کد خبر 266006
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

عوامل سریال "کلاه پهلوی" به همراه بعضی از منتقدان در یک نشست خبری به دفاع و ارزیابی از عملکرد این سریال پرداختند و کارگردان "کلاه پهلوی" در این نشست از اینکه دیگر سریال تاریخی نخواهد ساخت سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از مهر، نشست خبری سریال "کلاه پهلوی" یکشنبه سوم آذرماه با حضور مهدی فرجی مدیر شبکه یک، سیدتقی سهرابی مدیر روابط عمومی رسانه ملی، سیدضیاء الدین دری کارگردان سریال، داریوش فرهنگ، داریوش کاردان، امیرعلی دانایی، فرشید ابراهیمیان، مسعود شاه محمدی و تنی چند از عوامل این سریال در ساختمان معاونت سیما برگزار شد.
 
در این جلسه مهدی فرجی با اشاره به سریال های الف ویژه که در دست ساخت است، گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد سریال "معمای شاه" به سفارش شبکه یک تصویربرداری شده و کار در حال پیش‌روی است. همچنین سریال "فتوا" که درباره جهاد عشایر است نیز روزهای آخر کار نگارش خود را می گذراند و وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. سریال "پوریای ولی" به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی همه مراحل خود را طی کرده و امیدوارم که بودجه برای این سریال تامین شود تا شرایط تولید خود را بگذراند. پس از تامین مالی این سریال تولید شروع خواهد شد. در حال حاضر ما با سازمان مشکلات بودجه ای داریم که ان شاء الله این شرایط رفع شود و بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
 
فرجی درباره سریال "کلاه پهلوی" با اشاره به نظرسنجی هایی که درباره این سریال انجام شده بود گفت: سریال "کلاه پهلوی" بیش از ۳۰ میلیون بیننده داشت و حدود ۷۹ درصد از مخاطبان را به خود اختصاص داده است.
 
و ی همچنین درباره شبکه های جدیدی که راه می افتند و میزان استقبال مخاطبان از آنها گفت: این شبکه های جدید هزینه بسیار کمی دارند که حتی شاید قابل گفتن هم نباشد و براساس نظرسنجی ها شبکه های نمایش، تماشا و نسیم در حدود ۲۶ درصد بیننده دارند.
 
در ادامه این نشست سهرابی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما عنوان کرد: "کلاه پهلوی" یکی از سریال های پربیننده رسانه ملی در سال گذشته است که توانست هم مخاطبان خاص و هم مخاطبان عام را در برابر خود به واکنش وادارد. میزان رضایت مخاطبان از این سریال بسیار بالا بود و سریال از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گرفت. سریال به بخشی از تاریخ معاصر ایران نگاه ویژه ای در قالب نمایشی داشت و همچنین آگاهی بخشی و توجه به موضوع دراماتیک در سریال مورد توجه قرار گرفته بود. البته ما انتقادهایی هم داشتیم که آن ها هم به نوبه خود مورد توجه قرار گرفته اند. از نکات مورد توجه سریال سایت به روز آن بود که توانست از این جهت نمره قابل قبولی را کسب کند.
 
علیه رسانه ملی آنچنان قیام نکنید که مردم از آن بیزار شوند
 
در ادامه این نشست سیدضیاء الدین دری کارگردان "کلاه پهلوی" ابتدا با تبریک مذاکرات ژنو و توافقاتی که بین ایران و سایر کشورها در این مذاکرات صورت گرفته بود آن را حاصل استقلال سیاسی ایران دانست و با اظهار ناراحتی از بعضی از انتقادها به سریال گفت: من اینجا نیامده ام تا از کار دفاع کنم زیرا این کار تمام شده و حالا من هر توضیحی درباره آن بدهم تفاوتی نمی کند.
 
وی ادامه داد: در طی ۶۰ هفته گذشته من مطالب مختلف سایت ها، مطبوعات و فضای مجازی را بررسی می کردم و متاسفانه به اصطلاح افسانه های یونانی با یک غول یک چشم مواجه شدم و آن حضور خشن روحیه استبدادی در برابر این سریال بود. هجمه های ناجوانمردانه ای به "کلاه پهلوی" صورت گرفت. اگر ما فرض کنیم که برنامه های رسانه ملی ضعیف هستند رسالت رسانه های ارتباط جمعی در شرایطی که از امکانات ملی استفاده می کند این است که علیه رسانه ملی آنچنان قیام نکنند که مردم از آن بیزار شوند و الا به این شکل رسانه ها مردم را به‎سمت رفتن به شبکه های بیگانه سوق می دهند.
 
وی با اظهار گلایه از سخنان زیباکلام گفت: زیبا کلام در گفتگویی درباره سریال گفته بود که تلویزیون و رسانه ملی خواسته است حرف های سیاسی خود را از طریق "کلاه پهلوی" به مردم حقنه کند. گلایه من این است که چرا زیباکلام به بهانه این که بخواهد دیدگاه سیاسی خود را مطرح کند باید "کلاه پهلوی" را بکوبد.
 
در حوزه سینمای تاریخ معاصر دیگر کار نمی کنم
 
دری در پایان سخنان خود با بیان اینکه آنچه در کلاه پهلوی اتفاق افتاد در تاریخ خاورمیانه بی سابقه است، خاطرنشان کرد: چرا عده ای به خاطر اینکه در رسانه ملی نیستند آن را زیر سوال می‌برند. من از ساخت سریال "کلاه پهلوی" پشیمان نیستم زیرا من "کلاه پهلوی" و "کیف انگلیسی" را به خاطر خدا انجام داده ام. با این حال در حوزه تاریخ معاصر دیگر کار نمی کنم و این عرصه را به دیگران می‌سپارم.
 
موسی حقانی مشاور تاریخی سریال "کلاه پهلوی" در ادامه این نشست بیان کرد: اساسا وقتی در حوزه تصویر یا هر حوزه دیگر کاری صورت گیرد باید خود را برای شنیدن انتقادات هم آماده کنیم. خود آقای دری هم مطمئنا از انتقاد استقبال می کند.
 
وی ادامه داد: "کلاه پهلوی" نسبت به سایر سریالهایی که در کشور ساخته شده و از سیما پخش می شود یک گام جلوتر است. بعضی نسبت به این سریال از همان قسمت اول و حتی زمانی که تیزر تبلیغاتی آن پخش شد موضع گرفتند. اما خود من نکات مثبتی در این سریال دیدم که باعث شد بخواهم با این گروه همکاری کنم. این سریال تلاش می کند که ماجرای غربی شدن ایران را در قالب یک پروژه بیان کند که همان مدرنیزاسیون، کشف حجاب و منع حجاب در قالب سریال اجتماعی کلاه پهلوی است. همچنین این سریال می خواست تغییر سبک زندگی ایرانیان را به ما نشان دهد. تهاجم غرب، نفوذ بیگانگان، شکل‌گیری دیکتاتوری پهلوی، پرونده‌سازی برای مردم و... از موارد دیگری بود که سریال به آن ها پرداخت و تا حد زیادی هم در بیان آن ها موفق بود.
 
من در میان انتقاداتی که به سریال مطرح شد کمتر نقد حرفه ای دیدم
 
سپس جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون درباره مجموعه "کلاه پهلوی" عنوان کرد: "کلاه پهلوی" از آثار قابل ارزش و احترامی است که تاکنون در صدا و سیما تولید شده است. این مجموعه اگرچه اشکالات زیادی دارد اما از امتیازات فراوان تری برخوردار است. من در میان انتقاداتی که به سریال مطرح شد کمتر نقد حرفه ای دیدم. بیشتر مطالب هجومی بود.
 
وی ادامه داد: به طور مثال گفته می شد که سریال به تاریخ وفادار نبوده است باید بگویم که کار هنرمند تاریخ نگاری نیست. هنرمند حکمت هایی از تاریخ را مطرح و آن را به شکل دراماتیک بیان می‌کند و نیازی نیست که یک روزشمار تاریخی بیان شود.
 
در ادامه شاه محمدی مدرس دانشگاه و بازیگر سریال "کلاه پهلوی" با اشاره به آثار میرباقری و دری اضافه کرد: این دو نفر ثابت کرده اند که به خوبی از عهده کارهای مذهبی و تاریخی بر می آیند. دری در کار خود شخصیت هایی خلق کرده و کاری کرده که کمتر در کشور ما اتفاق افتاده است.
 
در ادامه این مراسم داریوش فرهنگ یکی از بازیگران سریال "کلاه پهلوی" گفت: من نمی خواهم از این سریال دفاع کنم. من در زندگی ام هیچ وقت اهل باج دادن، مصلحت اندیشی و مصحلت گویی نبودم. حتی خودی و غیرخودی هم نبودم تنها سعی کردم آدم بی خودی نباشم. حالا فکر می کنم هر دفاع یا صحبتی که درباره این سریال شود چون سریال پخش شده و تمام شده هیچ تفاوتی به حال سریال نمی کند و چیزی از سریال نه کم می شود و نه اضافه.
 
این بازیگر با بیان اینکه یکی از بدشانسی های "کلاه پهلوی" پخش دیر هنگام آن بود، گفت: پخش هفتگی و دیرهنگام باعث شد به سریال لطمه وارد شود و اگر حالا این سریال را هرشب پخش کنند با استقبال مواجه خواهد شد. همچنین مشکل دیگر ما سلیقه های سخیفی و بنجلی است که در سریال های ترکی در ماهواره ایجاد کرده اند. این سریال ها باعث شده اند سلیقه مردم پایین بیاید و شکیبایی لازم را نداشته باشند.
 
تلویزیون باید به سراغ من بیاید و از من دعوت کند که "سلطان و شبان ۲" را بسازم
 
وی با اشاره به طرح "سلطان و شبان ۲" عنوان کرد: من تهیه کننده ۱۸ ساله نیستم که بخواهم در ساختمان های سیما طرح خود را ارائه دهم. من "سلطان و شبان" را ۳۰ سال پیش کار کردم و حالا برای طرح دوم این کار تلویزیون باید به سراغ من بیاید و از من دعوت کند که "سلطان و شبان ۲" را بسازم وگرنه من هم مجبور می شوم مثل دیگران به سمت شبکه نمایش خانگی بروم و سریال خود را در آنجا بسازم.
 
بازیگر کلاه پهلوی ادامه داد: این سریال وقتی به من پیشنهاد شد ۳۰ قسمت بود که نمی دانم چرا به ۵۴ قسمت تبدیل شد؟ و نمی دانم چرا تولید آن هشت سال طول کشید و یا چرا اینقدر علیه آن جوسازی شد. نیازی نیست به هر انتقادی پاسخ داد. انتقاد من به تلویزیون است که می خواهد همه را راضی کند و دست به یک یکسان سازی افکار عمومی می زند.
 
داریوش کاردان دیگر بازیگر "کلاه پهلوی" با تایید سخنان فرهنگ بیان کرد: سریال های تلویزیونی برای رضایت همگان ساخته می شوند زیرا عده ای همیشه ناراضی خواهند بود. و همیشه اعتراض خواهند کرد. در کشور ما سیستم و قوانینی وجود دارد که نمی توان آنها را زیر پا گذاشت. وقتی کارگردان می خواهد کشف حجاب را نشان دهد باز هم مجبور است چادر را که برمی دارد حجاب دیگری زیر چادر بگذارد یا وقتی می خواهد فساد کاراکتری چون "جوانشیر" را برساند عده ای آنقدر جوسازی می کنند که از یک سکانس ۱۸ دقیقه ای تنها یک دقیقه باقی می ماند. اینها واقعیت های جامعه ماست که نمی توان همه آنها را بر زبان آورد. "کلاه پهلوی" شاهکاری است که آیندگان بعد از دو یا سه بار دیدن آن و پی بردن به نکات ظریف صحنه ها، آن را به عنوان سندی ماندگار یاد خواهند کرد.
 
امیرعلی دانایی بازیگر نقش اول این سریال نیز گفت: من این شانس را داشتم که در این سریال به اندازه ۳۰ فیلم سینمایی بازی و با بازیگران بزرگی همکاری کنم. من فکر می کردم این سریال بسیار موقعیت های خوبی پیش می آورد اما با انتقادهایی که افراد داشتند همه چیز معکوس شد.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس