کد خبر 269304
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷

احضار مکرر وزیران به مجلس طبق ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس مساله ای بود که محمود احمدی نژاد بارها به آن اعتراض کرده است. وزیران دولت روحانی از جمله ظریف در همین سه ماه بارها به مجلس احضار شده اند اما هنوز گلایه ای از طرف دولت شنیده نشده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اواسط دولت دهم، محمود احمدی نژاد در جریان یکی از سخنرانی هایش گفته بود که با این همه احضار وزیران به مجلس برای پاسخگویی، وقتی برای کار کردن وزیران باقی نمی ماند (نقل به مضمون) و این ماجرا یکی به یکی ازاختلاف های دولت و مجلس تبدیل شده بود. او 13 آبان 90 در جریان استیضاح شمس الدین حسینی وزیر اقتصادش هم کنایه ای به مجلس زد که با پاسخ طنز علی لاریجانی مواجه شد. 

احمدی‌نژاد در حین سخنرانی خود برای این که تلویحا بگوید تعامل وزرا با مجلس بسیار زیاد است، خطاب به نمایندگان گفت که «الحمدلله در هفته حدود نیمی از وزرای کابینه در مجلس حضور دارند و در اختیار شما هستند» و  علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با کنایه‌ای به رئیس‌جمهور همراه با لبخند، پاسخ داد که «آقای رئیس‌جمهور احتمالاً به شما اطلاعات غلط دادند، وزرا جای دیگری می‌روند».


احمدی نژاد آبان ماه سال 90 از مجلس گلایه کرده و به کنایه گفته بود الحمدلله در هفته حدود نیمی از وزرای کابینه در مجلس حضور دارند


طبق ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس در كليه مواردى كه نماينده يا نمايندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، از رئيس جمهور يا وزير درباره يكى از وظايف آنان حق سؤال دارند، مى‏توانند درخصوص موضوع موردنظر به رئيس‌جمهور و وزير مسؤول كتباً تذكر دهند.


و بند 2 ماده 209 مجلس خاطرنشان می سازد که كميسيون موظف است حداكثر ظرف پانزده‌روز پس از وصول سؤال، جلسه‌اي با حضور وزير و سؤال‌كننده تشكيل دهد و با استماع نظرات سؤال‌كننده و وزير و بررسي‌هاي لازم، به موضوع رسيدگي كند.


حالا در مدتی نزدیک به سه ماه پس از استقرار دولت روحانی، احضار و سوال های زیاد نمایندگان مجلس از وزیران دولت، همان مساله ای را پیش آورده است که سابق  بر این بین دولت احمدی نژاد و مجلس هشتم و نهم حاکم بود. با این وجود دولت گلایه ای از مجلس نداشته و وزیران دولت هم فرصت کار کردن را دارند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی، بیشترین رفت و آمد را در سه ماه گذشته به مجلس داشته است.  وی نخستین بار، نهم مهر ماه به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا ستاوردهای سفر رییس جمهوری به سازمان ملل را برای نمایندگان تشریح کند .


از آن تاریخ به بعد به طور متوسط ظریف هفته های متوالی میهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و «مذاکرات هسته ای» محور اصلی گفت و گوهای رییس دستگاه دیپلماسی با نمایندگان ملت بوده است. انعکاس اظهارات تحریف شده ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یکی از روزنامه ها موجب شد تا عارضه کمردرد به سراغ وی بیاید.


ظریف در سه ماه گذشته نزدیک به 10 بار به مجلس رفته است


مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پیش از عزیمت به مذاکرات «ژنو 3» از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت کرد تا این بار او میزبان نمایندگان مجلس باشد. وی پس از انجام توافق ژنو بازهم به صحن علنی مجلس رفت.


ظریف این هفته هم برای ارایه گزارش درباره سفرش به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به کمیسیون امنیت ملی می رود.


علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه دولت به همین مساله اشاره کرد و گفته است از هزار ساعت کاری که در دولت جدید انجام داده ام، 300 ساعت به منظور پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس و حضور در کمیسیون‌ها سپری شده و 250 ساعت نیز در دولت سپری کرده ام، مابقی را نیز تلاش کرده ام تا به مشکلات بخش های زیرمجموعه خود بپردازم. این در شرایطی است که به هیچ عنوان اعتقادی به بنگاه داری ندارم و این موضع نباید وقت کاری بنده را به خود اختصاص دهد.


ششم آذرماه حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی دولت گفته بود که  بنده احتمالاً هفته آینده گزارش آماری از میزان حضور وزرا و معاونان پارلمانی آنها و جلساتی که در طول این مدت سه ماه با نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس و جلسات علنی و ملاقات‌هایی که به صورت جمعی یا فردی با نمایندگان داشتم ارائه خواهم کرد و فکر می‌کنم کارنامه درخشانی از این که هست هم دولت تدبیر و امید داشته علی‌رغم ماه‌های آغازین کار به این که فرصت کمتر بود اما وزرا به صورت جدی در مجلس حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    با این وجود دولت گلایه ای از مجلس نداشته و وزیران دولت هم فرصت کار کردن را دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مشرق لطفا تحلیلای خنده دار نذار !!! تو حجم کار دولت قبلی را با این دولت مقایسه میکنی ؟؟؟؟ در ثانی هنوز 4 پنج ماه از عمر این دولت نگذشته !!! احمدی نژاد وقتی کنایه زد که حد اقل چند سال از شروع دولتش گذشته بود !!! شب دراز است و قلندر بیدار !
  • اصغر ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    فعلا دولت در ماه عسل بسر میبرد
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اختلافها باید کنارگذاشته شود و تلاش در حل مسائل اقتصادی همه باهم همگرا شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس