کد خبر 263279
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

اتخاذ هر گونه تصميم از سوي آمريکا درباره برنامه هسته اي ايران فرانسه را وادار به تسليم مي کند.

به گزارش مشرق به نقل از آريا، به رغم موضع مستقل ديپلماتيک فرانسه در قبال ايران در مذاکرات ژنو، اتخاذ هر گونه تصميم از سوي آمريکا درباره برنامه هسته اي ايران فرانسه نيز تسليم مي شود.
 
سيد محمد مرندي استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با راشاتودي به ارزيابي مذاکرات ژنو پرداخته است.
 
-فرانسه متهم به کارشکني در دستيابي به توافق در مذاکرات ژنو است. پاريس چه اهدافي را دنبال مي کند؟
 
تفسيرهاي متفاوتي در داخل ايران ديده مي شود برخي بر اين باورند که فرانسه در يک بازي سازمان يافته با آمريکا ترکيبي از نقش «پليس خوب- پليس بد» را ايفا مي کنند و برخي معتقدند که دولت کنوني فرانسه روابط نزديک با رژيم اسرائيل و عربستان دارند و اين دو رژيم از نفوذ زياد بر فرانسه برخوردارند. اما نمي توان تصور کرد که تحت هر شرايطي پاريس در مقابل واشنگتن بايستد. زماني که آمريکا درصدد بمباران سوريه بود رئيس جمهور فرانسه در کنترل دولت آمريکا بود. لذا به نظر نمي رسد که فرانسه از آمريکا فاصله بگيرد حتي زماني که جاسوسي آمريکا از سران کشورهاي اروپايي فاش شد اروپايي ها اقدام جدي در اين خصوص انجام ندادند. در نهايت اگر آمريکا بخواهد با ايران توافق کند فرانسه نيز تن به خواسته آمريکا مي دهد.
 
-    چه اقداماتي مي تواند اسرائيل را که مخالف توافق با ايران است مهار کند؟
 
همانگونه که افکار عمومي منطقه براي چندين دهه اعلام  کرده‌اند رژيم صهيونيستي به ويژه در سالهاي اخير در خلاف منافع آمريکا و قدرتهاي اروپايي عمل کرده است. اسرائيل سياست‌هايي را اتخاذ کرده که به موقعيت آمريکا در منطقه لطمه زده است.اسرائيل نمي خواهد ايران هسته اي شود و شايد نخواهد که ايراني وجود داشته باشد.اما تهران تاکيد کرده است که به کمتر از  پذيرش حقوق هسته اي ايران در چارپوب ان پي تي رضايت نمي دهد. دکتر روحاني نيز به صراحت عنوان کرد حقوق هسته اي ايران بايد بر اساس ان پي تي و قوانين آژانس به رسميت شناخته شود. انعطاف پذيري ايران در راستاي ايجاد فضاي مثبت تر و اعتمادسازي براي بهبود مناسبات با جامعه بين الملل است.ايران تحت هيچ شرايطي غني سازي براي مقاصد صلح آميز را متوقف نمي کند و در گام نهايي نيز بايد با به رسميت شناختن حقوق هسته اي ايران تحريم‌ها نيز کاملا حذف شوند و در ازاي آن ايران به نگراني‌هاي غرب درباره برنامه اتمي پاسخ مي دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس