در جلسه امروز خانه ملت، علی لاریجانی و نمایندگان مجلس علیه آمریکا و مواضع این کشور سخنرانی کردند. امروز همچنین شعار مرگ بر آمریکا نیز در صحن مجلس طنین انداز شد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی با حضور 196 تن از وکلای ملت برگزار شد. پیش از قرائت قرآن کریم مطابق معمول محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه اعلام کرد که بررسی گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی،گزارش کمیسیون قضایی درمورد طرح الحاق یک تبصره به ماده (3) قانون اختیارات رئیس قوه قضائیه، گزارش کمیسیون عمران در مورد زلزله‌های 20 فروردین امسال استان بوشهر، 27 فروردین 92 استان سیستان و بلوچستان و 21اردیبهشت استان هرمزگان، گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی و وزارت کشور فدراسیون روسیه،گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در خصوص طرح  اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد ایران و اصلاحیه آن،گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1378 و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح اصلاح ماده 85 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ایران در دستور کار امروز پارلمان قرار دارد.

در ادامه جلسه آیاتی از قرآن کریم قرائت شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به ایراد نطق پیش از دستور پرداخت.

**طرح مساله نامه به امام درباره آمریکا به ضرر منافع ملی کشور بود

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز از 2 جهت اماکن مقدس اسلامی مورد هجوم قرار گرفته است؛ یک جریان افراطی و تکفیری که تمام تلاش آنها ایجاد فتنه و درگیری بین مسلمانان و از بین بردن اماکن مقدس اسلامی که در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا  و چه در سوریه است و هر روز شاهد اقدامات تروریستی آنها هستیم.

وی ادامه داد: جریان دیگر اقدام زشت رژیم صهیونیستی در تخریب بنای مسجد‌الاقصی و ساختن یک کنیسه در درون قبله مسلمانان است. این عمل جریحه‌دار کردن عواطف همه مسلمانان را به همراه دارد و این تحقیر قبله مسلمانان است. ظاهرا رژیم بدکاره صهیونیستی در شرایط درهم و برهم منطقه فرصت را غنیمت شمرده و دست به چنین اقدام پلیدی زده است.

رئیس مجلس افزود: هم جریان تکفیری که بزرگترین ضربه را در این عصر به وحدت امت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی، از حادثه انهدام مرقد امام حسین (ع) و امام هادی (ع) در عصر متوکل عباسی درکی ندارد که اینگونه اقدامات نه تنها علایق عاطفی مسلمانان را کاهش نداده، بلکه آتش عشق قلبی آنها را شعله‌ورتر می‌سازد و آنان را مصمم‌تر در حفظ این میراث گرانقدر می‌کند و پاسخ اینگونه اقدامات موزیانه را به موقع خواهد داد.

لاریجانی ضمن درخواست از سازمان‌های مختلف و وزارت امور خارجه ایران برای رسیدگی به این موضوع گفت: سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان بین‌المجالس کشورهای اسلامی و دولت‌های اسلامی نسبت به اینگونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی نشان دهد و از وزارت خارجه می‌خواهیم که موضوع را پیگیری کند.

وی گفت: در روزهای پیش نقلی شد که طی نامه‌ای به امام (ره) چندین مطلب من‌جمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام نیز در این موضوع اقدامی نکردند اما سوال این است که طرح اینگونه مسائل در رسانه‌ها آن هم موضوعی که مربوط به سال‌های پیش است و رهبری زمان نیز در مورد آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم، طرح این مسائل که موجب کشمکش درونی کشور و سایش نیروها می‌شود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است.؟

وی افزود: آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است و این تلقی غلط مایع گران‌فروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی نیست؟

در پایان نطق علی لاریجانی رئیس مجلس، نمایندگان شعار "مرگ بر آمریکا" سردادند و از مواضع وی قدردانی کرده و برخی از نمایندگان در ابتدای سخنرانی‌های خود به عنوان موافق و مخالفان طرح‌ها از اظهارات لاریجانی تقدیر و تشکر کردند.

**قرائت نامه معرفی 3 وزیر باقیمانده در صحن علنی

در ادامه نامه معرفی 3 وزیر باقیمانده که شب گذشته از سوی حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، اعلام وصول شد و ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این نامه را قرائت کرد.

**فرجی‌دانا، فانی و صالحی امیری 3 وزیر پیشنهادی به مجلس

براین اساس رضا فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی‌اصغر فانی برای وزارت آموزش و پرورش و سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر ورزش و جوانان برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

**شرایط واگذاری سازمان‌ شهرک‌های صنعتی ایران مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به مجلس در مورد طرح یک فوریتی اصلاح تبصره 5 بند الف ماده 3 قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بهارستان‌نشینان با تصویب ماده واحده این طرح مقرر کردند که تبصره 5 بند الف ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 25 خرداد 1387 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح شود:

تبصره 5- سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و واحدهای تابعه استانی آن به عنوان سازمان توسعه‌ای تعیین می‌شود و امور حاکمیتی آنها مشمول واگذاری نمی‌باشد.

واگذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی به مالکان واحدهای مستقر در آنها کماکان بر طبق قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی مصوب 31 اردیبهشت 1387 انجام می‌پذیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا پایان برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرای کامل قانون و انتقال مدیریت به شرکت‌های خدماتی مذکور در قانون فوق اقدام نماید.

در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که متقاضی احداث شهرک یا ناحیه صنعتی در زمین شخصی یا دولتی واقع در حریم یا خارج از حریم شهرها می‌باشند، واحدهای تابعه استانی سازمان با رعایت قوانین و مقررات ذیربط مکلف به صدور پروانه برای متقاضی هستند و موظفند ضمن اعمال نظارت، حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

در مناطق غیر برخوردار و کمتر توسعه یافته که شهرک‌ها و نواحی صنعتی واگذار نگردیده است و یا در مناطقی که متقاضی غیر دولتی برای احداث شهرک یا نواحی صنعتی وجود ندارد همچنان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و واحدهای تابعه استانی مربوطه وظیفه ایجاد، خدمات‌رسانی و تامین زیرساخت‌ها را برعهده دارد.

اساسنامه و ساختار سازمان توسعه‌ای و واحدهای تابعه استانی و تفکیک وظایف حاکمیتی و غیر حاکمیتی در آیین‌نامه اجرایی این تبصره تعیین می‌شود که حداکثر ظرف 3 ماه پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری معاونت توسعه‌ای مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وکلای ملت این ماده واحده را با 175 رای موافق، 4 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

**وجوه حاصل از واگذاری سازمان‌های توسعه‌ای صرف توسعه اقتصادی کشور می‌شود

پس از تصویب ماده واحده طرح اصلاح تبصره 5 بند "الف" ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، با الحاق دو تبصره به ماده واحده این طرح موافقت کردند.

وکلای ملت با تصویب یک تبصره الحاقی مقرر کردند که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان یک واحد پژوهش بنیادی و توسعه‌ای است که در جهت خودکفایی به صورت یک شرکت حاکمیتی فعالیت می‌کند.

بهارستان‌نشینان در تبصره الحاقی دیگری مصوب کردند سرمایه‌گذاری و مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای کشور در فعالیت‌های موضوع گروه 2 ماده 2 این قانون و در چارچوب قانون تاسیس و اساسنامه آن سازمان‌ها با رعایت سقف تعیین شده در مورد سهم بازار موضوع تبصره یک بند "ب" ماده 3 مجاز است، مشروط به اینکه موارد مشارکت و سرمایه‌گذاری در گروه 2 باشد و مازاد بر سقف تعیین شده برای فعالیت‌های این گروه حداکثر ظرف 3 سال از شروع بهره‌برداری واگذار شود.

سهام، سهم‌الشرکه و حق تقدم سازمان‌ها در بنگاه‌های موضوع گروه‌های یک و 2 تا هنگامی که واگذار نشده، توسط سازمان اداره می‌شود. وجوه حاصل از واگذاری‌ها با رعایت مفاد بند "د" سیاست‌های کلی واگذاری اصل 44 و ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 به خزانه واریز و 70 درصد در اختیار سازمان‌های فوق قرار می‌گیرد تا در جهت مشارکت با بخش‌های غیر دولتی به منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ایفای وظایف حاکمیتی و حوزه‌های نوین یا فناوری پیشرفته و آماده‌سازی بنگاه‌ها جهت واگذاری مصرف شود.

**جمعی از خادمان آرامستان‌های کشور مهمان امروز خانه ملت

در ادامه جلسه علنی امروز اسامی مهمانان امروز قرائت شد و منادی اعلام کرد که جمعی از خادمان آرامستان‌های کشور مهمان امروز خانه ملت هستند و پس از آن نیز حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت ضمن خوش آمدگویی به این افراد اظهار داشت: کار ارزشمند آنها مورد توجه خدای متعال است. همچنین رئیس گروه سوسیالیست‌های پارلمان اروپا نیز مهمان امروز پارلمان بودند.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور جلسه علنی امروز را قرائت کرد؛ براین اساس ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگارنی نماینده مردم فلاورجان در مجلس، غلام محمد زارعی نماینده مردم بویر احمد در مجلس، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس و مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**ندیمی: دولت مسئولیت بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام را برعهده گیرد

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس در نطق میان دستور طی سخنانی با اشاره به اینکه اگر قرار است به مردم کمک کنیم باید دهک‌های پائین را در اولویت قرار دهیم، این پرسش را مطرح کرد که طبقات برخوردار چه نیازی به این گونه کمک‌ها دارند؟

وی با بیان اینکه مردم از دولت انتظار دارند بخش خصوصی وارد پروژه‌ها شود و مسئولیت بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام و تمام شده را برعهده بگیرد، افزود: نمایندگان هرچه سریع‌تر موضوع کسری بودجه را حل کنند.

**موسوی لارگانی: انتقاد از اظهارنظر سیف

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس به عنوان ناطق میان دستور در خصوص کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی گفت: در چند هفته اخیر شاهد کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی بودیم که با اظهارنظر عجیب رئیس کل بانک مرکزی این روند متوقف شد.

وی ادامه داد: آقای سیف؛ چرا زمانی که ارزش پول کشور یک هفته‌ای به نصف کاهش پیدا کرد، مسئولان اظهار نگرانی نکردند و آن را غیرمنطقی ندانستند اما شما کاهش نرخ ارز را غیرمنطقی می‌دانید.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس از رئیس کل بانک مرکزی در خواست کرد که در عمل صیانت از ارزش پول ملی‌ کشور را نشان دهد.

**نبویان: مردم با تبعیت از قرآن شعار "مرگ بر آمریکا" را شعار اصلی خود می‌دانند

 حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آمریکا راس مستکبران جهان به قول امام‌خمینی(ره) شیطان بزرگ و ام‌الفساد است و به هیچ‌وجه نمی‌توان به آن اعتماد کرد. ظلم‌های این کشور قبل و بعد از انقلاب در مورد ملت ایران فراموش‌ شدنی نیست، لذا مردم با تبعیت از قرآن‌کریم شعار "مرگ بر آمریکا" را شعار اصلی خود می‌دانند و در 13 آبان امسال پرشورتر از گذشته پاسخ مناسبی به آمریکا خواهد داد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: غفلت نکردن از ریشه شرارت و ظلم‌های آمریکا نسبت به ایران، موضوع مهم دیگری است و اینکه آمریکا از ابتدا به صورت آشکار دشمن درجه یک ملت ایران شده و دارایی‌های ملت را بلوکه کرده و گروه‌های مختلف را به جان ملت انداخته است و همچنین کودتای نوژه را طراحی کرد و جنگ 8 ساله را علیه ملت ایران تحمیل کرده، به سبب آن است که ملت ایران انقلاب اسلامی را پدید آورد و سعی کرد جهان‌بینی اسلام را در قالب جهان‌بینی مدرن به جهان عرضه کند؛ جهان‌بینی که در همه عرصه‌ها با آموزه‌های مدرن و لیبرال در تعارض است.

حجت‌الاسلام نبویان گفت: بسیار سادگی است که کسی گمان کند دشمنی آمریکا نسبت به ایران به دلیل مسئله هسته‌ای است و اگر نسبت به این مسئله عقب‌نشینی صورت گیرد، مشکل حل خواهد شد. روشن است که ملت ایران 10 سال است که به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای دست یافته است در صورتی که آمریکا جنگ و کودتا و فتنه‌های گوناگون گروهک‌ها را علیه ملت ما تحمیل کرد.

**کوچک‌زاده: مذاکره‌کنندگان مردم را محرم بدانند

کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از ریاست مجلس که در نطق ابتدای جلسه با شفافیت پاسخ تحریف‌ها و زشت‌گویی‌های این روزها را داشتند، تشکر می‌کنم. شایسته است ریاست جمهور نیز که در درصدد حاکمیت اعتدال و دولت راست‌گویان است و سیدحسن خمینی که مسئولیت حفظ و نشر آثار امام را برعهده دارد، اقدام عاجل را در راستای محکوم کردن این گونه اقدامات تحریک آمیز و اعتدال‌سوز و حقیقت‌برباد ده به عمل آورد و قوه قضائیه نیز به جرائم تحریف کنندگان و هتاکان به مقدسات و زمینه ‌ساز افراط در هر پست ومقام و وابسته به هر بیت و خاندان رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: همچنین بسیجیان، این پابرهنگان محبوب خمینی و یار خامنه‌ای و مغضوب دیکتاتورها نیز از ترس برچسب افراطی خوردن از سوی این وادادگان وطن فروش مسئولیت خود را در مقابل یاران خود فراموش نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به ریاست جمهور و همکاران وی اکیداً متذکر می‌شوم که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی که به وابسته ددمنشی دشمنان تحمیل ملت ما شده است، تکیه بر منابع و توانایی‌های درون کشور است.

کوچک‌زاده ادامه داد: به دولت پیشنهاد می‌دهم به منظور اشتغال گسترده و کم هزینه و دستیابی به خودکفایی در اقلام استراتژیک مانند گندم و علوفه به عنوان دو پیش نیاز اقتصاد مقاومتی در هر استان، کمیته‌هایی متشکل از استانداری و وزارت‌خانه‌های نیرو و کشاورزی تشکیل شود و نسبت به شناسایی منابع عظیم و بلااستفاده آب و خاک در آن استان اقدام و آن را برای کشت در اختیار جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیل کشاورزی قرار دهد. در این صورت نیازی به اعتمادهای بی جا به درندگان عهد شکن در سر میز مذاکره نیست.

**مخالفت مجلس با یک فوریت طرح آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای

در ادامه نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی آموز‌ش‌های فنی و حرفه‌ای را مورد بررسی قرار دادند و با 86 رای موافق، 46 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموعه 223 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس مخالفت خود را با یک فوریت این طرح اعلام کردند.

** اعلام وصول طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه

حجت‌الاسلام حسین سبحان‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی اعلام کرد که طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه اعلام وصول شد.

**تذکرات کتبی و شفاهی

پیش از پایان جلسه امروز خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی 5 تن از وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد و در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به وزارت امور خارجه تذکر می‌دهم که مردم ایران را نامحرم نداند و حداقل مردم ایران را در جریان مذاکرات قرار دهند.

وی ادامه داد: همچنین به بیت حضرت امام (ره) تذکر می‌دهم که اگر خودتان با افرادی که منسوب به بیت هستند و این روزها دل خانواده شهدا را به شدت رنجانده‌اند، برخورد نکنند، فرزندان معنوی حضرت امام (ره) با آنها برخورد خواهند کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس از قوه قضاییه درخواست کرد تا با این گونه افراد برخورد کند.

حجت‌الاسلام حسینی در تذکر دیگری به وزیر کشور گفت: وزیر کشور اعلام کرد که در انتخاب استانداران نظر نمایندگان را در نظر می‌گیرم ولی این گفته هنوز اجرایی نشده است. همچنین مردم طارم که از طریق زیتون امرار معاش می‌کنند، امسال دچار آفت مگس شده‌اند و زیتون زیتونکاران از بین رفته است لذا از رئیس جمهور می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کنند.

**قاضی‌پور: روحانی ما را در جریان مذاکرات هسته ای قرار دهد

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر کار از وی درخواست کرد که وضعیت کارگران را ساماندهی کند و گفت: آقای ربیعی؛ عمل به وعده آقای روحانی در خصوص تامین حقوق کارگران زحمت‌کش براساس تورم اعلامی باید صورت گیرد. همچنین به بازنشستگان نیز باید کمک شود. از خدا بترسید.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: آقای فانی اگر از مجلس رأی می‌خواهی تا روز یکشنبه نسبت به جذب پیش‌دبستانی‌ها و معلمان شرکتی اقدام کن.

نماینده مردم ارومیه در تذکری به رئیس جمهور اظهار داشت: هزینه‌ها را براساس درآمدها تنظیم کنید و افزایش نرخ ارز و استقرار از صندوق توسعه ملی و فروش اوراق مشارکت و سهامی دیگر و استقراض از بانک مرکزی را ممنوع کنید و این مسائل در تدوین لایحه بودجه 93 لحاظ کنید.

قاضی‌پور خطاب به روحانی گفت: 85 درصد دریاچه ارومیه خشک شد و وقت عمل فرا رسیده است لذا این کار را عملی کنید.

وی در تذکر دیگری به رئیس جمهور اظهار داشت: ما یاوران ولایت و محرم اسرار نظام هستیم و آن طرفی‌ها جاسوسان رژیم غاصب هستند لذا اجازه دهید جلسه غیرعلنی تشکیل شود و از مذاکرات ژنو که چیزی نصیب ملت ایران نشده است به ما خبری دهید.

**بیرانوند: آمریکا مالک بیشترین بمب هسته‌ای است

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب در مجلس طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مردم هرمزگان مدت 15 روز است که خواب و قرار و آرامش ندارند و دو هفته است که همه مردم احساس می‌کنند به غرور و عزت آنها توهین شده است. انتشار خبر ناگهانی انتزاع 5 روستای این استان و الحاق آن به شهرستان لامرد استان فارس همه مردم را نگران کرده است و مردم احساس می‌کنند در حق آنها ظلم شده است. ضمن اینکه این طرح بدون نظرسنجی و کار کارشناسی و نظرخواهی از نمایندگان، مردم و نخبگان صورت گرفته است لذا درخواست دارم به این موضوع رسیدگی شود.

وی ادامه داد: تصمیمات ناشیانه و خلاف عدالت که در دولت نهم و دهم گرفته شده است در دولت تدبیر و امید اجرا می‌شود و نمایندگان استان و مردم هرمزگان از شما انتظار دارند که دستوری دهی تا وزارت کشور این مصوبه را متوقف و ملغی کند. همچنین به وزارت کشور تذکر می‌دهم که در مقابل اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم و راهپیمایی‌های آنها برخورد نکنند و مردم عصبانی را بیش از این عصبانی نکنند.

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس در صحن علنی طی سخنانی با تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار داشت: تذکر اول من به وزیر راه است؛ با توجه به اینکه احداث کنار گذر بابل 11 سال پیش شروع شده اما حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد لذا انتظار داریم براساس وعده‌های داده شده برای اتمام پروژه اقدام شود. همچنین پروژه‌ آبرسانی به شهرهای بابل، بابلسر و فریدون‌کنار 15 سال پیش آغاز شده است و مردم در انتظار وعده وزیر نیرو برای اتمام کار هستند.

ابراهیم بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در خصوص مذاکرات هسته‌ای با 1+5 اعلام می‌کنم که تنها استفاده کننده از بمب هسته‌ای چگونه می‌تواند بر سر راه ملت‌ها در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای مانع ایجاد کند. آمریکا مالک بیشترین بمب هسته‌ای است و به شدت غیرقابل اعتماد است.

وی ادامه داد: تخصص آمریکایی‌ها انجام مذاکرات بی حاصل است. دقت کنیم که عزت و کرامت ملت ایران بهای گردوی بی‌مغز مذاکره با امثال اوباما که فاقد اختیار نیز هستند، نشود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکری به برخی رجال سابقاً‌ سیاسی خاطرنشان کرد: وزن و جایگاه شما ناشی از همراهی شما با انقلاب، ملت و منافع جهان اسلام و مستضعفان است لذا اگر از انقلاب، ملت و مستضعفین اعراض می‌کنید و به دنبال رفع نگرانی استکبار جهانی باشید، ملت نیز از شما اعراض کرده و در عزلت وادادگی به دشمنان خواهید ماند.

**پایان جلسه علنی امروز مجلس/جلسه بعدی سه‌شنبه

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه 30 مهرماه ساعت 8 صبح با دستور کار هفتگی اعلام کرد.

**توکلی: باید یارانه‌ دهک‌های بالا حذف شود/ شروط مجلس برای بررسی پروتکل الحاقی

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر پذیرش پروتکل الحاقی توسط کشورمان و تصویب آن در مجلس، گفت: تصمیم نهایی برای پذیرفتن پروتکل الحاقی با مجلس است و مجلس نیز بدون اینکه امتیازی برای ملت ایران به دست آید، محدودیت‌هایی را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: در زمانی که به یک اتحادیه ملحق می شویم، به طور طبیعی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و ما نیز با پذیرفتن پروتکل الحاقی مخالف نیستیم، اما شرط آن این است که اگر غربی‌ها به مواهبی که قرارداد برای ما قایل است تن بدهند، مجلس تصمیم‌گیری مناسبی می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو چه بوده است، افزود: بنده به مذاکرات خوش‌بین هستم، اما احتیاط را نیز لازم می‌بینم.

توکلی در مورد محرمانه بودن مذاکرات گفت: شرط عقل اقتضا می‌کند که مذاکرات محرمانه باشد. مگر می‌شود مسائل مذاکرات دیپلماتیک را قبل از به نتیجه رسیدن در خیابان جار زد؟ این کار معقول است که باید انجام می‌شد.

وی درمورد قطع یارانه سه دهک از اقشار جامعه، تصریح کرد: یارانه را باید به کسی بدهیم که به آن احتیاج دارد. کسی که خودش باید جزء یاری‌کنندگان باشد نباید یارانه دریافت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اظهارداشت: بنده به این موضوع اصرار دارم که 30 درصد از افراد جامعه که از نظر مالی برخوردار هستند، باید از یارانه‌های نقدی حذف شوند و یارانه دریافت نکنند البته پولی هم نیست که بگیرند. دولت امروز برای تأمین یارانه‌های نقدی کسری بودجه دارد و اگر بخواهد این کار را ادامه دهد، مجبور است پول پرقدرت چاپ کند، بنابراین کسری وجود دارد.کسری را باید از طریق پرداخت نکردن یارانه به کسانی که حق گرفتن یارانه ندارند، جبران کرد.

توکلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این 30 درصد چگونه شناسایی می‌شود، گفت: شما در محله خودتان پولدارها را نمی‌شناسید، با آمار نسبی می‌توان آنها را شناخت. همه گردش‌ حساب‌های مالی همه دارندگان حساب بانکی در بانک مرکزی وجود دارد و می‌توانند از درجه‌ای به بالا لیست بدهند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی بدون اینکه اطلاعات مالی افراد را ارائه کنند می‌تواند از یک درجه‌ای به بالاتر گردش‌های مالی را لیست کند و تمام کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند سود خالصش از یک درجه‌ای به بالاتر مشخص است و از این طریق می‌توان کسانی که وضع مالی خوبی دارند، شناسایی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود:کسانی که خودروهای گران قیمت سوار می‌شوند، اسمشان ثبت شده و خانواده‌ای هم که چند خودرو سوار می‌شوند، مشخصاتشان ثبت شده که از این طریق می‌توان این 30 درصد را شناسایی کرد.

توکلی در مورد اینکه شنیده‌هایی از مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 مبنی بر تعلیق غنی‌سازی، تعطیلی فردو و نطنز و اراک مطرح است، خاطرنشان‌کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند تا دولتی که مردم به آن رأی داده‌اند و وزرایی که از مجلس رأی اعتماد دریافت کرده‌اند و رهبر معظم انقلاب نیز ابراز اعتماد می‌کنند، باید منتظر باشیم که دولت نتایج مذاکرات را اعلام کند.عجله کردن در این زمینه درست نیست. دامن زدن به گمانه زنی‌ها و پشت دولت را خالی کردن کار غلطی است، اما همه ما نگران هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس