طنطاوی به عبد الفتاح السیسی، رئیس وقت سرویس اطلاعات مصر اعلام می کند که عملیات کشتار نظامیان سازماندهی شده بوده و هدف از آن در تنگنا قرار دادن مرسی است که در این جلسه او به این موضوع اعتراف می کند و این اعتراف به ضرر طنطاوی تمام شد و از طرف السیسی به گوش مرسی رسید.

گروه بین‌الملل مشرق - طبق اظهارات منابع متعدد در داخل مصر در میان رهبران نظامی مصری، "عبد الفتاح السیسی" و "صدقی صبحی"، مسئول سرنگونی "مشیر الطنطاوی" و سرلشگر سامی عنان هستند و تصمیم برای این اقدام در جلسه ای خصوصی که در مورد کشته شدن نظامیان در رفح برگزار شد بود و طنطاوی و عنان نیز در آن حضور داشتند، گرفته شد.

در این جلسه طنطاوی به عبد الفتاح السیسی، رئیس وقت سرویس اطلاعات مصر اعلام می کند که عملیات کشتار نظامیان سازماندهی شده بوده و هدف از آن در تنگنا قرار دادن مرسی است که در این جلسه او به این موضوع اعتراف می کند و این اعتراف به ضرر طنطاوی تمام شد و از طرف السیسی به گوش مرسی رسید.

به همین خاطر طنطاوی و عنان به دلیل ترس از رسوایی مجبور به کناره گیری شدند که در مقابل آن امنیت آنها تامین و در دادگاه نظامی محاکمه نشوند، در نهایت آن دو به عنوان مشاور رئیس جمهور انتخاب و سپس به صورت محترمانه و بدون محاکمه اخراج شدند.

در عین حال سیسی و صدقی به مرسی اطمینان دادند که ارتش در وضعیت خوبی قرار دارد و بعد از عزل طنطاوی و عنان هیچگونه شورش و یا نافرمانی صورت نخواهد گرفت.



بعد از این حادثه مرسی اقدام به ارتقای السیسی از  درجه سرتیپی به سرلشگری و او را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرد و صدقی صبحی هم به خاطر صداقت و اخلاص در کشف حادثه قتل نظامیان در رفح به عنوان رئیس ستاد مشترک تعیین شد.

سامی حسن، ژنرال بازنشسته ارتش مصر در این باره می‌گوید: بسیاری از سرتیپ های قدیمی ارتش مصر از السیسی بیم داشتند؛ چرا که وی از رسیدن آنها به درجات عالی تر ممانعت می کرد و ترس آن داشت که آنها دست به کودتای نظامی علیه وی بزنند و نظامیان زیر دست خود را به این امر تحریک کنند. از طرف دیگر آنها نیز از برکناری شان توسط السیسی و اجبار آنها به بازنشستگی ترس داشتند.



اگر پرونده های امنیتی و پرونده های فسادی که سرلشگر السیسی از این سرتیپ ها در اختیار داشت، نبود بی تردید ما شاهد اقدام سریع از جانب آنها بعد از کشتار میدان النهضه و رابعه العدویه بودیم و این راز سکوت آنها در برابر السیسی بود؛ اما سایر سرتیپ های طرفدار السیسی به خاطر بخشش ها و رشوه های کلان برای جلب حمایت آنها همچنان در کنار وی قرار دارند.

ما اطلاعات موثقی داریم که تاکید می کند، السیسی به رئیس سرویس های اطلاعات مصر دستور داده تا لیست اسامی سرتیپ های قدیمی و مسن را در اختیار وی قرار دهند تا آنها را در اسرع وقت ممکن بازنشسته کند. چرا که وی از آنها بیم داشت و به خاطر اینکه آنها السیسی را از لحاظ سنی کوچکتر از خود می دانستند و از لحاظ درجه قدیمی تر بودند. در حال حاضر السیسی به رغم اینکه سن کم تری از آنها دارد ولی از لحاظ درجه نظامی از آنها بالاتر است.



به توجه به ماهیت قاطعانه ارتش در مصر برخی فرماندهان نظامی در انتظار فرصت مناسب برای سرنگونی السیسی و قربانی کردن وی جهت خروج کشور از بحران فعلی هستند.

حصول اطمینان از موثق بودن اطلاعات مذکور به خاطر اینکه مرسی به عنوان یکی از مهمترین شاهد واقعی ماجرا ربوده شده، دشوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود مومن پور از قم ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    عجب رکبی!!!
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    قابل توجه سايت وزين مشرق نيوز: 1- ترجمه جايگاه نظامي "مشير " در زبان فارسي مي شود ارتشبد طنطاوي ارتشبد بوده است. 2- ژنرال السيسي با دو درجه ترفيع به جايگاه "الرفيق اول" منصوب مي گردد. يعني از سرتيپي به درجه سپهبدي منصوب مي شود. در كشورهاي عربي براي درجه هاي و جايگاه هاي نظامي عنواين استاندارد و يكساني وجود ندارد و هر كشوري ساختار خاص خود را دارد.
  • امير ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    خيانت در گوشت و پوست جهان سوميهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس