کد خبر 264343
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

فیلم حاشیه‌ اقیانوس آرام با داشتن سه المان اصلی یعنی زن شرقی به عنوان نماد تمدن شرق ،اقیانوس آرام و هنگ‌کنگ بعنوان سرزمین شرق و هیولایی در قامت افسانه‌های شرقی (گودزیلا) جامعه شرقی را هدف اصلی خود قرار داده است تا در توجیه آن بر آید که کشورهای شرقی به خصوص آسیایی توانایی مراقب و حفظ امنیت خود را ندارند.

گروه گزارش ویژه مشرق- یکی از فیلم‌های مطرح در سال 2013 که در جهت ایجاد توهم هژمونی غرب در جهان ساخته و در سراسر دنیا اکران شد فیلم  Pacific Rim  ساخته‌ی دل ترو است. اهمیت این فیلم از جهت آن است که امریکا، این ابرقدرت رو به افول برای آنکه بتواند به بقای خود در جهان ادامه دهد ناچار است با کمک فیلم‌سازان خود آنچه که ایدئولوژی و اعتقادات خود می‌داند را به جهانیان القا کند. هدف از نوشتن این مطلب روشنگری نسبت به بخشی از آنچه فیلم Pacific Rim  قصد القای آن را دارد است .

جنگ سرد - -جنگ نرم؛

جنگ سرد به تنش‌ها، کشمکش‌ها ما بین ایالات‌متحده،  شوروی و هم‌پیمانان آنها در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ اطلاق می‌شود.(1) مفهوم جنگ سرد را یک صهیونیسم آلمانی- یهودی‌تبار به نام برنارد باروک (Bernard Mannes Baruch) که یک سیاستمدار آمریکایی نیز بود ابداع کرد.(2)
 

برنارد باروک  (۱۸۷۰ –۱۹۶۵)

جنگ سرد در دوره‌ی خود بر اساس مبانی فرهنگی و ایدئولوژیکی دو کشور آمریکا و شوروی رخ داد، در طول جنگ سرد دو قطب قدرت برتر در جهان هر یک به این عقیده بوده‌اند که ایدئولوژی آن در دیگری برتری دارد و نهایتاً در جهان باید یک ایدئولوژی برتر حاکم شود.

 پس جنگ سرد جنگ ایدئولوژی‌ها و تقابل دیدگاه‌های اومانیستی برتر در جهان بود، از این رو مفهوم جنگ سرد را می‌توان در یک سؤال خلاصه کرد : آیا می‌توان بر تفکر و ذهنیت انسان‌ها در جهت منافع خود حکم رانی کرد؟

اکنون بعد از گذشت چند دهه از فروپاشی شوروی مفهوم جنگ سرد جای خود را به مفهومی به نام جنگ نرم داده است. در جنگ نرم نیز همانند آنچه درباره‌ی جنگ سرد گفته شد هدف تسخیر قلب‌هاست تا به این ترتیب قدرت‌های جهان بتوانند بر تفکر و ذهنیت انسان ها در جهت منافع خود حکمرانی کنند.

 یکی از اصلی ترین بازوهای کنترل ذهن رسانه‌ها هستند.(3) امروزه هالیوود با ساختن سالانه بیش از 4 هزار فیلم سینمایی این امکان را برای محافل صهیونیستی فراهم کرده است تا فراهم بعضاً غیرانسانی خود را در جهان اشاعه دهند. (4)

یکی از فیلم‌های مطرح در سال 2013 که در جهت ایجاد توهم هژمونی غرب در جهان ساخته و در سراسر دنیا اکران شد فیلم  pacific rim  ساخته‌ی دل ترو است. اهمیت این فیلم از جهت آن است که امریکا، این ابرقدرت رو به افول برای آنکه بتواند به بقای خود در جهان ادامه دهد ناچار است با کمک فیلم‌سازان خود آنچه که ایدئولوژی و اعتقادات خود می‌داند را به جهانیان القا کند. هدف از نوشتن این مطلب روشنگری نسبت به بخشی از آنچه فیلم pacific rim  قصد القای آن را دارد است .

شناسنامه‌ی فیلم(5) :
 

پوستر فیلم حاشیه اقیانوس آرام

نام: حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim)

محصول : 2013

نویسنده و کارگردان: گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro)

هزینه‌ی ساخت : در حدود $190,000,000

فروش جهانی : در حدود $406,744,226

ژانر : حادثه‌ی، علمی تخیلی

خلاصه داستان : داستان « حاشیه اقیانوس آرام » در آینده رخ می‌دهد و در آن ما شاهد برخاستن بیگانگان فضای در قامت هیولایی بسیار بزرگ از اعماق اقیانوس هستیم که هدفش نابودی انسان‌ها و استفاده از منابع بسیار ارزشمند آنان است.

 انسان‌ها نیز برای مقابله با این هیولایی‌ها که " کایجو " نام دارد، متحد شده‌اند و قرار هست تا روبات‌های جنگی قدرتمندی به نام " جیگرز " که توسط ذهن دو انسان کنترل می‌شود را برای مبارزه با کایجو ، اعزام کنند.


دلایل اهمیت فیلم :
  • الف) بزرگی پروژه و کمپانی صهیونیستی پشت آن
فیلم‌های بلاک باستر به فیلم‌های پر هزینه‌ی گفته می‌شود که هر ساله در فصل تابستان توسط صنعت سینمایی غرب در سالن‌های سینمایی  اکران می‌شود.(6)

 این فیلم‌ها از دو جهت برای هالیوود ارزشمند است اول آن که چون این دست فیلم‌ها دارای مخاطبین گسترده در سطح جهان هستند پس به واسطه‌ی به نمایش گذاشتن آنها محافل صهیونیستی می‌توانند ایدئولوژی‌ها و هر آنچه‌ها می‌خواهد را به جهانیان القا کرده و به این ترتیب به کنترل فکر و ذهن آنان بپردازند. اهمیت بعدی این قبیل فیلم‌های بلاک باستری سود مالی است که این فیلم ها برای کمپانی های خود به همراه می آورند. به گونه‌ی که در مدت زمان فروش خود در سراسر جهان چندین برابر هزینه‌ی که صرف آنها شده است را به سمت کمپانی های سازنده بازگشت می‌دهد.

آخرین فیلم دل تورو با هزینه ی بیش از 190 میلیون دلار (بیشتر از 550 میلیارد تومان) سودی در حدود 400 میلیون دلار را نسیب کمپانی برادران وارنر کرده است. کپانی صیهویسنتی که در سال 1918 توسط مهاجران یهودی به آمریکا ساخته شده است. (7)از تولیدات این کمپانی می توان به فیلم های ضد ایرانی 300، اسکندر و همچنین فیلم های هری پاتر، امادنوس، ماتریکس که به القای افکار صیهونیستی در جهان می پردازند اشاره کرد. (8)
 

لوگو کمپانی برادران وارنر

  • ب) کارگردان :
 

گیلرمو دل تورو

گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro) یک کارگردان، تهیه کننده، فیلم‌نامه و رمان‌نویس متولد  9 اکتبر 1964 در گوادالاجارا جالیسوکو ، مکزیک است. این کارگردان که به ملحد بودن خود نیز اعتراف کرده است در اکثر آثار خود به شیوع‌های مختلف تبلیغ به شیطان‌پرستی می‌کند از جمله آثار این کارگردان می‌توان به فیلم‌های مانند: ستون فقرات شیطان، پسر جهنمی، هزارتوی پم و حاشیه اقیانوس آرام اشاره کرد. اهمیت دیگر گیلرمو دل تورو  به جهت آنکه فیلم‌های این کارگردان دوبله و چندین مرتبه از صدا و سیمایی جمهوری اسلامی پخش شده است چند برابر می‌گردد.

ج) موئلفه های که فیلم تلاش می کند به مخاطب خود القا کند
تل تورو در غاالب فیلم‌های خود به تبلیغ و اشاعه‌ی شیطان‌گرایی (satanism) می‌پردازد اما در فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام القای مفاهیم غربی به مخاطب در شکل دیگری صورت می‌گیرد. از موئلفه‌های مطرح‌شده در فیلم می‌توان موارد زیر را نام بود:

1.    میلیتاریسم

2.    آرماگدونیسم

3.    گلوبالیسم و جهانی شدن

4.    گاسموپولیتسم و جهان وطنی انسان آمریکایی

5.    اصالت ذهن و سوبژکتیسم

6.    ایجاد ترس از حمله ی بیگانه

در ادامه ی به بررسی اجمالی هر یک از آنها در فیلم می پردازیم :

میلیتاریسم (نظامی گری)
ميليتاريسم (Militarism ) (9) یا نظامی‌گری عبارت است از سیاست دولت‌های سرمایه‌داری برای تحکیم و تقویت مداوم نیروهای نظامی و استفاده از نیروی نظامی در امور سیاسی و تدارک جنگ‌های اشغالگرانه. میلیتاریسم در عمل منجر به استقرار سیطره ارتجاعی‌ترین و متجاوزترین عناصر سرمایه انحصاری بر حیات اجتماعی و سیاسی کشور می‌شود.

 در نظامی‌گری با افزایش توانایی‌های تکنولوژیک (و به طبع آن افزایش قدرت نظامی) جامعه به سمتی می‌رود که ارتش و گروه‌های نظامی در امور سیاسی دخالت می‌کنند. این پدیده در سطح فراگیری امروزه دامن جوامع غربی به خصوص امریکا را گرفته است به طوری که بر کسی پوشیده نیست که لابی‌های فشار متعلق به کمپانی های اسلحه‌سازی امروزه نقش بسزای در تعیین سیاست‌های آمریکا در تمامی عرصه‌ها دارند.

 امروزه نظامی‌گری در آمریکا به حدی گسترده شده است که کمپانی های اسلحه‌سازی با نفوذ به قلب سینمایی صنعتی آمریکا (هالیوود) محصولاتی را تولید و روانه‌ی بازار می‌کنند که اهداف آنها را تأمین و تضمین کند. یکی از اهدافی که هالیوود برای کمپانی های اسلحه‌سازی تضمین می‌کند تلطیف وجود این کمپانی ها در اذهان جهانی و نشان دادن روحیه‌ی نظامی‌گری به عنوان راه نجات جامعه‌ی بشری است.

در همین راستا سال‌هاست شاهد اکران فیلم‌های هستیم که شخصیت نخست آنها افرادی هستند که صاحبان کمپانی های اسلحه‌سازی می‌باشند. تونی استارک در فیلم مرد آهنی و بروس وین در سری فیلم‌های بتمن ناجی‌های هستند که جامعه را از خطرات دور می‌کنند ناجی‌های سرمایه‌دار که صاحب کمپانی اسلحه‌سازی می باشند.

 بر اساس همین روحیه نظامی‌گری فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام در سال 2013 اکران شد. در این فیلم نیز به شکلی گسترده‌تر شاهد پروپاگاندای میلیتاریسم هستیم. در فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام گروه متشکل از سربازان آمریکایی و چندملیتی مسئولیت حفظ جان مردم جهان را در برابر حمله‌ی موجوداتی موسوم به کایجو را بر عهده دارند.

این سربازان دو به دو درون روبات‌های غول‌پیکری به نام جیگرز جای می‌گیرند و با قدرت ذهن خود آنها را هدایت می‌کنند. رهبری این گروه به عهده‌ی فردی با اصالت آمریکایی – آفریقایی به نام مارشال استاکر است.(27) بعد از شکست روبات های جیگرز علارغم مخالفت مارشال استاکر شاهد انبار شدن آنها در پایگاهی نظامی نزدیک هنگ‌کنگ هستیم در نهایت مارشال استاکر با از خود گذشتگی در برابر کایجو ها ایستادگی می‌کنند. و راه نفوذ آنان به درون جامعه‌ی بشری را برای همیشه می‌بندد.
 

مارشال استاکر رهبر گروه هدایت کننده‌ی روبات‌های جیگرز

آرماگدونیسم

آرماگدون (ארמגדון) واژه‌ای عبری است به معنای تپه شریفان یا کوه مجیدو  . تپه‌ای که در 20 مایلى جنوب، جنوب شرقى حیفا، قرار دارد و فاصله آن از دریاى مدیترانه، حدود 15 مایل است و از طرف دیگر در فاصله‌ی 55 مایلی تل‌آویو قرار دارد. (10)
 

مدلی از نمای کوه مجیدو  در گذشته

آرماگدون در ادبیات عامه‌ی مردم جهان به عنوان نبرد نهایی مابین خیر و شر شناخته می‌شود، نبردی که به پیروزی جبهه  خیر منتج می‌شود. یهودیان با استناد به آیات تورات(11) خود را به عنوان قوم بر گزیده معرفی می‌کنند و اعتقاد دارند که اعمال آنها هرچه که باشد متناسب با خواست خداست.

 این در حالی است که در اسلام واژه‌ی بر گزیده تنها برای انبیاء خدا به کار رفته است "مانا خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید". (12) و ملاک برتری هر فرد از فرد دیگر تنها تقوا معرفی شده است.(13) صهیونیست‌های جهان به جهت آن که اعتقاد به برگزیده بودن خویش دارند علاقه‌ی زیادی به نمایش در آوردن نبرد بین خیر و شر از خود نشان می‌دهند به طوری که اکنون حجم گسترده‌ی از فیلم‌های هالیوود مربوط به رویارویی دو جبهه‌ی خیر و شر است.

 در برنامه‌ی یهود برای القای نبرد خیر و شر یک نکته حائز اهمیت است و آن این که از یک طرف یهودیان خود را قوم بر گزیده و پیروز جبهه‌ی جنگ آرماگدون معرفی می‌کنند و از سوی دیگر در آثار سینمایی خود جبهه‌ی شر را هیولایی بی‌منطق، خون‌خوار، وحشی و خارج از کنترل معرفی می‌کنند که باید هرچه سریع تر آنها را نابود کرد زیرا که وجود آنها برای امنیت جهان خطرناک است. در اثر این برنامه‌ریزی است که اکنون اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی دست به هر نوع جنایت میزند و حتی زمانی که تصاویر این جنایات در معدود مواردی منتشر می‌شود جامعه‌ی جهانی در برابر آن سکوت اختیار می‌کند.

 زیرا که اذهان مردم جهان امروزه‌ی هر گروهی را که مقابل رژیم صهیونیستی قرار گیرد هیولایی در پیش خود توصیف می‌کند که باید به هر وسیله نابود شود. فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام نیز در راستای همین برنامه‌ریزی، تهیه و تولید شده است. حاشیه‌ی اقیانوس آرام فیلمی است که در آن موجوداتی در قاموس هیولا جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کنند و بشر نیز برای بقای خود ناچار است آنها را نابود کرده تا امنیت پایدار را در جهان تضمین گردد. حال جالب آن است که نابودی این موجودات شریر همیشه بر عهده‌ی تمدن غرب می‌باشد حتی زمانی که این موجودات از مشرق زمین سر در بیرون آورند.
 

مردان و زنانی از تمدن غرب که نقش منجی و نجات‌بخش بشریت را در مشرق زمین بازی می‌کنند.

گلوبالیسم و جهانی شدن
جهانی شدن با پایه‌ی اقتصادی و فرهنگی یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم تحقق جامعه‌ی جهانی است که در آن مرزها، فرهنگ‌ها، ایدئولوژی‌های تمام جوامع از بین رفته و در یک نظم نوین جهانی همه در کنار یکدیگر زیر سایه‌ی یک فرهنگ، یک قانون و یک ایدئولوژی زندگی کنند.(14) پس از فروپاشی شوروی آمریکا با اذعان به پایان یافتن تاریخ اعلام کرد که لیبرالیسم مکتب پیروز و نهایی در جهان است.(15)
 


آمریکا با این ادعا و همچنین دانستن خود به عنوان کد خدایی جهان به دنبال ایجاد نظم نوین جهانی است که در آن سبک زندگی آمریکایی و مکتب لیبرالیسم جز فرهنگ و زندگی تمام مردم جهان باشد. حال آنکه خود فرهنگ آمریکایی و سبک زندگی آمریکایی از درون دچار فروپاشی شده است.

 جامعه‌ی که در آن زن به عنوان کانون کوچک‌ترین نهاد اجتماعی (خانواده) امنیت ندارد و از هر سه زن در آن جامعه یک نفر در طول عمر خود مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است(16) جامعه‌ی که در ابعاد اقتصادی نیز دچار بحران‌های گسترده است و امروزه بدهی بیش از 17 تریلیون دلار را تجربه می‌کند(17). و از درون گرفتار جنبش‌های مردمی مبارزه با سیستم سرمایه‌داری است.(18)
 


این چنین جامعه‌ی ادعا می‌کند سبک زندگی آمریکایی برترین سبک زندگی است و نظام لیبرال سرمایه‌داری ایدئولوژی برتر در جهان می‌باشد. و تمامی این‌ها یعنی آمریکا در راستای همین طرز فکر می خواهد مابقی مردم جهان را گرفتار فرهنگ منحط و پوچ خود کند.
در فلسفه، گایا به قانونی گفته می‌شود که در آن زن نماد سرزمین و عقیده دانسته می‌شود.

 همچنین در ادیان و فرهنگ‌های مختلف نیز زن نماد سرزمین و عقیده است به طوری که در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره آیه‌ی 223 داریم : زنان شما کشتزارهای شمایند. غرب در محصولات خود همواره از این قانون و قاعده بهره می‌برد. در فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام یک شخصیت زن به نام ماکو موری وجود دارد .

 این شخصیت چینی نماد تمدن شرق است. در این فیلم نشان داده می‌شود ماکو موری در کودکی تحت تعقیب یک جایکو قرار می‌گیرد او در حین فرار کردن از دست هیولا توسط مارشال استاکر که ژنرالی آمریکایی – آفریقایی سوار بر یک جیگرز است نجات می‌یابد.
 

مارشال استاکر (غرب) منجی ماکو موری (شرق)

 در ادامه نیز مارشال استاکر فرزند خواندگی آن دختر بچه (ماکو موری) را به عهده می‌گیرد. در این فیلم ماکو موری نماد شرقی می‌باشد که در برابر مخاطرات خارجی توانایی دفاع از خود را ندارد شرقی که برای بقای خود نیاز به یک سرپرست دارد و آن سرپرست آمریکا در هیبت مارشال استاکر است.

این‌گونه است که امریکا در راستای هدف جهانی‌سازی پایگاه‌های نظامی خود را در مشرق زمین مستقر می‌کند و با فیلم‌های خود به مخاطب شرقی می‌قبولاند که آنها توانایی دفاع از خود را ندارند و نیاز به پایگاه‌های نظامی آمریکا در سرزمین خود هستند.

رخدادهای فیلم در حاشیه‌ی اقیانوس آرام و در یک پایگاه نظامی در نزدیکی هنگ‌کنگ اتفاق می‌افتد. هنگ‌کنگ که ناحیه‌ی خودمختار از کشور چین است.(19) از آن جهت مورد هدف فیلم‌سازان فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام قرار گرفته است زیرا بتوانند منظور خود را در خصوص آنچه درباره‌ی قانون گایا گفته شد با صدای بلندتر به گوش مخاطب برسانند.

کایجو در زبان ژاپنی به هیولا اطلاق می‌شود.(20)
 

در فرهنگ شرقی معروف‌ترین کایجو گودزیلا است.(21)

 انتخاب نام کایجو برای هیولاهای فیلم که در شکل و شمایل گودزیلا ظاهر می‌شوند نیز به خاطر اهداف امپرایستی آمریکا در جهت جهانی شدن است زیرا این‌گونه مخاطب شرقی راحت تر با فیلم ارتباط بر قرار می‌کند.

 و احساس عدم امنیت به او القا می‌شود. همچنین با مشاهده‌ی این دست فیلم‌ها مخاطب شرقی راحت تر وجود نیروهای نظامی و پایگاه‌های نظامی را در کشور خود قبول می‌کند(22) حال این که وجود پایگاه نظامی یک کشور در کشوری دیگر عملاً تجاوز به خاک آن کشور و نشان‌دهنده‌ی ضعف حاکمیت درون آن کشور است.
 

شباهت کایجو ها به گودزیلا

مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار سندی سه مسئله‌ی که به دنبال جهانی شدن ایجاد می‌شود را به شرح زیر اعلام کرد(23):
  • 1- مشروع ‌سازی اقدامات آمریکا جهت ایجاد و حفظ نظم جهانی که به آمریکا این فرصت را می‌دهد, حداکثر بهره‌برداری مادی و غیرمادی را از ساختار بین‌المللی بکند.
  • 2- وسیله خنثی‌سازی عقاید و نیروهای معارض که مخالف اندیشه نظم نوین آمریکایی و چالشگر رهبری جهانی آمریکا هستند.
  • 3- استیلای فرهنگی که وسیله‌ای است برای ایجاد ساختارهای فرهنگی مشابه در دیگر جوامع و از طریق آن, ایجاد نخبگانی که جهت حفظ منافع مشترک خود و آمریکا وارد یک ائتلاف تاریخی می‌شوند.

در فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام شاهد آن هستیم که مسئله‌ی جهانی شدن در لوای تهدیدی واحد برای امنیت جهان به شکل کامل آن به تصویر کشیده شده است. در این فیلم با جامعه‌ی طرف هستیم که دیگر مرزبندی در آن وجود ندارد و همه تحت فرمانده‌ی واحد به سر می برند.

کاسموپولیتسم و جهان وطنی انسان آمریکایی
انسان غربی در اتوپیایی ذهن خود دو مؤلفه را پرورش می‌دهد نخست آن که جهان وطن اوست و دوم آن که او کدخدا و منجی جهان است. بر اساس این تفکر است که آمریکا همواره برای دیگر دولت‌های جهان تصمیم سازی می‌کند یا این که این اجازه را به خود می‌دهد تا از همه‌ی مردم جهان حتی از هم‌پیمانان خود شنود کند.

 در فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام نیز روحیه‌ی جهان وطنی انسان آمریکایی سایه افکنده است. در این فیلم شاهد حضور گروهی از نظامیان غالباً آمریکایی هستیم که منجی جامعه‌ی بشری به خصوص شرق می‌باشند.

اصالت ذهن و سوبژکتیسم
در نظام اومانیسمی برای فرار از وجود خدا و حذف خدا از بطن زندگی شیوه‌ی اصالت دادن به ذهن مورد توجه قرار گرفته شده است. در تفکر سوبژکتیوته اصالت به ذهن و شناخت ذهنی داده می‌شود و هر آنچه که خارج از محدوده‌ی ذهن و کنترل ذهنی قرار گیرد مردود دانسته می‌شود.

دانلود

از نگاه هگل سوبژکتیویته را اعم از ابژکتیویته قرار می‌دهیم؛ در نتیجه سوبژکتیویته می‌شود خود بنیادی ذهن بشر؛ یعنی انسان بشود بنیاد عالم و هرچه را که می‌بیند از دید آگاهی به عنوان فاعل شناسا ببیند. در نتیجه هگل معتقد است هرچه که بیرون از آگاهی من قرار می‌گیرد اصلاً وجود ندارد. این‌گونه انسان بنیان عالم می‌شود.

 تفکر سوبژکتیویته گامی اساسی در جهت بسط تفکر سکولاریسم در جوامع غربی بوده است. عمل نفوذ تفکر اصالت ذهن در فرهنگ جوامع غربی به حدی است که عمده‌ی آثار سینمایی تولیدشده توسط آنان دارای رده‌های از این تفکر می‌باشد. از جمله آثاری که به القا و بسط سوبژکتیویته در جهان می‌پردازند می‌تواند فیلم‌های نظیر ماتریکس، آواتار،تلقین اشاره کرد.

فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام نیز در دل خود رده‌های از تفکر اصالت ذهن را پرورش می‌دهد در این فیلم با روبات‌های غول‌پیکری به نام جیگرز رو به رو هستیم که توسط ذهن دو خدمه‌ی آن هدایت می‌شود. در مانیفست این فیلم قدرتمندترین ابزار مبارزه ذهن بشر معرفی می‌شود. ذهنی که در غالب روبات‌های عظیم تجسم می‌یابد و جامعه‌ی بشری را نجات می‌دهند.

 همچنین در انتهای فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام گروهی تحقیقاتی  با هک کردن ذهن یک جایکو به اسرار سرزمین آنها پی می‌برد و تیم جیگرز ها با استفاده از همین اطلاعات بر آمده از ذهن هیولاها موفق به شکست آنها می‌شوند. بنابراین از دیدگاه این فیلم پیروزی نهایی تنها زمانی صورت می‌پذیرد که بتوان به درون ذهن دشمن رخنه کرد و برتری ذهنی خود را به او نشان داد.

ایجاد ترس از حمله ی بیگانه
آمریکا به عنوان کشوری که در 151 کشور جهان جمعاً ۸۵۰  پایگاه نظامی و ایستگاه نظامی دارد. و به عنوان کشوری که به طور رسمی در خاک ۵۳۰۰ پایگاه نظامی دارد.(24)

 همواره از طریق دو جبهه از افکار عمومی مورد سوال و تحت فشار است. نخست افرادی که در داخل خاک آمریکا زندگی می کنند به خصوص افرادی که فرزندان خود را برای خدمت به این پایگاه های نظامی می فرستند به طوری که اوج این اعتراضات امروزه به درون خود نظامیان آمرکیایی نیز رخنه کرده است.(25)
 


 دسته‌ی دوم مردم کشورهای که آمریکا در خاک سرزمین آنها پایگاه نظامی و نیروی نظامی دارد.(26) سؤالی که این دو دسته افکار عمومی در جهان آن را متوجه‌ی دولت‌مردان آمریکا می‌کنند آن است که چرا و چه نیاز به این تعداد پایگاه نظامی و نظامی‌گری است. حال آنکه دولت‌مردان آمریکایی در دروغی آشکار مجبور به اذعان آن هستند که امنیت جهان در گروی نظامی‌گری آن‌هاست(حال آنکه حقیقت در اهداف آنها نهفته است).

 در همین راستا است که سلطه‌طلبان آمریکایی از ابزار رسانه بهره می‌جویند تا با اغوای افکار عمومی در جهان این دروغ آشکار خود را تبدیل به توهمی در ذهن مخاطب خود کنند. تا مخاطب با این وهم اخت بگیرد که همواره جهان و جان و سرزمین آنان مورد تهدید است و آمریکا منجی و نجات‌دهنده‌ی آنان می‌باشد.

 فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام نیز در همین راستا تولید و پخش شده است و همانند بسیاری دیگر از آثار دهه‌ی اخیر در هالیوود این هدف را دنبال می‌کند که در دل مخاطب خود ترس از حمله‌ی توهمی را نهادینه کند تا دولت‌مردان و شرکت‌های اسلحه‌سازی غربی بتوانند اهداف امپریالیستی خود را تأمین و تضمین کنند.


نتیجه‌گیری:

 فیلم حاشیه‌ی اقیانوس آرام با داشتن سه المان اصلی یعنی زن شرقی به عنوان نماد تمدن شرق، اقیانوس آرام و هنگ‌کنگ به عنوان سرزمین شرق و هیولایی در قامت افسانه‌های شرقی (گودزیلا) جامعه شرقی را هدف اصلی خود قرار داده است تا در توجیه آن بر آید که کشورهای شرقی به خصوص آسیایی توانایی مراقب و حفظ امنیت خود را ندارد و وجود صدها پایگاه نظامی آمریکا در شرق نیز به خاطر ایجاد ثبات امنیت و به دنبال آن ایجاد نظم نوین جهانی است.


منابع:

1.    http://www.history.com/topics/cold-war

2.    http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/baruch.html

3.    Joseph Nye's book describing the concept of "soft power"

4.    http://www.imdb.com/search/title?at=0&countries=us&sort=moviemeter,asc&title_type=feature&year=2013

5.    http://www.imdb.com/title/tt1663662/

6.    http://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_(entertainment)

7.    http://www.jewoftheweek.net/2013/03/07/jews-of-the-week-the-warner-brothers/

8.    http://www.warnerbros.com/

9.    http://dictionary.die.net/militarism

10.    http://www.bloganavazquez.com/tag/anales-tutmosis-iii/

11.    تثنیه ۷:۷ ، خروج ۱۹:۵ ، تثنیه۳۲:۲۸ ، اشعیا ۱:۳

12.    آل عمران، 33

13.    حجرات، 13.

14.    Albrow, Martin and Elizabeth King (eds.) (1990). Globalization, Knowledge and Society London: Sage.

15.    تئوری پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما، در سال ۱۹۸۹ مطرح و در سال ۱۹۹۲ در کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان (The End of History and the Last Man) تشریح شد.

16.    http://blog.amnestyusa.org/us/violence-against-women-is-a-u-s-problem-too/

17.    http://www.usdebtclock.org/

18.    http://occupy.ir/

19.    http://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

20.    Kaiju (怪獣 kaijū?) is a Japanese word that literally translates to "strange creature". However, the word kaiju has been translated and defined in English as "monster"

21.    Godzilla (ゴジラ Gojira?) (/ɡɒdˈzɪlə/; [ɡoꜜdʑiɽa] is a Kaiju first appearing in Ishirō Honda's 1954 film Godzilla.

22.    http://www.globalresearch.ca/737-u-s-military-bases-global-empire

23.    http://www.csr.ir/departments.aspx?abtid=07&depid=44&semid=838

24.    به گزارش وزارت دفاع آمریکا که تحت عنوان Base Structure Report در سال ۲۰۰۷ منتشر شده‌است

25.    http://www.allvoices.com/contributed-news/15411118-us-soldier-protests-syrian-intervention-i-didnt-join-navy-to-fight-for-al-qaeda

26.    http://www.nytimes.com/2013/03/17/world/asia/objections-to-us-troops-intensify-in-afghanistan.html?_r=0

27.    http://pacificrim.wikia.com/wiki/Stacker_Pentecost


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • دکترای زیست ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    مشرق درست گفته.. من تایید مکینم.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    جنگ سرد برای اولین توسط چرچیل در یک سخنرانی در آمریکا در تابستان 1946 ارائه شد
  • سعید ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 0
    احسنت. بسیار کامل و جامع بود. فقط یک پیشنهاد که امیدوارم به سطح مطرح شدن برسد: حال که متاسفانه نتوانسته و نمیتوانیم جامعه کنونی را به مطالعه پیش از تماشای چنین فیلم هایی ( فیلم هایی که در ورای ظاهر، اهدافی محوری را دنبال می کند از هر نظر) دعوت کنیم، چه بهتر خود فضای نمایش این فیلم ها را فراهم کرده و در کنار آن، بلافاصله و در بخبوحه فهم مخاطب از ماجرای فیلم، به نقد فیلم و بیان نکات آت بپردازیم. بعنوان مثال نظیر چنین اتفاقی در یکی از دانشگاه های مشهد انجام شد و در حاشیه فیلم ها از روحانیون حوزه و اساتید صاحب نظر دانشگاه دعوت بعمل آمد تا نکات خود را بیان کنند. خلاصه مطلب اینکه هیچکاری بدون مدیریت نمیشه؛ اگر خود مدیریت نکنیم، باید مدیریت اون رو به افرادی بسپریم که گاهی امین جامعه ما نیستند
  • بابک ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    جون من بگین نویسنده این متن کیه! پیشرفته ترین ربات مبارز مال همون چین بودش. گودزیلاها هم از وسط اقیانوس آرام در میومدن و اولین حمله رو به سواحل غربی آمریکا داشتن.
  • سعید ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    احسنت. بسیار کامل و جامع بود. فقط یک پیشنهاد که امیدوارم به سطح مطرح شدن برسد: حال که متاسفانه نتوانسته و نمیتوانیم جامعه کنونی را به مطالعه پیش از تماشای چنین فیلم هایی ( فیلم هایی که در ورای ظاهر، اهدافی محوری را دنبال می کند از هر نظر) دعوت کنیم، چه بهتر خود فضای نمایش این فیلم ها را فراهم کرده و در کنار آن، بلافاصله و در بخبوحه فهم مخاطب از ماجرای فیلم، به نقد فیلم و بیان نکات آت بپردازیم. بعنوان مثال نظیر چنین اتفاقی در یکی از دانشگاه های مشهد انجام شد و در حاشیه فیلم ها از روحانیون حوزه و اساتید صاحب نظر دانشگاه دعوت بعمل آمد تا نکات خود را بیان کنند. خلاصه مطلب اینکه هیچکاری بدون مدیریت نمیشه؛ اگر خود مدیریت نکنیم، باید مدیریت اون رو به افرادی بسپریم که گاهی امین جامعه ما نیستند
  • سردار سورنا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    من عاشق این گزارش ویژه های مشرقم .
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    خودتون حنده تون نمیگیره از این تحلیل های شعری؟ جدی میگم به خدا. دارین مینویسین یهو زرت زیر خنده نمیزنین؟
  • سورنا ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 0
    نویسنده این مطالب در توهم به سر می بره آمریکاییها فیلم می سازند با داستانهای جالب و اجرای جالب و کلی سود می برن من هم به عنوان یک ایرانی اگر ابزار و قدرت فیلم سازی داشتم فیلمی می ساختم که ما ایرانیا داریم دنیا رو نجات می دیدم خوب متاسفانه در ایران نگاه علمی به سینما نیست و سینما پر شده از فیلمهای سخیف و عوام فریب
  • رضا ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 0
    ولی واقعا فیلمش جالبه!!!!!!
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    فکر کنم اصلا فیلم رو ندیده تفسیر کردی
  • اصفهانی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    میگم لینک دانلود فیلمهایی را که توضیح میدید را هم بذارید تا ببینیم ش.ما راست گفتید یا نه!
  • بهنوش ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 1
    برو بابا مسخره. خدا نکنه فیلمی تو دنیا ساخته بشه .همه چیز صهیونیست میشه. خوبه این صهیونیست به وجود امد که هر چی بشه بگین صهیونیسته. مردم و چی فرص کردین اخه!!!!
  • مهدی ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 0
    نقد شما درست صدا و سیما کشورمان چی تولیداتی داشته و تو دنیا چی میگه فیلمسازان ما اغلب فیلم های کلیشه ای و عاشقانه میسازن و جوانان پور شور و هیجان دنبال فیلم های اکشن و علمی تخیلی هستند وقتی با اون فیلم اخت میشن میرن سراغ بازی فیلم و تو گیم نت ها دنبال فیلمشون میگردن تا فیلم های ایرانی پوج همیشه مرد یا جونی در فکر ازدواجه دنبال دختر آرزوهاش میگرده؟؟؟
  • سورنا ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    نویسنده این مطالب در توهم به سر می بره آمریکاییها فیلم می سازند با داستانهای جالب و اجرای جالب و کلی سود می برن من هم به عنوان یک ایرانی اگر ابزار و قدرت فیلم سازی داشتم فیلمی می ساختم که ما ایرانیا داریم دنیا رو نجات می دیدم خوب متاسفانه در ایران نگاه علمی به سینما نیست و سینما پر شده از فیلمهای سخیف و عوام فریب
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    عزیزم اسم هیولا ها ژاپنی هستش مثل اینکه مقاله رو نخوندی اومدی نظر در وکردی!
  • امید ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    عزیزم این متن مال کسیه که فکر کنم یه بارم کامل این فیلم رو ندیده یک نقد شکمی رو تحویل مخاطب داده حرف این فیلم این بود که امریکا برای نجات جهان لاجرم به کمک چین نیاز داره حتی اگه خودش نخواد و دیگه دنیا رو با تک صدایی نمیشه هدایت کرد و نجات داد
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    حسن عباسی تو ایران کسی سواد این چیزا رو نداره
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    تو تایید میکنی؟ جناب عالی؟
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام مشرق یک درخواست داشتم در قسمت ارسال به ... که میشه اینجور صفحات رو تو کلوب و .. به اشتراک بزاریم میخواستم بگم سایت kookoja.com رو هم اضافه کنی
  • حسین ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    احسنت
  • سارا ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    سلام مشرق به نظرم آمریکایی ها معمولا در چنین فیلم هایی دو نکته دیگر را هم علاوه بر نکاتی که به خوبی توضیح دادی القا می کنند . 1. نظامی ها و نظامی گری آمریکایی تنها لیاقت و عرضه حفظ و نگهداری از فرهنگ و سیاست لیبرالیزم در سراسر جهان را دارد و دیگران این عرضه را ندارند. 2. اگر احیانا آمریکا نتواند در این کار موفق شود و خودش دچار اضمحلال شود پس همه جهان هم همراه او باید نابود شوند و اثری دیگر از دیگر تمدن ها نماند. چون از نظر آنها تنها راه سبک زندگی در عصر حاضر فقط سبکی است که آمریکایی ها می گن.
  • سیدالحسینی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    موندم بااین همه سوژهای ناب ازجنایات مکررغربیها بخصوص امریکایها چرا کارگردانهای مایه فیلم سینمایی درحدبضاعت علیه آنهانمی سازندماچرانبایدازاین هنرعلیه دشمن استفاده کنیم
  • سارا ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    مشرق سایت تون رو دوست دارم چون هم متعهد به ارزشهای دینی و انقلابی بسیار زیبای اسلام هستید و هم همتون به روز و آنلاین اخبارهای مهم جهانی و داخلی رو رصد می کنید . و با صداقت به مردم می گید. قدر خودتون و غیرت دینی تون رو بدونید و همیشه پاش بمانید. ان شاء الله زیر سایه عنایات ائمه اطهار و قرآن کریم سلامت و صالح باشید و بمانید.
  • فرشاد ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    در مورد نقد شما با اکثر مطالب مطرح شده موافقم ولی خواهش می کنم فیلم رو با دقت نگاه کنید، مارکو زنی ژاپنی است نه چینی! اگر ژاپنی رو اشاره می کردید تحلیل شما در مورد وجود پایگاههای آمریکا در ژاپن به واقعیت نزدیک و تحلیل شما قوی تر می شد با تشکر
  • ناظر ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    واقعا یک مقاله تحلیلی غنی و حرفه ای بود.
  • albert ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    شباهت گودزیلا به کایجوها به ریشه انیمه ژاپنی برمیگرده!!یک کم عقلم بد نیست...
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    در کل به نظر خودم این فیلمها از جنبه نکات تکنولوژیکی خیلی جلو هستند. پشت سر فیلمساز و کارگردان اینها یک تیم دانشمند نانوتکنولوژی و الکترونیک و شیمی و روانشناس و ... هستند که راهنمایی های علمی و فنی میکنند. حتی از کانسپتها هم در جلوه های خود استفاده میکنند . در فیلم اواتار از تبلت استفاده شده بود و انزمان هنوز چنین چیزی تولید نشده بود. همین کانسپتها باعث توسعه دانش شان شده.
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    بی ادب بی تربیت ۱۶:۱۸ناشناس مشرق لطفا اینجور فحشها رو نذار جون رایج میشه
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    دوستت دارم عزیزم
  • داود ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    مشرق، جرئت داشته باش و منتشر کن.
  • داود ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    از عزیزان نویسنده در مشرق نمی‌توان انتظار زیادی داشت. از قرار به تازگی دوران خردسالی را پشت سر گذاشته و تابحال را به عمرشان نه شنیده‌اند و نه دیده‌اند.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    خدایا خودت این بی شعور ها رو هدایت بفرما و به ما صبر بده اینها رو تحمل کنیم.
  • حمید ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    اینجا چه خبرهه یکی به اسم سعید اولین نظر 14تا مبت خورده همون نظر وستا 14 منفی یعنی چی یعنی همموافقید هم مخالف ؟
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    1 0
    مشرقی ها امام خمینی فرمودند هر کس بیامبر اسلام را قبول دارد باید استقامت داشته باشد
  • hossein ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    برید بابا مسخره کردین خودتونا..همچیا ربط میدین به سیاست این فیلم عالیه.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    تحلیل هاتون خیلی مسخره و سطحی هستش مثل سایتتون
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    صدا و سیما هم باید ملزم شود درکنار پخش هر فیلم هالیوودی دست کم 10 الی 15 دقیقه به نقد و تحلیل آن بپردازد تا بییننده عوام الناس مبهوت و منکوب به آن دل نسپارد این قانون باید در صدا وسیما تصویب و اجرا شود اگر افرادی حقیقتا دلسوز نظام و معتقد به ارزشهای اسلامی و ایرانی در آنجا موجود باشد
  • مریم سراوانی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    خیلی خوب منم از توی مانیتور نیگا کردم خیلی خوب بود
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    در ضمن فیلم "هزار توی پن" که در متن هزار توی پم نوشته شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس