نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان و لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به تصویب رساندند و پرونده ۲ لایحه را بستند.

 به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 199 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد. پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان)، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده ازشورای نگهبان)، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح تسری قانون فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان بهزیستی کشور، گزارش‌کمیسیون شوراها درباره طرح انتقال پایتخت، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گزارش کمیسیون انرژی درباره طرح حمایت از صنعت برق کشور و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره لایحه تعیین حریم حفاظتی - امنیتی اماکن و تاسیسات کشور.

**قرائت اسامی 10 تن از متأخرین جلسه علنی امروز

در ادامه جلسه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن قرائت شد و حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا اسامی متأخرین جلسه امروز را در صحن علنی قرائت کرد. براین اساس ابراهیم آقامحمدی، قاسم احمدی لاشکی، مسعود پزشکیان، احمد توکلی، یعقوب جدگال، شهباز حسن‌پور، عیسی دارایی، علی علی‌لو، علی مطهری و علیرضا محجوب تاخیر کنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور سخنانی را پیرامون توافقنامه هسته‌ای ایران با 1+5 و هفته بسیج و روز نیروی دریایی مطرح کرد.

**لاریجانی: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران دولت‌های مغرور غربی را سر عقل آورد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، گفت: سالروز تشکیل بسیج مستضعفان که با تدبیر رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) انجام گرفت، گرامی می‌داریم و به همه بسیجیان این روز مبارک را تبریک می‌گوییم.

وی افزود: ثمره اصلی گام اولیه در گفت‌وگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم است تا همان‌گونه که چشم‌انداز گام نهایی در این سند آمده، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و لذا نیازمند توان بیشتر، تلاش افزون‌تر، طراحی‌ دقیق‌تر و همت عالی‌تر است که امیدواریم وزار‌ت‌خارجه در این جهت با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و با استقامت بر حقوق ملت گام‌های عمیق‌تر و استوارتری بر دارد.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر نخست‌وزیر بی‌آبروی رژیم‌صهیونیستی نگران است به هیچ روی اهمیت و ارزشی ندارد اما سخن شما از خطر ایران بسیار ناجوانمردانه و غیرواقعی است و ما مانند همیشه با هم برادر و همسایه هستیم و خواهان منطقه‌ای امن و آرام هستیم که در آن مردم بتوانند راه پیشرفت و صلح را دنبال کنند.

لاریجانی تاکید کرد: پس از مذاکرات اخیر برخی مقامات آمریکایی با عجله اعلام موضع کردند که حق غنی‌سازی ایران را نپذیرفته‌ایم. اضطراب مقامات آمریکایی قابل درک است چرا که اگر غیر از این بگویند سوال بعدی را باید پاسخ دهند که چرا این همه تحریم علیه ایران وضع کرده‌اند. آیا ایران کاری غیر از غنی‌سازی انجام داده بود که این همه سر و صدا، ماجرا و تحریم به راه انداختند، لذا برای فرار از پاسخ به این موضع زورگویانه حرف لغو دیگری به زبان جاری می‌کنند که چنین حقی را به رسمیت نشناخته‌ایم. این در حالی است که به نحوی موضوع غنی‌سازی ایران در مقدمه و اهداف آتی ذکر شده است.

وی ادامه داد: اما نکته مهمتر این است که اصولا حق غنی‌سازی نیازمند تائید چنین موجوداتی نیست و تمام کشورهایی که عضو آژانس هستند و معاهده NPT را پذیرفته‌اند، دارای این حق هستند ولو آن را اعمال نکنند. مثل اینکه حق راه‌اندازی نیروگاه اتمی را دارند ولو برای آن سرمایه‌گذاری نکنند. ممکن است این سوال مطرح شود پس محل نزاع چیست که این همه مذاکره بخواهد؟ حقیقت این قضیه این است که محل نزاع این حرفها نیست؛ مگر کشورهای دیگر که غنی‌سازی دارند درباره آنها تحریم و مذاکره 1+5 در مورد آنها وجود داشته است؟

**لاریجانی درگذشت والده نماینده صومعه‌سرا را تسلیت گفت

پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت والده حمیدرضا خصوصی‌ثانی نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس را تسلیت گفته و اظهار داشت: باخبر شدیم والده مکرمه همکارمان آقای خصوصی‌ثانی نماینده صومعه‌سرا به دیار باقی شتافتند که برای آن مرحومه علو درجات را از خداوند بزرگ آرزومندیم. همچنین این ضایعه را به خانواده محترم این درگذشته، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.

**رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور

در ابتدای جلسه نمایندگان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان) را مورد رسیدگی قرار دادند.

**قاضی‌پور: کمیسیون بودجه به جای رفع ایراد شورای نگهبان کل موضوع را حذف کرده است

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: بنده تذکر ماده 155 آیین‌نامه داخلی مجلس را می‌دهم. در اصلاحیه بودجه مصوب کردیم که سهم صندوق توسعه ملی از 26 درصد به 20 درصد کاهش یابد و این 6 درصد را در بانک‌های دولتی ودیعه بگذاریم تا بانک‌ها نیز دو برابر این میزان را به دولت برای تکمیل پروژه‌های داخلی بدهند اما در حالی که ایراد شورای نگهبان به این مورد نبوده در کمیسیون برنامه و بودجه کل این مطلب را حذف کردند و قصد دارند این میزان 6 درصد جهت تامین مالی سهم دولت در تامین مالی خارجی یعنی فاینانس‌ها قرار دهند.

وی ادامه داد: ما نماینده مردم ایران هستیم و باید برای داخل کشور کار کنیم، اما طبق این تبصره این میزان به فاینانس‌ها اختصاص داده می‌شود. به طور کلی این تبصره خلاف برنامه است و برای تصویب به دو سوم‌ آرا نیاز دارد.

لاریجانی که ریاست صحن علنی را برعهده داشت، گفت: بنده نیز همین مورد را عرض کردم که ایراد شورای نگهبان به مورد دیگری است، اما در کمیسیون کل تبصره را تغییر دادند و روح مطلبی که شورای نگهبان ایراد گرفته به بخش پایانی این تبصره باز می‌گردد، اما اعضای کمیسیون می‌گویند در جلسه‌ای که نماینده شورای نگهبان در کمیسیون حضور پیدا کرده گفته که در صورت این پیشنهاد، ایراد شورای نگهبان رفع می‌شود.

حمیدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای، اظهار داشت: شورای نگهبان به یک مورد ایراد گرفته، اما در کمیسیون کل موضوع را تغییر دادند و قید تاریخی که در تبصره آورده‌اند بیشتر ابهام ایجاد می‌کند و این موارد نیز رافع نظر شورای نگهبان نیست.

لاریجانی نیز در پاسخ به پورابراهیمی، گفت: بحث قید تاریخ اول آذرماه به این دلیل آمده که شورای نگهبان ایراد گرفته و مبالغی که صندوق توسعه ملی واریز شده برگشت آن خلاف سیاست‌های کلی نظام است اما از اول آذر به این دلیل که به صندوق واریز نشده، می‌تواند برداشت شود.

**مجوز مجلس به دولت برای کاهش 6 درصدی مبلغ واریزی به صندوق توسعه ملی

در تبصره 4 لایحه اصلاح قانون بودجه به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده بود که حداکثر 6 درصد از منابع وارده در سال 92 را به صورت سپرده نزد بانک‌های دولتی پس‌انداز کند و بانک‌ها مکلف شوند تا دو برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده جهت فاینانس داخلی طرح‌های تملک دارایی و خرید طرح‌های تملک دارایی تسهیلات ارائه کنند که شورای نگهبان، سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی را خلاف سیاست‌های کلی نظام تشخیص داده بود.

نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان و دولت اجازه دادند تا از تاریخ اول آذرماه سال 92 واریز دولت از منابع فروش نفت به صندوق توسعه ملی به 20 درصد کاهش پیدا کند. در حالی که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف بود در سال 92، 26 درصد به صندوق توسعه ملی واریز کند. لذا نمایندگان به دولت اجازه دادند تا 6 درصد کمتر به صندوق توسعه ملی واریز کند و این 6 درصد جهت تامین مالی سهم دولت در تامین مالی خارجی (فاینانس) طرح‌ها در اختیار دولت قرار گیرد.

**نادران: رقم افزایش 6 درصدی درآمد دولت از صندوق توسعه ملی باید دقیق مشخص باشد

در جریان بررسی این مصوبه، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری با استناد به ماده 126 آیین‌نامه داخلی پارلمان گفت: بر اساس این مصوبه درواقع از صندوق توسعه ملی 6 درصد برداشته‌ایم و به سرجمع درآمدهای نفتی دولت اضافه کردیم لذا رقم ریالی سقف درآمدهای عمومی دولت افزایش می‌یابد که باید بدانیم آثار ریالی آنچه تصویب کرده‌ایم، چقدر می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که با اختصاص 6 درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، درآمدهای عمومی دولت افزایش می‌یابد، باید رقم ریالی این موضوع دقیق مشخص شود تا تکلیف دستگاه‌های نظارتی روشن شود چراکه وقتی 6 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی ریخته نشود، سرجمع درآمدهای عمومی دولت افزوده می‌شود که باید رقم دقیق آن مشخص شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد مصوبه دیگر مجلس در این لایحه که بر اساس آن جابجایی ردیف‌های بودجه سال جاری تا 35درصد افزایش می‌یابد، گفت: بر اساس این مصوبه دولت می‌تواند بدون ضابطه نسبت به جابجایی ردیف‌ها اقدام کند و افزایش سقف جابجایی‌ها از 10درصد قانون برنامه به 35درصد این مشکل را حل نمی‌کند، بلکه شورای نگهبان مجدداً به علت بی‌انضباطی مالی آن رابر می‌گرداند.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اگر عدم پرداخت 6 درصد سهم صندوق توسعه ملی مربوط به دولت باشد، سرجمع درآمدهای عمومی دولت تغییر می‌یابد. لذا باید رقم آن مشخص شود.

این پیشنهاد کمیسیون که جهت تامین نظر شورای نگهبان ارائه شده بود با 154 رای موافق، 24 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رساندند.

**نوبخت: دولت با عدم واریز 6 درصد از سهم صندوق توسعه 2.7 میلیارد دلار به دست آورد

محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، طی سخنانی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری گفت: نمایندگان مجلس برای رفع مشکل دولت به منظور تامین پیش‌پرداخت‌های فاینانس‌های خارجی انجام دادند و بلافاصله با برگزاری جلساتی با دست‌اندرکارانی که نسبت به این فاینانس‌ها اقدام می‌کردند، تصمیماتی برای حل مشکلات فاینانس صورت گرفت.

وی ادامه داد: پس از اینکه مجلس این اجازه را به دولت داد تا شش درصد از منابع صندوق به صورت سپرده‌گذاری در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و بانک‌ها این مبلغ را برای اجرای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای به صورت تسهیلات در اختیار دولت بگذارند، دولت توانست با عدم واریز 6 درصد از سهم صندوق توسعه 2.7 میلیارد دلار به دست آورد تا با این رقم بخشی از مشکل 25 میلیارد دلار مربوط به طرح‌های فاینانس در سراسر کشور را حل کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: با این رقم می‌توانیم طرح‌های عمرانی بزرگی را در سراسر کشور و حوزه‌های انتخابی نمایندگان مورد بهره‌برداری قرار دهیم، اما متاسفانه با ایراد شورای نگهبان در این مصوبه مجلس مواجه شدیم که نظر این شورا بر این بود که دولت نمی‌تواند از منابع واریزی به صندوق توسعه ملی استفاده کند.

نوبخت افزود: اگر دولت منابع صندوق توسعه ملی را واریز کند و پس از آن صندوق 6 درصد آن را به صورت سپرده‌گذاری در اختیار بانک‌های دولتی قرار دهد، طبق قانون دولت نمی‌تواند از منابع این بخش استفاده کند، بنابراین شورای نگهبان نسبت به استفاده دولت از منابع صندوق براساس قانون مخالفت کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضمن صحبتی که با نماینده شورای نگهبان در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت، قرار شد ‌قبل از ورود 6 درصد از سهم 26 درصدی صندوق توسعه ملی به این صندوق، بتوانیم از این منابع به عنوان پیش‌پرداخت طرح‌های عمرانی و فاینانس استفاده کنیم و مشکل این طرح‌ها برطرف شود. لذا زمان اجرای این کار از اول آذرماه تعیین شد و دولت از اول آذر می‌تواند 6 درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را واریز نکند و آن را صرف پروژه‌های عمرانی کند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: با این پیشنهاد کمیسیون، ایراد شورای نگهبان رفع می‌شود و همچنین این منع قانونی در عدم تخصیص منابع صندوق به بخش‌های دولتی نیز از بین می‌رود و دولت می‌تواند از این منابع برای طرح‌های عمرانی استفاده کند البته براساس این پیشنهاد منابع کمتری در اختیار دولت قرار می‌گیرد اما دولت به این منابع کم اما مطمئن برای 3 ماه باقیمانده از سال راضی است.

نوبخت برهمین اساس خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: تصمیمی که شما برای اجرای هرچه سریعتر طرح‌های عمرانی در سراسر کشور با تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی گرفتید، دولت نیز استقبال کرد و مقدمات اجرای آن را فراهم کرد که امیدواریم با رای مثبت نمایندگان به این پیشنهاد نیز دولت بتواند برای 3 ماهه آخر امسال منابعی را به منظور اجرای طرح‌های تملک دارایی و عمرانی به دست آورد، چراکه ورودی به صندوق به قدری محدود است که ما تنها می‌توانیم از آن برای پرداخت حقوق و مزایا استفاده کنیم و دیگر این منابع به طرح‌های عمرانی نمی‌رسد. بنابراین اگر قرار است طرح‌های عمرانی به سرانجام برسد، فعلا منابعی برای آن وجود ندارد و باید محل آن روشن شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و کاهش اعتبارات ردیف‌های تملک دارایی‌های مالی و هزینه‌ای برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان، گفت: به دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده، ما نمی‌توانیم در مورد حقوق و مزایای کارمندان تا پایان سال اقدامی انجام دهیم، بنابراین باید دولت بتواند با جابه‌جایی ردیف‌های بودجه، نسبت به پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پرسنلی و حقوق و مزایا اقدام کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه بودجه جاری همه دستگاه‌ها از محل حقوق و مزایای قانونی تامین می‌شود، تمرکز ما براین ردیف‌ها سبب شده که بودجه ردیف سایر را نپردازیم که این موضوع برای برخی دستگاه‌ها مثل کمیته امداد، بهزیستی و نیروهای مسلح که بخش عمده‌ای از بودجه‌شان در ردیف سایر قرار می‌گیرد، به مشکل برخورد کنند.

نوبخت همچنین گفت: به عنوان مثال در نیروهای مسلح حقوق و دستمزد در یک ردیف قرار می‌گیرد و بودجه مربوط به آذوقه سربازان، لباس و پوتین و... در ردیف سایر است که اگر بودجه ردیف سایر را صفر کنیم و فقط حقوق و مزایا را بپردازیم، این هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر محقق نمی‌شود.

وی افزود: مجلس در مصوبه قبلی خود دست دولت را برای جابه‌جایی ردیف‌ها و اعتبارات هزینه‌ای باز گذاشته بود که شورای نگهبان از این موضوع ایراد گرفت و نظر این شورا نیز این است که باید مقدار امکان جابه‌جایی دولت در ردیف‌ها مشخص شود. بنابراین از آنجا که در قانون برنامه دست دولت برای جابه‌جایی ردیف‌ها تا 10 درصد باز بود، کمیسیون برنامه و بودجه این عدد را به 35 درصد افزایش داد، چراکه با 10 درصد جابه‌جایی ردیف‌ها نمی‌توان مشکل پرداخت حقوق و مزایای کارمندان را حل کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: این 10 درصد به 35 درصد افزایش یافته که البته دولت مایل بود سقفی برای آن تعیین نشود تا دست دولت باز باشد، اما شورای نگهبان اصرار دارد که سقف مشخص باشد. بنابراین ما برای تامین نظر شورای نگهبان به این 35 درصد راضی شدیم تا بتوانیم بودجه ردیف‌های سایر نیروهای مسلح، بهزیستی و کمیته امداد را پرداخت کنیم.

**مجوز مجلس‌به دولت برای جابجایی 35 درصد از ردیف‌های بودجه برای پرداخت حقوق و مزایا

همچنین بهارستان نشینان در ادامه در نشست علنی امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان یک ایراد دیگر این شورا را رفع کردند.

براساس مصوبه مجلس در تبصره 10 ماده واحده لایحه مذکور، محدودیت مندرج در جزء 2 بند ل ماده 224 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران جهت تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پرسنلی قانونی(حقوق و مزایا) در سال 1392، به 35 درصد افزایش می‌یابد.

نمایندگان مجلس در جزء 2 بند ل ماده 224 قانون برنامه پنجم مصوب کرده بودند که اعتبارات هر یک از ردیف‌های متفرقه، تملک‌دارایی مالی و هزینه‌ای مندرج در قوانین بودجه سنواتی حداکثر 10 درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های متفرقه اعتبار تملک دارایی‌های مالی و هزینه‌ای توسط معاونت در سقف بودجه سنواتی کل کشور قابل افزایش است.

بنابراین براساس این مصوبه مجلس، دولت می‌تواند تا پایان سال جاری با جابجایی 35 درصدی ردیف‌های بودجه سال جاری و از محل کاهش اعتبارات ردیف‌های مربوط به پروژه‌های عمرانی، نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت اقدام کند.

وکلای ملت این مصوبه را با 168 رای موافق، 17 رای موافق و 2 ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

**بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

بهارستان‌نشینان در ادامه جلسه امروز گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بررسی قرار دادند و برای جلب نظر این شورا آن را اصلاح کردند. بر این اساس یک تبصره به ماده 3 مکرر 2 الحاق شد که متن این تبصره به شرح ذیل است:

تبصره 4- هزینه‌های اجرایی حکم موضوع این ماده و بند (ب) ماده 9 که در بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود محل درآمدهای این قانون تامین و مطابق آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد ستاد و وزارت دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، به مصرف داخلی خواهد رسید.

نمایندگان همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان تبصره دیگری به بند (ب) ماده 9 الحاق کردند که در این تبصره آمده است هزینه‌های اجرای حکم موضوع این بند از محل اعتبارات موضوع تبصره 4 ماده 3 مکرر 2 تامین می‌شود.

وکلای ملت در مصوبه دیگری جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در بند (چ) ماده 9 عبارت "توسط رئیس قضائیه" را جایگزین "دادستانی کل کشور" کردند.

بهارستان‌نشینان همچنین یک عبارت را به انتهای تبصره 3 ماده 19 الحاق کردند که بر این اساس در تبصره 3 آمده است: آلات و ادواتی که جهت ساخت کالای ممنوع به منظور قاچاق یا تسهیل ارتکاب قاچاق کالای ممنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضبط می‌شود.

"مواردی که استفاده‌کننده مالک نبوده و یا مالک عامدا آن را در اختیار مرتکب قرار نداده باشد، مشمول حکم این تبصره نمی‌باشد".

**انتقاد قاضی‌پور از حقوق‌های چندین میلیونی در سازمان تامین اجتماعی

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی اخطاری با استناد به اصل 3 قانون اساسی اظهار داشت: اخطار من در مورد لیست حقوق و مزایای سازمان تامین اجتماعی است که بر اساس این لیست، مدیران کل حداقل 6 میلیون و 388 هزار تومان ماهیانه حقوق می‌گیرند.

وی افزود: بر اساس این لیست، رئیس دفتر 10 میلیون و 960 هزار تومان، مشاور اجرایی و معاون اداری مالی نیز 14 میلیون تومان که معادل حقوق یک و نیم سال یک معلم است، حقوق می‌گیرند.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس جلسه و نمایندگان گفت: باید راه حلی ارائه کنیم تا از حق و حقوق کارگران دفاع شود، چرا که هر وقت ما طرحی برای حمایت از کارگران می‌آوریم، تامین اجتماعی می‌گوید که اعتبار نداریم در حالی که اعتبارات را برای خودشان بر می‌دارند.

قاضی‌پور در ادامه اخطار خود به مصوبه مجلس در خصوص لایحه قاچاق کالا و ارز نیز اشاره کرد و گفت: ما باید این لایحه را به صورت شفاف تصویب کنیم که هم ملت و هم مجریان بدانند چقدر پول از حق کشفیات به خزانه می‌رود؛ آیا کل حق کشفیات به خزانه می‌رود یا رقم 20 میلیارد تومان؟

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت گفت: ما این موضوع را بررسی کردیم و کاملا روشن است که از این منبع در محدوده 20 میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

**رسایی: نوبخت "آزادسازی 8 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا" را تکذیب کرد

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری اظهار داشت: امروز برخی از رسانه‌ها تیتر یک زدند که آمریکا 8 میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد کرده و سخنگوی دولت نیز این را تایید کرده است، اما بنده امروز صبح از آقای نوبخت در خصوص این موضوع سوال کردم که نوبخت به بنده گفت این موضوع دروغ است و اصلا چنین موضوعی را نگفتم و چنین چیزی صحت ندارد و نمی‌دانم عدد 8 را از کجا آورده‌اند. این خبرها برای مردم توقع درست می‌کند.

رسایی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها پایگاه دشمن هستند، گفت: یک جام زهری به مردم داده شده است، اما با ابزار رسانه دارند آن را به شربت شیرین تبدیل می‌کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رسایی اظهار داشت: مطلبی که گفتید، مربوط به بحث دیگری بود و ربطی به دستورکار نداشت.

**مزاح لاریجانی با پیرمؤذن پشت تریبون

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: رهبری سیاست و تئوری نرمش قهرمانانه را برای رئیس دولت و دولت ترسیم کردند که دولت با استفاده از انسجام داخلی و انتخاب بزرگ، کارنامه درخشان خود را از مقاومت و همت مردم گرفت؛ بنازم به ناز شست‌شان و این از اختیارات حضرت آقاست که تایید فرمودند پس مقدس‌مآب‌تر از مسیح نشوند.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به پیرموذن گفت: این موضوع به بنده چه ربطی داشت. از پشت تریبون جواب یکدیگر را می‌دهید؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه دیگری جهت تامین نظر شورای نگهبان بند (ب) ماده 19 مکرر یک را اصلاح کردند که در این بند آمده است با استناد به دلایل یا قرائن از جمله سابقه مرتکب و یا مالک وسیله نقلیه در امر قاچاق، ثابت شود که مالک وسیله نقلیه عامدا، آن را جهت استفاده برای حمل کالای قاچاق در اختیار مرتکب قرار داده است.

وکلای ملت در مصوبه‌ دیگری ماده 19 مکرر 2 را اصلاح کردند که بر این اساس در این ماده آمده است: محل نگهداری کالای قاچاق ممنوع در صورتی که متعلق به مرتکب نبوده و یا توسط مالک عامدا جهت نگهداری کالای قاچاق در اختیار دیگری قرار گرفته باشد و ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد، مصادره می‌گردد، مشروط به اینکه ارزش ملک از 5 برابر کالای قاچاق نگهداری شده بیشتر نباشد، که در این صورت ملک به مقدار نسبت 5 برابر قیمت کالای قاچاق نگهداری شده به قیمت اصل ملک، مورد مصادره قرار می‌گیرد و چنانچه ارزش کالا کمتر از مبلغ مذکور باشد و حداقل 2 بار به این منظور استفاده شود و محکومیت قطعی یابد در مرتبه سوم ارتکاب به کیفیت مذکور مصادره می‌گردد. در صورتی که مرتکب بدون اطلاع مالک از آن محل استفاده کند، از 3 تا 5 برابر ارزش کالای قاچاق نگهداری شده به جزای نقدی وی افزوده می‌شود.

نمایندگان همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان تبصره 4 ماده 48 را نیز اصلاح کردند که براین اساس در تبصره 4 آمده است دستگاه کاشف مکلف است ارز مکشوفه به ظن قاچاق را به حساب معین از سوی بانک مرکزی واریز نماید و پس از قطعیت حکم آن را به حساب ویژه‌ خزانه‌داری کل کشور واریز کند. در صورتی که وجوه موضوع این تبصره از مصادیق قید شده در تبصره یک این ماده باشد، مطابق تبصره مذکور اقدام می‌شود.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ دیگری یک عبارت را به انتهای ماده 49 الحاق کردند که بر این اساس در ماده 49 می‌آید: در موارد صدور رای قطعی برائت متهم و حکم به استرداد کالا، صاحب کالا در صورت وجود عین مستحق دریافت آن و در غیراینصورت مستحق دریافت بهای کالا به قیمت بازار داخلی در زمان فروش می‌باشد. حکم این ماده شامل کالاهایی که فروش آنها قانونا جایز نیست نمی‌گردد.

بهارستان‌نشینان همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان یک عبارت را به انتهای ماده 53 الحاق کردند که این ماده به این صورت درآمد: در کلیه جرایم و تخلفات موضوع این قانون در خصوص کالا و ارز، در صورت موجود نبودن عین کالا و یا ارز قاچاق مرتکب حسب مورد علاوه بر محکومیت به مجازات‌های مقرر، به پرداخت معادل ارزش کالا و ارز نیز محکوم می‌شود. موارد خارج از اراده مرتکب در تلف کالا و ارز مشمول این ماده نمی‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین ماده 54 لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جهت رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح کردند  که براین اساس در این ماده می‌آید: در صورتی که کشف کالا و یا ارز قاچاق، همراه با درگیری مسلحانه مرتکبان قاچاق با انواع سلاح گرم و آتش‌زا با ماموران کاشف باشد، در صورتی که وسیله نقلیه متعلق به مرتکبان باشد و یا با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب معلوم شود که مالک عامدا آن را جهت ارتکاب قاچاق در اختیار مرتکب قرار داده است، با حکم مرجع قضایی به نفع دستگاه کاشف جهت استفاده در امور مبارزه با قاچاق ضبط می‌شود در غیر اینصورت این خودرو به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جزای نقدی مرتکب یا مرتکبان افزوده می‌شود.

وکلای ملت همچنین در مصوبه دیگری یک تبصره به عنوان تبصره یک به ماده 55 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاق و تبصره این ماده را به تبصره 2 اصلاح کردند که عبارت "در مورد احکام صادره از شعب تعزیرات حکومتی پرونده جهت صدور حکم مبنی بر تبدیل جزای نقدی به حبس از دادگاه‌های حوزه قضایی مربوطه که توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شود، ارجاع می‌گردد تا ظرف 10 روز نسبت به مورد اقدام مقتضی معمول نمایند." به عنوان تبصره یک به ماده 55 الحاق شد.

بهارستان‌نشینان به منظور تامین نظر شورای نگهبان ماده 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به این شرح اصلاح کردند که بر این اساس ماده 56 می‌گوید ستاد می‌تواند در خصوص پرونده‌های مربوط به جرائم موضوع این قانون و یا جرائم مرتبط حسب مورد از طریق دادستان، تعریف و رسیدگی به پرونده را از بدو تشکیل تا مرحله‌ اجرای احکام، از مراجع رسیدگی‌کننده تقاضا نمایند.

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور تامین نظر شورای نگهبان ماده 64 این قانون را اصلاح و یک تبصره را به عنوان تبصره 4 به آن الحاق کردند.

براین اساس در ماده 64 می‌آید: اگر قاچاق براساس شخص حقوقی ارتکاب یابد، مرجع صدور حکم نسبت به ضبط کالا و یا ارز قاچاق مکشوفه اقدام می‌کند و شخص حقوقی، علاوه بر محکومیت به جزای نقدی، حسب مورد به 2 تا 4 برابر حداکثر جریمه مقرر برای شخص حقیقی، محکوم می‌شود.

در تبصره 4 ماده 64 نیز می‌آید: در خصوص مدیر شخص حقوقی که از عمل مباشران علم و اطلاع داشته باشد نیز مطابق قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود. منظور از مدیر شخص حقوقی کسی است که اختیار نمایندگی یا تصمیم‌گیری یا نظارت بر شخص حقوقی را دارد.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن حجت‌الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، سید سعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد و حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**ندیمی: دستور لغو طرح شبنم و ایران‌کد از سوی وزیر صنعت شگفت‌آور است

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌ دستور در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه یکی از ابعاد انقلاب اسلامی وجه ضداستکباری است، گفت: در راستای مدیریت انقلاب و نظام، ولایت‌فقیه تعیین کننده است و ما تابع شرع و قانون هستیم. ملت ایران از انتخابات جدید و رئیس جمهور منتخب خواسته‌هایی دارد که به ذکر آنها می‌پردازم.

وی ادامه داد: از وزرای منتخب و رئیس‌جمهور درخواست دارم تا شرایط زمان و مکان را بشناسند و گمان نکنند که همه اندیشه‌ها در ذهنشان مستتر است و از مجلس و دیگران مشورت بگیرند. برای آنکه منتخبان ملت برای این انتخاب شده‌اند که از باب تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری به شما کمک کنند، لذا شایسته نیست برخی وزرا در راستای تعامل قوا صحبت کنند اما هماهنگی‌شان در مجلس در اقلیت باشد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس افزود: مردم توقع دارند به مسائل تولید اعم از کشاورزی، صنعت و بیکاری بدون در نظر گرفتن آمارهایی که ظاهرا راست است اما حقیقت را بیان می‌کند، بپردازنند. بنابراین این آمارها ما را گول نزند، چرا که این آمارها ظاهراً  درست و علمی است اما واقعی و حقیقی نیست.

ندیمی گفت: کشاورزان می‌گویند خرید تضمینی اگر کف قیمت است، باید متناسب با تورم و هزینه‌های مردم باشد. واقعا زیبنده نیست که ما قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را به گونه‌ای تعریف کنیم که به هیچ‌وجه انگیزه ایجاد نکنند.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا بیداد می‌کند و در تمام مغازه‌ها این کالاها را مشاهده می‌کنیم، گفت: وزیر صنعت بدون ملاحظه مشکلات دستور لغو طرح شبنم ایران‌کد را صادر کرد که از چنین وزیری این تصمیم شگفت‌آور بود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با اشاره به تامین منابع مالی، افزود: چطور ما برای کارخانجات صنعتی چند صد وام تعریف می‌کنیم اما برای کشاورزان چند میلیون وام را نمی‌توانیم بدهیم. چه عدالتی است که اگر کشاورزی ضامن باشد، نتواند سرمایه در گردش بگیرد؟ من از نظام بانکداری به طور عام و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درخواست می‌کنم که موجبات چنین مباحث ناروایی را از بین ببرد.

ندیمی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما از تیم هسته‌ای تشکر می‌کنیم اما آقایان؛ قدم اول به این معنا نباشد که خوش‌بینی مفرطی به نظام استکباری پیدا کنید. هرچند که ضرورت بود از تاکتیک‌های جدید استفاده کنیم اما این تاکتیک‌ها باید در راستای آرمان‌ها مدیریت شود.

وی ادامه داد: درخواست می‌کنم در باب نظام اقتصادی و سیاسی دنیا در راستای مهندسی انقلاب و سیاست‌های کلان حکومت همراهی و هم‌اندیشی داشته باشیم. چند روز دیگر یک و نیم سال است که نمایندگی ما می‌گذرد و طبیعی است که برنامه داشتیم و نیازمند کارنامه هستیم اما ما به نحوی گرفتار روزمرگی شدیم و باید تولید اشتغال و صادرات هدف ما باشد و باید تحقق سیاست‌های کلی و رسیدن به مقام اول اقتصادی هدف ما باشد اما اینکه منفعلانه در خدمت حوائج تنی چند از دولت‌مردان،‌ طراح‌ها و لوایحی را تصویب کنیم نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیازهای زمانه باشیم.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس افزود: کشوری که از 230 هزار میلیارد بودجه به 210 و 176 هزار میلیارد رسید و تحقق آن از 110 تا 120 هزار میلیارد تومان تعریف می‌شود نیازمند این است که در هزینه‌های کشور و دولت فربه تجدیدنظر کنیم بنابراین نیاز است که ما در موضوع کارفرمایی دولت به صورت کلی تجدید نظر کنیم تا فرصت برای بخش تعاون و خصوصی ایجاد شود.

ندیمی در خصوص بودجه 93 خاطرنشان کرد: اقتصاد توسعه‌ای اگر زیرپای اقتصاد معیشتی قرار بگیرد آینده نداریم هرچند باید به نیازهای امروز مردم پاسخ داد ولی غفلت از فردا می‌تواند ماجراهایی را سبب شود لذا درخواست می‌کنیم که دولت مجلس تعامل حقیقی و واقعی داشته باشد.

**تاجگردون: می‌توان با کلید تدبیر ره چندساله را صد روزه طی کرد

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، گفت: مفتخر هستیم که امروز در شرایطی زندگی کنیم که نتیجه صلابت، اراده و تدبیر و رهبری هوشمندانه در مهترین چالش فراروی، جهان را به سوی ایران سوق داده است. ملت ایران یکپارچه شعار دادند که انرژی هسته‌ای حق مسلم آنهاست و امروز تمام دول شرق و غرب در پای برگه‌ی را امضا کردند و با افتخار به عنوان سند ارائه می‌دهند که حاصل آن واژه زیبای "داشتن حق هسته‌ای ایران" است.

وی ادامه داد: این حق ستاندنی بود و ستودنی است حقی که نفس گرم پیر عزیز امام (ره) آغاز کننده آن بود. حقی که عرق جبین و خون شهدای بسیجی برای ما به ارمغان آورد. حقی که خدا نگذاشت خون شهدای هسته‌ای به فراموشی سپرده شود.

نماینده مردم گچساران در مجلس افزود: ملت ایران به تدبیر خود مدیریت و روشی نو را برگزیده‌اند و با تدبیر خود مدیری را برگزیده‌اند که حاصل آن تدبر در مدیریت و عزت ایران شد. نه به افراط رفتند و نه با واژگانی بازی کردند که دنیا را از ما بری کنند. آنان ثابت کردند که ما به دنبال ایران مقتدر هستیم که بدون آن نمی‌توان جغرافیایی سیاسی دنیا را تنظیم کرد. تاریخ گواه این موضوع است که این مسیر منتج به نتیجه خواهد شد و جزو افتخارات خواهد ماند.

تاجگردون اظهار داشت: اجلاس ژنو ثابت کرد ادب، تدبیر و دیپلماسی ایرانی می‌تواند بر همه رفتارهای غیراخلاقی غرب فائق شود. غرب فرصت طلبی است که متاسفانه ما بدون تدبیر فرصت‌های نابجایی را برای آن خلق کرده‌ایم. اگر چه نباید مقاومت ستودنی دولت‌های گذشته را از یاد برد و همواره باید در تاریخ ایران به روشنی از آنها یاد کرد، ولی فراموش نکنیم می‌توان با کلید تدبیر ره چندساله را صد روزه طی کرد و کوچه‌های تنگ دیپلماسی را به سبزه زارهای مفرحی تبدیل کرد که حاصل آن بهره‌مندی جهانیان از محیط پیرامونی آن شود.

وی تصریح کرد: کاری که ظریف و یارانش کردند و نشان دادند که تعقل ،‌گشاده رویی همراه با کیاست و استفاده از تجربه مدیریتی بر سطح متراکم قدرتمندترین دولت‌های غربی در آن طرف میز فائق آمدند. آقای روحانی؛ به عنوان یک نماینده از شما که گره کور مذاکرات را باز کردید، تشکر می‌کنم. اما بدانید که این آغاز راه است  وقطاری که بر آن سوار هستید، ریل همواری ندارد. انبوهی از مشکلات بر دوش و پیش روی شما است. سوخت دولت‌تان ضعیف است. منابع غنی چندساله ایران در مدیریت ناکارآمد به تاراج رفته است. صدها میلیارد دلار با بازدهی منفی نتیجه ریلی است که شما می‌خواهید قطاری را بر آن برانید.

نماینده مردم گچساران در مجلس با اشاره به مشکلات بیکاری جوانان گفت: پاسخ به سوال زجر آور میلیون‌ها جوان بیکار را نمی‌دانیم. یقیناً همه نمایندگان و شما دولت مردان با این سوال مواجه شده‌اید که آیا می‌توان یک خانواده با پنج نفر بیکار را اداره کرد؟ درد من و همکارانم و مردم بیکاری است. می‌دانم رفع مشکل بیکار با سرمایه گذاری صورت می‌گیرد و می‌دانم خزانه شما آنچنان نیست که درد ما را چاره کند، ولی در آینده نزدیک بیکاران تحصیل کرده ایران از قله 5 میلیونی گذر میکنند؛ لذا چاره ای بجویید .

تاجگردون خاطر نشان کرد: اولین سند مالی شما تا چند روز دیگر به مجلس می‌آید و ما از شما منتظر شکوفایی اقتصاد از بودجه هستیم و از شما می‌خواهیم که حاصل کار شما عدالت و رفع تبعیض باشد.

**نقوی:افتخارات به دست آمده در حوزه فناوری هسته‌ای به دلیل تلاش‌های بسیجیان است

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: هفته بسیج را به همه بسیجیان دریادل و رهبر انقلاب و همکاران بسیجی خودم تبریک می‌گویم.

وی افزود: بسیجیان همه عمر خود را در گمنامی صرف ملت ایران و انقلاب کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس تاکید کرد: بسیج حزب و گروه هیچ جریانی نیست بلکه بسیج اورانیوم غنی‌شده با خلوص صددرصد است و مایه دلگرمی ملت و امید مستضعفان جهان شده است.

نقوی‌حسینی در ادامه افزود: اگر امروز قدرت‌های خودبرتربین و سلطه‌گر که هرگز فراموش نمی‌شود در برابر عظمت ملت ایران سر تعظیم فرود می‌آورند و پای میز مذاکره می‌نشینند و گفتمان تهدید را به گفتمان مذاکره و احترام تغییر می‌دهند به دلیل وجود نیروی از خود گذشته‌ای مانند بسیج است.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیجیان آماده و جان بر کف همواره اقتدار نظام جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارند. افتخارات به دست آمده در حوزه فناوری هسته‌ای به دلیل تلاش‌های بسیجیان در این عرصه است که راه آینده نیز با این روحیه قابل پیمودن است.

نقوی حسینی با بیان اینکه باید با غنی‌سازی بسیج راه آینده را در پیمودن مسیرهای دشوار ادامه دهیم گفت: دشمن همواره از غنی‌سازی این نیروی عظیم می‌ترسد و از آن هراس دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تذکر به هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم که به هیئت رئیسه مجلس در خصوص گرامیداشت هفته بسیج در پارلمان تذکر دهم زیرا هر ساله در این هفته بسیجیان در ورودی صحن علنی چفیه به گردن می‌انداختند و با اهدای شاخه گل به نمایندگان این هفته در مجلس گرامی داشته می‌شد اما امسال این امکان فراهم نشد.

نقوی حسینی در بخش دیگری از سخنانش به تشکیل کمیته بسیج در کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته حمایت از بسیجیان در چارچوب قانونگذاری است که امیدوارم همه نمایندگان و دولت کمک کنند تا در لایحه بودجه سال آینده حق این نهاد مقدس حفظ شود.

وی در ادامه افزود: بازنگری در ساختار استان تهران با تشکیل استانی به نام خرداد با مرکزیت ورامین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده پیشوا و ورامین در مجلس افزود: از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم تا نسبت به اتمام پروژه مترو پیشوا - ورامین - قرچک که در حال اجراست بر اساس تاریخ زمانبندی شده در سال آینده اقدام کند. این پروژه باید طبق زمانبندی در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

نقوی حسینی در پایان خاطر نشان کرد: شهرک‌های صنعتی از سرمایه‌های دولت در رفع نیازهای اشتغال تعریف شده که از دولت  می‌خواهم تا این سرمایه را در شهرستان پیشوا حفظ کرده و توجه ویژه‌ای به شهرک‌های صنعتی این شهر داشته باشد.

**اعلام وصول سوال جمعی از نمایندگان از وزیر علوم

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

بر اساس اعلام وی، طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی و طرح عادی ایجاد رونق در ساخت و ساز و تشکیل صدور پروانه ساختمانی در شهرها اعلام وصول شد.

این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: سوال ملی 23 تن از نمایندگان مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت عدم پایبندی وزیر به تعهدات در انتصاب مدیران اعلام وصول می‌شود.

منادی همچنین سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت رای وزیر به عزل رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در هیئت امنای این دانشگاه را اعلام وصول کرد.

**موافقت مجلس با بررسی فوری طرح استفساریه‌ای درباره تسهیلات استخدامی جانبازان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان یک فوریت طرح استفساریه تبصره 3 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

در جریان بررسی این طرح یک فوریتی، حسین طلا نماینده تهران در مجلس گفت: جامعه‌ای از خطر مصون می‌ماند که به کسانی که در لحظه خطر جان و مال خود را اهدا کرده‌اند و در برابر تهاجمات ایثار و مقاومت از خود نشان دادند، تکریم شوند.

وی افزود: متاسفانه با جابجایی دولت برخی از قسمت‌های اداری از اعمال این قانون که مربوط به ارائه تسهیلات استخدامی به جانبازان است، به انحاء مختلف امتناع می‌کنند در حالیکه ما باید در این شرایط عملا فضای فرهنگ ایثار و مقاومت و جانبازی را در جامعه افزایش دهیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ما می‌خواهیم برای یک فوریت این طرح استفساریه تایید بگیریم تا با توجه به جابجایی در دولت، سریعا تکلیف قانون موجود مشخص شود تا این قانون به شکلی که به تصویب رسیده، در سیستم اداری اجرا شود.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافق و مخالف یک فوریت طرح استفساریه تبصره 3 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در نهایت آن را به تصویب رساندند.

** تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

در ادامه تذکرات شفاهی 5 تن از نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در صحن علنی مطرح شد و پس از آن تذکرات کتبی نمایندگان قرائت شد.

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در تذکر شفاهی خود در صحن علنی با بیان اینکه انتظار نداریم که دولت آقای روحانی برای ایلام که هیچ زیرساختی ندارد و دارای بالاترین نرخ بیکاری جوانان است در حالیکه ذخایر و معادین گازی و نفتی آن به عراق پهلو می‌زند، معجزه کند، اظهار داشت: مردم از دولت تقاضا دارند که حداقل محدودیت‌های تردد انفرادی زائران عتبات را از مرز مهران حذف کند تا تجارت چمدانی آزاد شود.

وی ادامه داد: لازم است که منطقه آزاد تجاری در مرز مهران ایجاد شود و این موضوع نیاز به تخصیص اعتبار ندارد و تنها با تصمیم‌گیری دولت انجام خواهد شد و این اقدام می‌تواند منجر به بهبود وضعیت کسب و کار در ایلام شود.

عباس فلاحی باباجان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت اظهار داشت: از سود سرشار معدن سونگول 91 درصد درآمد آن به جیب شرکت‌های خصوصی می‌رود و مردم خسارت عمده می‌پردازند.

وی ادامه داد: آب شرب منطقه ما مسموم شده و خطر سدهای مواد آلاینده منطقه را تهدید می‌کند و سازمان مس به تعهدات قانونی خود درباره سر ریز مس در منطقه عمل نمی‌کند بنابراین آقای وزیر صنعت اجازه ندهید که مردم برای رسیدن به حقوق خود مسیر دیگری را انتخاب کنند.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی با اشاره به سالروز قیام خونین مردم گرگان در سال 57 گفت: انتظار داریم که 5 آذر در تقویم ملی به عنوان قیام خونین مردم گرگان و گلستان ثبت شود.

وی ضمن تبریک موفقیت تیم هسته‌ای کشور گفت: انتظار داریم که حالا این موفقیت‌ حاصل شده شیرینی چنین موفقیتی حل مشکلات مردم در زمینه های اقتصادی، مهار تورم و ایجاد اشتغال برای جوانان باشد همچنین در خصوص کشاورزی از وزیر جهاد و معاون رئیس جمهور درخواست داریم که اعتبارات بخش کشاورزی و جاده بین مزارع تقویت شود .

نماینده مردم گرگان در مجلس همچنین خواستار تقویت اعتبارات سرمایه در گردش در بخش صنعت و اعتبارات وام ازدواج جوانان شد.

**درخواست از سازمان بسیج سازندگی برای حل مشکل بیکاری

غلامحسین شیری نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی در تذکر شفاهی اظهار داشت: از فرماندهان سپاه و بسیج می‌خواهم این بار نیز به یاری نظام بپردازند و در قالب سازمان بسیج سازندگی به حل بیکاری جوانان ورود کنند.

وی در تذکر به وزیر نیرو در خصوص حل مشکل آب شرب هشترود گفت: اگر آب شرب هشترود حل نشود مهاجرت بی‌رویه به تهران و حومه آغاز می‌شود.

نماینده مردم هشترود همچنین از وزیر نیرو درخواست کرد تا عملیات آزاد راه هشترود به مراغه را اجرایی کند تا شاهد کشتار مردم در این حوزه نباشیم.

**توقف فروش برنج مازندران در پی تبلیغات تلویزیونی

عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: نکته ای که می‌خواهم بگویم تفسیر غلط و زیادی خواهانه‌ای است که جان کری و هیئت حاکمه آمریکا بعد از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 مطرح کردند مبنی بر اینکه در ماده 4 قانون ان.پی.تی حق غنی‌سازی را به کشورهای عضو نمی‌دهد. این تفسیر غلطی است که نمی‌تواند ارتباطی به توافق نامه داشته باشد البته از پاسخ آقای ظریف تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: هفته گذشته شبکه های مختلف تلویزیونی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن 5 نوع برنج شمال کشور کردند و در حین حال برنج خارجی را تبلیغ کردند که این اقدام کاملا ضد تولید ملی است. من از سازمان استاندارد ، وزارت جهاد کشاورزی و صدا وسیما سوال می‌کنم که این به چه دلایلی صورت گرفت.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس خاطرنشان کرد: در پی این تبلیغات فروش برنج داخلی در بازار مازندران متوقف شده است.

**بیانیه 220 نماینده به مناسبت هفته بسیج

پیش از پایان جلسه علنی امروز شاهین محمد صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه‌ای که به امضای بیش از 220 نفر از نمایندگان مجلس به مناسبت هفته بسیج بیانیه‌ای صادر شده بود را قرائت کرد. برای مشاهده متن این بیانیه اینجا کلیک کنید.

**حضور "بانوان فرهیخته کویت" در جلسه علنی مجلس

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با اعلام اسامی مهمانان نشست علنی پارلمان گفت: جمعی از بانوان فرهیخته از کشور کویت مهمان جلسه علنی امروز مجلس هستند که خدمت این بانوان محترم خیرمقدم عرض می‌کنم.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست ساعات پایانی صحن علنی پارلمان را برعهده داشت، گفت: من هم مقدم شما بانوان فرهیخته را گرامی می‌دارم و امیدوارم خاطره خوبی از این سفر به ایران در ذهنتان نقش ببندد.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی فردا

محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را فردا چهارشنبه 6 آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.


منبع : تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس