وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تصریح کرد که در مقابل هرگونه زیاده‌خواهی مقاومت خواهند کرد و غنی‌سازی به هیچ‌وجه متوقف نخواهد شد.

گروه بین‌الملل مشرق - «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با تسلیت انفجارهای تروریستی در پاکستان، خواستار تلاش برای جلوگیری از فرقه‌گرایی و اختلافات ناشی از افراط‌گرایی و اقدامات تکفیری در منطقه شد و آن را به نفع همه منطقه دانست.

دکتر ظریف درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گفت:

«ما چهار روز است که به دنبال مذاکرات دور قبل مشغول بحث در مورد جزئیات یک توافق برای ۳ مرحله‌ای که همیشه بنابر طرح ایران صحبت می‌کردیم، هستیم؛ یعنی اهداف مشترک، تصویر نهایی و اقدامات اولیه. مذاکرات در مراحل اولیه درباره مسایلی که مورد توافق بود، راحت‌تر پیش می‌رفت و الان به چند موضوعی رسیده است که دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد و مقداری سخت‌تر شده است و دو سه روز است که روی این موضوعات بحث می‌کنیم. به مراحل نگارش در این موضوعات رسیدیم اما کار بسیار دشواری است چون ما بر حقوق ایران و بر منافع مردم ایران تاکید داریم و آمادگی نداریم اقدامی کنیم که یا به حقوق مردم ایران لطمه بزند یا منافع مردم ایران را خدشه دار کند. بنابراین کار بسیار دشواری است و نیاز به دقت فراوان دارد. کلمات و عبارات معانی خودشان را دارند و ما تمام تلاشمان این هست که بهترین نتیجه برای مردم حاصل شود و امیدوارم با دعای مردم و با یاری خداوند چنین نتیجه‌ای رو بتوانیم حاصل کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: «حتما هیئت مذاکره‌کننده مقابل هرگونه اقدامی که به حقوق مردم خدشه وارد کند و یا زیاده‌خواهی مقاومت خواهد کرد و امیدواریم که بقیه متوجه شوند که با نمایندگان ملت بزرگ ایران فقط می‌توانند از طریق احترام متقابل و موضع برابر به نتیجه برسند و روش‌هایی که شاید جاهای دیگر به آن عادت کرده‌اند درباره مردم ایران پاسخ نخواهد داد.»

ظریف در ادامه با اعلام اینکه هیچ توافقی وجود ندارد، مگر اینکه درباره همه موضوعات توافق شود و در شرایط حساس کنونی مذاکرات بهتر است که مذاکره در اتاق مذاکره و نه در رادیو وتلویزیون پیگیری شود، از مردم اجازه خواست تا مذاکرات را همانطور که تاکنون پیش رفته ادامه دهد.

وی همچنین به مردم اطمینان داد که در هر توافقی، هرگز غنی‌سازی متوقف نخواهد شد و گفت: «فکر می‌کنم زود است که نتیجه‌گیری کنیم. وزرای خارجه ۲ هفته گذشته نیز به ژنو آمدند و به دلیل دیدگاه‌های متفاوت در گروه 1+5، امکان رسیدن به توافق حاصل نشد گرچه پیشرفت‌های خوبی در دور قبل به دست آمد. این‌بار هم به همین است. اینکه وزرای خارجه به ژنو آمده‌اند نشان‌دهنده جدی بودن مذاکرات است و نشان می‌دهد وارد مراحلی شده‌ایم که وزرا احساس می‌کنند که حضورشان در ژنو برای تصمیم گیری‌های مهم ضروری است.»

وی ابراز امیدواری کرد که این حضور نشان‌دهنده اراده و عزم سیاسی و حسن‌نیت طرف‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق باشد و نشان‌دهنده حسن‌نیتی باشد که ایران از 1+5 انتظار دارد تا به توافقی که مورد پذیرش طرفین باشد برسیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    -کارشکنی انگلیس در مذاکرات ژنو؛هیگ:خیلی نکات هنوزحل نشده
  • حسين ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    بپا وا ندي عمو ظريف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس