بررسی نقشه هیدروگرافی خلیج فارس نشان می دهد تنها منطقه ای که امکان حضور در عمق 60 متری آن وجود دارد، غرب تنگه هرمز است که از این نظر، کف نشینی یک زیردریایی به نیروهای مسلح این امکان را می دهد که اشراف کاملی بر ورود و خروج هر شناور سطحی و زیرسطحی به این منطقه داشته باشند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نقش تعیین‎کننده زیردریایی‎ها در نبردهای دریایی گذشته و قابلیت‎های بالای آن در مخفی ماندن از دید دشمن، آن را تبدیل به یک سلاح راهبردی (استراتژیک) نموده است که حتی در اختیار داشتن تعداد اندکی از آن می‎تواند در زمان صلح، نقش بازدارندگی مؤثر و در زمان جنگ، برتری‎های رزمی مؤثری به دنبال داشته باشند.

با اختراع زیردریایی و اثبات کارایی آن در سال 1775 اولین زیردریایی نظامی به کار گرفته شد و فصل جدیدی در تاریخ نبردهای دریایی رقم خورد. زیردریایی، مهمترین عیب کشتی‎ها را نداشت و این هم به دلیل توانایی غوطه‎ور شدن در آب و مخفی ماندن از دید چشم‎ها و برد مؤثر سلاح‎های معمولی بود. از آن پس توسعه زیردریایی‎ها برای مقاصد نظامی ادامه یافته و با پیشرفت فناوری در زمینه فیزیک و مکانیک دریایی کارایی این وسیله جنگی افزایش چشمگیری یافت.

امروزه فقط پنج کشور در دنیا فناوری ساخت زیردریایی‎های اتمی را در دست دارند که هند نیز اخیراً به آنها اضافه شده اما کشورهای بیشتری توان تولید زیردریایی‎های متعارف (غیر اتمی) را دارند. از مزیت‎های عمده زیردریایی‎های غیر اتمی نسبت به اتمی، سر و صدای کمتر و اختفاء بیشتر آنها است.

زیردریایی‎ها در چند رده (کلاس) طبقه‎بندی می‎شوند. متخصصان کشورمان زیرسطحی‎های نهنگ، غدیر و فاتح را در 3 رده مختلف، متناسب با شرایط اقلیمی و تهدیدات پیشرو طراحی کرده و ساخته‎اند و زیردریایی بعثت نیز در یک رده سنگین‎تر با مأموریتی متفاوت در مراحل طراحی قرار دارد.

* اهمیت کف نشینی یک زیردریایی

یکی از عملیات‎های قابل اجرا توسط زیرسطحی‎ها برای رساندن خود به بیشترین حد اختفاء، قرار گیری در بستر دریا است. در واقع در صورتی که عمق آب از بیشترین عمق قابل دسترس توسط آن زیردریایی کمتر باشد، با اتکاء به سامانه‎های کنترلی مناسب و مهارت خدمه، زیرسطحی می‎تواند با اجرای عملیات کف‎نشینی به یک جسم ساکن تبدیل شود.

با این اتفاق، سامانه‎های شناسایی مختلف مانند رادار و سونار به دلیل ساکن بودن در نزدیکی عوارض بستر دریا، قابلیت تشخیص آن را از دست می‎دهند.

به این ترتیب زیردریایی مخفی شده می‎تواند با سامانه‎های شناسایی خود به رصد تحرکات دشمن پرداخته و در صورت نیاز به وارد عمل شدن، با سلاح‎هایی مانند اژدر و موشک ‎های قابل شلیک از محفظه اژدر اقدام به درگیر شدن با دشمن کند.

تاریخچه کف نشینی زیردریایی های ایرانی

اجرای عملیات کف‎نشینی زیرسطحی‎های ایرانی برای اولین بار در رزمایش اتحاد87 نیروی دریایی ارتش (نداجا) اعلام شد که در منطقه چابهار به انجام رسید. در این رزمایش زیردریایی نهنگ که در رده وزنی سبک قرار می‎گیرد اقدام به قرار گیری در بستر دریا نمود. این زیرسطحی سبک و نسبتاً کوچک، قابلیت حمل اژدر نیز دارد و اولین زیردریایی ساخت صنعت دفاعی کشور محسوب می‎شود.


 
زیردریایی نهنگ

زیرسطحی غدیر که در رده وزنی سبک و میدجت طبقه‎بندی می‎شود نیز قابلیت قرار گیری در بستر دریا را دارد. این امر در جدیدترین زیردریایی‎های تحویل داده شده نیز آزمایش و گزارش خبری آن از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

زیردریایی غدیر دارای دو محفظه شلیک اژدر، انواع سامانه‎های شناسایی و قابلیت بالای اختفاء بالا بوده و با سر و صدای تولیدی کم و ماندگاری مناسب در دریا، متناسب با شرایط اقلیمی خلیج فارس و دریای عمان طراحی و تا کنون تعداد زیادی از آن به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شده است.


 
زیرسطحی غدیر

اولین فروند از جدیدترین زیردریایی کشور با نام فاتح که در حدود 4 تا 5 برابر سنگین‎تر از غدیر است برای تحویل به نیروی دریایی ارتش آماده گردیده و دارای قابلیت‎های بسیار بالاتری نسبت به دو نمونه قبل است. بر مبنای توانمندی‎های ایجاد شده در دو نمونه قبلی، این نمونه هم باید توانمندی اجرای عملیات کف‎نشینی در خلیخ فارس و دریای عمان را داشته باشد.

زیردریای فاتح که بیشترین عمق قابل دستیابی آن به 250 متر می‎رسد، نه تنها مانند نهنگ و غدیر در تمام خلیج فارس بلکه در بسیاری از مناطق دریای عمان نیز می‎تواند در بستر دریا قرار گیرد. بنا بر این جای تعجب نیست که اجرای عملیات کف‎نشینی در عمق 60 متری خلیج فارس و دیگر نقاط عمیق آن به توانمندی عادی واحدهای زیرسطحی کشور تبدیل شده باشد.
 

زیردریایی جدید و پیشرفته فاتح

این زیرسطحی پیشرفته که آخرین فناوری‎های کشور در آن به کار گرفته شده، دارای چهار محفظه برای شلیک اژدر و موشک بوده و می‎تواند چند هفته در زیر آب باقی بماند. از این رو برای اجرای عملیات شناسایی درازمدت و بررسی تحرک شناورهای سطحی و زیرسطحی موجود در منطقه با اتکاء به حسگرهای پیشرفته و 12 نوع سونار موجود در خود که حتی می‎تواند حرکت غواصان را نیز رصد کند، موجب افزایش چشمگیر توان دریایی کشورمان خواهد شد.

کف نشینی در اعماق خلیج فارس

فرارسیدن روز نیروی دریایی فرصتی بود تا رسانه های صوتی و تصویری، بار دیگر اقتدار نیروی دریایی کشورمان را مرور و معرفی کنند و بر این اساس، در یکی از برنامه های رادیویی، برای اولین بار موضوع کف نشینی زیردریایی ایرانی در اعماق خلیج فارس مطرح و جزئیاتی از آن منتشر شد.

در این برنامه یکی از کارکنان با سابقه نیروی دریایی ارتش که اکنون در مرکز آموزش های تخصصی علوم دریایی مشغول فعالیت است با بیان این موضوع گفت: من حدود 24 سال است که در نیروی دریایی خدمت میکنم که از این 24 سال 14 سال در زیردریایی خدمت کرده ام.

وی در تشریح برخی از فعالیتهای مهمی که در آنها حضور داشته است، خاطرنشان کرد: «من جزء معدود نفراتی هستم که با زیردریایی به کف دریا نشسته ام و جزء معدود نفراتی بودم که با زیردریایی توانستیم به مدت 35 دقیقه، در کف خلیج فارس و در عمق 60 متری بنشینیم و در ادامه به سلامت زیردریایی را با آن تناژ بالا، بلند کنیم و به سطح آب بیاییم.»

این افسر با سابقه نداجا تاکید کرد: با این کار، زیردریایی از دید دشمن، مخفی می ماند و می تواند در کمین بنشیند و به دشمن پاتک بزند. این یکی از تاکتیک های زیردریایی است که معدود زیردریایی های دنیا میتوانند به این تبحر برسند.

* اهمیت کف نشینی در اعماق خلیج فارس

بر اساس اعلام پایگاههای تخصصی، عمیق ترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق ترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است و برای کف نشینی موفق یک زیردریایی، جزئیات مختلفی مورد نیاز است که یکی از مهمترین آنها داشتن نقشه و مختصات دقیق محل مورد نظر است که نیاز به "هیدروگرافی" کامل خلیج فارس دارد.

هیدروگرافی یا آب‌نگاری به معنای اندازه‌گیری‌های منطقه آبی مورد نظر در شاخصه هایی چون اندازه‌گیری عمق، کشند یا جزر و مد، جریان، جنس بستر، موقعیت عوارض مختلف جغرافیایی در عمق و سطح دریا و ... است که طی سالهای اخیر در کشورمان و بویژه نیروهای مسلح به صورت بومی و تخصصی در حال انجام است.


نقشه عمق سنجی خلیج فارس

با انجام هیدروگرافی دقیق، این موفقیت برای زیردریایی های کشورمان حاصل شده که بتوانند در اعماق مختلف بدون برخورد با صخره ها یا آسیب وارد شدن به کف زیرسطحی، کف نشینی موفق داشته باشند و از دید دیگران مخفی بمانند.

از سوی دیگر، بررسی نقشه هیدروگرافی خلیج فارس نشان می دهد که تنها منطقه ای که امکان حضور در عمق 60 متری آن وجود دارد، غرب تنگه هرمز است که از این نظر نیز، موقعیتی استراتژیک و ویژه نصیب نیروهای مسلح کشورمان خواهد شد تا اشراف کاملی بر ورود و خروج هر شناور سطحی و زیرسطحی به این منطقه را داشته باشند.

از سوی دیگر، مواردی چون تست بدنه زیرسطحی در یک کف نشینی عملیاتی، فشار وارده بر بدنه و قدرت مورد نیاز برای کنده شدن از عمق خلیج فارس از جمله موضوعاتی است که با اطمینان کامل فرماندهان نیروی دریایی و وزارت دفاع به تولید این محصول بومی، عملی شده است و قطعا با این نتایج درخشان می توان این کف نشینی را بارها تکرار کرد و شاید تاکنون نیز بارها انجام شده باشد.

از نظر مدیریت عملیاتی نیز نشستن در کف دریا با توجه به پستی و بلندی های صخره ای در خلیج فارس و کنترل این زیرسطحی چندین تنی در این شرایط خاص، یک تخصص بالا محسوب می شود که با توجه به سابقه نسبتا کم فرماندهان زیردریایی های ایرانی در مقایسه با هم قطاران خارجی، در خور تقدیر است.

روند تسلط کشورمان بر زیرسطح آب‎های خلیج فارس و دریای عمان که در راستای فرمایشات فرمانده کل قوا که "کنترل و در دست گرفتن منطقه با زیرسطحی‎ها" را به نیروهای مسلح امر کرده‎اند، با ورود زیردریایی‎های جدیدی مانند فاتح و در آینده بعثت و همچنین زیردریایی‎های بدون سرنشین و نیز زیرسطحی‎های نیروی دریایی سپاه، شتاب بیشتری گرفته و این ادوات پیشرفته علاوه بر افزایش سیادت دریایی ایران در منطقه، کار تبدیل نیروهای دریایی کشورمان را به "نیروی دریایی راهبردی" تسهیل کرده و به حفظ منافع کشور در آب‎های آزاد نیز کمک می‎کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • lion2007 ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 1
    این تنگهه خیلی مهمه حسابی باید پاییدش وبهش مسلط شد...
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 0
    ممنون از گزارش خوبتان كه مردم را با توانمندي متخصصان ايراني آشنا مي‌كند.
  • مهيار ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    بسيار عالي وحرفه اي بود
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 7
    البته هر کف شینی مساوی نابود شدن بستر مرجان ها در خلیج فارس است که کف آن عمدتا پوشیده از مرجان است.
  • حسین ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 0
    یکی از مشکلات زیر دریایی های کوچک عدم تسلیح آنها به موشک های سطح به سطح است که آن ها را در معرض جنگ تن به تن با اژدر یا مین قرار میده. بهتره در این زیرسطحی ها از موشک نصر هم استفاده بشه تا در برابر شناورهای سطحی دست برتر را داشته باشن.
  • دوست ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 0
    دراین عمق به علت نرسیدن نور اصولا مرجانی وجود ندارد
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 4
    عزیزم این اقتدار خوبیه ولی ناکافیه! اونا از طریق غواص-زیر دریایی مرطوب- زیر دریایی- و کشتی و.... با استفاده از رادارهای مخصوص نقشه ۳ بعدی و توپوگرافی بستر دریا رو در مناطق استراتژیک تا حالا ۱۰۰ دفعه برداشتن. حال حتی اگر زیردریایی کف نشین خاموش هم باشه و هی حرکت و هیچ صدایی هم منتشر نکنه و پوشش ضد راردار هم باشه کافیه یه شناور دوباره رادار شناسایی عوارض زمینیش رو روشن کنه و بلافاصله متوجه میشه که این نقشه با نقشه قبلی تطابق نداره و یه چیزی اونجا تغییر کرده. با توجه به ابعاد تفییر یافته (اندازه زیر دریایی) در بستر دریا اونا اولین چیزی رو حدث میزنن وجود زیر دریایی که نشینه و ممکنه در اقدام پیشدستانه (در زمان جنگ) اقدام شلیک اژدر کنن و یا در زمان صلح بدونه هیچ واکنشی که شما متوجه بشید اونا فهمیدن اقدام به جمع آوری اطلاعات از آرایش نظامی و رهگیری استراتژی جنگی شما میکنن!
  • albert ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 3
    خیلی راحت شکار میشه...دلتون به چه خزعبلاتی خوشه!!!
  • mohammad ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    ین نظراتو از کجا میارید.جزیره های مرجانی خلیج فارس شناخته شده اند.به اندازه ای که صید ترال مرجانهارو نابود میکنه یک هزارمش توسط زیردریایی نابود نمیشه.
  • سید ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    این ناشناس باید بداند مرجانها وسایر گیاهان وجانداران وماهیها هرگروهی قلمرو خاصی دارد واینطور نیست که سراسر خلیج فارس ودریای عمان پوشیده از مرجان باشد! حیوانات خشکی هم تابع این قانون هستند آهو مال دشت است وگوزن در جنگل زندگی میکند!
  • ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 0
    آمريكا براي اصل كشور، براي تماميت ارضي كشور ايران نقشه ميكشه و حاضره كل ايران رو بفرسته رو هوا براي منافع ملي كه براي خودش تعريف كرده، اون وقت اين دوستمون دلش به حال مرجان‌ها سوخته! ببين اخوي يا خواهر گرامي؛ اول به فكر حفظ خونه باش، نه ناز كردن واسه دسر بعد از غذا.
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    .................... میگم مرده این روشنفکر بازیهایتان هستم ...........اخی بیچاره مرجانها...............عزیز این عملیات یک کار دم به ثانیه نیست که شما اینگونه نگران مرجانها هستی و در ضمن اقتدار کشور و صیانت از خلیج فارس ارزش از بین گاهی اووقات چند مرجان را دارد
  • سید حسن ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    دستشون درد نکنه ولی موندم چرا به اون بنده خدا منفی دادند
  • صادق ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    نمی دونم چرا همیشه اسم فاتح هست ولی نه تصویری نه عکسی....؟
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    4 0
    باز يك خبر از پيشرفت ايران ذكر شد، يكي اومد يه انقلت اورد
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    راستی چرا از زیر دریایی نهنگ اصلا خبری نیست ؟ شکست خورد پروژه؟
  • مسعود فاطمی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    خدا قوت جانانه به نیروهای نظامی کشور(آبی-خاکی-هوایی).پیشرفت علم در ایران تصاعدی است و چه بسا در آینده ای نزدیک عجایب تکنولوژی را در همین مرز و بوم بشنویم انشا الله
  • علی ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    اگه اعتقادمون این باشه"و ما رمیت اذ رمیت و لكن الله رمی" اونوقت ناو آمریکایی پیشرفته هم مثل دوران جنگ که ترکید و با مکافات رفت بحرین پلو گرفت منهدم می شه
  • مسعود فاطمی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 1
    مشرق جون عالی بود.ولی یه اشتباهی تو متن داشتین::به جای سال 1775 باید بنویسید 1375
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    همچين ميگي تنگه كه آدم ياد زانوي لوله بخاري ميفته، ميدونستي عرض تنگ ترين نقطه تنگه هرمز بيش از 72 كيلومتره؟
  • علی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عزیز دلم اولین زیر دریایی دنیا رو گفتن
  • بنده خدا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عمیق ترین منطقه هایی که روی نقشه ذکر شده اند در داخل آبهای ایران قرار دارند و امکان اینکه بخواستند نقشه برداریش کنند حداقل بعد از انقلاب وجود نداشته
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آمریکایی ها از مدت ها قبل نقشه تمام عوارض و پستی و بلندی های کف خلیج فارس را تهیه کرده اند.بنابراین با مقایسه داده های سونار با نقشه های از پیش تهیه شده،متوجه حضور زیردریایی در کف دریا خواهند شد
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 4
    موشک نصر رو کجاشون بزارن؟ تا به حال دیدی عکس کامل یک زیردریایی رو؟ اگر هم قرار باشه از محفظه اژدر شلیک بشه با یک حامل زیرآبی، خودش یک پروژه بزرگ هست دادا.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مطمئنا میشه چیزهایی در حد و اندازه زیردریایی رو برای فریب در جاهای مختلف قرار داد ضمن اینکه میشه بگی چرا توپوگرافی هر چند وقت یکبار تجدید میشه...؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق از خودش درنیاورده آقای فردوسی پورکه! تو جغرافیای دنیا به این جور جاها میگن تنگه، شما حال میکنی بگو ابراقیانوس!
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آخ اگه آب بیاد بالا یه کم که کشورهای عربی همه میرند زیر آب با این عمق کم دریا نزدیکشون. از طرفی گویا به دلیل ذوب شدن یخ های قطب شمال این اتفاق بعید نیست.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    کجاش حرفه ای بود؟؟ الآن دیگه میدونن کجا رو بزنن!! اطلاعات نظامی رو که لو نمیدن الآن فقط باید دستگاه نصب کرد اونجا و زیردریایی لازم نیست
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اون شرایطی که شما فرمودید در مواقع جنگه که اتفاقا میشه خیلی راحت کلا اشکال با حجم تو کف دریا قرار داد اونا که نمیتونن همه جاشو هی چک کنن ...!
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بللللللله جناب کارشناس نیروی دریایی قدرتمند سلطنتی دولت فخیمه ... اگه امریکا دست تو بود یه ساعته نابودش میکردی ...
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    باز آلبرت ذرت پرت کرد! بیا شکار کن! فعلا که اربابای صهیونیست شما و تروریستای دست پرورده ی اون در حال شکار شدن توسط شیرمردان حزب الله هستند.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اهمیت ندهید این یارو البرت میخاد بگه منم زنده ام اما کسی هیچی حسابش نمیکنه
  • سعید ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    از طریق ماهواره چی؟؟؟
  • سعید ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    به امید روزی که ناو ها و زیر دریایی های ما سینه اقیانوس ها را بشکافد
  • ابوالفضل ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    لا حول ولا قوه الا بالله انهائی که با این وسایل کار می کنن نیز شیر مردند
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در مورد مرجان مشکلی نیست ....نیروی نظامی که پشتوانه علمی داشته باشه اونم را هم حل می کنه و دفعه بعد لحاظ می کنه (البته اگه تو عمق 60 متری مرجان باشه).......در ضمن سونارهای کشتی های عبوری بدجوری روی روح روان دلفین ها و نهنگ ها تاثیر می گذاره....نیروی دریایی استفاده ازش را در کل خلیج فارس ممنوع کنه(اژدر ضد سونار)
  • سربازنیرودریایی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق چرا نظراتمو نشون نمیدی
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    Mishe ممم ra ham befrestim be kafe daria..
  • حسین ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مرجان ها جایی که نور نیست نمی تونن زندگی کنن از جمله در عمق 50 - 60 متری آب های تیره ی خلیج فارس
  • حسین ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    برخی از زیردریایی ها موشک سطح به سطح یا حتی بالستیک حمل می کنن و نهنگ و فاتح هم احتمالا موشک هایی به اندازه ی کوثر را می توانند در جایگاهی جمع شوند و حتی جدا از زیردریایی حمل کنند. کاری که قبلا هم در دنیا هم تکرار شده.
  • albert ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    بدجور توهم دارید...
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این مرجانها قبلا توسط زیردریایی های کشورهای بیگانه که در خلیج فارس حضور دارند و داشتند نابود شدن.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    در پاسخ به سئوالات و اشکالات گرفته شده از عزیزان: ۱. اگر طبق گفته شما این مناطق جزو آب سرزمینی ایران باشن که پس اونا اجازه ورود پیدا نمیکنن مگه کسب اجازه رسمی. پس در اینصورت همه میدونن کی میاد و کی میره و براورد تهدید هم میشه و سپس یا اجازه میدن یا نمیدن! پس دیگه کف نشینی برای چی؟ ۲. اگر مفروض باشه که اونا بی اجازه و دور از چشم ما وارد این آبها بشن که میشن (معمولا از طریق غواص و زیر دریایی های بسیار کوچک تک یا دو نفره مرطوب) پس اونوقته که آدمهای عاقلتر از من و شما از کف نشینی و روشهای دیگه برای شناسایی بتونن استفاده بکنن که میکنن (تا حد امکان). ۳. اینکه بعد از انقلاب نقشه برداریش نکردن یک فرض محاله. عملیات شناسایی توسط غواص و سایر ماشینهای بسیار کوچک زیر سطحی بویژه در ۲۰ سال اول پس از انقلاب که ما داری توان راداری سوناری و نیروی زیر سطحی کافی و موسر نبودیم در حالیکه اونها از تنکنولوژی پیشرفته و ضد راردار و جنگ الکترونیک وسایل روباتیک و کنترل از راه دور و.... برخوردار بودن به کرات میتونسته بشه که شده و الان هم میشه (ولی با مقیاس کمتر و ریسک بیشتر). ۴. مهم نست که شما چه چیزی و به چه تعدادی بخوای برای فریب استفاده کنید. مهم اینه که تمام این چیزها شناسایی و بررسی میشن. بطور کلی هر چیزی که الان وجود داره و نسبت به نقشه قبلی تغییر کرده سئوال برانگیز و قابل بر رسیه. ۵. اساس طراحی رادارهای عوارض سطحی یا هر اسم دیگه ای که شما براش دارین اینه که یک نمای ۳ بعدی شبیه سازی شده از تمام پستی و بلندیهای موجود در سطح هر چیزی از جمله زمین رو با دقت تا ۱۰ سانتیمتر تهیه میکنه تا در شرایطی که پرتو دهی لیزری و مادون قرمز و ... برای فریب سنسورهای مختلف داده میشه و یا در زمانیکه مه و غبار و ابر و پوششهای استتار حرارتی و غیره بکار میرن هنوز بشه برآورد دقیقی از آرایش دشمن و ارزیابی تاکتیکیش (حد اقل) کرد. ۶. اساس کار این رادارها بر اسکنهای متعدد در زمانهای مختلفه تا از اینطریق بشه مثلا فهمید چه تعدا نیرو و ادوات و با چه آرایشی در یک منطقه نسبت به دفعه پیش که همان منطقه اسکن و نقشه ش فراهم شده بوده حضور پیدا کردن. ۷. مسلما اونها کودن نیستن و اگر ما بتونیم بفهمیم یه جایی خیلی ارزش استراتژیک داره اونها هم همین رو میتونن بفهمن و بنابراین روی اون منطقه حساسیت بیشتری دارن و دفعات برداشت نقشه و اسکنشون رو برای شناسایی بیشتر منطقه افزایش میدن و دیگه لازم نیست بر خلاف تصور شما برن وجب به وجب دریاها و جاهایی که ارزش استراتژیک یا حتی تاکتیکی نداره رو اسکن کنن و خودشون رو سر کار بزارن! جایی که ما ازش حرف میزنیم محدود و شناخته شده س بنابر این ... فرض کنید بین دو اتاق یک در و در این در یک سوراخ وجود داره. اگر دو نفر رو که تا حالا حتی همدیگر رو هم ندیده باشن و بدون اطلاع هم هر یک رو در داخل یک اطاق بکنی و بخصوص اگه این اطاق منفذ یا پنجره دیگه ای هم نداشته باشه احتمال مراجعه هر فرد به اون سوراخ و تلاش برای دیدن اونور سوراخ و اینکه پشت این در چه خبره برای هر دو نفر کاملا یکسانه مگه اینکه یکیشون دست و پا یا چشم نداشته باشه که احتمالش در فرض ما صفره. چون کسی که کشتی و رادار و غواص و سونار و ... داره هم دست داره هم چشم و پا وشعور و همه چیز که برای مراجعه به این سوراخ باشه رو داره. امیدوارم روشن شده باشین! یا حق!
  • محسن ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    بابا بچه های ما با دسته خالی تو خلیج هلی کوپترای امریکا رو مینداختن اگه این تجهیزات رو داشتن الان ایالات واسه ما بود ...
  • محمد باقر ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    خدا قوت دستانتان وروح وروانتان بی بلا
  • سید ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 0
    همه اونهائی که منفی بافی میکنند یا یادشون رفته زمان جنگ را یا اطلاعاتی دراین خصوص ندارندبرای یاداوری اواکس های امریکائی از هوا ستون پنجم از زمین و کشود های پیشرفته با بکارگیری کلیه ادوات جنگی فوق پیشرفته از زمین و هوا و دریا با رزمندگان ایران میجنگیدند و رزمندگان اسلام با دست خالی و یا سلاح های غنیمتی ، عاقبت برنده جنگ ایران بود. بازنده حالا کجاست ؟ همه در سایه لطف الهی ورهبری داهیانه امام داحل وایمان و مقاومت مردم صورت گرفت . در حالی که امروز ما با انزمان قابل مقایسه نیست حال اگر ایمان به خدا را ازدست دا ده ایم و فکرمیکنیم همه امور دست ماست خوب حق داریدمنفی ببافید واگرنه بخود بیایید
  • مرتضی ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 1
    سوئدنشین طرفدار حقوق گیاهان! هههه
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 0
    عزیزان مرجان در اعماق نیست بی خود بحث نکنید
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    انشاالله بادیپلماسی درست ازجنگ جلوگیری میشه اگرجنگ جدی بشه سلاح های هسته ای حیات رانابود پس با منطق ودانش افزایی وساخت گرایی دنبال پیشرفت باشیم واز پلیسی کردن جامعه دوری کنیم به خدا پناه ببریم ومنطقی باشیم باتحریک احساسات راه به جایی نمیبریم ودراخراگرمجبور100درصدباشیم دفاع میکنیم ونتیجه هم هرچه خدا بخواد از جوپلیسی فقط یه عده ماهیشونه میگیرند وچهره مذهب ازاد مردی مخدوش میشه
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    گزارش خوبی بود راستی چرا گزارشهای نظامیتون کم شده نسبت به قبل ؟؟!!
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    از ستاد کل نیروهای مسلح گیر دادن گفتن شما عامل بیگانه هستین...
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    البته دشمن ما دیپلماسی سرش نمیشه و این رو نشون داده تا الان تو چند سال گذشته هم که آمریکا حداقل دو بار و اسرائیل چند بار قصد حمله داشتن، یکی از مهمترین عوامل بازدارندگی، تجهیزات دفاعی بوده نه دیپلماسی وحدت مردم و مسئولین و ... حمایت مردم از نظام هم سهم خودش رو داشته در این داستان
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس خلیج فارس
  • حجت ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    1 0
    نگران نباش بهشون آب می دیم دوباره سبز می شند
  • فرهاد ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    2 0
    با تشکر برای آشنا کردن خوانندگان محترم مشرق با اصطلاحات گوناگون ( ترجیحاً پارسی شده ) علوم نیروی دریایی . البته باید به عرض برسانم ما کارمندان دولت سالهاست که از لحاظ حقوق و درآمد دارای سوابق چشمگیر کف نشینی هستیم و حقوق و مزایای بسیار زیاد مدیران از بالای سرمان را ردگیری می نمائیم
  • مهدی ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    2 0
    دوستان عزیزم من افسر نیروی دریاییم الحمدالله درسالهای اخیر خیلی تلاش کردیم با توجه به بضاعت علمی وفنی خودمون پیشرفتهای خوبی هم داشتیم ولی بایستی واقع بین بود ما از هر نظر بایستی ازعلم وتکنولوژی پیشرفته دنیا استفاده بکنیم و لی باوجود تحریمها خیلی ضرر کردیم شاید به خودباوری در بعضی زمینه ها رسیدیم ولی منطقی نیست این همه هزینه صرف کردن پول های هنگفت به جیب واسطه های خارجی برای تامین قطعاتمون ضمنا بزرگ جلوه دادن بعضی از امور مخصوصا پیشرفت تسلیحاتی در موقع تصمیم گیریهای حساس بضرر مملکت میباشد به امید روزی که واقعا ایران وایرانی در دنیا سربلندباشد
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کلا چرت گفتی، و زیادی کلا توهم داری، مگه تهیه نقشه های به دقت 10 سانتی متر الکیه؟ یه پروژه بسیار وقتگیر و طبیعتاً براحتی قابل شناسایی هستش...
  • محسن ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مسعود تو دیگه چرا، چه سوتیی دادی تو...!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ای گل گفتی.
  • رضا ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کشورمان ایران باید به سمت ساخت زیردریایی های اتمی برود .دانشمندانمان در سازمان انرژی اتمی باید راکتور های کوچک مخصوص شناور های دریای طراحی کنند که البته کار بسیار پیچیده ای هست طراحی این گونه سیستم ها.زیر دریایی های اتمی به مراتب بی صدا تر هستند به خلاف انچه که شما گفتید این گونه زیر سطحی ها برای مدت های زیادی می توانند زیر آب بمانند فقط مشکل خوراک و کلا موارد مصرفی هست و شرایط روحی روانی افسران این گونه زیر سطحی ها. شاید جالب باشد که بدانید یک زیر دریایی اتمی تا 33 سال می تواند در اعماق دریا ها باشد.من جایی خواندم زیر دریایی های اتمی امریکا وقتی که بندر را ترک میکنند برای ماموریت برای سه ماه زیر آب هستند و وقتی به سطح می آیند که میخواهند به اشیانه های مخصوص برگردند.زیر دریایی های اتمی به مراتب سیستم های سونار و سنسور های قوی تری دارند به دلیل اینکه محدودیت انرژی ندارند این گونه زیر دریای ها میتوانند سلاح های بیشتری حمل کنند چون جای بیشتری خواهند داشت بر خلاف زیر دریایی های دیزل الکتریک که قسمت زیادی از فضای زیر دریایی را برای باتری ها و سیستم های رانش و موتور های الکتریسته احتیاج دارند ولی در زیر دریایی های اتمی این گونه نیست.امیدوارم روزی در کشورمان شاهد تولید زیر دریایی های اتمی باشیم اون روز بدون شک ایران یکی از پیشرفته ترین کشور ها خواهد بود و یک جهش علمی داشته چون ساخت زیر دریایی های اتمی نیاز به فناوری های بسیار بسیار پیچیده ای دارد که همانطور که شما گفتید در دست 4 یا 5 کشور هست. هند هم با کمک مستقیم روسیه توانسته این گون زیر سطحی ها را بسازد.در مورد توان چین هنوز جای بحث هست چینی ها دارند روی مدل خودشان کار میکنند. در مورد ساخت این گونه زیر دریایی ها فعلا فقط روسیه فرانسه امریکا و انگلستان دارای فناوری های لازم برای ساخت زیر دریایی های اتمی هستند.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    تو سالمی کافیه
  • سعید ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    0 0
    زنده با ایران و ایرانی
  • ناشناس ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 1
    کافیه یه صد تا دویست تا ماکت بذارند کف خلیج
  • بندرعباس ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    من پانزده ساله که غواص اعماق هستم دوستان هرگز شیرمردان دریائی ایران را به سخره و استیضاء نگیرید آنان برای بازگشت عزت و احترام ایران ونام خلیج فارس از جان خود یعنی ارزشمندترین دارائی انسان مایه گذاشته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس