بسیاری از مقامات و مسئولان کشور در این خصوص صریح و روشن دیدگاه های خود را اعلام کرده اند و محافل مردمی هم دیدگاه های خود را در این زمینه گفته اند، تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت بخواهد به محافل مردمی دیکته شود و بخواهد به این طریق تغییر پیدا کند.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، شعار مرگ بر آمریکا برخاسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی هایی است که در طول تاریخ از سوی دولت های مختلف آمریکا به ملت ایران اعمال شده است. مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی در این باره که برخی جریان های سیاسی تلاش دارند تا شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند، افزود: دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا دیواری بلند و قطور است، تغییر لحن گامی نیست که ما بتوانیم بگوییم با این گام، ذهنیت و احساسات و همه تاریخ مناسبات می تواند تغییر کند بحث شعار مرگ بر آمریکا برخاسته از عمق احساسات ملت ایران است و چنانچه بخواهد تغییری در این شعار رخ دهد نیازمند برداشتن گام های اساسی از سوی دولت آمریکا و داشتن سیاست جدید و جدی نسبت به رفتار و اعمال نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: بسیاری از مقامات و مسئولان کشور در این خصوص صریح و روشن دیدگاه های خود را اعلام کرده اند و محافل مردمی هم دیدگاه های خود را در این زمینه گفته اند، تغییر شعار مردم بحثی نیست که از سوی دولت بخواهد به محافل مردمی دیکته شود و بخواهد به این طریق تغییر پیدا کند.

ایران برای حضور در ژنو 2 پیش شرطی نمی پذیرد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 در خصوص حل بحران سوریه هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد.

افخم به این سوال که معاون دبیر کل اتحادیه عرب از دعوت ایران در اجلاس ژنو 2 خبر داده است آیا این خبر را تایید می کنید یا خیر، پاسخ داد: تغییری در روند تماس ها در این زمینه صورت نگرفته است ولی خبرسازی های متعددی انجام می شود ، مواضع جمهوری اسلامی ایران از قبل اعلام شده است که ما خواهان حل و فصل بحران سوریه از طریق سیاسی هستیم.

وی دوباره تاکید کرد: ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد.

افخم افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران دارای نقشی برای راه حل سوری - سوری است پس دراین صورت پیش شرطی را برای حضور در اجلاس ژنو2 نخواهد پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سرنوشت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن گفت: طبق آخرین اطلاعات وضع جسمی وی خوب است و ما همچنان از دولت یمن می خواهیم در چارچوب پروتکل های بین المللی به مسئولیت های خود عمل کند.

افخم افزود: هیات های دیپلماتیک دو کشور در یمن و تهران موضوع را پیگیری می کنند و ما تماس هایی را با دولت یمن داشته ایم که امیدواریم به اطلاعات بیشتر از سرنوشت دیپلمات ربوده شده و سرانجام به آزادی وی بینجامد.

رئیس مجلس از روند مذاکرات هسته‌ای اطلاع کامل دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به طور کامل در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و از طریق سیستم داخلی مباحث به کمیسیون‌های مجلس منتقل می‌شود.

افخم در پاسخ به سوالی درباره نحوه ورود مجلس به بحث هسته‌ای و اینکه رئیس مجلس گفته است در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی، مجلس تصمیم می‌گیرد افزود: تعامل بسیار خوبی بین مجلس و دولت وجود دارد.

وی گفت: تصمیم درباره پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است که متناسب با روند مذاکرات قطعاً تصمیم می‌گیرد.

تداوم یا جابجایی دولت سوریه تنها با انتخاب مردم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری های شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو 2 برای انتقال قدرت در سوریه بدون حضور اسد، گفت: دولت سوریه با انتخاب مردم سر کار آمده و تداوم یا جابجایی آن نیز با انتخاب مردم انجام می شود.

افخم در پاسخ به این سئوال که آیا تهران دولت انتقالی در سوریه را بدون اسد به رسمیت می شناسد یا خیر افزود: برای هر تصمیمی درباره سوریه باید نقش مردم در تعیین سرنوشتشان در نظر گرفته شود و تجربه نیز نشان داده است هر راهکاری که سوری ـ سوری باشد و نقش مردم را به رسمیت بشناسد به نتیجه می رسد.

وی گفت: ما امیدواریم هر راهکاری که در کنفرانس ژنو 2 در خصوص حل بحران سوریه در نظر گرفته می شود کاملاً واقع بینانه و با تاکید بر نقش مردم سوریه در تعیین سرنوشتشان باشد.

مذاکرات کارشناسان قبل از نشست بعدی ژنو خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌: در نشست ژنو تفاهم شد تا قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات ژنو ، گروه کارشناسی مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند .

افخم در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره زمان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 پیش از دور بعدی مذاکرات ژنو افزود : هنوز درباره زمان و مکان نشست گروه کارشناسی تصمیم گیری نشده است گرچه تماس ها با دفتر خانم اشتون ادامه دارد.

وی اضافه کرد: نشست کارشناسان و مذاکرات کارشناسی با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی ژنو خواهد بود که نتایج گفتگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق به گروه های رسمی دو کشور و مقامات عالی رتبه منتقل می شود و بعد از آن با یک زمان بندی با فاصله مذاکرات بعدی ژنو صورت خواهد گرفت .

تحریم ها به تغییر سیاست در ایران منجر نشده است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اینکه می گویند تحریم ها جواب داده است و ایرانی ها پای میز مذاکره آمده اند این تحلیل ها و اظهارات را قبلا هم شاهد بوده ایم که کاملا غیرواقع بینانه و مبتنی بر ذهنیت های قبلی است.

افخم افزود: نشانه روشن و مشخص غیرواقع بینانه بودن این اظهارات که امیدواریم جهانیان پیام آن را به درستی گرفته باشند، بحث انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

وی افزود: مشارکت بالای مردمی و شکل گیری حماسه سیاسی پاسخی به این بود که تحریم ها کارآیی ندارد و مردم ایران هوشمندانه درخصوص ادامه حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و حمایت از سیاست های اصولی آن پایبند هستند و این پیام مهم انتخابات بود.

وی گفت: امیدواریم این تحلیل غیرواقعی و تحلیلی که کارآ نبودن آن حتی از جانب تحلیلگران تایید شد کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره که با طرح این بحث ها دنبال می شود عملا مورد تداوم قرار نگیرد و بطور مستمر این تحلیل ها را دنبال نکنند.

افخم افزود: فکر می کنیم این تحلیل واقعی نیست لذا هیچگونه تغییری در مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای و دفاع از حقوق ملت ایران رخ نداده و تحریم ها به تغییر سیاست در ایران منجر نشده است.

پاسخ ایران به اظهارات معاون وزیرخارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات توهین آمیز خانم وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در "دی ان ای" ایرانیان فریب وجود دارد پاسخ داد.

در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه خبرنگاری پرسید: وندی شرمن گفته در دی ان ای ایرانیان فریب وجود دارد و نباید به آنها اعتماد کرد و بعد از مذاکرات هسته ای باید موضوع حقوق بشر و تروریسم ایران روشن شود تا ما تحریم ها را به مرور برداریم. پاسخ شما چیست؟

افخم پاسخ داد: مذاکرات هسته ای مذاکراتی است که طرفها باید با هوشمندی ، سلامت فضای مذاکرات را حفظ و از بحث های غیرمرتبط خودداری کنند.

وی گفت: اگر دقت اظهارات سیاسی شرمن هم مشابه این بحثی باشد که از سوی وی اظهار شده است، آنگاه باید به بحث های دیگر وی هم شک کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه وزیر خارجه امریکا گفته ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه باید شروط امریکا را بپذیرد گفت: اینکه گفته شده حمایت های ایران موجب باقی ماندن دولت سوریه و اسد برسرکار شده واقعا غیرواقع بینانه است.

افخم با بیان اینکه بحران سوریه را باید کاملا واقع بینانه ارزیابی کرد افزود: حمایت داخلی، جریان های افراطی و مداخلات خارجی باعث شده مشکلات و بحران سوریه پیچیده تر شود.

وی گفت: اگر مشکلاتی سرراه مذاکرات است نباید فرافکنی شود و بحران سوریه را به سمت حل آن پیش برد.

افخم با بیان اینکه ایران همواره نقش سازنده ای در مناقشات منطقه ای به ویژه بحران سوریه داشته است، قبول هر گونه پیش شرط برای حضور ایران در مذاکرات ژنو دو را رد کرد.

سفر مذاکره کنندگان انگلیسی به تل آویو ادامه روشهای قبلی بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: سفر هیئت مذاکره کننده انگلیسی پس از مذاکرات هسته ای با ایران به تل آویو ادامه روش هایی بود که در مذاکرات قبلی هم انجام می شد.

افخم در ادامه نشست خبری هفتگی خود به این سئوال که خبرهایی منتشر شده است درباره اینکه هیئت مذاکره کننده هسته ای انگلیسی نتایج مذاکرات را به تل آویو اعلام کرده است، موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چیست ؟ پاسخ داد: ما حفظ مذاکرات هسته ای از خدشه ها و دخالت های خارجی را خواهانیم و امیدواریم با هوشیاری مذاکره کنندگان مسیر مذاکرات که یک نوع خوشبینی نیز درباره آن پدید آمده است حفظ شود و دخالت ها تاثیری بر روند آن نگذارند.

اعتراض شدید دستگاه دیپلماسی به هتک حرمت مسجد الاقصی

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با محکوم کردن اقدام صهیونیست ها در یورش به مسجد الاقصی و اماکن مقدس گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اعتراض شدید خود را به مجامع اسلامی و حقوقی بین المللی اعلام کرده است.

افخم در پاسخ به سوالی در باره اقدامات دستگاه دیپلماسی برای جلوگیری از یورش مجدد صهیونیست ها به مسجد الاقصی افزود: امیدواریم با اعتراض کشورهای اسلامی و تحرک جدی آنها به خصوص سازمانهای همکاری های اسلامی اقدامات سریعی برای توقف این اقدام صهیونیست ها انجام شود.

نقدهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای را جناحی تلقی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقدهای درباره مذاکرات هسته‌ای را نباید در چارچوب بحث‌های جناحی تلقی کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی درباره فضاسازی‌های انجام شده پس از مذاکرات ژنو به منظور افشای محتوای مذاکرات و پیشنهادهای رد و بدل شده افزود: این موضوع را نباید در چارچوب بحث‌های جناحی تلقی کنیم، بلکه همه حرکت‌های کلانی که صورت می‌گیرد موافقان و مخالفانی دارد اما حتی کسانی که نقد دارند به دنبال تامین منافع ملی کشور هستند و در این چارچوب اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها و نقدها صورت گرفته است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران در اختیار مقامات عالی رتبه و به ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفت؟ گفت: طبعاً این هماهنگی از طریق رئیس جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود و همه این هماهنگی‌ها و سیاست گذاری‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می‌شود که جا دارد از نقش این شورا در ایجاد هماهنگی و تنظیم ارتباطات با دستگاه‌های ذیربط قدردانی شود.

افخم افزود: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و تحلیل می‌کند که امیدواریم فضا به سمت اجماعی ملی برای حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره کننده پیش برود زیرا بهترین موضع در مقابل مذاکره کنندگان دیگر موضع اجماع ملی است اما در عین حال راه برای نقدها و مطالبی که گفته می‌شود بسته نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم نقدها واقع بینانه باشد نقدی که با خوش‌بینی افراطی و یا بدبینی افراطی همراه است کمک کننده نیست.

وی ادامه داد: در این مسیر به واقع بینی، صبر و همراهی با تیم مذاکره کننده به عنوان یک عقبه محکم نیاز داریم و امیدواریم همه دوستان و طیف‌ها در مسیر تامین منافع ملی کشور این بحث‌ها را دنبال کنند.

اخبار درباره آزادشدن دارایی های ایران، گمانه زنی رسانه ای است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: متعاقب پایان مذاکرات ژنو، برخی خبرها در رسانه های غربی و به ویژه رسانه های آمریکایی منتشر شد که می خواهند دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کنند این مطالب گمانه زنی رسانه ای است.

مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این باره که اخباری مبنی بر آزادشدن دارایی های بلوکه شده ایران و نیز سخنان معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های ایران افزود: این موضوع از هیچ کانال سیاسی و رسمی منتشر نشده است اگر از طریق کانال های سیاسی موضوع منتقل و رسما اعلام شود طبیعی است که پس از دریافت پیشنهاد رسمی، آن را بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد.

تاکید دولت بر تعامل سازنده با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: دولت یازدهم درباره تعامل سازنده و تقویت ارتباطات با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تاکید دارد.

افخم درپاسخ به سئوالی درباره اینکه با توجه به شعار دولت برای روابط با عربستان تاکنون چه اقدامی انجام شده است افزود: مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از قدمت و پیوندهای مشترک خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: امنیت منطقه نیازمند استحکام بیشتر مناسبات است از این رو دستگاه دیپلماسی هم افزایش تماس ها و تقویت مناسبات را در نظر دارد که امیدواریم این موضوع به فضای مناسبی برای حل و فصل مسائل بیانجامد.

افخم درپاسخ به این سئوال که آیا آقای روحانی به عربستان سفر می کند یا خیر گفت : فعلاً سفری در برنامه نیست و چنانچه بحث های آن مطرح شود ممکن است این سفر در برنامه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این سئوال که تکلیف رابطه ایران با کشورهایی که مخالف امریکا هستند مانند ونزوئلا در صورت رابطه با آمریکا چه خواهد شد ؟ گفت : روابط ایران با کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی مبتنی برتعامل سازنده است و مناسبات با یک کشور یا هر تحرک یا شائبه ای که ممکن است از فضایی جدید صحبت شود هیچ ارتباطی با تقویت مناسبات ما با دیگر کشورها ندارد.

وی گفت: ما تقویت مناسبات با کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین را ادامه می دهیم.

افخم ادامه داد : هیچگاه مناسبات با یک کشور خاص در رابطه ما با دیگر کشورها ،تاثیرگذار نیست و کشورهای آمریکای لاتین زمینه های خوبی برای تقویت مناسبات دارند و امیدواریم مناسبات ادامه یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس