این روزها خبر آزادسازی «۸ میلیارد دلار» از دارایی‌های ایران در کش و قوس تائید تکذیب قرار دارد اما سخنگوی دولت بار دیگر تصریح کرد: آثار اقتصادی که به دلیل این توافق‌نامه فراهم می‌شود مطمئنا بیش از 8 میلیارد دلار است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، تا پیش از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، مقامات دولت تدبیر و امید و برخی نزدیکان آن، گشایش گره مشکلات اقتصادی را در گرو موفقیت سیاست خارجی می دانستند.

در کنار این، برخی رسانه‌های حامی دولت در ماه‌های اخیر سعی داشتند حل مشکلات داخلی را به موضوع سیاست خارجی پیوند بزنند و با این خط که «رفع تنش در سیاست خارجی یعنی بهبود وضعیت اقتصادی» توافق با غرب بر سر موضوعات مختلف به ویژه هسته‌ای را حلال وضع معیشت مردم معرفی کنند.

بالاخره هفته گذشته اولین گام از توافقی که دولتی‌ها نویدش را می‌دادند برداشته شد و ایران و کشورهای 1+5 توافقنامه‌ای را امضا کردند تا یکی از وعده‌های روحانی در خط آغاز تحقق قرار گیرد.

بنابر این گزارش، پس از امضای این توافقنامه، سوال‌های زیادی درباره منافع توافق با غرب به وجود آمد که سر منشا حاشیه‌های بسیاری شد؛ حاشیه‌هایی که نوبخت سخنگوی دولت این روزها در خط مقدم آن قرار دارد.

انتشار خبر آزادسازی 8 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا و تائید و تکذیب‌های پیرامون آن در روزهای اخیر، حاشیه‌های فراوانی از رسانه‌ها گرفته تا صحن مجلس رقم زد.

همه چیز از یک مصاحبه شروع شد

شاید نام علی نقی خاموشی برای بسیاری از فعالان اقتصادی شناخته شده باشد؛ وی که در دورانی رئیس اتاق بازرگانی ایران بود، هم اکنون نیز دستی بر آتش تجارت دارد.

علی نقی خاموشی روز یکشنبه 3 آذرماه،‌ وقتی در حال انجام مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ایرنا بود، فکر نمی‌کرد خبرش دستخوش تائید و تکذیب‌های گوناگون شود.

رئیس سابق اتاق بازرگانی در این گفت و گو با خبرگزاری رسمی  دولت، از آزاد سازی حدود 8 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا خبر داد.

وی افزود: توافق بامداد امروز ایران و کشورهای 1+5 آغازی برای باز شدن راه‌های ارتباطی اقتصاد ایران با جهان است.

خاموشی این توافق را موجب تسهیل روند مراودات تجاری میان ایران و اروپا و حتی آمریکا دانست.

این مصاحبه اما در ادامه منشا سوالی شد که فردای آنروز از سخنگوی دولت پرسیده شد.

وقتی نوبخت با یک «بله» و «سر تکان دادن» 8 میلیارد را تائید کرد

 سخنگوی دولت که برای سخنرانی در همایش «دولت اعتدال و تبیین راهبردها» دوشنبه 4 آذر به دانشگاه عالی دفاع ملی رفته بود که پس از پایان سخنرانی خود در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به سوالات گوناگون آنها پاسخ داد.

یکی از سوالات خبرنگاران درباره فوائد رفع محدودیت تحریم‌ها بود که نوبخت البته در سخنرانی اش هم به آن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: مطمئنا در ادامه، تحریم‌ها کم خواهد شد و بخشی از منابع کشور قابلیت استفاده در داخل را پیدا می‌کنند و از این رو توافق هسته‌ای بر اقتصاد ایران تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته ما برای منابع مالی به وجود آمده، به واسطه این توافق، برنامه داریم و قطعا به دست آمدن این منابع تاثیرات مثبتی برای ما خواهد داشت.

بنابر این گزارش، همه چیز اما دقیقا زمانی که خبرنگاران حاضر فکر می کردند مصاحبه تمام شده، رخ داد.

خبرنگار ایرنا در لحظه خروج سخنگوی دولت از سالن از وی با این عنوان که «آیا خبر آزاد سازی 8 میلیارد اموال را تائید می کنید؟» سوالی پرسید که سخنگوی دولت ضمن تائید این سوال با سر گفت: بله!

این بله گفتن کافی بود تا خبر تائید آزادسازی 8 میلیارد دارایی ایران توسط آمریکا در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد و برخی روزنامه‌های عمدتا اصلاح طلب، این خبر را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کنند.

واکنش طرف غربی: 8 میلیارد نیست، 4 میلیارد دلار است!

وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت اموال بلوکه شده ایران را برعهده دارد، نخستین طرفی بود که به ماجرای آزاد سازی 8 میلیارد واکنش نشان داد.

این وزارتخانه اعلام کرد: هنوز هیچ پولی از دارایی‌های ایران آزاد نشده است.

این وزارتخانه همچنین با رد خبر آزادسازی 8 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده تاکید کرد: رقم پولی که قرار است آزاد شود، همان 4 میلیارد و 200 میلیون دلار است که در ژنو توافق شده است.

البته این تکذیب آمریکایی‌ها پایان ماجرا نبود و کار به صحن علنی مجلس رسید.

رسایی: نوبخت می‌گوید من نگفتم!

اولین جلسه علنی مجلس پس از این اظهارنظر نوبخت درگیر حاشیه‌های 8 میلیارد دلاری شد.

 رسایی در تذکری آئین‌نامه‌ای اظهار داشت: صبح امروز برخی روزنامه‌ها تیتر یک زدند که آمریکا 8 میلیارد دلار اموال ایران را آزاد کرده و سخنگوی دولت این موضوع را تأیید کرده است.

وی ادامه داد: بنده امروز از آقای نوبخت در این زمینه سؤال کردم که او گفت این دروغ است و من اصلا چنین چیزی نگفتم و اصلا چنین موضوعی صحت ندارد و من نمی‌دانم عدد 8 را از کجا آورده‌اند.

رسایی تصریح کرد:  برخی از این رسانه‌ها پایگاه دشمن هستند و آقای نوبخت گفت این خبرها برای مردم توقع ایجاد می‌کند.

این سرآغاز تکذیب خبر آزادسازی 8 میلیارد دارایی ایران توسط آمریکا بود؛ خبری که تا اینجا دوبار تائید و یکبار تکذیب را در کارنامه خود دارد.

تکذیب رسمی نوبخت؛ توافق ژنو از 8 میلیارد بیشتر فایده دارد

دو روز بعد، یعنی چهارشنبه، در حاشیه جلسه هیات دولت این نوبخت بود که در مقام تکذیب «تائید» دو روز پیش خود اقدام کرد.

وی خبر نقش شده از جانب خود درباره آزادسازی 8 میلیارد دلاری را «استماع یک خبرنگار» خواند و گفت: شاید خبری استماع یک خبر خبرنگار باشد و به صورت مبهم از آن برداشت کند.

نوبخت ادامه داد: ظرف دو روز گذشته مطلبی درباره آثار مثبت اقتصادی توافقنامه ژنو مطرح شد که صدا و سیما نیز فایل صوتی آن را پخش کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عدد 8 میلیارد اصلا در گزارش من نبود، تصریح کرد: تصویر نیز نشان می‌دهد که اظهار نظر مطرح شده و پاسخ آن مشخص نیست البته شاید برای برخی رسانه‌ها مهم باشد که آثار اقتصادی این توافقنامه را بدانند.

نوبخت ادامه داد: آثار اقتصادی که به دلیل این توافق‌نامه فراهم می‌شود، مطمئنا بیش از 8 میلیارد دلار است؛ البته نقض خبر 8 میلیارد ناقض تاثیرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها نیست.

چرا دولت خبر 8 میلیارد دلاری را تکذیب کرد؟

سوال اول ایجاد شده این است که چرا نوبخت در اولین گام، مصاحبه علی نقی خاموشی با رسانه رسمی دولت را تکذیب نکرد؟

بنابر این گزارش،‌ همانطور که حمید رسایی از قول نوبخت مطرح کرد، وی اینگونه اخبار را سبب ایجاد توقع در مردم می‌داند.

این در حالیست که سایت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور روز سه شنبه هفته گذشته در اوج واکنش‌ها به خبر آزاد سازی 8 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، در خبری به نقل از نوبخت نوشت «درآمد سالانه 50 میلیارد دلاری ایران پس از لغو تحریم‌ها»

نوبخت در این مصاحبه گفته: با برچیده شدن سازمان تحریم‌ها، سالانه 50 میلیارد دلار به اقتصاد کشور سرازیر خواهد شد.

حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا نقل این خبر و اعلام افزایش 50 میلیارد دلاری (که حدود 6 برابر 8 میلیارد است) درآمد کشور برای مردم توقع ایجاد نخواهد کرد؟

لغو تحریم ها و سرازیر شدن سرمایه به کشور یکی از موضوعاتی که بود که از روزهای اول دولت تدبیر و امید به عنوان وعده‌ای قابل تحقق، مطرح شده است ولی ظاهرا این روزها برخی نمی‌خواهند آثار واقعی توافق ژنو برای جامعه مشخص و واضح باشد.

بنابر این گزارش، البته شاید برخی جریان‌ها احتمال می‌دهند تحول اقتصادی مدنظر با کاهش تحریم‌ها محقق نشود و تبلیغات شدید صورت گرفته پیرامون حل مساله هسته‌ای و در ادامه آن، حل مشکلات اقتصادی نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس