برنامه‌هاي نخستين جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس تشريح شد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در نشست خبري اولين جشنواره‌ي‌ خاطره‌نويسي دفاع مقدس که امروز (يکشنبه، سوم بهمن‌ماه) برپا شد، حسن رسولي‌ منفرد _ معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس _ با اظهار اميدواري از برپايي يک نهضت خاطره‌نويسي در کشور، گفت: اين برنامه براي اولين‌بار در حال اجراست و در تمام استان‌ها فراخوان آن اطلاع‌رساني شده است و تاکنون چهارهزار اثر به دست ما رسيده که در حال مطالعه و دسته‌بندي‌هاي خاص خودش است. زمان پايان دريافت اين آثار تا پانزدهم ارديبهشت‌ماه سال 1390 خواهد بود.

او با اشاره به اهميت خاطره‌نويسي گفت: ما خاطره‌نويسي را نه تنها به عنوان کتابي براي چاپ نگاه مي‌کنيم؛ بلکه به آن به عنوان زيرساختي براي فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي و براي داستان‌نويسي نگاه مي‌کنيم.

او همچنين عنوان کرد: براي انجام کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي به دو دسته اسناد نياز است؛ اسناد مکتوب و غيرمکتوب. اسناد مکتوب که شامل دست‌نوشته‌ها، مکاتبات اداري، بخش‌نامه‌ها و کليه‌ي اسنادي مي‌شود که توسط مردم و سازمان‌ها انجام شده است و در بخش غيرمکتوب، عکس، فيلم، نامه و خاطره‌هاي شفاهي به عنوان اسنادي مؤثر مي‌توانند استفاده شوند.

رسولي با اشاره به فراخوان اولين جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس گفت: فراخوان اين جشنواره از آغاز امسال شروع شده و برخي استان‌ها جشنواره‌ي استاني خود را برگزار کرده‌اند.

در ادامه‌ي اين نشست، محسن شاه‌رضايي _ دبير علمي اولين جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس _ با اشاره به اهميت کار رسانه‌ها گفت: معتقدم کار مهم خبرنويسي مي‌تواند به توجيه رزمندگان قديم کمک کند تا اين نهضت خاطره‌نويسي که از اول جنگ شروع شده، به اوج خود برسد.

او با اشاره به مسؤوليت خود درباره‌ي شهر تهران گفت: مسؤوليت من بيش‌تر در خصوص شهر تهران است و بايد بگويم که ما خاطره را فقط خاطره‌ي زمان جنگ و صحنه‌ي نبرد نمي‌بينيم؛ از نظر ما، خاطره، خاطره‌ي دوران دفاع مقدس است. براي مثال، افرادي که به عنوان شهروند در شهر تهران بوده‌ و شاهد بمباران‌ها، موشک‌باران‌ها، اعزام‌ها و خاطراتي از صحنه‌هاي تشييع جنازه بوده‌اند و يا مددکارها، بنياد‌شهيدي‌ها و آن‌هايي که مي‌رفتند در خانه شهدا و به آن‌ها اطلاع‌ مي‌دادند که فرزندشان شهيد شده، هرکدام خاطرات زيادي دارند که هيچ‌جا مکتوب نشده است. ما اميدواريم که با اين حرکت به نوعي تاريخ اجتماعي جنگ نگاشته شود و به تکميل تاريخ اجتماعي جنگ که مورد غفلت واقع شده است، کمک شود.

دبير علمي اولين جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس همچنين به اهميت خاطرات صحنه‌ي جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: خاطرات صحنه‌ي جنگ هم براي ما خيلي مهم است؛ زيرا يکي از کارهاي زيرساختي خاطره است و بسياري از ژانرهاي ادبي مانند داستان، شعر، نمايشنامه و فيلمنامه مبتني بر خاطره‌هاي واقعي است و اگر اين خاطرات خوب جمع‌آوري نشوند و يا خوب غربالگري نشوند، مخاطرات خود را در پي دارد که اميدواريم از اين مسأله پرهيز شود.

شاه‌رضايي با اشاره به رزمندگان قديم گفت: اين فرصت بسيار خوبي است تا رزمندگان قديم خاطرات خود را بنگارند؛ زيرا در تهران دو لشگر بزرگ؛ لشگر 10 سيد‌الشهدا (ع) و لشگر 27 حضرت رسول‌ (ص) وجود داشته که در همين‌جا از همه‌ي رزمندگان تقاضا مي‌کنيم که خاطرات خودشان را دريغ نکنند؛ زيرا دريغ ‌کردن خاطرات به نوعي به فراموشي‌ سپردن دوران جنگ است.

دبير علمي جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس با اشاره به فراخوان اين جشنواره گفت: تا 15 ارديبهشت‌ماه 90 زمان پايان فراخوان آثار است و نيمه‌ي دوم خرداد‌ماه، جشنواره برگزار خواهد شد که از ميان آثار رسيده، پنج اثر به عنوان اثر برگزيده معرفي مي‌شوند و سعي مي‌کنيم با هداياي معنوي مانند سفر به عتبات عاليات و هداياي مادي از آن‌ها تقدير کنيم. همچنين آثار برگزيده چاپ خواهند شد و برخي از آثار نيز در دايرة‌المعارف جنگ به عنوان مستند‌ات استفاده خواهند شد.

او همچنين افزود: پيش‌تر قرار بود جشنواره در بهمن‌ماه امسال برگزار شود؛ اما به دليل تراکم کاري بالا و استقبالي که از جشنواره شده بود، تصميم گرفتيم جشنواره را به تعويق بيندازيم.

شاه‌رضايي با اشاره به چگونگي داوري آثار، عنوان کرد: ما در اين جشنواره هم خاطرات خودنوشت و هم خاطرات دگر‌نوشت را شرکت مي‌دهيم و براي داوري آثار، بحث کيفيت خاطره، زمان خاطره، مکان خاطره و همچنين تأثير‌گذاري و ماندگاري آن حائز اهميت است. همچنين آثار به دو دسته‌ خاطرات صحنه نبرد و خاطرات خارج از صحنه‌ي نبرد تقسيم مي‌شوند.

در ادامه‌ي اين نشست، رسولي ‌منفرد با اشاره به نگارش خاطرات برخي از بزرگان شرکت‌کننده در جنگ، گفت: افراد بسيار معدودي خاطرات خود را نگاشته‌اند که قابل احصاست و کتاب‌هاي خاطراتي که تاکنون نوشته شده، از دوهزار عنوان تجاوز نکرده است.

او همچنين به کل کتاب‌هاي چاپ‌شده از زمان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: کل کتاب‌هاي توليدي ما در حوزه‌ي دفاع مقدس در اين 30 سال نسبت به کل کتاب‌هاي چاپ‌شده در اين سال‌ها يک‌درصد است که به شش‌هزار عنوان مي‌رسد و بسيار کم است. ما در زمينه‌ي خاطره و شعر بيش‌تر از ساير موضوعات و در داستان و پژوهش، تعداد کمي از آثار را داريم.

رسولي با اشاره به کتاب پژوهشي «مقوله‌ها و مقاله‌ها» که به تازگي رونمايي شده است، گفت: در اين کتاب به بررسي و تحليل چگونگي کمبود آثار جنگ پرداخته شده و گام بعدي ما «چه بايد کرد؟» است که در آينده بايد آن را درنظر گرفت.

معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با اشاره به اقدامات بنياد در زمينه‌ي پژوهش جنگ، گفت: در موضوع ادبيات دفاع مقدس، گروه‌هاي پژوهشي در حال کارند و ما از پايان‌نامه‌هاي پژوهشي که با موضوعات مرتبط با جنگ نگاشته شوند، حمايت مي‌کنيم، آثار آن‌ها چاپ مي‌شود و کسر خدمت مي‌خورند و از آن‌ها حمايت مالي مي‌شود.

او همچنين به دائمي ‌بودن برگزاري جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: دبيرخانه‌ي ما دائمي خواهد بود و علاوه بر رسيدگي به آثار، نقد اين آثار در دستور کار قرار خواهد داشت و اين جشنواره هرساله برگزار مي‌شود.

سپس شاه‌رضايي با اشاره به معيارهاي داوري اين جشنواره گفت: خاطرات هم مي‌توانند خوب و هم مي‌توانند بد باشند و هر خاطره‌اي براي ما قابل دريافت است. اگر هشت سال جنگ ضرب‌در تعداد نفرات شرکت‌کننده در جنگ و مردم شود، عدد بزرگي مي‌شود. خاطره يعني لحظه‌ به ‌لحظه‌ي جنگ و بنابراين ما فضاي زيادي براي پرداختن به جنگ داريم.

او همچنين افزود: از نظر من، چه احساسات خوب و چه احساسات بد بايد ثبت شوند؛ زيرا اين‌ها احساسات مردم ايران است.

علاقه‌مندان به شرکت در اولين جشنواره‌ي خاطره‌نويسي دفاع مقدس مي‌توانند آثار خود را از طريق پست الکترونيک به آدرس الکترونيکي Info@shat.ir ارسال کنند و يا به دبيرخانه اين جشنواره واقع در: خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد سرافراز، کوچه شهيد حق‌پرست، پلاک 18، طبقه چهارم بفرستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس