وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به هتل اینترکنتینانتال در جمع خبرنگاران اظهار داشت برنامه هسته‌ای ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است.

خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو – ویلیام هیگ صبح امروز پس از ورود به محل برگزاری مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران بر خلاف دو هفته قبل که با دیدی بسیار مثبت به ژنو آمده بود، اظهاراتی متفاوت را بیان کرد. هیگ در مذاکرات ژنو2 با ابراز رضایت از مذاکرات صورت گرفته و طرح پیشنهادی ایران، نسبت به نتیجه این مذاکرات و رویکرد ایران بسیار ابراز خوش‌بینی کرده بود.

اما این‌بار در شرایطی که لوران فابیوس هنگام ورود به هتل اظهار داشت که "برای توافق به ژنو آمده است"، هیگ تأکید کرد که حضور وزرای خارجه در ژنو به معنای تمام شدن همه چیز نیست.


متن سخنان ویلیام هیگ در جمع خبرنگاران:

صبح بخیر – مذاکرات بسیار مهمی در پیش است . برنامه هسته‌ای ایران بزرگترین تهدید و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه و جهان است. به همین دلیل این مذاکرات بسیار حیاتی است.

وزرای خارجه از جمله من برای حمایت از مذاکرات به ژنو آمده‌ایم تا در صورت نیاز، به سرعت و به سهولت به توافق برسیم و تصمیم‌ بگیریم. مسائل بسیار مهمی در مذاکرات باقی مانده است. حضور ما در اینجا لزوما به این معنا نیست که همه چیز تمام شده است. اختلافات همچنان باقی است. اختلافات اندک اما بسیار مهم است. توافق باید کامل، با ذکر جزئیات، جامع باشد و جامعه جهانی نسبت به کارآمدی آن اطمینان داشته باشد. بنابراین اختلافات مهمی باقی مانده است و در ساعات آینده درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.


همچنان زمینه‌های بحثی که دو هفته قبل داشتیم و همه اینجا جمع شده بودیم ادامه دارد و برخی از اختلافات همچنان باقی است. اما در بسیاری از زمینه‌ها به توافق رسیده‌ایم. و طی تنها چند هفته توافق و پیشرفت بسیار چشمگیری نسبت به قبل داشته‌ایم. روند مذاکرات نسبت به چند ماه قبل بسیار تغییر کرده است.این بخش مثبت مذاکرات است. اما برخی از اختلافات مهم همچنان باقی است.

نگرانی‌هایی که در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد قابل درک است. چرا که تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران سال‌ها مخفی و در تضاد با توافقات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل بوده است. به همین دلیل است که برای ما اهمیت دارد هر توافقی که انجام می‌گیرد، فراگیر، با جزئیات، جامع و دربرگیرنده تمام ابعاد برنامه هسته‌ای ایران باشد. ما شش کشور تنها با توافقی را خواهیم پذیرفت که کارآمد باشد و در عمل نیز مشکلات بوجود آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پاسخگو باشد.

البته ما بطور مداوم با عربستان سعودی و دیگران هم در ارتباط هستیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی جالبه "ما به طور مداوم با عربستان سعودی در ارتباط هستیم" حالا وهابیهایی که مادر تروریست هستن نگران اوضاع منطقه و جهان شدن
  • دکتر ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    مایه شرم ما ایرانی ها هست که انگلیسی که 800 بمب اتمی و موشک قاره پیمای ترایدنت داره داره اینطوری ما رو به تمسخر و استهزا می گیره
  • علی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    برو بمیر لاشخور پیر
  • حسین ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    انشا‌الله کله کچل تو و اون ملکه فولاد زره را میسابونیم به الک !
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    ننگ بر خودِ ما ؟ از ماست که بر ماست که نه باغ قلهک را پس گرفتیم نه منافع انگلیس را به خطر یا چالش کشیدیم و از آن بدتر هم تهدید به قطع روابط کردیم ولی‌ هیچ خبری نشد و الان هم به زور برایمان کاردار غیر مقیم می‌فرستند !!! ۳۰۰۰ آقازاده در انگلیس خیلی‌ منافعشان از منافع ایرانیها بیشتر است مرگ بر انگلیس و مرگ بر تمام آقا زاده‌ها‌ !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس