در حالی که قرار بود دور سوم مذاکرات دکتر ظریف و خانم اشتون ساعت 20:30 به وقت تهران آغاز شود، طولانی شدن جلسه شش کشور با کاترین اشتون، دیدار دوجانبه وزرای خارجه ایران و اتحادیه اروپا را به روز جمعه موکول کرد.

خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو – روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 با ملاقات آقای ظریف و خانم اشتون – بنا به گفته اعضای تیم ایرانی – بر سر جزئیات طرح آغاز شد. در این دور از مذاکرات توافق شده است که تا برطرف نشدن اختلافات، جلسه چندجانبه با حضور ایران و 1+5 برگزار نشود و در صورت لزوم، ملاقات‌های دوجانبه – مانند آنچه شب گذشته اتفاق افتاد – ترتیب داده شود.

پس از دیدار ظهر امروز آقای ظریف و خانم اشتون، نمایندگان شش کشور جلسه‌ خود با اشتون را آغاز کردند که این جلسه تا همین لحظه (ساعت 23 به وقت تهران) ادامه پیدا کرده است.

آنچه از قرائن موجود به نظر می‌رسد، ادامه مشکلات موجود در روز پایانی مذاکرات ژنو2 است. مشکلی که با سهم‌خواهی – زیاده خواهی – فرانسه و اختلاف این کشور با ائتلاف آمریکا – انگلیس بوجود آمد.

طولانی شدن جلسه 1+5 نیز احتمالا به همین موضوع برمی‌گردد. سایر کشورهای مذاکره‌کننده مواضع نسبتا روشنی در مذاکرات جدید با ایران داشته‌اند. انگلیس و آمریکا از یکسو با هماهنگی کامل، بدنبال توافق با ایران و تثبیت منافع خود در این توافق هستند و انگلیس در این میان بیشترین اشتیاق را برای نهایی شدن توافق دارد تا خون تازه‌ای به شریان‌های اقتصاد بحران‌ زده خود تزریق کند. آمریکا نیز با اولویت منافع سیاسی حاصل از توافق هسته‌ای با ایران و بهره‌برداری داخلی و حزبی از این موضوع و همچنین اولویت‌های اقتصادی احتمالی خواهان توافق با ایران است.

آلمان - در دور جدید -، چین و روسیه نیز هیچ‌گاه مخالفتی با روند مثبت مذاکرات نداشته‌اند و سکوتی توأم با رضایت از توافق با ایران داشته‌اند.

هدیه 20 میلیارد دلاری امارات به فرانسه

اما مانع اصلی هم‌چنان فرانسه است که سهم خود در این توافق را راضی‌کننده نمی‌داند و تاکنون کفه مانع‌تراشی و جلوگیری از به سرانجام رسیدن مذاکرات را سنگین‌تر از توافق ارزیابی کرده است. چه اینکه، این کشور هم‌اکنون با استفاده از همین فرصت، قراردادهای سنگینی در صنعت هواپیمایی و تسلیحاتی به کشورهای عربی تحمیل کرده است که نمونه اخیر آن عقد قرارداد 20 میلیارد دلاری امارات برای خرید 50 فروند هواپیمای ایرباس A-380 از شرکت ایرباس فرانسه بوده است.

به درازا کشیدن جلسه امشب 1+5 نشان‌دهنده پابرجا بودن اختلافات داخلی در 1+5 است که همچنان در دو محور احتمالی با یکدیگر و یا با فرانسه به نقطه مشترک نرسیده‌اند: بحث به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران و درج آن در سند توافق و دیگری "مانع‌تراشی" فرانسه برای گرفتن امتیازات بیشتر.

گفته می‌شود وزارت خارجه آمریکا امشب در حالت آماده باش قرار دارد تا در صورت نتیجه بخش بودن جلسه‌ای شش کشور با خانم اشتون، جان کری فردا عازم ژنو و امضای توافق اولیه شود.

همچنین شایعات دیگری وجود دارد که براساس آن ممکن مذاکرات به روز شنبه نیز کشیده شود. با توجه به اشتیاق طرف‌های غربی – به جز فرانسه – برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، ادامه گفت‌وگوها تا شنبه چندان بعید به نظر نمی‌رسد. طرف‌های غربی به خوبی آگاه هستند که در صورت از دست دادن زمان در مذاکرات، ممکن است فرصت را نیز برای استفاده از حسن‌نیت جمهوری اسلامی از دست بدهند و تحت تأثیر عوامل فشار بیرون از مذاکرات و افزایش بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی طرفین، مذاکرات را از مسیر منطقی خود خارج نماید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    آفرین بر این جگ زرگری! انصافا خوب نقش بازی می کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس