آیت الله جوادی آملی گفت: سعه صدر و شخصیت علامه طباطبایی(ره) کم نظیر است و باید قدر شخیصت ایشان دانسته شود.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، ، آیت الله جوادی آملی که شامگاه پنج شنبه در جمع اساتید تفسیر قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) سخن می‌گفت، اظهار کرد: از ذات اقدس اله مسئلت می‌کنیم که سعی همه عزیزانی را که در این دارالقرآن زحمت می‌کشند را مشکور دارد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: مرحوم علامه طباطبایی(ره) تببین می‌کرد که قرآن در مقام اثبات خودکفاست ولی در مقام ثبوت تنها ذات اقدس اله خودکفاست. قرآن هم معجزه خود را اثبات می‌کند و هم نبوت آورنده خود را ثابت می‌کند و هم پایداری اسلام را در سایه قرآن و عترت ثابت می‌کند و همه نیازها را هم برآورده می‌کند.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این کتاب با برهان عقلی وجود خدا را ثابت می‌کند زیرا می‌فرماید آیا بشر آفریننده دارد یا ندارد؟ اگر کسی منکر علیت باشد و به تصادف معتقد باشد، نه تنها برای جهان خارج علیت قائل نیست بلکه قدرت فعل نیز ندارد.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر رابطه علمی و معلولی را نبپذیریم، علمی نداریم. نه تنها علم نداریم، بلکه شک هم نداریم زیرا اگر کسی دهن باز کرد، باید دلیل بیاورد. دلیل یعنی این که یک صغری و یک کبری و رابطه این دو را باید بیاورد.

آیت الله جوادی آملی افزود: منشا ناهمانگی یا خطای فکری یا خطئه عملی و از آنجا که ذات اقدس اله از این دو مصون است، لذا ممکن نیست آنچه که از خداست با یکدیگر ناهماهنگ باشند. نه تنها قرآن صدر و ذیلش ناهماهنگ نیست بلکه هیچ کتاب آسمانی ای ناهماهنگ نیست و هیچ پیامبری ناهماهنگ نیست و هر چه که از خداست، هماهنگ است.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: یکی بزرگان می‌گفت ده بار و صد بار در عالم بگیرید، یک تفاوت پیدا نمی‌کنید.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: فاصله تفسیری المیزان با دیگر تفاسیر زیاد است. معرفت شناسی حسی و تجریدی کلامی و تجریدی فلسفی و عرفان عملی همه در این تفسیر توسط مرحوم علامه (ره) آمده است.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم افزود: معرفت شناسی تجربی کف سواد است. از معرفت شناسی تجربی به معرفت شناسی نیمه تجربی یعنی ریاضی و سپس تجریدی کلامی و سپس عرفان نظری و در نهایت به علم یقین می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: فرمایش مرحوم علامه این است آنچه حق بود، اگر حق بود قرآن امضا کرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به شخصیت و سعه صدر علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: در زمان علامه، فضای باز سیاسی کاذبی پدید آمد و کمونیست‌ها حتی در سالگرد مرگ لنین و استالین، تظاهراتی در پامنار و اطراف برپا می‌کردند و فضای نفی توحید، به شدت وجود داشت.

مرجع تقلید شیعیان افزود: علامه طباطبایی(ره) می‌فرمود که با یکی از این ملحدین 8 ساعت بحث کردیم و فردا در خیابان به دیگری گفته بود همین طباطبایی من را موحد کرد. این چنین بود سعه صدر ایشان و حوصله ایشان و آن چه که شهید مطهری نوشته‌اند، تقریر درس‌های ایشان بوده است.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما در علم، موضوع غیر دینی نداریم و لذا علم غیر دینی محال است. راهی که علامه(ره) طی می‌کرد به اینجا می‌رسید که جریان علم حسی در اسلام پذیرفته است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: برکت حوزه علمیه و مخصوصا بزرگانی که مجمع عالی تفسیر را تشخیص داده‌اند، از این بزرگمرد الهی است و باید قدر شخصیت ایشان دانسته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    درود بر. حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس