کد خبر 263716
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹

روزنامه القدس العربی در گزارشی از سفر احتمالی رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان به روسیه برای خرید سامانه‌های دفاعی پیشرفته خبر داد و نوشت: تماس تلفنی رئیس جمهور روسیه با شاه عربستان باعث تغییر موضع ریاض درقبال اجلاس ژنو 2 شد.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت:  رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان احتمالا برای خرید سامانه‌های دفاعی پیشرفته به روسیه سفر خواهد کرد.

برپایه این گزارش، پایگاه تاکتیکال ریپورت ویژه اطلاعات درباره انرژی و دفاع در خاورمیانه در یک گزارش اطلاعاتی غربی را منتشر کرد که در آن، یک منبع دیپلماتیک روس شاغل در پایتخت یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بعید ندانست که بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان بزودی سفری به مسکو داشته باشد.

در گزارش فوری این پایگاه آمده است: بندر بن سلطان درحال برنامه ریزی برای سفر مجدد به روسیه به منظور بستن قرارداد تسلیحاتی سامانه‌های دفاعی پیشرفته درچارچوب تلاش ریاض برای تقویت سامانه‌های دفاعی راهبری خود است.

اما به نظر می‌رسد که هدف واقعی از این اقدام بندر بن سلطان گشودن درهای همکاری راهبردی مستقیم روسیه و عربستان است که به حل بحران سوریه و مسائل دیگر در منطقه درسایه بحران روابط ریاض با واشنگتن کمک می‌کند.

منابع دیپلماتیک غربی گفتند که بندر بن سلطان از خشمگین ترین سران عربستان نسبت به آمریکا و طبیعا دولت باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور است.

این منابع افزودند: این خشم جدید نیست اما امسال به علت مواضع تردید آمیز آمریکا درقبال بحران سوریه تشدید شده است.

برپایه این گزارش، مشاهده شده که رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به عنوان یکی از مهمترین مسئولان ذیربط در پرونده‌های بحران سوریه و اوضاع لبنان و روابط عربستان و ایران به طور عمدی در دیدارهای جان کری وزیر خارجه آمریکا با رهبران عربستان در 10 روز پیش در ریاض حاضر نشد و وی همچنین در نشست شاه عربستان با جان کری که مهمترین شاهزادگان دربار سعودی حضور داشتند حاضر نشد و به طور عمدی آن زمان ریاض را به مقصد امان ترک کرد.

یک منبع اطلاعاتی عرب فاش کرد: بندر بن سلطان از دولت آمریکا به خاطر موافقت نکردن با کمک برای طراحی کودتای نظامی علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ناراحت است بلکه واشنگتن اطلاعاتی را از طریق پایتخت یک کشور عربی درخصوص تلاش برای کودتا را فاش کرد که عربستان در حال کمک برای طرح ریزی آن در تابستان گذشته از طریق سرلشکر جدا شده از ارتش سوریه به نام مناف طلاس بود که زمینه سازی برای اجرای آن از طریق انفجار دفتر امنیت ملی سوریه صورت گرفت که درجریان آن شماری از مسئولان بلندپایه امنیتی سوریه قربانی شدند.

منابع دیپلماتیک غرب در ریاض گفتند: دشمنی بین رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و دولت اوباما دوجانبه و از چندین سال پیش است و این مسئله یکی از دلایل اصلی بود که بندر بن سلطان را حدود دوسال از شغلش به عنوان دبیرکل شورای امنیت ملی عربستان دور کرد اما وی تابستان گذشته به سمت خود بازگشت و همچنین سمت رئیس دستگاه اطلاعات را برعهده گرفت.

یک دیپلمات روس که در پایتخت یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کار می‌کند، گفت: کارمندان سفارت روسیه در ریاض وقتی گذرنامه بندر بن سلطان برای دریافت ویزا به منظور سفر به مسکو در ماه اوت گذشته را دیدند، فهمیدند که ویزای اعطا شده به بندر بن سلطان برای سفر به آمریکا از طربف سفارت آمریکا در ریاض لغو شده است.

بندر بن سلطان از سالیان پیش پرونده روابط عربستان با روسیه را در دست دارد و تقریبا فرستاده دائمی عربستان به روسیه شده است و وی طبیعتا از روسیه به خاطر حمایت مسکو از بشار اسد و کمک به وی نظام سوریه ناراحت است اما به علت روحیه پراگماتیسم خود؛ این پرونده را بار دیگر فعال کرد و سفری در ماه اوت به مسکو داشت و در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیسشنهاد همکاری برای حل بحران سوریه را از طریق سرنگونی بشار اسد داد و اخبار درز کرده از مسکو حکایت از آن داشت که بندر بن سلطان مشوق‌های اقتصادی به مسکو درقبال توقف حمایتش از بشار اسد و نظام سوریه ارایه کرد اما منابع سعودی گفتند که وی پیشنهاد همکاری امنیتی با مسکو برای کنترل عناصر چچنی را داد که با گروه النصره در سوریه می‌جنگند تا اینکه آنها برای نبرد در منطقه چچن در آینده بازنگردند.

برپایه این گزارش، ملاحظه می‌شود که بعد از این سفر، عربستان برای کنترل نفوذ گروه‌های تندرو که با مخالفان در سوریه می‌جنگند تلاش کرد اما منابع اطلاعاتی سعودی دستگاه‌های امنیتی وابسته به نظام سوریه را به حمایت از قدرت نظامی و تقویت نفوذ و حضور گروه‌های تندرو به طور غیرمستقیم به منظور درگیری با این نیروها و گروه موسوم به ارتش آزاد متهم می‌کنند تا اینکه جهان از پیروزی مخالفان نظامی سوری بترسد.

منابع دیپلماتیک غربی در ریاض تاکید کردند که سفر اخیر جان کری به ریاض در اعطای ضمانت‌های قانع کننده درخصوص مبانی اجلاس ژنو 2 و تماس‌های آمریکا با ایران شکست خورد و عربستان بر عدم حضور در این اجلاس اصرار ورزید اما تغییری مثبت و ناگهانی در موضع عربستان بعد از تماس تلفنی پوتین در هفته گذشته با شاه سعودی روی داد. ملاحظه می‌شود که ائتلاف ملی سوری مخالف که نشست‌های خود را در استانبول شروع کرده بود، بعد از تماس تلفنی روسیه از موضع خود در مخالفت با حضور در اجلاس ژنو 2 کاست و رئیس ائتلاف طرفدار عربستان بر سایر اعضای این ائتلاف برای اعلام موافقت خود با حضور در اجلاس ژنو 2 براساس شروط وضع شده فشار وارد کرد؛ شروطی که انتظار می‌رود قابل مذاکره باشد.

این موضع‌گیری به درخواست عربستان صورت گرفت که گمان می‌رود علت آن تماس تلفنی پوتین با شاه سعودی باشد. به نظر می‌رسد که پوتین شاه سعودی را قانع کرد که مذاکراتی بین عربستان و روسیه با مشارکت مخالفان سوری برای بحث درباره مقدمات حضور همه طرف‌های سوری در اجلاس ژنو 2 صورت گیرد.

یک منبع دیپلماتیک فاش کرد: بندر بن سلطان در جریان تماس تلفنی پوتین با شاه سعودی حضور داشت و ترجمه مکالمه بین آنها را برعهده داشت زیرا مترجم روس به زبان انگلیسی سخنان پوتین را به شاه سعودی منتقل می‌کرد و بندر بن سلطان آن را برای شاه سعودی به عربی ترجمه می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    كدوم بندر؟!
  • داود حسنعلیان ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    بندر وابسته تر از این است که میل روابط سیاسی سعودی را عوض کند بنظرم قرارداد 2میایارد دلاری روسیه با مصر با هزینه سعودی امتیازاتی برای دور کردن روسیه از ایران است همان کاری که سعودی با فرانسه انجام داد مسئله اصلی بندر و وهابیت قبل از سوریه ایران است ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس