
به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، خبر اعزام ناوگروه نيروي دريايي ارتش، به آب هاي درياي سرخ و درياي مديترانه، نشان از گام رو به جلوي اين نيروي راهبردي (به تعبير فرمانده معظم کل قوا) در مأموريت هاي خارج از آب هاي سرزميني دارد.
بنا بر اعلام امير دريادار بي غم جانشين فرماندهي ندجا، قرار است به زودي يک ناوگروه از نيروي دريايي ارتش براي يک مأموريت طولاني مدت آموزشي عملياتي به آب هاي دوردست در شرق اروپا و غرب خاورميانه اعزام شود. روند اين مأموريت بدين تريب است که اين واحدها پس از حضور در خليج عدن و عبور از تنگه باب المندب، وارد درياي سرخ شود که به طور عمده از يک طرف به عربستان و از سوي ديگر به کشورهاي آفريقايي اريتره، سودان و مصر محدود است.
بر اساس نقشه هاي موجود در مسير رفت و آمد کشتي ها، اين اولين بار است که شناورهاي ايراني وارد عمق درياي سرخ شده و قرار است پس از آن وارد کانال سوئز شده و با عبور از آن، نخستين حضور نداجا را در آب هاي درياي مديترانه تجربه کنند.
در واقع اين مأموريت، با بعد مسافت نزديک به 6000 کيلومتر دوربردترين مأموريت خارج از خانه براي نداجا محسوب مي شود. بعد مسافت از منطقه يکم دريايي بندرعباس تا دهانه شمالي کانال سوئز حدود 3450 کيلومتر مي باشد. در اين مسير، عبور از درياي سرخ با بيشترين عرض حدود 340 کيلومتر، بين جنوب غربي عربستان و اريتره در مقابل عبور از کانال سوئز با عرض کمتر از 400 متر، براي يک گروه از شناورهاي نظامي، بسيار ساده به نظر مي آيد. آنچه در اين باره حائز اهميت مي باشد، تلاش براي کسب اشراف اطلاعاتي بر منطقه در جريان اين مأموريت است.
درياي مديترانه در واقع بين هر سه قاره آسيا، آفريقا و اروپا واقع شده است و تقريباً تمامي کشتي هايي که بين آسيا با اروپا و شمال آفريقا در رفت و آمد هستند از مسير اين دريا، کانال سوئز و درياي سرخ عبور مي کنند. بنابراين حضور نيروهايي از کشورما که سهم عمده تجارت آن با دنيا از مسيرهاي دريايي صورت مي پذيرد، به روشني، اعلام قدرت نظامي، به عنوان پشتيبان و محافظ شريان هاي اقتصادي کشور خواهد بود.
آنطور که از سخنان جانشين فرماندهي نداجا برمي آيد، گروهي از دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) نيز در اين مأموريت مهم براي آموزش هاي عملياتي و آشنايي با محيط هاي جديد مأموريت هاي دريايي، همراه اين ناوگروه اعزام خواهند شد. بنابراين اجراي انواع برنامه هاي کاري واحدهاي دريايي در طول اين سفر، دور از ذهن نخواهد بود.
با توجه به تجهيز شناورهاي دوربرد نداجا به انواع پرنده هاي بدون سرنشين شناسايي، چشمان تيزبين ناوهاي ايراني، ده ها کيلومتر دورتر را تحت پوشش قرار خواهند داد تا با شناسايي شناورهاي موجود در مناطق عبوري ناوگروه، همواره برتري اطلاعاتي براي واحدهاي خودي، برقرار باشد.
از اين رهگذر، اطلاعات پرارزشي نيز از توان نيروهاي حاضر در منطقه کسب خواهد شد و در افزايش اشراف اطلاعاتي نيروهاي مسلح کشور بر نيروهاي فرامنطقه اي و فناوري هاي آنها تأثير بسزايي خواهد گذاشت.
حضور حداقل يک ناو پشتيباني در اين گروه، باعث استقلال عملياتي در آب هاي دور از خانه خواهد بود که با توجه به جهت گيري هاي برخي کشورها نسبت به جمهوري اسلامي ايران، يک اقدام اجتناب ناپذير مي باشد.
اما حضور احتمالي واحد هاي زير سطحي نيز از نکات جالب توجه سخنان امير بي غم است. با توجه به برتري هايي که واحدهاي زيرسطحي براي يک نيروي رزمي دريايي ايجاد مي نمايند، همراهي ناوگروه اعزامي با زيرديايي، اقدامي دورانديشانه در جهت افزايش توان عملياتي و جلوگيري از غافلگيري ناوگروه در برابر شناورهاي بيگانه خواهد بود. همانگونه که ناوگروه هاي بيگانه حاضر در خليج فارس نيز معمولاً با يک زيردريايي همراهي مي شوند. البته زيردريايي ها امکان اجراي مأموريت هاي خود به صورت مستقل را دارند، اما با توجه به بعد مسافت که تا انتهاي مسير مأموريت جديد ناوگروه نيروي دريايي ارتش که ممکن است بر 5900 تا 6000 کيلومتر بالغ گردد، همراهي با ناوهاي پشتيباني، ضروري به نظر مي رسد. به اين ترتيب زيردريايي هاي سنگين نداجا، احتمالاً در بخش هايي از اين مأموريت به عنوان يک واحد پيشرو ايفاي نقش خواهند نمود که به نوعي تضمين کننده نتيجه موفق اين عمليات خواهد بود.
حضور در آب هاي دور دست علاوه بر نشان دادن اقتدار دريايي ايران و نگاه راهبردي به نيروي دريايي در منطقه اي که مملو از شناورهاي پيشرفته کشورهاي مختلف صاحب فناوري از جمله آمريکا، انگلستان و فرانسه است، نشان از اعتماد بالاي فرماندهان به تجهيزات موجود دارد. در واقع تمامي شناورهاي کشور با فناوري هاي بومي مورد بازسازي و ارتقاء قرار گرفته و بسيار متفاوت از سال هاي پيش هستند و همواره با آماده شدن تجهيزات جديد به خصوص در زمينه الکترونيکي و تسليحات، مورد ارتقاء مجدد قرار گرفته و به روز مي شوند. پديده بازسازي شناورهاي قديمي با فناوري ها جديد، موجب تعريف عبارت جديد «عمر انقلابي تجهيزات» گرديده و هم اکنون اين واحدها با فناوري هاي بومي که بعضاً داراي ماهيتي ناشناخته براي ساير کشورها هستند، به ميان سازندگان اين کشتي ها گسيل مي شوند.