خیلی پشت سر مرده ها حرف زدیم. مخصوصا آن چهار جوان متوفی که معلوم نیست وقتی ما موسیقی راک را مجاز نمی‌دانیم، چطور می‌شود در کشورمان آنها را هنرمند بخوانیم و با برچسب هنرمند دفنشان کنیم؟ چطور می‌شود وقتی آنها حتی یک ساعت از هنرشان را در این مملکت خرج نکردند ما 100 میلیون برایشان خرج می‌کنیم که در خاک وطن دفن شوند؟

گروه فرهنگی مشرق - ماجرا از خبری آغاز شد که رسانه‌های زرد و بنفش و گلبهی با تیترهای جنجالی در مورد مرگ چند هنرمند ایرانی در آمریکا منتشر کردند. بنابراین گزارش، سه جوان ایرانی به نام های آرش فرازمند، سروش فرازمند و علی اسکندریان توسط یکی از اعضای اخراجی همین گروه یعنی «علی اکبر رفیعی» که بعدا به یک گروه راک ساکن بروکلین نیویورک به نام «فریکیز» پیوست، کشته شدند.

علی اکبر چون روحیه لطیفی داشته چند باری پیش آرش و سروش و آن یکی علی رفته بود و گفته بود: بچه ها من هم بازی؟ اما آنها مخالفت کردند و او را در گاراژ خودشان بازی ندادند. علی اکبر با روحیه لطیفش هی مدام می رفت و می آمد اما آن سه نفر به او محل نمی‌دادند تا این که تصمیم گرفت با یک مساسل کالیبر 308 به سراغ آنها رفته جملگیشان را سوراخ کند. بعد از سوراخ کردن دوستانش، متوجه شد که دیگر هیچ سگ زردی نمانده که بخواهد هم بازی اش شود. بنابراین خودش را هم سوراخ کرد تا کلا نسل تمام سگ های زرد منقرض شود.


"تولد چند سگ زد"

گروه "سگ های زرد" چندین سال قبل در ایران شکل گرفت. محل فعالیت آنها هم خرپشته یک ساختمان مسکونی در تهران بود که اگر چه در هوا بزن و بکوب می کردند اما فعالیتشان زیر زمینی بود. بد نیست بدانید این جوانان همان گروهی بودند که در فیلم سینمایی "کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد" به کارگردانی بهمن قبادی در سال 88 که در مورد موسیقی زیر زمینی بود، چند سکانسی بازی کردند و حسابی از وضعیت موسیقی کشور نالیدند.



البته همان چند سکانس ناله و فغان، بعداً برایشان گرین کارتی شد که فلنگ را به مقصد آمریکا ببندند و از شر موسیقی زیر زمینی تهران به گاراژی مخوف در پایین شهر نیویورک پناه ببرند.

باری! این جوانان با استعداد که در جستجوی "طایر قدس" بودند نهایتا "تایر مُرس" هم گیرشان نیامد و طی این چهار سال کسی از این سگ های زرد ایرانی خبری نداشت که دقیقا چه کار می کنند. نهایتا هم جنازه های سوراخشان خبر ساز شد که البته واقعا مشهورشان کرد! مطمئنا اگر این عزیزان 40 سال دیگر هم ساز می زدند، عمرا اینقدر معروف نمی‌شدند.

این ارج و قرب در حدی بود که یک دفعه مسئولان وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرند 100 میلیون تومان خرج کنند تا جنازه این برادران متوفی را از بلاد غربت به خاک میهن آورده و در قطعه هنرمندان دفن کنند. جایی که هر چند وقت یک بار بر سر دفن یا عدم دفن برخی هنرمندان "داخل کشور" دستمایه منازعه و درگیری می شود.


نمایی از فیلم کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد


اولویت خاکسپاری در قطعه هنرمندان!

"این قطعه محدودیت‌هایی دارد و برای همه جا نیست. باید وضعیت وی را بررسی و سپس برای این کار اقدام کنیم." این جمله ای است که سرپرست امور تجسمی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ممانعت از دفن یک نویسنده زن در قطعه هنرمندان اعلام کرده بود. 

بنابراین این اظهار نظر حتی جسد هنرمندان داخل کشور هم باید از فیلتر های خاصی برای تدفین در این محل عبور کند و مثلا یکی از آنها نشان درجه یک هنر است که اگر نداشته باشند، ممکن است ببرندشان یکی جای دیگر.

همین دلایل بود که از تدفین چهره های هنری بسیاری جلوگیری کرد. برای مثال جاهد جهانشاهی نویسنده، مترجم و منتقد تئاتر ایرانی بود که در طول سال‌های فعالیت هنری خود، کتاب‌های متعددی از نویسندگانی چون گابریل گارسیا مارکز، هاینریش بل، برتولت برشت و توماس برنهارد ترجمه کرده بود. وی پس از سالها فعالیت در کسوت نویسنده ای شناخته شده در سال 91 درگذشت اما هرگز جنازه او را در قطعه هنرمندان نپذیرفتند.

هنرمند دیگری به نام ایرج بقایی کرمانی که از نویسندگان قدیمی کشور بود، سال گذشته به دلیل کهولت سن درگذشت و پیکرش را در یکی از قطعات معمولی بهشت زهرای تهران به خاک سپردند.

همین اتفاق در مورد یکی از مسئولان تدارکان سینما به نام محمد حسن نوروزی رخ داد. این هنرمند فروردین ماه سال قبل بر اثر بیماری دیابت درگذشت و پس از مخالفت مسئولان با تدفین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به زادگاهش در چالوس برده شد.

رامین نعمتی نیز یکی از هنرمندان نه چندان مشهور اما قدیمی سینما و تلویزیون بود که تنها چند ما از درگذشت او به دلیل بیماری کبدی می گذرد اما پیکر این بازیگر نیز مجوز تدفین در قطعه هنرمندان را پیدا نکرد.


حامد بهداد و بهمن قبادی در مراسم اکران "کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد"


حالا این که یک دفعه دو عدد نوازنده پشت کرده به وطن را از آن طرف کره زمین با هزینه بیت المال آوردند در قطعه هنرمندان دفن کردند نشان می دهد که نوازندگی در نیویورک به اندازه یک نشان درجه یک هنر می ارزد مخصوصا اگر آن نوازنده سگی از نوع زرد باشد! در این صورت حتی هزینه کفن و دفن را هم خود وزارت ارشاد می دهد. هزینه ای که حتی به خیلی از بزرگان فرهنگ و ادب و سینمای ما داده نشد و اگر پرداخت نمی کردند، پای جنازه به قطعه هنرمندان نمی رسید.


شاید بنا است که هر هنرمندی آن طرف فوت کرد جسدش را بیاورند این طرف. پس احتمالا تا پایان دولت یازدهم در قطعه هنرمندان می‌توانیم سنگ قبوری با این مضامین مشاهده کنیم:

* آن بلک کت!(black cat) برادر شغال و هنرمند وطن بود که ما قدرش ندانستیم.
(سنگ نبشته قبر دو طبقه برادران مرحوم کامران و هومن - هزینه انتقال: 210 میلیون تومان)


* آآآآآی گلادیاتو ها
به سر قبر من ار می آیید
به سه‌تارم که همین گوشه فتاده
لطفا دس نزنید
بزنید فحش دهم! فحش رکیک
(سنگ نبشته محسن نامجو - هزینه انتقال جسد: 530 میلیون تومان)


* ای تویی که موهات بور بود
چشم حسود ازت دور بود
تو که جهیزیه ات جور بود
چرا عاقبت من توی گور بود
(متن سنگ قبر امیر تتلو-هزینه انتقال جسد: رایگان)


* دنیای فانی یک اَکَدِمی برای آرتیستی ماست
هر که در این حلقه نیست فارغ از ماجراست
(سنگ نبشته ﻓﺎﺋﻘﻪ ﺁﺗﺸﯿﻦ/گوگوش - هزینه انتقال جسد: نیم میلیارد)



سخن آخر

خیلی پشت سر مرده ها حرف زدیم. مخصوصا آن چهار جوان متوفی که معلوم نیست وقتی ما موسیقی راک را مجاز نمی‌دانیم، چطور می‌شود در کشورمان آنها را هنرمند بخوانیم و با برچسب هنرمند دفنشان کنیم؟ چطور می‌شود وقتی حتی یک ساعت از هنرشان را در این مملکت خرج نکردند ما 100 میلیون برایشان خرج کنیم که در خاک وطن دفن شوند؟


گروه "سگ های زرد" در آمریکا

دفن کردن هنرمندان در آن تکه زمین خدا پیشکش! ای کاش حالا که پولمان زیادی کرده فکری به حال هنرمندان خفته در بستر بیماری کنیم تا مثل نادیا دلدار گلچین، مثل مجید فروغی و مثل سعدی افشار غریبانه و فقیرانه به دیار باقی نروند.

تا به حال ما چند پرده از اولویت های فرهنگی دولت نظیر رفع ممیزی کتاب، لغو ممنوعیت فعالیت ناشران مسئله دار، تلاش برای رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی، اقداماتی جهت حل مشکلات خانم های تک خوان و خوش صدا!!!، سریع القلم کردن نویسندگان ممنوع القلم، برداشتن فضای امنیتی از فضای هنری کشور، هزینه صد میلیونی برای انتقال اجساد سگ های زرد و دفن آنها در قطعه هنرمندان را در 100 روز اول دیده ایم. امیدواریم پرونده فرهنگی دولت تدبیر و امید در روزهای آینده آن به آن درخشان تر و ... شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • مهيار ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    بسيار جالب ومنطقي بود مشرق متشكرم
  • یاسین ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جناب مشرق میدونم منتشر نمیکنی ، اما میگم خودت بدونی توبه کن تا گرفتار مرگ نشدین ! اونا هرچی بودن و هرچی کردن ، وقتی میخوایی از مسئولین انتقاد کنی ، لطفا طنز ننویس چون خانواده اینها داغداره میتونی این رو بفهمی یا ایننقدر نفهم و کودن هستید که چیزی از انسانیت و مسلمونی نبرده باشید ؟! خااک بر سرتون
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    "وقتی میخوایی از مسئولین انتقاد کنی ، لطفا طنز ننویس چون خانواده اینها داغداره" عجب جمله ادیبانه‌ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بود. الان مسوولین به خانواده داغدار اونها چه ربطی داره نابغه
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چرا نباید از مسوولین با زبان طنز انتقاد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چون شما میگی
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خزانه شون فقط واسه ماها خالیه؟
  • ناهید ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خدا عاقبت بخیرمان کند.
  • محمد ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    کسانی که دنبال جمهوری ایرانی هستند بیشتر از این ها ازشون انتظار نمی ره.با این روند تا 4 سال آینده کاباره هاو... راه می افته وبه طور رسمی مجوز می گیرن که اشتغال زایی هم شده باشه
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    میگن سگ زرد برادر شغاله
  • زادهوش ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اگر پولی برای ادب و فرهنگ دارید کمی هم برای نسوختن بچه های روستایی در مدرسه خرج کنید!
  • مهدی ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آفرین به مشرق . از شیوه انتقاد مشرق بسیار خوشم آمد . رسانه اگر جسارت انتقاد از عمکرد ها را نداشته باشد رسانه نیست بلکه چاپلوسی هست که به دنبال منافع خودش از این و آن تمجید می کند . تشکر از تیم مشرق
  • آراز ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    برای چه توهین می کنید؟ من هم از موسیقی شان خوشم نمی آید اما باعث نمی شود جوان فوت شده ، حتی اگر خیلی هم مسلمان نباشد، را اینگونه مسخره کنید. کار وزارت فرهنگ هم خوب بود. به هر حال آنها ایرانی هنرمند هستند ولو من و شما از آنها خوشمان نیاید.
  • Alireza ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اسم محسن نامجو رو نیار که دلم خونه؟این پست به قرآن هم بی احترامی کرده است.دلم از این کارای دولتم خونه واقعا.کاشکی یک ذره جدی تر متن مینوشتی
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    بعضی چیزا اصل مسلم است. مثل دو دو تا چهارتا. یکی از اینا بی احترامی نکردن به مرده است.
  • محمد22 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    يه فايل موسيقي اين درگذشتگان رو بذارين واسه دانلود ما ببينيم چيكاره بودن!!! اين راك كه ميگين مگه مشكل داره؟؟؟؟
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اینا توی کسی از گربه ها خبر نداره بازی کردن بعد رفتن اسمه خودشونو سگ گذاشتن به نظرم گربه سگ می گذاشتن بهتر بود
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آخه ما تحمل سختی رو داریم ولی اینا هنرمندن روحشون لطیفه نمی تونن تحمل کنن !
  • یه بنده خدا ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    من با آن بخش از نظر یاسین موافقم که باید دل شکسته پدر و مادر هنرمند این دو جوان را مراعات کرد، اما این چیزی از گناه و اولویت ناسنجی مسئولان ارشاد کم نمی کنه.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    یک بام دوهوا...........
  • رضا ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ظاهرا مهاجرانی با علی جنتی در...فرق ندارند و تاسف بر جامعه ای باید خورد که انتشار فرهنگ بی بدیل ان بدست آدمهایی می افتد.. .باید منظر ماند و دید... بعد از چند سال از کدام کشور و شبکه سر در می آورند .
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اونقدر بی ادبی که نمی فهمی نقد از مسولین پر مدعا یعنی چه و خرج بیت المال مسلیمن برای کسانی که غرب برایشان امال وارزو بود یعنی چه؟؟اونها که مردند و حسابشان با کرام الکاتبین هست اماتو که اسم یاسین را یدک می کشی که بعید میدونم اسمت یاسین باشه چه خواهی کرد
  • ammar ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مشتاقانه منتظر شنيدن جواب ارشاد هستيم تا ببينيم كه چه بهانه هايي را علم خواهند كرد... البته اگر به افكار عمومي به اندازه ارزني ارزش قائل باشند بايد به درستي جواب اين اقدام را توضيح دهند.
  • رامین ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    متاسفم واست مشرق لااقل پشت سر مرده حرف نزن
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    وقتي راجع به انتخاب هيات امناي فارابي مخصوصا آقايان بهشتي وعسگرپوروارتباطشون با فتنه ٨٨ مطلب زدم هيچكدام إز سايتهاي به ظاهراصول گراكامنت منو نگذاشتند .حالا مونده تاسياست هاي دوران اصلاحات رو دراين دولت ازسربگيرندتازه اينادست گرميه نمي بنيد تمام مديران أصول گراروفقط به أين دليل كه دولت عوض شده بركنار كردند آخريش همين آقاي ميرزاخاني كه واقعا ازمديران موفق بود (به گفته آقاي ايوبي)
  • گروهبان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    بی تدبیری سگ های زرد...
  • ج ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جنابعالی؟؟
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    از مشرق میخواستم مدارک اینکه دولت خرج انتقال اینها را داده است رو کند!!!!! چرا بدون سند حرف میزنید!!!!!!
  • جواد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    برای جوانان از خود بیگانه که آویزون غرب شدن این همه خرج کردن ولی برای جوانانی که رفتن برای وطن و هنوز جنازه هاشون در آبهای اروند و کارون جامانده چه کار کردن حتی برای دفن آنها مشکل تراشی میکنند
  • جواد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    کسی که برای خودش ارزش قائل نیست و خود را سگ مینامد برای چی ما به او احترام بگذاریم
  • جواد ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خود هنرمند برای خودش احترام قائل نبوده و گفته من سگم تو چرا حرس میخوری
  • محمد حسین ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خداوند انهائی را که این هزینه را کردن با همین گروه محشور گرداند (اللهی آمین) بیاد امام راحل:نگذارید این انقلاب به دست نا محرمان بیفتد (کجاست این پیر جماران)
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    تو مسلمونی؟؟ که توهین می کنی ؟؟ همین که تو مسلمونه کافیه
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    یه بار دیگه متن رو بخون، متوجه میشی طرف صحبت مطلب با کیه
  • یاسین ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    تحریریه مشرق و همچنین کاربران این سایت آدمای متحجر و بی خردی هستند اینکه این 4 نفر در قطعه هنرمندان خاک شدن رو کاری ندارم ، اما انشالله نویسنده این متن داغ ببینه و من به زبان طنز علیه مرده اونا مطلب بنویسیم ! ببینیم خوبه یا نه
  • میترا1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    ناشناس فنلاندی ! درست گفتی ! اخه ذوق اسم پیدا کردنم نداشتن اون مرحومین !
  • یاسین ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    فیلم " کسی از گربه های ایرانی خبر نداره " رو بنده همون سال 88 دیدم ، از هر لحاظ در سطح پایینی بود اما در کل تاثیرگذار بود
  • یاسین ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جناب ناشناس ۱۱:۵۷ بهتره شما یه بار مطلب رو بخونید ! چون دقیقا به اون 4 نفر توهین کرده به فکر مرده های خودتون هم باشید
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چه خون دلی باید خورد خدایا یا من رابکش یا این جماعت را اهلش کن
  • ناصر ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    فقط حساب کنید اگر عکس این اتفاق در داخل ایران رخ می داد الآن رسانه های غربی سازمان های حقوق بشری و منافقین و غرب گراهای تندرو چه می کردند.......
  • منتظر ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    آقا چرا بهت بر می خوره. خود این افراد اسم گروهشون را گروه سگ های زرد گذاشته اند این چه ربطی به نویسنده این مطلب داره؟
  • مرادی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    متاسفم برای دولت مردان این کشور
  • حسن ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    قرار هرکی داغ دار شد بقیه سکوت کنن که سنگ روی سنگ بند نمیشه؟ دلیل منطقی بیار
  • علی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق جان! مگه شما خبر نداشتی وزارت ارشاد در یک تدبیر بی نظیر، واحد حمایت از حیوانات ولگرد هم تأسیس کرده است. هی بگو تو این صد روز چی کار کردن؟!
  • کریم ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق جان؟! عزیزم؟! منظورت از "سریع القلم" "صریح القلم" بود؟؟؟!!! نگران اینهمه دانشم که جمع شده تو این وبسایت!!!
  • عرفان ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    همه مسئله را بجز صد میلیون تومانی که این وسط از خزانه بیت المال به هدر رفته میشه یه جوری نادیده گرفت ولی من از برادران فرهنگ وارشاد سوال میکنم که آیا قبل از انجام اینکار از یکی از فقها در مورد مسئله دار نبودن نفس این عمل برای توجیه ش پرسش کردید ؟آخه ما مسلمون ومسلمون زاده هستیم !مگه غیر از اینه که این همه آخوند خبره دینی در کشور هستند که خوشحال خواهند شد که در این زمینه ها به من و شما سرویس دهی فکری-دینی داشته باشند .ودر یک جمله :یاران حسین (ع) اگر شمائید ..........
  • مهدی 90085 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    وزارت ارشاد یک جایی برای گلشیفته هم نگهدار از تو بعید نیست
  • معلم ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    من یک معلم هستم و جامعه میدونه معلمان از نظر مالی در چه وضعیتی هستن . غرضم از بیان شغلم آه وناله نبود بلکه خواسنم بگم با این مضیقه فرزندی را تربیت کردم که از نظر درس از نخبگان است و در دانشکاه نیز با معدل بالا درس خواند وی برای دوره دکترا با بورسیه ای از آمریکا گرفت به آنجا رفت اما تمام نگرانی من در این سال ها این است که اگر فرزندم در دیار غربت که با مرام و منش ما و افکار مذهبی من و فرزندم تقابل صد در صدی دارد فوت کند واقعا جناره او چه می شود زیرا ما توان خرج حمل آن را نداریم ، اکنون که این مطلب را خواندم خیلی برای امثال فرزند خودم متاثر شدم .اما درجواب آقا یا خانمی که با شناسه یاسین مطلب نوشته و به خوانندگان مشرق توهین کرده فقط می گویم : به امثال ما پاسخ نده بلکه به کسانی که با تو هم رای هستند با این جمله ای که نوشته ای (یاسین| | ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷ تحریریه مشرق و همچنین کاربران این سایت آدمای متحجر و بی خردی هستند)چرا توهین می کنی ؟؟؟؟
  • امیر ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    این تازه اولشه، خدا بخیر کنه این سه سال و چند ماه دیگه را .....
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جناب یاسین شما خودتون در کمال بی ادبی با مسئولین مشرق صحبت کردید مشکل ما در ایران دقیقا همینه که متاسفانه با کمال بی ادبی ایراد میگیرید. بله ا ی کاش طنز ننوشته بود ولی اون روی صحبتشون نسبت به مسئولین واقعا حقه یک جواب بده چزا پول مردم رو چنین خرج می کنند؟
  • یاسین ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جناب ناشناس ۱۷:۲۸ متاسفانه مسئولین مشرق دنبال ایجاد هیاهو و جذب بازدید بیشتر هستن و لاغیر
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    جای نظر دهی آقای مطهری راجع به جریان انحرافی خالیه !!
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چی بگم به خدا؟؟؟؟؟؟ همه این اتفاقات تقصیر چندتا کاندید ریاست جمهوری که چند ماه پیش با هم یکی نشدند.
  • متين ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    چشم جنتي روشن با اين پسرش....
  • مهدی 9792025 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    روحانی یه سریع القلم داره که گفته هر کی زبان انگلیسی بلد نیست نمی تونه منطقی فکر کنه! به رئیس جمهور میگیم که همین یه سریع القلم غربزده برا همه مون بسه , نمی خواد بقیه رو سریع القلم کنن
  • مهدی 9792025 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خونواده شهدا هم هنوز داغدارن
  • مهدی 9792025 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خونواده شهدا هم داغدارن , اون هم به خاطر اینکه مملکت جولانگاه سگ های زرد نشه. اونوقت مرگ چند تا سگ زرد چه ارزشی داره؟؟؟
  • مهدی 9792025 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    در جواب ناشناس 08:28 - " تو اون روح..."
  • محمد ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اصلا یکی به من بگه میشه به اینا گفت هنرمند این بچه ها که هیچ از فرهنگ غنی ایرانی نمی داند هیچ از موسیقی ایرانی نمی داند چرا باید توی خاک این ایران عزیزمان دفن بشن توی خاکی که جوانی خوابیدن که برای ایران ایرانی خون دادن
  • چشم سوّم ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    شما از موزیکی که این آدمها میزدن خوشتون نمیاد ، چه طرز صحبت و رفتار راجع به کساییه که الآن زنده نیستن و یه هر دلیلی به قول شما سوراخ سوراخ شدن ؟ درک حال پدر و مادر این آدمها کار خیلی سختی نیست ... و اینکه ته داستان ، این آدمها مفسده ای فی العرض که درست نکرده بودن ، بلد بودن ساز بزنن و باهاش چیزی تولید کنن که بهش میگن موسیقی ، اینکه شما از سبک موسیقی این آدمها خوشتون نمیاد ، یا تو ایران به قول شما ممنوعه ، یا وزارت ارشاد دولت روحانی 100 میلیون خرج کرده براشون ، مجوّزی به دست شما نمیده برای انتشار چنین متن بیرحمانه ای که حتّی احساسات انسانی چند تا پدر و مادر داغدار رو هم به هیچ حساب میکنه ! اصلاً جالب نبود ...
  • سعید ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    کجا شو دیدبد لابد یکی ازکلیدها ی دولت تدبیر وامید برای حل اینگونه مشکلات باشه
  • پدرام ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    خب چرا بايد كاري كنيم كه يه خواننده از ايران فراري بشه
  • بنیام ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    وای بر نمایندگانی که چنین وزارت ارشادی را گذاشتند در دامن ملت.!!!!
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    این هزینه بزرگترین خیانت است و اصلا چرا او نا را اونجا خاک کردن می انداختند پیش گرگ ها او نا را بخورند
  • فاطمه ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خیلی جالبه به مرده توهین نباید بشه اما به ما زنده ها هرچی می خوانن بگن و هر جور میخوان رفتارکنن اصلا مهم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه منطق توپی. آره خووب می دونی با کسانی مثل سگ رزد نباید بی احترامی بشه میدونی چرا چون هم عقیده شماهاست و یا اینکه نباید خرج مردم کرد چون خزانه خالیه و هزارتا چیز دیگه ما نباید حرف بزنیم می دونی چرا ؟ چون مردم گروه خونمون با این سرمایه دارها و غرب زده ها فرق داره که البته داره اما از نظراوناکه کمی فاشیستی فکر میکنن و خودشو ن رو برتر می دونن. خوبه والا دولت قبل با سد سازی و ورزشگاه سازی واسه مردم خزانه رو خالی کرد با دادن بدهی های ایران به بانک جهانی و اینها با دان پول واسه این اضل من الانعام و اونوقته که بودجه ندارن یارانه بدن!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    اطلاعات غلط چرا منتشر می کنید ؟ هزینه اش رو اعضای خانه سینما دادن.
  • فاطمه ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    شما اول به همه اونهایی که در این روزها داغ دیدن هم دردی کن تا برسه به خانواده اینها. دلسوزی جای و اندازه مخصوص به خود داره نه برای هر کس و هرچیز مثلا در هنگام هلاکت یزید هم باید با خانواده او هم دردی می شد؟؟!!!!!
  • فاطمه ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خوب توهین کنه یعنی شما میگید این افرادی که این همه کثیف کاری می کنن باید تاییدشون کرد تا اسطوره الکی بشن؟ واسه چی؟ خیلی پاک بودن ببینم آقا یاسین وقتی شاهین نجفی به امام مون بی احترامی کرد این جوری رگ گردنت بیرون زد؟واسه اونی که مظهر پاکیه و این که هویت دینیمون بهش بر می گرده؟ آقای محترم اگر اونها از نزدیکان شما باشن برو به درگاه خدا دعا ن و بگو که خدایا من رو از گروه اونها جدا کن و طلب بخشش واسه همون کن نه این که سنگشومن رو به سینه بزن واسه چه کاریشون داری سینه سپر می کنی؟
  • فاطمه ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    از نظر جناب عالی بله باید تاثیر گذار هم بوده باشه
  • هشترودی ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    واقعا وقتی سایتی مثل مشرق رو میخونم وحشت می کنم که در ایران در دیار ابوعلی سینا که صدها سال قبل از منطق ارسطو سخن می راند چیزی به جا نمانده و خبری نیست.اینها که این نظرات توهم آمیز و سخیف را می نویسند مگر هویت برای خود کسب نکرده اند مگر هویت اسلامی - انسانی این است؟ دوستان هشت سال فرهنگ این کشور در دستان شما بود چه کردید؟شما مگر منتقد خاتمی نبودید؟چه کردید؟آیا توانستید هم را محجبه کنید؟آیا توانستید اخلاقیات را ترویج دهید؟ نه نتوانستید برای اینکه خودتان اعتقاد درونی به اخلاقیات ندارید.به راحتی اختلاص کردید.به راحتی زمین خواری کردید.به راحتی نیروهای مدیر و دلسوز را قلع و قمع کردید و سر انجام کشور را به افلاس و گدایی کشاندید.حال دم فرو بندید و ساکت باشید و نظاره کنید و اگر اندک عرق و حسی و علاقه ای به ایران عزیز دارید کمک کنید.آنقدر در بند القائات تندرو ها که منافعشان در روکود و تحجر است مانده اید که فرصت تفکر را ندارید.سعی کنید هویتی را که دیگران برای شما القا کرده اند بشکنید و با مردم آشتی کنید.همه مردم قرار نیست شبیه به هم باشند همه مردم محترم هستند و حق دارد.اصلا شما هیچ برتری به من یا دیگری ندارید و برعکس من هم هیچ برتری به شما نداریم.دنیا به طرف صلح دوستی می رود و خداوند بزرگ در دل انسانها محبتی آفریده است که به همه کینه ها غلبه خواهد کرد.آگاه باشید که حرفها و سخنانتان چر از کینه و بغض و حسد است و این خصوصیات مخالف با خواست رحمان و رحیم است.با تشکر
  • یاسین ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب " معلم " من هنوز هم روی حرفم هستم ، اکثرا متحجر هستند دلیل : اینکه کار مسئولین در دفن اونا در قطعه هنرمندان اشتباه بوده ، درست اینکه کسانی که اسم خودشون رو " سگ " میذارند قطعا انحطاطشون معلومه ، درست حرف من این بود که نباید به زبان تمسخر از کسانی حرف بزنیم که دستشون از دنیا کوتاه و اسم این کار غیر انسانیمون رو هم بذاریم " مسلمونی " در این مطلب بیشتر از اینکه به مسئولین انتقاد بشه ، به کسایی توهین شده که دیگه در این دنیا حضور ندارند
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب ج: نکنه فکر کردی کشور واسه بابای جناب عالیه که اینطوری نظر میدی؟ به تو چه ربطی داره آخه؟
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    کریم آق منگل! تیکه رو متوجه نمیشی لزومی نداره کامنت بزاری. سریع القلم یکی از فجیع القلم های دولت است که افاضات مضحکش در این چند وقت اخیر دل همه ملت رو شاد کرده است! مشرق هم داره به همون قضیه اشاره هنرمندانه میکنه.
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    رئيس جمهور كه ازخالي بودن خزانه وندادن ويا كم كردن يارانه به مردم صحبت ميكند چگونه وزيرش پول اين كشور را براي افراد مسئله دار خرج كرد وچه بسا خانواده ايشان راهم مستمري بگير بنيا ديا بيمه شوند
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    جه فیلم مزخرفی بودگربه های ایرانی..
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خانه سینما تبریک!!!!!!!!!
  • مهدی 9792025 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    به چه حجت و اجازه و دلیل شرعی این کار رو کردن حتی اگه پول شخصی شون باشه بیخود کردن پرداخت کردن. ضمنا به چه حقی تو قطعه هنرمندان دفنشون کردن؟
  • مهدی 9792025 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ان شاءالله با سگ های زرد محشور بشن.
  • مهدی 9792025 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    منظورش دکتر سریع القلم مشاور غربزده روحانیه که اعتقاد داره هرکی زبان انگلیسی بلد نیست نمیتونه منطقی فکر کنه.
  • کوروش مسلمان ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    شرمشون باد که کم کار بی بصیرت انجام نخواهند داد ، تقصیر مسئولین هم هست اینقدر گیر بیخود اشتباه داده میشه تا اینها به اسم رفع اون گیر ها ریشه تمام اعتقادات مردم رو بخوشکانند. . .
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    کسانی که نام سگ را برای خودشان میپسندند مصداق کاملی از"اولیک کالانعام بل هم اضل" هستند...دیگه نیاز به توهین و مسخره کردن نیست...
  • يه نفر ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    سگ زرد برادر شغال است ، بايد منتظر اقدام فرهنگي بعدي دولت باشيم دفن گروه شغالهاي خشمگين و ايضا گروه بعدي كفتارهاي بز كش و بعدي گروه موسيقي لاشخورهاي ابدي و ... بعد اونوقت اين قطعه به نام قطعه وحوش نامگذاري ميشه و بعد از چند سال منابع طبيعي و محيط زيست و مي آيند دست مي گذارند روي اين قطعه (؟!) بعد از طرف صداو سيما مجري معروف آقاي اينانلو مياد و اين قطعه رو بعنوان يكي از زيست گاههاي حيات وحش معرفي مي كنه تو شبكه چهار شبكه فرنگيختگان ، بعدش هم بهمن قبادي مياد يه فيلم راجع به عدم توجه جمهوري اسلامي به تالاب هاي بين المللي مي سازه و تو جشنواره هاي خارجي اكران ميشه و نامزد نامزد گذشته اصغر فرهادي ميشه و بعدش با فرهادي دعواشون ميشه سر جايزه نوبل .. ببخشيد سر جايزه خرس قهوهاي و اسكار و ... ديگه نمي گم چون يه دفعه پاي ظريف هم مياد وسط ماجرا و انتقال خوك هاي زرد هم جزو شرايط رفع تحريمها ميشه ..D; مشرق طنز و جدي قاطيه لطف كن مرحمت فرما منتشر كن
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    شما رو ارجاع میدم به مصاحبه جناب روحانی
  • بوالفضول ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    دولت معتدله براي مراسم تجليل از خادمان قرآني پول ندارد ولي براي سگان زرد دارد ! نتيجه مي گيريم كه : هر كسي بر فطرت خود مي تند !!!
  • هدا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اگه خانه سینما هزینه هاش رو داده باشه که بیشتر جای تاسف داره!! خانه سینما اعضای خودش رو هم نمیتونه بهشون رسیدگی کنه اونوفت..!!
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    نه عزیزم؟! منظورش؟۱ همون؟! سریع القلم؟! بود؟!
  • هنرمند ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    دلسوزان هنرمندان عزیزان به قول حاج محمود آب را بریزید اونجا که میسوزه روجانی مچکریم
  • رضا ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    مردم بد بخت گدا يارانه خور
  • زهرا ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق هر چه دلت میخواد بگو ذره ای از مهر دکتر روحانی توی دل ما کم نمیشه.
  • خودم ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    بگو بگو که ما همچنان از حرص خوردن تو امثال تو حال میکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس