امیر بندر به خاطر عدم موافقت دولت آمریکا با کودتای نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به شدت از این موضوع خشمگین است؛ در عین حال گویا واشنگتن اطلاعاتی مخفیانه را فاش کرد که نشان می داد عربستان به واسطه یک کشور عربی در تلاش بوده تا از طریق برپایی کودتا و کمک رسانی به یکی از ژنرال های ارتش سوریه به نام مناف طلاس که در تابستان سال گذشته از ارتش سوریه اعلام جدایی کرده بود، نوعی شورش و آشوب به پا کند.

به گزارش مشرق به نقل از فردا، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای تحت عنوان "افشای دشمنی میان امیر بندر سلطان و دولت باراک اوباما" نوشت: «مکالمه تلفنی پوتین رئیس جمهور روسیه با شاه عربستان سعودی، سبب تغییر موضع ریاض در قبال ژنو 2 گردید».

یک منبع دیپلماتیک روس شاغل در یکی از پایتخت کشورهای عربی حاشیه نشین حوزه خلیج فارس از دیدار زودهنگام امیر بندر بن سلطان از روسیه خبر داد.پایگاه تاکتیال ریپورت که در ارائه معلومات اطلاعاتی در خصوص نیرو و دفاع خاورمیانه تخصص دارد، در گزارشی آورده است که امیر بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی جهت بستن قرارداد خرید سامانه های دفاعی پیشرفته به روسیه سفر کرده است، اما به نظر می رسد که هدف اصلی از این دیدار، گشودن دروازهایی جدید از همکاری استراتژیک و مستقیم میان عربستان و روسیه باشد تا بتواند در راستای حل بحران سوریه و نیز دیگر مسائل مربوط منطقه در سایه وخیم شدن بحران میان ریاض و واشنگتن کارساز باشد.

منابع غربی اعلام کردند که در حال حاضر امیر بندر سلطان نسبت به دیگر مقامات عربستان سعودی به شدت نسبت به سیاستهای ایالات متحده امریکا و به ویژه دولت باراک اوباما خشمگین است که به علت مواضع تردید پذیر و متزلزل آمریکا در قبال بحران سوریه شکل وخیم تری به خود گرفته است.

عامل بحران در سوریه

 رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که  یکی از مهمترین بانیان بحران سوریه،‌ اوضاع لبنان و روابط میان عربستان – ایران است، عمدا در دیداری که ده روز پیش میان وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر رهبران عربستان صورت گرفت،‌ حاضر نشد؛ این در حالی است که چندی پیش نیز که جان کری با مسئولان والارتبه خاندان آل سعود دیدار داشته بود نیز حضور نیافت و عمدا به عمان رفته بود!

در عین حال یک منبع اطلاعاتی عربی از این نکته پرده برداشت که امیر بندر به خاطر عدم موافقت دولت آمریکا با کودتای نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به شدت از این موضوع خشمگین است؛ در عین حال گویا واشنگتن اطلاعاتی مخفیانه را فاش کرد که نشان می داد عربستان به واسطه یک کشور عربی در تلاش بوده تا از طریق برپایی کودتا و کمک رسانی به یکی از ژنرال های ارتش سوریه به نام مناف طلاس که در تابستان سال گذشته از ارتش سوریه اعلام جدایی کرده بود، نوعی شورش و آشوب به پا کند. گویازمینه سازی این امر  با انفجار دفتر امنیت ملی سوریه که منجر به از بین رفتن مقامات بلند پایه سوری گردید فراهم شده بود.

منابع دیپلماتیک غربی در ریاض می گویند  که دشمنی و خصومت میان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و نیز دولت باراک اوباما دیرینه و ریشه دار بوده.  تا حدی که یکی از دلایل اصلی دور شدن تقریبا دو ساله امیر بندر سلطان از پست اصلی خویش یعنی-  دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان – این امر است، اما در تابستان گذشته بار دیگر پست قبلی خود را علاوه بر در اختیار گرفتن منصب رئیس دستگاه اطلاعات بر عهده گرفت.
در این خصوص یک مقام دیپلوماتیک روس که یکی از کارمندان سفارت روسیه در ریاض است اظهار داشت: زمانی که کارمندان روسی گذرنامه امیر بندر سلطان را جهت دیدار از مسکو در ماه آگوست گذشته دیدند دریافتند که ویزای اعطا شده وی جهت سفر به ایالات متحده آمریکا از سفارت آمریکا در ریاض لغو شده است.



امیر بندر سلطان از چندین سال پیش تا کنون پرونده روابط عربستان – مسکو را اداره می کند و فرستاده همیشگی عربستان سعودی به روسیه است و اکنون  به دلیل حمایت روسیه از سوریه و نیز پشتیبانی از بشار اسد و نظام وی بسیار خشمگین است، اما بار دیگر سعی کرد که این پرونده را فعال کند و به روسیه سفر کند تا با همکاری با ولادیمیر پوتین جهت سرنگونی نظام بشار اسد و به اصطلاح حل بحران سوریه گام بردارد. در این میان اخباری از مقامات مسکو در خصوص پیشنهاد ریاض پیرامون سرمایه گذاریهای اقتصادی مسکو در این کشور، به شرط متوقف ساختن حمایت از بشار اسد و نظام وی درز کرد، در حالی که منابع سعودی بعدها اعلام داشتند که پیشنهاد طرح همکاری امنیتی با مسکو را جهت متوقف ساختن اقدامات عناصر چچنی که همراه با گروهک تروریستی النصره در سوریه می جنگند ارائه داده اند، تا این گروه ها دیگر پس از جنگ به منطقه خود در چچن بازنگردند.

پس از این دیدار به خوبی مشاهده شد که عربستان سعودی جهت کنترل و توقف عمل گروه های افراطی که با مخالفان سوری می جنگند، تلاش کرده ‌و دستگاه های امنیتی وابسته به نظام سوریه را به طور غیر مستقیم به حمایت از قدرت نظامی و تقویت نفوذ و حضور گروه های افراط گرا متهم می کند تا با این نیروها و نیز ارتش آزاد سوریه وارد جنگ شوند، و بدین گونه جهانیان به نوعی از پیروزی گروه های مخالف نظام سوری دچار ترس و هراس شوند.

در این میان منابع دیپلوماتیک غربی در ریاض اعلام داشتند که دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از ریاض در راستای اعطای ضمانتهای قانع کننده در خصوص پایه ها و مبانی کنفرانس ژنو 2 و نیز ارتباط میان آمریکا و ایران به شکست انجامید و عربستان سعودی همچنان بر عدم حضور در نشست ژنو 2 اصرار می ورزید اما به ناگاه پس از تماس تلفنی که شاه عربستان سعودی با پوتین در هفته گذشته انجام داد، تغییر مثبت و در عین حال غافلگیر کننده در موضع وی شکل گرفت. در این میان به خوبی مشاهده می شود که ائتلاف ملی سوری مخالف نظام که نشست های خود را در استانبول برگزار می کرد پس از این مکالمه تلفنی، از موضع سرسختانه و پیشین خود در خصوص حضور در نشست ژنو، به شدت کاست و رئیس ائتلاف بر سایر اعضای ائتلاف ملی مخالفان فشار آورد که شروط وضع شده ای را که قابل مذاکره باشند بپذیرند.
این موضع بر اساس درخواست عربستان سعودی صورت پذیرفت که می توان علت آن را تماس تلفنی ملک عبدالله با پوتین قلمداد کرد . در این تماس  پادشاه عربستان وی را قانع کرده که مذاکراتی میان عربستان و مخالفان سوریه در خصوص حضور تمامی اطراف و جناح های مخالف نظام سوریه در نشست ژنو 2 انجام گیرد. در همین راستا یک منبع دیپلماتیک خبر داد که امیر بندر سلطان در مکالمه تلفنی میان پوتین و ملک عبدالله حضور داشته و خود کار مکالمه را انجام می داده است به گونه ای که مترجم روسی به زبان انگلیسی ترجمه می کرده و امیر بندر سخنان پوتین را به عربی برای ملک عبدالله ترجمه می کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس