پارسا ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    1 0
    رونالدو در مقابل مسی هیچی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس