کد خبر 262064
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اینکه هفته گذشته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی را تغییر داد، 15 آبان‌ماه در حکمی اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را منصوب کرد.

گروه فرهنگی مشرق، اسامی اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و شاید نکته‌ی قابل توجه، بازگشت سیدمحمد بهشتی یکی از موسسان فارابی و محمد مهدی عسگرپور یکی از مدیران اسبق این بنیاد به خیابان سی تیر (محل بنیاد سینمایی فارابی) باشد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اینکه هفته گذشته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی را تغییر داد، 15 آبان‌ماه در حکمی اعضای جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی را منصوب کرد. در زیر خلاصه‌ای از سوابق افرادی که عضو هیات مدیره فارابی شده‌اند را به نقل از ایسنا مرور می‌کنیم:
 
 
 
سید محمد بهشتی
 
بهشتی متولد 1330 و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی، از موسسان بنیاد سینمایی فارابی است. وی از سال 1362 تا 1373 مدیرعامل این بنیاد بود. بهشتی سال 1365 عضو موسس خانه سینما بود و مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در چند دوره،‌ مدیر تولید سینما و مدیر گروه فیلم و سریال تلویزیون بخشی از سوابق فعالیت‌های اوست.
 
او هم‌چنین در سال 1377 موزه سینما را راه‌اندازی کرد و هم‌اکنون مشاور محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌های ایران) نیز هست.
 
 
 
محمد مهدی حیدریان
 

محمد مهدی حیدریان که متولد سال 1340 و دارای مدرک مهندسی مکانیک است، پیش از این به عنوان مدیر کل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 11 سال (در دوران وزارت سید محمد خاتمی و علی لاریجانی)، نخستین مدیرعامل سیما فیلم و ادامه مدیریت به مدت شش سال، مدیر شبکه جهانی جام جم، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری (در زمان وزارت احمد مسجد جامعی)، رئیس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر، معاون ریاست فرهنگستان هنر (در حوزه موسیقی، تئاتر و ادبیات نمایشی،‌ سینما و چندرسانه‌ای فعالیت داشته است.
 
 
 
دکتر محمود عزیزی
 
محمود عزیزی متولد سال 1323 بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در فیلم های سینمایی و. تلویزیونی زیادی نیز حضور داشته است.
 
«متولد ماه مهر»،‌«دختری با کفش‌های کتانی»،‌«جنگ نفت کش‌ها»،‌«چشم‌هایش» و «لیلی با من است» برخی از فیلم های سینمایی این بازیگر هستند.
 
 
 
هوشنگ مرادی کرمانی

 
این نویسنده معاصر متولد سال 1323 است که به واسطه نوشتن کتاب‌هایی در حوزه کودکان و نوجوانان به شهرت رسیده است.
 
«قصه‌های مجید»، «چکمه» و «مهمان مامان» از جمله داستان ‌های مرادی کرمانی است که کیومرث پوراحمد،‌ محمد علی طالبی و داریوش مهرجویی با اقتباس از آن‌ها فیلم‌های سینمایی ساخته‌اند.
 
 
 
سید محسن مهاجرانی
 
از مهاجرانی اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیست جز اینکه وی پیش از این سابقه عضویت در شورای راهبردی سیما فیلم و معاونت سیما را در کارنامه کاری خود دارد.
 
 
 
محمد مهدی عسگرپور
 
مدیرعامل فعلی خانه سینما متولد سال 1342 است که فعالیت هنری خود را از سال 1367 با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد.
 
وی هم‌چنین به عنوان معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی، سرپرست مرکز سینمای تجربی، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوم و مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی هم فعالیت داشته است.
 
سریال‌های تلویزیونی «شیدایی»،‌«جراحت» و فیلم های سینمایی «اقلیما» و «قدمگاه» از جمله آثاری است که عسگرپور کارگردانی کرده است.
 
 
 
شهریار بحرانی

 
کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» متولد سال 1330 و فارغ‌التحصیل انیمیشن از مدرسه سینمایی لندن است.او یکی از موسسین دفتر سینمایی «مهتاب فیلم» در سال 1368 و نیز سازنده فیلم‌های سینمایی «دنیای وارونه»،‌«حمله به اچ 3» و «مریم مقدس» است.
 
 
 
حسن خجسته
 

دکتر حسن خجسته متولد سال 1331 و دارای مدرک فوق لیسانس مردم‌شناسی و دکترای مدیریت استراتژیک است. او که پیش از این در سال 1386 هم به عنوان عضو هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی انتخاب شده بود،‌ سابقه بیش از دو دهه فعالیت در رادیو را دارد و معاونت صدای سازمان صدا و سیما را سال‌ها برعهده داشته است.

 
حجت‌الله ایوبی
 
رئیس فعلی سازمان سینمایی کشور متولد 1342 است که در دولت یازدهم توسط علی جنتی (وزیر ارشاد) به عنوان رئیس سازمان سینمایی جایگزین جواد شمقدری شد. البته اسامی بالا هم همگی به پیشنهاد وی و تایید جنتی به عنوان اعضای هیات امنای فارابی برگزیده شده‌اند.
 
او که دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است، مدیر کلی پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس