کد خبر 263545
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰

انتشارات خیمه در دهه دوم محرم ۱۱ عنوان کتاب جدید منتشر خواهد کرد که چهار عنوان آن از مجموعه «صاحبدلان» است و زندگی ذاکران، واعظان، شاعران و نویسندگان ماندگار دینی را روایت می‌کند.

به گزارش ویژه نامه حسینیه مشرق به نقل از فارس، انتشارات خیمه برای محرم امسال یازده عنوان کتاب آماده کرده‌ است  در دهه دوم محرم به بازار کتاب می‌آیند.

پنج عنوان از این آثار، یک مجموعه شامل مجالس تعزیه است با نام «این رستخیز عام» که مجلس اول شهادت امام حسین و عاشور، مجلس دوم شهادت حضرت ابوالفضل، مجلس سوم شهادت حضرت علی‌اکبر، مجلس چهارم شهادت پسران امام حسن و پنجم هم شهادت حر است. نکته مهم درباره مجالس این کتاب‌ها آن است که بازنگری‌شده‌ و تحریف‌زدوده‌اند. زبانشان هم زبان فاخر و ارزشمند و اشعار سبک و ضعیف و مضامین سست و وهن آمیز از این کتاب‌ها حذف شده‌اند، سرایش، گردآوری و تصحیح این مجموعه برعهده آقای نادعلی‌زاده است.

 

چهار عنوان دیگر از آثار جدید نشر خیمه، مجموعه «صاحبدلان» است و نگارش آنها از یک‌سال قبل شروع شده که دبیری آن بر عهده محسن حسام مظاهری بوده است. در این پروژه زندگی کسانی که در فضای هیات‌ها، چهره‌های ماندگاری دارند اعم از ذاکران و واعظان و شاعران و نویسندگان را با زبان داستانی روایت می‌شود.

 

 

این مجموعه از از واعظان شروع می‌شود که کتاب اول مربوط به مرحوم فلسفی به قلم علیرضا مازاریان، کتاب دوم در مورد مرحوم کافی، کتاب سوم در مورد شیخ عباسعلی اسلامی به قلم مهدی شریفی و کتاب چهارم هم در مورد آقای راشد به قلم محسن حسام مظاهری است که از وعاظ مشهور قبل از انقلاب هستند. در ادامه این پروژه نیز کتابهای زندگی مرحوم مفتقر (کمپانی) و حاج اکبر ناظم و آقای علامه و رسول ترک منتشر خواهد شد.

 

در برشی از مقدمه کتاب زندگی واعظ معاصر مرحوم شیخ عباسعلی اسلامی می‌خوانیم:

 

«حجره‌ها و مقبره‌هایِ صحن آینه را یکی‌یکی می‌گردم. نامی از او نیست. از خادمی جوان نشانش را می‌گیرم:

«قبر شیخ‌عباسعلی اسلامی را می‌خواهم؟»

با تعجب می‌پرسد: «کدام شیخ‌عباسعلی؟»

حق دارد. روزهایِ انقلاب، کودکی بوده لابد و فرقی ندارد با چون منی که آن روزها دنیا نیامده‌ بوده‌ام. آن‌سوتر، سراغ شیخ را از ‌خادمی میان‌سال می‌گیرم. او هم بی‌خبر است! و دفتر «امور فرهنگیِ حرم» را نشانم می‌دهد.

مرد پابه‌سن‌گذاشته‌ی پشت میز، آن‌قدر بی‌اطلاعی نشان می‌دهد از خود، که شک برم می‌دارد. «نکند مقبره‌ی شیخ در حرم نباشد» و «نکند آن‌چه خوانده‌ و شنیده‌ام اشتباه بوده ...».

دست‌ِآخر به لطفِ دفتر بایگانی مقبره‌های حرم، و بالا و پایین کردن فهرست نام‌‌ها و نشان‌ها، مقبره‌ی شیخ را پیدا می‌کنیم؛ ضلعِ شرقیِ صحن آینه. حجره‌ای که حالا شده دفتر «اداره‌ی آگاهی حرم».

نمی‌دانم زمینی که بیست‌وهشت سال پیش پیکر شیخ عباسعلی را میزبانی کرده، در زنده‌نگه‌داشتن منش او بدعهدی کرده یا ما و پدران‌مان در ارج‌نهادن به میراثِ آن مرد خستگی‌ناپذیر خسته شده‌ایم.

مردی که در هشتادونه سال زندگی‌اش، هیچ قطعه‌ای از هیچ خاک و زمینی ـ جز آن حجره‌ی محقر در ضلع شرقی حرم ـ آرام و قرارش را به‌خاطر ندارد. مردی که سفر، پاسداری از پرچم دین و روشن نگه‌داشتن چراغ مکتب اهل‌بیت(ع) در ‌‌دوره‌‌ی تاریک پهلوی‌ها، خلاصه‌ی مفصلی ‌است از روزهای زندگی‌اش. روزهای سختی که او چشم بست بر آرامش یک زندگی بی‌دردسر و در وطنش نماند.

و اما این‌روزها ...

...گم‌ نام و ‌نشانیِ شیخ‌عباسعلی اسلامی ـ نه‌تنها برای نسل سوم و چهارم انقلاب، که حتی در ذهن و خاطرِ پابه‌سن‌گذاشته‌ها‌ی انقلاب ـ به قدری هست که اگر گفته شود امام‌خمینی در چند سخنرانی به حمایت از او جملاتی ایراد کرده، بسیاری تعجب خواهند کرد و خواهند پرسید: «کدام شیخ‌عباسعلی اسلامی؟»

 

همچنین دو مجموعه شعر سپید عاشورایی از محمدمهدی رسولی با عنوان «هوای ماریه ابری ست» و «چند مجلس از دهه اول» از سیداکبر میرجعفری منتشر خواهد شد.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس