مذاکرات فشرده ایران و کشورهای 1+5 امشب با نشست اختتامیه کاترین اشتون و دکتر ظریف به پایان رسید. دو طرف در نشست‌های خبری جداگانه، نسبت به فضای مذاکرات و طرح پیشنهادی ایران ابراز رضایت کردند. مذاکرات کمتر از یک ماه دیگر در ژنو ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو، مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، آلمان،‌ انگلستان، روسیه، چین و فرانسه) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 11 دیروز (سه‌شنبه) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز شد. نمایندگان ایران و گروه 1+5 که از دوشنبه وارد شهر ژنو سوئیس شده‌اند، امروز دور سوم مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفتند.



19:45/ آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد
ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: ما نیازی داریم که به آینده با دید مثبت نگاه کنیم و به عقب برنگردیم و ما در حال حاضر میلی داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. به نظر من طرف دیگر باید قدری بهتر این واقعیت‌ها را قبول کند تا به این ترتیب برخی از شکاف‌ها پر شود و البته این اتفاق‌هایی که افتاد برای 5+1 جدید بود و آنها اکنون برای واکنش به پیشنهادهای ما به وقت نیاز دارند و امیدوارم راه حل منطقی در پیش بگیرند و ما نیاز داریم که آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد تا بتوانیم به سمت یک مسیر گام برداریم و باید از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پیچیده می‌کند، دوری کرد.

19:37/ ظریف با ویلچر در نشست خبری حاضر شد

وزیر امور خارجه به دلیل شدت درد کمر با ویلچر در نشست خبری در ژنو حاضر شد.


19:20/ کنفرانس خبری دکتر ظریف آغاز شد
ظریف: جزئیات منتشر نخواهد شد. ما بر روی اهداف و گام‌های اول و نهایی باید توافق کنیم.
بحث‌های مفصلی مطرح شد و جلسات کارشناسی تا دور بعدی مذاکرات ادامه خواهد یافت.
در این مقطع وارد جزئیات نخواهیم شد.
امیدواریم با دقت و صبر و با اجماع داخلی این حرکت را به پیش ببریم. من خوش‌بین هستم که در مذاکرات بتوانیم به اهداف مشترک برسیم.
وارد مرحله‌ای جدی شدیم که مرحله‌ای دشوار است که باید با حسن نیت آن را پشت سر بگذاریم.

19:10/ به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق، کاترین اشتون در نشست خبری تاکید کرد فضای این دور از مذاکرات بسیار مثبت بود و ایران طرح خوبی را ارائه داد که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

اشتون در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال توقف غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران تأکید کرد که در این مرحله جزئیات طرح را اعلام نخواهند کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات اعتمادساز کشورهای 1+5 تاکید کرد که ما 3 سال است در حال مذاکره با ایران هستیم و مذاکراتمان هرقدر لازم باشد ادامه خواهد یافت تا به یک نتیجه مناسب دست یابیم.
کنفرانس مطبوعاتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

18:41/ مذاکرات ژنو پایان یافت

دور چهارم مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و اشتون لحظاتی پیش پایان یافت.

18:40/ بيانيه مشترك ايران و 1+5 در پایان مذاکرات ژنو منتشر شد
ایران و اعضای 1+5 بیانیه مشترکی را صادر کردند که بر اساس آن موافقت نمودند كه كارشناسان هسته اي، علمي و امور تحريم كشورهاي eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ايران قبل از نشست آينده و براي بررسي اختلاف نظرات و تهيه و تدوين قدمهاي عملي تشكيل جلسه دهند.


18:25/ 
یکی از مسئولین رسانه‌ای اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگار اعزامی مشرق گفت کنفرانس خبری مشترک برگزار نخواهد شد و ابتدا خانم اشتون و سپس دکتر ظریف در جمع خبرنگاران حاضر خواهند شد. قرائت بیانیه مشترک ایران و 1+5 هنوز 

محل برگزاری کنفرانس خبری اشتون و ظریف / تا این لحظه پرچم ایران در جایگاه نصب نشده است

17:55/ خبرگزاری بلومبرگ آمریکا از آمادگی این کشور برای آزاد کردن بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد

18:11/ آغاز مراسم اختتامیه مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو با حضور ظریف و اشتون

18:10/ عراقچی: قطعا در این دور از مذاکرات تعلیق تحریم‌ها بیرون نخواهد آمد

17:35/ دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 16 و 17 آبان در ژنو برگزار می شود


خبرنگاران در انتظار برگزاری نشست خبر اشتون و دکتر ظریف

17:26/ رایزنی معاونان وزیر خارجه ایران و آلمان
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده آلمان در مذاکرات ایران و 1+5 دیدار کرد.

17:16/ دور چهارم با حضور ظریف و اشتون تا کمتر از نیم ساعت دیگر آغاز می‌شود.

17:08/ اشتون و ظریف در کنفرانس خبری جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهند

16:41/ پایان دور سوم مذاکرات ایران و 1+5

دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو که در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار شده بود، لحظاتی پیش پایان یافت.

16:13/ ظریف: دستیابی به راه‌حل دشوار است/مسائل با یک جلسه برطرف نمی‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در تازه‌ترین گزارش کاری خود تاکید کرده است که دستیابی به توافق و برطرف کردن مسائل انباشته، با یک جلسه مثبت برطرف نمی‌شود.

15:51/ جک ‌استراو: حمایت رهبر عالی ایران از روحانی می‌تواند باعث موفقیت مذاکرات شود
وزیر خارجه اسبق انگلیس حمایت رهبر ایران از روحانی را عامل کمک‌کننده به موفقیت مذاکرات خواند.

15:32/ خودداری عراقچی از پاسخ به سوال خبرنگار اسرائیل
معاون وزیر خارجه ایران از پاسخ به سوال خبرنگار اسراییلی خودداری کرد.

15:21/ پیشنهاد ایران به 1+5 دو مرحله‌ای است

در این طرح دو مرحله‌ای، چارچوب‌های زمانی لازم برای حل و فصل نگرانی‌های کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران که تهران همواره بر غیرنظامی بودن آن تأکید کرده منظور شده است.


15:09/ روزنامه لوموند فرانسه: هیئت ایرانی این موضوع را بررسی می‌کند که احتمالا ژنو را دیرتر از ساعت 8 شب که از قبل تعیین شده بود، ترک کند‬

15:03/ طرح ایران شامل اجرای پروتکل الحاقی نمی‌شود

یک روزنامه سوییسی در خبری نوشت که طرح ارائه شده از سوی ایران در این دور از مذاکرات ژنو شامل اجرای پروتکل الحاقی نمی‌شود.

14:48/ زمان دیدار وزیر راهبردی اسرائیل با تیم مذاکره کننده با ایران در ژنو
وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل هفته آینده در واشنگتن با تیم آمریکایی مذاکره کننده با ایران دیدار خواهد کرد.



14:42/ به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به ژنو پس از پایان این دور از مذاکرات ایران و 1+5 نشست بعدی با حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد. بر اساس توافقات انجام شده بین تیم مذاکره کننده کشورمان و گروه 1+5 در پایان این دور از گفتگوها یک بیانیه مشترک منتشر خواهد شد.

14:31/ دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار بود ساعت 11 آغاز شود پس از دو ساعت تأخیر آغاز شد.

14:12/  انتقاد خبرنگاران از سکوت خبری در ژنو
نحوه اطلاع رسانی و برخورد هیات‌های غربی از جمله سکوت خبری آنها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ باعث انتقاد شدید رسانه‌های حاضر در ژنو شده است.


14:02/ دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار بود ساعت 11 آغاز شود به درخواست طرف غربی تاکنون به تعویق افتاده است.


13:51/ مخالفت اسرائیل با هرگونه توافق با ایران
کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست با هرگونه توافقی که به پایان برنامه هسته‌ای ایران منتهی نشود موافقت نکند.


13:44/ عراقچی: پذیرش پروتکل الحاقی روی میز است

معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک خبرگزاری ایتالیایی گفت پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ایران روی میز است اما نه در حال حاضر.


13:19/ دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو آغاز شد
مذاکرات امروز (روز دوم) تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اعضای ۵+۱ با تأخیر آغاز شد.


13:13/ بولتون: نباید به وعده‌های ایران اعتماد کنیم
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع افراطی مشهور است، بار دیگر عدم توافق با ایران و تدام فشارها بر این کشور را خواستار شده است.


12:34/ هیگ: مذاکرات مفید و حاوی مباحثی جدی بود

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید روز اول مذاکرات هسته‌ای در ژنو مفید بوده و مباحثی جدی در آن مطرح شده است.

12:27/ ظریف با همتای سوئیسی خود دیدار کرد
وزیر امور خارجه کشورمان با همتای سوئیسی خود دیدار کرد.


12:00/ دیدار صبح ظریف با وزیر خارجه سوییس


01:10/ عراقچی با همتای روس خود دیدار کرد
عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه برای دومین بار در روز جاری با همتای روس خود دیدار کرد.


00:25/ عراقچی: سخنان مایکل مان ناامیدکننده بود
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره اینکه طرف غربی از مذاکرات احساس رضایت می‌کرد، سخنان سخنگوی اشتون درباره اینکه ایران باید اول گام بردارد را ناامید کننده خواند.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داود محمدنیا و محمد امیری تیم پنج نفره ایران به سرپرستی ظریف در این دور از مذاکرات هستند.

لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    بی خودی معطل هستید اون غربیها مارهایی هستند که به کمتر از نابودی طرف مقابل راضی نمیشوند
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    در بین کشورهای پنج بعلاوه یک فقط امریکا میتواند موفقیت مذاکرات را تضمین کند بقیه این کشورها در حکم لشکر سیاه امریکا هستند ایران اگر این مسئله را درک کرده باشد خواهد توانست در این مذاکرات دستاوردهایی داشته باشد بر خلاف تصور عمومی مذاکره حاشیه ای دو جانبه ایران و امریکا اهمیتش از مذاکره با 5+ 1 بیشتر است اینجا حاشیه بر متن غلبه دارد پیروزی ایران در مذاکرات منوط به پیشرفت مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا است .
  • ايران هخامنشي ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    به سايت ايران هسته اي سرزدم اگه واقعأاونطوري باشه كه اون سايت نوشته واقعأتأسف باره,اييين همه امتياززز داده شده بعدآقاي ظريف ميگه به دنبال امتيازدادن نيستيييم??? سايت ايران هسته اي نوشته بااين توافق ايران فقط برنامه سمبليك هسته اي خواهدداشت,نوشته ايران ازوضعيت فرارهسته اي دورميشه وقابليت غني سازي صنعتي روازدست ميده,نوشته سانتريفوژهامحدودميشه,حتي 5درصدهم محدودميشه,20درصدهم متوقف ميشه,پروتكل الحاقي هم امضاميشه,راه اندازي نيروگاه اراك هم به زماني نامعلوم موكول شده,ببخشيدديگه ازبرنامه اتميمون چي موندبااين اوصاف???آخه من نميفهمم چطوركره شمالي تونست امامااينقدرباوجودوسعت برنامه اتميمون ضعف نشون ميديم?اميدوارم رهبراجازه اين توافق رونده... منتشرنكن دشمن شادكن ميشه...
  • ايران هخامنشي ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    اصلأ اگه قراربودايران اين چيزهاروقبول كنه چه لزومي بودروحاني به تلفن اوباماجواب بده???ديگه چه لزومي به دادن امتيازحرف زدن بااوبامابود?اصلأبايددرازاي عادي سازي روابط باآمريكاايران اتمي بشه,عادي سازي روابط براي آمريكاكم امتيازي هست?
  • حسین ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    دیپلمات همیشه به صورت مشروط توافق میکنه و دست خودشو هیچوقت نمیبنده ،امیدوارم که مثل زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی مسائل و پروتکل‌ها را به صورت مطلق و یک طرفه نپذیریم و دست خودمون را نبندیم ! مذاکره با حضور طرف آمریکایی‌ دقت و حساسیت بسیار بیشتری داره چون سعی‌ می‌کنن به توافقی برساند که بعدا بتونن یک طرفه ما را کنترل کنن
  • ايران هخامنشي ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    انقدرخبرهاي ضدونقيض ميشنويم كه گيج شدم,سايت دبكاگفته 6كشورازپيشنهادايران غافلگيرشدن,4پيشنهادايران روكه نوشته اگه راست باشه خيلي خوبه,ازاونور هم سايت ايران هسته اي خبرهاي نااميدكننده اي نوشته,موندم كه كدومش درسته
  • ايران هخامنشي ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    به ج ا ميگم خنگ نشوبدون كه الان دروضعيت آستانه اي هسته اي هستي,الان اوناهستن كه شديدأبه توافق نيازدارن,ايران الان ميتونه براحتي قدرت اتمي بشه,درطول تاريخ فقط يكباراين فرصت طلايي گيرمياد,الان اونابايدالتماس ايران روبكنن چون هيچ تحريمي درنهايت نميتونه جلوي اراده يك دولت روبراي اتمي شدن بگيره
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    مشرق جدی خبرنگار فرستادی ؟ ایولا بابا
  • سید امیر ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    ملت ایران اجازه ای به کسی نداده که از حق مهم و تارخی اش بگذرد
  • سید حسن ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    امام خمینی : حال بايد به آن آخوند مزدور كه فرياد مرگ بر امريكا و اسرائيل و شوروى را خلاف اسلام مى‏داند گفت تأسى به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالى خلاف مراسم حج است؟ آيا تو و امثال تو آخوند امريكايى فعل رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- و امر خداوند را تخطئه مى‏كنيد، و تأسى به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالى را بر خلاف مى‏دانيد و مراسم حج را از برائت از كفار تنزيه مى‏كنيد، و اوامر خدا و رسول را براى منافع دنيايى خود به طاق نسيان مى‏سپاريد، و برائت و نفرين را نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با مسلمانان و ستمگران بر مسلمين كفر مى‏دانيد؟» صحيفه امام ج ‏18 ص 92
  • مهسا ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    ظریف: رسیدن به راه حل دشوار است . پس نتیجه مذاکرات فعلا هیچی !
  • مینا ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    همانطور که از قبل نیز پیش بینی می شد تا این لحظه هیچ نقطه عطفی در روند مذاکرات طرفین صورت نگرفته است و در همین راستا دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیزطی گزارشی که ساعاتی قبل در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد نوشت: « نمی شود انتظار داشت که بی اعتمادی متقایل انباشته ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود.»
  • یاسر ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    لطفا منتشر کنید نامه سرگشاده 110 تن از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف خطاب به دکتر ظریف؛ از حقوق مسلم مردم در مذاکرات عقب نشینی نکنید/ ما هم به شما قول میدهیم مثل همکلاسی مان شهید احمدی روشن تا آخرین قطره خون به پیشرفت کشور کمک کنیم
  • طاهر ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    قابل توجه امریکا دوستان !!!!!!!!! ! (الحیاة عربستان) نوشت: کنگره آمریکا خواستار موضع گیری تند در قبال تحریم ها علیه ایران شد. اعضای کنگره آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواستند تا در مواضع تند خود در تحریم ها علیه ایران باقی بماند و این خواسته درست یک روز پیش از سرگیری مذاکرات هسته ای میان تهران و کشورهای دیگر مطرح شد.
  • دلسوز وطنم عشقم ایران من ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    وی بدی می اید بوی فروش حقوق ملت - بوی مذاکره برد-باخت به نفع غربی-افسوس این همه غرورمان را دارند اصلاح طلبان اصلاح نشده پایمال میکنند.مشرق میدونم منتشر نمی کنی ولی با این حال دلم نیومد ساکت بمونم
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    معلوم نیست چه گندی زدند ، تعریف دشمن مشکوکه ! ... بر سازشکاران
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    بد جوري توهم زدي ! چند سالته ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس