کد خبر 259136
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰

35 عنوان کتاب با موضوعات عاشورایی با هدفی نو و متفاوت، محرم امسال به عنوان نذری پخش می‌شود، ‌ابتکاری که جمعی از ناشران آن را امسال پایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از جام جم، تا اول محرم زمانی باقی نمانده است و بسیاری از صنوف و نهادهای دولتی خود را برای سنت نذری دادن در مراسم عاشورا و تاسوعا آماده می کنند، از عرضه شکر گرفته تا برنج و روغن، اما در این اقلام نذری کمتر دیده می شود که محصولات فرهنگی جایی داشته باشد یا از حمایت نهادهای دولتی برخوردار باشد؛ در نبود چنین نگاهی اما امسال برخی از ناشران خصوصی با توجه به این موضوع که نذر فرهنگی جایش در سنت نذر کشور خالی است طرحی را آغاز کرده اند که در قالب آن ناشران و مولفان، کتاب های خود را با 50 درصد تخفیف در اختیار ستادی به نام «ستاد نذر کتاب» قرار می دهند و این ستاد پس از بررسی، موارد تائید شده را به چرخه نشر و توزیع وارد می کند و با شناسایی خیرین و برخی نهادها و سازمان های مرتبط و معرفی این آثار، کتاب ها در اختیار مردم قرار می گیرد.

براساس این طرح، افرادی که این کتاب ها را دریافت می کنند باید پس از خواندن، آن را در اختیار نفر بعدی قرار دهند که پنجمین فرد به نیت پنج تن آل عبا صاحب آن کتاب محسوب می شود و می تواند آن را در اختیار کتابخانه قرار دهد. این ایده شاید برگرفته از حرکتی مشابه در اروپا باشد که می گوید: «کتابت را بخوان و جای بگذار.»

رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس که یکی از پایه گذاران این طرح است با اشاره به این که طرح نذر کتاب برای اولین بار به صورت محدود از دی 88 در ماه محرم و با هدف ادای دین به فرهنگ عظیم عاشورا به اجرا درآمد، به جام جم گفت: این طرح ابتدا با حدود شش عنوان کتاب آغاز شد و هم اینک با توجه به استقبالی که صورت گرفته امسال به 35 عنوان اثر و شش ناشر بزرگ، رسیده است.

وی افزود: کتاب ها یا از سوی خود افراد خیر یا توسط ستاد نذر کتاب توزیع خواهد شد و قیمت کتاب در عنوان های منتشر شده از هزار تومان تا 18 هزار تومان است که 50 درصد آن تخفیف داده می شود و دست کم نذری می تواند از یک جلد کتاب با هر قیمتی که متقاضی می خواهد، شروع شود.

این نویسنده کشورمان گفت: بسیار مهم است که فرهنگ عاشورایی را رواج دهیم و بر این باورم که امام حسین(ع) برای آن قیام نکرده که ما قیمه بخوریم، بلکه قیام امام حسین(ع) یک حرکت کاملا فرهنگی بوده و ضروری است که نذرفرهنگی را در سنت حسنه نذر جای دهیم.

وی با اشاره به این که سه گروه در طرح نذر کتاب دین خود را ادا می کنند، گفت: ناشران و نویسندگان در این طرح در کتابی که منتشر می شود 50 درصد تخفیف در نظر گرفته اند که بدون شک نه تنها سودی نمی کنند بلکه متضرر هم می شوند و گروه دیگر خیرین هستند که 50 درصد هزینه اعلام شده را پرداخت می کنند و گروه سوم دوستداران فرهنگ عاشورایی هستند که قبول می کنند کتابی را که می خوانند در اختیار نفر بعدی قرار دهند.

کارهای فرهنگی روی زمین مانده

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم شمس، کارشناس دینی و فعال فرهنگی نیز با حسنه خواندن سنت نذر کتاب در ایام محرم به جام جم گفت: در اسلام برای انجام کارهای خیر و صدقه دادن تاکید بسیار شده است و یکی از ضروری ترین کارهایی که با توجه به نیاز روز جامعه روی زمین مانده و باید به آن پرداخته شود کارهای فرهنگی است که نیازمند مشارکت همه مردم و تمام نهادها و سازمان هایی است که توان مالی دارند.

وی افزود: در انتقال فرهنگ عاشورا هیات های عزاداری نقش بسیاری داشته اند که باعث انتقال شفاهی این فرهنگ شده، اما کتاب یک پدیده ماندگار است و پرداختن عمقی به موضوعات عاشورایی در قالب کتاب می تواند باعث آگاهی بخشی در این زمینه باشد چراکه در هیات های عزاداری نمی توان به تمام اطلاعات دست یافت.

مدیر موسسه انتشاراتی بوستان کتاب در این باره افزود: فرهنگ نذر کتاب باید رواج داده شود و امروز نیاز معرفتی اقشار مختلف از کودک و نوجوان و کم سواد و کسانی که به اطلاعات عمیق نیاز دارند کمتر در حوزه دین و آیین های عزاداری جدی گرفته می شود.

شمس ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در آینده طرح های اینچنینی را گسترش دهیم و بدانیم سفره امام حسین(ع) بیشتر معرفتی است تا این که بخواهیم آن را با برخی هیجانات نادرست که مرسوم شده، اشتباه بگیریم.

علاقه مندان برای حمایت از این طرح می توانند از امروز با مراجعه به غرفه نذر کتاب در نمایشگاه عطر سیب که تا چهاردهم آبان در بوستان ولایت دایر است در این نذر فرهنگی شرکت کنند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس