کد خبر 263004
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳

«علی آهی» اسوه مداحان عصر حاضر و پیرغلام اباعبدالله الحسین(ع) می‌گوید: بعضی‌ از مداحان استاد ندیده، به جای اینکه حافظ اصول و فروع مکتب تشیع باشند، حافظ منافع مکتب تصوف هستند!

ویژه نامه حسینیه مشرق به نقل از فارس - از ده سالگی مداحی را شروع کرده است و اکنون نزدیک 78 سال از آن زمان می‌گذرد. بهترین سال‌های عمرش را در راه مداحی اهل بیت(ع) گذرانده و اکنون که 9 دهه از عمرش می‌گذرد و به دلیل کهولت سن کم‌تر امکان ذاکری دارد، به سرودن اشعار آیینی روی آورده است.

او که تخلصش «آهی» است، همواره بر حب رسول‌الله(ص) و خاندان مطهرش تأکید دارد و پیروی از این ستارگان تابناک را رمز سعادت دنیا و آخرت می‌داند: «آهی» اگر سعادت دارِینت آرزوست/ از دامن ولای علی بر مدار دست

حاج علی آهی پیرغلام اهل‌بیت(ع) و رئیس هیئت‌‌مدیره خانه مداحان است، امسال با وجود کهولت سن و دشواری بسیار در یازدهمین همایش بین‌المللی پیرغلامان حسینی در استان گلستان حضور یافت تا مایه دلگرمی حاضران در اجلاس باشد. او نه تنها برای پیرغلامان کشورمان استاد و پیر طریقت مداحی است،‌ بلکه مداحان خارجی حاضر در همایش را نیز تحت تأثیر قرار داد، تا جایی که «علی الحسینی» پیرغلام برگزیده مصری در مراسم اختتامیه بر دستانش بوسه زد و به پیرغلامان و نوغلامان حاضر در اجلاس درس اخلاق آموخت.

آهی که زیر نظر علما و مجتهدانی همچون آیات میلانی، گلپایگانی، طالقانی، خراسانی و ... مداحی را پیگیری کرده است، به جوانان مداح توصیه می‌کند که همیشه یک عالم را به عنوان استاد خود انتخاب کنند تا بتوانند به نحو احسن این وظیفه نوکری امام حسین(ع) را انجام دهند.

 

 

*از آن زمانی که شما شروع به مداحی کردید، سبک مداحی قدیم با جدید چه تفاوتی کرده است؟

- تفاوت که خیلی زیاد است، این شیوه‌های جدیدی که بعضی‌ها می‌خوانند، مورد رضای خدا نیست، چون هم شعرشان، هم روضه‌شان و حتی خواند‌شان غیر شرعی است، این سبک سنتی قدیمی نوحه‌سرایی را که خیلی‌ها امروز آن را دنبال می‌کنند، خداپسندانه است.

این نوآوری است، ‌نوآوری در هر کاری خوب است، نه مندرآوردی! همان‌طور که مقام معظم رهبری می‌فرمایند، باید در این زمینه توجه داشته باشد، اکثر مداحان استاد ندیدند، شاگرد نشده استاد شدند، جوان استاد ندیده‌اند و شاگرد نشده، استاد شده‌اند، خب این‌ها باید استاد ببینند، من ـ که اکنون 88 سال سن دارم ـ نزد مراجع تقلید (از جمله مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی) شاگردی کردم. اکنون از این جدیدی‌ها بپرسید: استادتان چه کسی است یا کدام مجتهد استادتان هست؟، نه! هیچ‌کدام نیست، بلکه سبک خودشان را در می‌آورند و می‌خوانند، این کار غیر رضای خداست.

در سابق اشعاری که مداحان می‌خواندند روی سبک و سیاق بود و سبک خاص خود را داشت. الان به شیوه مطربانه تحریر می‌زنند، در حالی که تحریر مداحی، شیوه خاص خود را دارد.

*دیده می‌شود بعضی از مداحان در مراسم نوحه‌خوانی لباس‌های خود را در می‌آورند، آیا این از نظر شما درست است؟

-در گذشته مداحان لباس مخصوص داشتند، نمی‌گویم که الان نیز لباس مخصوص بپوشند، اما بعضی از مداحان وقتی شروع به مداحی می‌کنند، لباسشان را از تن خارج می‌کنند و با تی‌شرت در آن مراسم حاضر می‌شوند، در حالی که باید اخلاق و آداب مداحی را رعایت کنیم. 

*با توجه به برخی مسائل آیا مداح باید تنها به مداحی بپردازد یا نه باید گریزی به مسائل اجتماعی و دینی هم داشته باشد؟

-مداح حافظ اصول و فروع دین باشد، اینها نمی‌دانند، مداح حافظ اصول و فروع دین است. وقتی که مداح از توحید، نبوت و امامت می‌گوید، یعنی از اصول دین می‌گوید. وقتی مناجات می‌خواند، وقتی از نماز و روزه، جهاد، حج، خمس و زکات، امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید، این‌ها فروع دین است، منتها بعضی‌ از این مداحان حافظ اصول و فروع مکتب تشیع نیستند، حافظ فروع و اصول مکتب تصوف و صوفیه هستند!

* به نظرتان مداح در مسائل سیاسی می‌تواند ورود کند؟

- مداح نباید در کار سیاست دخالت کند، مگر سیاستی که مقام معظم رهبری آن را هدایت می‌کنند، مداح اهل سیاست نیست، بلکه مراد از اهل سیاست این است که بتواند منبر را خوب تحویل بدهد، مطالعات داشته باشد، تاریخ بخواند و مقاتل صحیح را حفظ کند، نه اینکه از برخی نوارها و سی‌دی‌ها کپی بر دارد و مصیبت و مرثیه بخواند.

*در پایان چه توصیه‌ای برای مداحان جوان دارید؟

- مداحان جوان استاد ببینند و پیرو نوار و سی‌دی نباشند! جهت ورود به این حوزه نیاز به راهنما و استاد است. اگر می‌خواهند مداحی کنند به معانی و مسائلی که ویژه دیدگاه‌های صوفیانه است (مانند می و شراب و قائل‌شدن مقام الوهیت برای ائمه) در اشعار خود دقت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    مداحان هیچ وقت نباید خود را استاد بدانند -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس