سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی به عنوان اولین وزیر خارجه وارد ژنو شد که در دور قبل مذاکرات، وی آخرین مسافر ژنو بود.

خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو – پس از گمانه‌زنی‌ها و تأیید و تکذیب‌های بسیار، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امشب اولین وزیر خارجه‌ای بود که وارد ژنو شد تا زمزمه‌های حضور وزرای خارجه آمریکا و چین نیز قوت بگیرد و مذاکرات به روز شنبه کشیده شود.

به نظر می‌رسد روسیه برخلاف دور قبلی مذاکرات که بسیار دیر و با تردیدهایی به ژنو آمده بود، این‌بار تصمیم‌ گرفته است در قامت یک میانجی‌گر مقتدر برای حل و فصل اختلافات باقی‌مانده وارد مذاکرات ایران و 1+5 شود.

سفر لاوروف به ژنو ابتدا با هدف دیدار با اخضر ابراهیمی درباره بحران سوریه اعلام شده بود اما ساعتی قبل وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد سرگئی لاوروف برای حضور در مذاکرات با ایران راهی ژنو شده است.

افزایش حضور روسیه در معادلات بین‌المللی و ایفای نقش در حل و فصل مناقشات بین‌المللی از جمله انگیزه‌های روسیه برای حضور غیرمنتظره در ژنو است. روسیه پیش از این در بحران سوریه نیز با تهدید آمریکا به حمله نظامی به این کشور، به عنوان میانجی وارد شد و از جنگی که آمریکا شیپور آن را به صدا درآورده بود، با ارائه طرح خلع سلاح شیمیایی جلوگیری کرد.

10 روز قبل جان کری هم برای کاهش اختلافات به ژنو آمد اما در نهایت با کارشکنی فرانسه این حضور به سرانجامی نرسید. این بار این روسیه است که با حضور غیرمنتظره وزیر خارجه‌اش در ژنو، این پیام را به آمریکا می‌دهد که این کشور هیچ‌گاه به نظاره‌گر تحولات بین‌المللی تبدیل نخواهد شد و به ایفای نقش مؤثر و در حد و اندازه‌های یک ابر قدرت و میانجی بحران‌های بین‌المللی می‌اندیشد.

با حضور سرگئی لاوروف، احتمال حضور سایر وزرای خارجه در روز شنبه بسیار قوت گرفته است و منابع نزدیک به وزارت خارجه روسیه به خبرنگار مشرق در ژنو خبر دادند که جان کری فردا به ژنو خواهد آمد.

سرگئی ریابکوف معاون لاوروف و رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه نیز امروز در مصاحبه با خبرنگار ما بر تلاش روسیه برای میانجی‌گری میان ایران و چهار کشور تأکید کرده بود.

متن کامل گفت‌وگوی مشرق با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه را از اینجا مشاهده کنید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عزت ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    گربه هیچوقت برای رضای خدا موش نمیگره بیاید ساده نباشیم
  • مسي ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    0 0
    لوس!چه ربطي داشت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس