کد خبر 254474
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲

اکنون که در جنگ اقتصادی قرار داریم، کم و کیف این جنگ چطور است؟ چگونه باید در این جنگ نبرد کرد؟ جواب این سؤال در نظریه «اقتصادمقاومتی» است. وقتی از اقتصادمقاومتی سخن می‌گوییم، درواقع یعنی جنگ اقتصادی علیه ما در جریان است و وظیفه ما مقاومت است که جزئیات آن را مُبدع «اقتصادمقاومتی» به‌خوبی شرح داده است.

گروه اقتصادی مشرق -آیا ایران اکنون در جنگ اقتصادی است؟بدون هیچ توضیحی، پاسخ این سؤال، بله است. دلیل روی آوردن دشمنان به جنگ اقتصادی علیه ایران، شکست دشمنان در جنگ‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی علیه کشورمان طی سه دهه اخیر است.

خوب، اکنون که در جنگ اقتصادی قرار داریم، کم و کیف این جنگ چطور است؟ چگونه باید در این جنگ نبرد کرد؟ جواب این سؤال در نظریه «اقتصادمقاومتی» است. وقتی از اقتصادمقاومتی سخن می‌گوییم، درواقع یعنی جنگ اقتصادی علیه ما در جریان است و وظیفه ما مقاومت است که جزئیات آن را مُبدع «اقتصادمقاومتی» به‌خوبی شرح داده است.
 
* پیش‌بینی رهبری را زمین نهادیم

نظریه اقتصادمقاومتی اولین‌بار در سال 1386 از سوی مقام‌معظم‌رهبری مطرح شد؛ یعنی زمانی که ایشان با درایت و تدبیر فرمودند که جنگ بعدی ما جنگ اقتصادی خواهد بود.

حقیقت مهم آن است که در دوره‌ای رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی از جنگ اقتصادی خبر دادند که اوضاع کشور حداقل در ظاهر، رو‌به‌راه بود، اقتصاد کشور روبه‌رشد بود و روابط دیپلماتیک ایران با دنیا خیلی خوب بود. از آن طرف هم بحران مالی سال 2008 در کشورهای غربی رخ داده بود و کشورهای غربی برای این که اقتصادشان را نجات بدهند خیلی مایل بودند که روابطشان را با کشورهای مستقلی چون ایران توسعه بدهند. در آن شرایط، رهبری فرمودند که جنگ بعدی ما جنگ اقتصادی است، اما متأسفانه کسی این حرف را مورد توجه قرار نداد.

البته رهبری مشخصاً در سال 1389 لفظ «اقتصادمقاومتی» را به کار بردند و پس از آن مرتباً در این‌ باره سخنرانی کردند و ابعاد مختلف آن را باز کردند به طوری که تقریباً این موضوع به یک نظریه تبدیل شده است. سال گذشته در اجلاس عدم تعهد، بسیاری از سران کشورهای دیگر که با رهبری جلسه داشتند به این قضیه می‌پرداختند که اقتصادمقاومتی برایشان بسیار جالب است.

شاید خیلی از سران کشورهای دیگر هم به فکر افتادند که از این نظریه در سیستم خودشان چطور استفاده کنند؛ اما ما در داخل کشور از دولت گرفته تا مجلس و دانشگاه‌ها همگی به این موضوع بی‌توجهی کردیم تا این که با تشدید فشارهای خارجی به شرایط احتضار اقتصادی رسیدیم.
 
* قضاوت درباره طرحی که اجرا نشد

نکته مهم این است که ما اقتصادمقاومتی را اجرا نکردیم. جریان‌های واداده سیاسی می‌گویند اجرای اقتصادمقاومتی، بس است چون مردم از فشار اقتصادی خسته شده‌اند. این در حالی است که اصلاً اقتصادمقاومتی اجرا نشده است که بخواهد تأثیر مثبت و منفی بر زندگی مردم داشته باشد. درست مشابه نظریه اقتصاد اسلامی که نه اجرا شد، نه گذاشتند اجرا شود اما فرصت‌طلبان می‌گویند اقتصاداسلامی، بی‌فایده است یا چیزی برای بیان ندارد.

اما برای آینده، ما اقتصاد مقاومتی را مجبوریم اجرا کنیم وگرنه با دو راه مواجه‌ایم: یکی این که اصول و آرمان‌ها و دنیا و آخرتمان را در راه استکبار و منافع آنها بدهیم. راه دوم ریاضت اقتصادی است. یعنی اقتصادمقاومتی اگر اجرا شود اصلاً به گزینه ریاضت اقتصادی نخواهیم رسید و ضمناً از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد؛ پس این که جریان غرب‌زده، فشارهای اقتصادی وارد آمده به مردم را ناشی از اقتصادمقاومتی جلوه می‌دهد، دروغی بیش نیست.

اصولاً اقتصادمقاومتی برای این است که دچار ریاضت اقتصادی نشویم. اقتصادمقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است.

باید نقشه خصومت‌هایی که علیه ایران در حوزه اقتصاد وجود دارد را بشناسیم که این خصومت‌ها دو دسته هستند: خصومت‌های خارجی. خصومت‌های داخلی.
 
* پیاده‌نظام دشمن در جنگ اقتصادی

خصومت خارجی را آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانشان اعمال می‌کنند. خصومت‌های داخلی را نیز پیاده‌نظام دشمن در داخل دشمن اجرا می‌کنند. بخشی از پیاده‌نظام عامدانه و بخشی سهواً این کار را می‌کنند. این پیاده‌نظام هم از بخش تولیدکننده، هم از بخش مصرف‌کننده و هم از طرف دولت هستند.



خصومت‌های اقتصادی خارجی از همان ابتدای انقلاب اسلامی با افت و خیزهایی وجود داشته است. در سال‌های اخیر این خصومت‌ها از سال 1388 تحت عنوان تحریم‌های فلج‌کننده اوج گرفت که هدف آن نابودی نظام اقتصادی کشور بود. جزئیات این خصومت‌ هم شامل تحریم کالایی، تحریم نفتی، تحریم بانک مرکزی، تحریم دارو، تحریم غذا، تحریم فناوری و موارد مشابه است. این نشان می‌دهد که جنگ تمام‌عیاری در حوزه اقتصادی در دو سه سال اخیر رقم خورده است.

در این شرایط، وقتی اقتصادمقاومتی مطرح می‌شود بدین معنا است که ساختار و رفتار مصرف‌کننده، تولیدکننده و دولت به گونه‌ای تغییر کند که خصومت‌ها اثرش را از دست بدهد و این هدف در چارچوب اقتصادمقاومتی، کاملاً قابل تحقق است. اما چگونه؟
 
قصور مصرف‌کننده

تجربه دو سال اخیر درباره واکنش بخش قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان داخلی به تحریم‌ها، کاملاً تلخ بود. بخش مصرف‌کننده ما سه تا کار انجام داد که تحریم‌های اقتصادی را به سمت تحقق اهداف پیش برد: افزایش مصرف، ولع بیشتر به مصرف کالای خارجی و احتکار خانگی.

هدف تحریم‌ها تحت تأثیر قرار دادن معیشت مردم از طریق افزایش قیمت، کمبود کالا به علت کاهش واردات و افزایش بیکاری بود. متأسفانه با آغاز تحریم‌ها، بخش زیادی از مردم، شروع به افزایش مصرف کردند به طوری که الگوی مصرف ما در سه سال اخیر به جای کاهش، افزایش یافت.

همچنین تمایل به مصرف کالاهای خارجی به‌رغم افزایش قیمت آنها افزایش یافت. از همه اینها بدتر احتکار خانگی بود. برخی از مردم از ترس بروز قحطی شروع کردند به خریداری بی‌رویه برخی از کالاهایی که مورد نیاز همه بود و باعث تشدید کمبود کالا شدند.   
 
تولیدکننده داخلی همسو با سنای آمریکا

بسیاری از تولیدکنندگان داخلی هم متأسفانه با افزایش قیمت، کاهش تولید و احتکار به تشدید اثرات تحریم‌ها کمک کردند. در یکی دو سال اخیر مشاهده کردیم به‌رغم افزایش قیمت‌ها(در نتیجه افزایش هزینه واردات و رشد قیمت دلار) تولیدکنندگان داخلی اقدام به کاهش تولید کردند و یا در صورت ادامه تولید، تعداد زیادی اقدام به احتکار کردند یعنی عرضه را کاهش دادند.

درواقع سناتورهای آمریکایی با تمام تلاش‌شان برای ضربه زدن به اقتصاد ایران از طریق وضع تحریم‌های گوناگون، اگر فرض کنیم قیمت‌های تمام‌شده را برای مصرف‌کننده ایرانی 2 برابر کرده باشند، برخی تولیدکنندگان داخلی با اقدامات مذکور قیمت‌ها را 3 برابر افزایش دادند. یعنی نقش تولیدکنندگان داخلی از تحریم‌کنندگان خارجی در افزایش فشار معیشتی بر مردم بیشتر بود.

این رفتار تولیدکننده و مصرف‌کننده به سهم خود موجب تورم، کمبود کالا و متعاقباً بیکاری بیشتر شد. اینها همان اهداف اصلی دشمن در اعمال تحریم‌ها و خصومت‌های اقتصادی است. دولت هم متأسفانه در این دوره با بی‌تقوایی و بی‌تدبیری خود-در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی- کمک قابل‌توجهی به دشمن کرد.
 
راه‌حل:

راه‌حل این مسائل، اقتصادمقاومتی است. اقتصادمقاومتی راهکارهایی برای رفتار مصرف‌کننده، تولیدکننده و دولت ارائه می‌کند.

اقتصادی مقاوم است که در شرایط خصومت‌ها و تحریم‌ها و تهدیدها بتواند مقاومت کند. غربی‌ها نمی‌خواهند که ما به اینجا برسیم ،لذا زمانی که مطمئن شوند که اقتصاد ایران دارد مقاوم می‌شود کوتاه خواهند آمد؛ زیرا نمی‌خواهند با یک اقتصاد مقاوم روبه‌رو شوند.

اما یک مسئله مهم این است که دشمنان ما چرا از چند سال اخیر خصومت‌های اقتصادی خود علیه ما را افزایش دادند؟ این موضوع یک علت مبنایی و عمیق دارد و یک علت قریب.

علت مبنایی آن، تعارض اسلام با منافع اقتصادی غرب و آمریکاست. این را فراموش نکنیم که تمدن غربی ریشه‌اش رنسانس است که آن نیز مبانی فلسفی‌اش اومانیسم است. اومانیسم یعنی انسان‌خدایی. یعنی انسان هرچه دلش بخواهد انجام دهد. در این فلسفه، زندگی انسان در محدوده عالم ماده خواهد بود و پس از مرگ چیزی وجود ندارد. بر همین مبنا تکلیفی هم وجود ندارد.

پس انسان «عاقل» (در فلسفه غربی) باید به دنبال حداکثر نفع و بهره خود در همین عالم باشد. لذت‌گرایی مهم‌ترین اقدام انسان عقلایی غربی است و این لذت در نتیجه مصرف رخ می‌دهد.

مصرف هم نیاز به درآمد دارد. برای کسب درآمد باید تولید کرد و تولید خودش به دو عامل مهم وابسته است: یکی نهاده‌های تولید و دیگری بازار (تقاضای موثر). بر همین مبنا از همان اوان دوره رنسانس، غربی‌ها در تنظیم روابط خود با سایر جوامع ازجمله کشورهای آفریقایی و شرقی و به‌خصوص کشورهای اسلامی، به دنبال تاراج منابع تولید آنها و کسب بازارهای آنها رفتند.

استثمار یعنی همین. یعنی مواد اولیه را از آنها با قیمت کم بگیر و محصولاتی که خودت با آن مواداولیه تولید کرده‌ای را با قیمت گران به خودشان بفروش. این یعنی کسب درآمد بالا با کمترین زحمت و بعدش مصرف و لذت.
 
مقاومت اسلام در برابر غرب

غربی‌ها دیدند که اسلام دینی نیست که به اهالی خود اجازه دادن چنین امتیازاتی به دشمنان را بدهد. اسلام اولاً می‌گوید: نباید دشمنان بر جامعه اسلامی حاکم شوند(قاعده نفی سبیل).

این خودش یعنی هرنوع روابطی که باعث استثمار اقتصاد مسلمین از طریق دشمنان شود باطل است.از سوی دیگر اسلام می‌گوید: کار عبادت است. اسلام می‌گوید: درست مصرف کردن هم عبادت است(و این یعنی پس‌انداز و تولید سرمایه) و اسلام می‌گوید طلب علم و کاربست آن فضیلت است(و این باعث تقویت فناوری می‌شود).

برهمین اساس اسلام می‌گوید: کار، علم و سرمایه. این سه تا یعنی تولید. از ترکیب کار، علم و سرمایه تولید صورت می‌گیرد و هرچه این سه قوی‌تر باشند، تولید بیشتر و بهتری صورت می‌گیرد.

یعنی کشورهای اسلامی اگر واقعاً اسلامی باشند، باید نظام تولیدی قوی داشته باشند. خوب تولید دو چیز نیاز دارد:‌ مواداولیه و بازار فروش.

خوشبختانه در کشورهای اسلامی، مواداولیه به وفور وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این مواد اولیه همان نفت و گاز و مواد معدنی است. تاکنون بسیاری از کشورهای اسلامی مواداولیه خود را به طور خام به کشورهای غربی صادر می‌کرده‌اند.

این جریان هنوز هم ادامه دارد. نفت را 100دلار به غرب صادر می‌کنیم و آنها با آن کالاهایی تولید می‌کنند که آن را به قیمت 1200 دلار(یعنی به طور متوسط 12برابر گران‌تر) به خود ما صادر می‌کنند. آن زمانی که کشورهای اسلامی به سمت اسلام واقعی بروند، برای تقویت تولید خود از صادرات و فروش مواداولیه خود به قیمت کم(یعنی فروش نفت خام و گاز و معادن به این صورت فعلی) خودداری خواهند کرد. از سوی دیگر برای فروش محصولات خود، اجازه واگذاری بازارهای خود به بیگانگان را نخواهند داد و حتی به سمت تصاحب بازارهای آنها نیز حرکت خواهند کرد. پس اگر نظریه اقتصاد اسلامی در کشورهای اسلامی اجرا شود، فاتحه اقتصاد غرب خوانده می‌شود.
 
بیداری اسلامی ریشه هجمه غرب

اما علت قریب افزایش هجمه‌ها به اقتصاد ایران در سال‌های اخیر، بیداری اسلامی است؛ نه انرژی هسته‌ای و نه هیچ‌چیز دیگری. قضیه انرژی هسته‌ای با اعتمادسازی‌های ایران در اواسط دهه 1380 تقریباً به پایان رسید. خود سناتورهای آمریکایی که طراحان تحریم‌های اخیر در ایران بودند گفته‌اند که انرژی هسته‌ای بهانه است و آنها به دنبال تغییر رفتار ایران در کوتاه‌مدت و تغییر ساختار(تغییر حاکمیت و نظام سیاسی) در میان‌مدت هستند.

ریشه تشدید تحریم‌ها به ایران، بیداری اسلامی در منطقه بود. در چند سال اخیر منطقه شاهد انقلاب‌هایی بود که مردم با شعار بازگشت به اسلام به تمام معنا و با رعایت همه اصول آن در سیاست و اقتصاد و سایر جوانب به پا کردند. این یعنی اینکه در آینده دستیابی به منابع نفت و گاز این کشورها و دستیابی به بازار آنها برای آمریکا و کشورهای غربی امری ناممکن خواهد و این یعنی افول تمدن غرب.
 
غرب نمی‌خواهد ایران الگو شود

تعارض و خصومت شدید آمریکا با ایران در چند سال اخیر ریشه در آن دارد که آمریکایی‌ها می‌دانستند که الگوی انقلابیون منطقه، انقلاب اسلامی ایران است. اکنون آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که ایران پس از سه دهه در مقابل فشارها ایستادگی کرده و به پویایی رسیده و یک‌ونیم میلیارد مسلمان جهان را جهت‌دهی و هدایت می‌کند. 

بنابراین تحریم‌های فلج‌کننده را آغاز کردند تا اقتصاد ایران را از پا بیندازند. طراحان تحریم‌های سال‌های اخیر گفتند این ایران را دیگر نمی‌شود تحمل کرد و باید آن را از پای درآورد و این هدف اصلی آنها از این جنگ جدید است. البته روی بحث هسته‌ای هم تا حدودی اصرار دارند، زیرا انرژی هسته‌ای ما هر چند شاید از لحاظ اقتصادی برای ما اهمیت زیادی نداشته باشد، اما به نماد مقاومت ما تبدیل شده است.
 
اهمیت مذاکره برای آمریکا


اما یکی دیگر از اهداف کوتاه‌مدت آنها در این خصومت اقتصادی، کشاندن ایران به پای میز مذاکره بود. هدف آنها این بود که با آغاز مذاکره با ایران، این‌گونه تبلیغات کنند که ایران به عنوان الگوی بیداری اسلامی سرانجام به پای میز مذاکره با آمریکا نشسته است و به این ترتیب به کشورهایی که در حال برپایی نظام‌های اسلامی هستند بفهمانند که عاقبت شما هم مثل ایران باید بیایید و نظر ما را جلب کنید و ببیند ما چه می‌گوییم!

از طرف دیگر گروه‌هایی با جوسازی داخلی، در یکی دو سال اخیر این‌گونه القا کردند که تمامی مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌هاست. حتی تا اینجا پیش رفتند که بگویند اگر مشکلات اقتصادی داریم، به خاطر این است که اجازه مذاکره داده نمی‌شود. در این شرایط حضرت آقا وارد شدند و ضمن بیان شرایط یک مذاکره سالم، به انحای مختلف نشان دادند که چنین شرایطی هم‌اکنون برقرار نیست.

رهبری معتقد بودند که مذاکره در صورتی راهگشا خواهد بود که اولاً مذاکره برای مذاکره نباشد، ثانیاً آمریکا دست از خصومت بردارد و این را عملاً نشان دهد و ثالثاً همگان بدانند که ما از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد. حضرت آقا این را حتی بیان کردند که هر زمانی که ببینند چنین شرایطی وجود دارد خود حکم به مذاکره خواهند داد، لکن به مناسبت‌های مختلف تصریح کردند که چنین شرایطی وجود ندارد و دشمن غدّارتر از آن چیزی است که عده‌ای ساده‌اندیش فکر می‌کنند.
 
واقعا برای اقتصاد، مذاکره کردند؟

در این شرایط، به ناگاه شاهد مذاکره وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا و سپس ارتباط تلفنی آقای روحانی با آقای اوباما هستیم. به نظر من این روند، کاملاً منفعلانه بود حتی خود غربی‌ها هم باور نمی‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد. دنیای غرب تقریباً شوکه شده است چون انتظار چنین رفتاری از سوی رئیس‌جمهور ایران را نداشتند. یکی از نمادهای اقتدار ایران اسلامی عدم مذاکره با آمریکا به‌رغم اصرارهای آمریکا بود.

برخی می‌گویند مگر با یک تماس چه اتفاقی افتاده؟ می‌گوییم که خیلی اتفاق افتاده است. رسانه‌های دنیا پر شده است از اینکه ایرانی‌ها بعد از 35 سال شروع کرده‌اند با آمریکایی‌ها فالوده خوردن و اختلافات مبنایی خود را کنار گذاشته‌اند! چه بخواهیم و چه نخواهیم با این گفتگوی عبث بخشی از هیمنه جهانی جمهوری اسلامی فرو ریخته است!اینجا بنده یک سؤال مهم دارم.

هدف دولتمردان ما از برقراری یک‌باره ارتباط با آمریکایی‌ها چیست؟! در پاسخ به نظر می‌رسد دارند مسئله اقتصادی و فشارهای معیشتی بر مردم را به عنوان دلیل مطرح می‌کنند! به نظر بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی این حرف با چیزهای دیگر جور درنمی‌آید. اگر این حرف درست باشد یعنی تیم اقتصادی باید در داخل کشور در حال بسیج همه تلاش و امکانات برای رفع مشکلات اقتصادی باشد، اما برآیند اتفاقات اقتصادی که در کشور دارد می‌افتد این را نشان نمی‌دهد!
 
چالش‌زایی تیم اقتصادی دولت

بنده به عنوان یک استاد اقتصاد، تاکنون نمی‌خواستم وارد این مقوله شوم، اما الان فکر می‌کنم باید گفته شود. از ابتدای تشکیل دولت یازدهم گفتیم که تیم اقتصادی دولت یازدهم، تیم کاری‌ای است، تیم باسواد و عالمی است و اگر بخواهند کار کنند، می‌توانند اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند.

متأسفانه با گذر زمان در این دو ماهه شاهدیم که از کار موثر و هوشمندانه و عالمانه چیزی زیادی دیده نمی‌شود و حتی مردان اقتصادی دولت، به جای رفع چالش به دنبال چالش‌زایی هستند!

مسائلی مانند نرخ ارز، دست‌کاری غیر حساب‌شده تعرفه‌های گمرکی، نزاع بر سر مسئله قیمت‌گذاری خودرو، بدگویی‌های غیرکارشناسی از الگوی مسکن مهر و معرفی الگوهای به شدت ناکارآمد به عنوان جایگزین، صحبت از آزادسازی قیمت‌ها در بخش‌هایی که اصلاً به صلاح نیست، آمارهای عجیب و غریبی که از تورم و رشد اقتصادی در ماه‌های قبل داده می‌شود(که معلوم نیست مراد از آنها چیست!)، ولخرجی‌های غیرقابل انتظار در بودجه(با وجود اینکه خودشان معتقد به کسری بودجه شدید هستند!)، ایجاد تنش با نهادهای پیمانکاری در حوزه نفت و گاز (به بهانه وابستگی آنها به یک نهاد انقلابی) در حالی که حتی پیمانکاران خارجی هم حاضر به همکاری نیستند(بگذریم از اینکه در اقتصادمقاومتی تا حد امکان دست پیمانکاران خارجی باید کوتاه شود) و موارد دیگر نشان می‌دهد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد خواسته یا ناخواسته در حال چالش‌آفرینی است.

در چنین شرایطی ادعای مذاکره و شکستن هیمنه ملت و نظام و مهم‌تر از آن تحریک دشمن به پیشروی و زیاده‌خواهی چه معنایی می‌دهد؟! این رفتارها در هر صورت شک‌برانگیز است. دولت اگر صادق است باید شک‌ها و تردیدها را در حوزه برنامه‌های اقتصادی و سیاسی‌اش برطرف کند.

دکتر حجت عبدالملکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    والتر ليپمن، فیلسوف، روزنامه نگار ، منتقد رسانه ها و مفسر سياسي نقل می کند در جریان یک سفری به چین بعد از جنگ جهانی در داخل قطار با یک خانم دوشیزه چینی مواجه شدم که فاقد هر گونه آرایش و زیور آلاتی بود!بهش گفتم:چرا از مواهب جوانی ات استفاده نمی کنی!!؟اون دختر گفت:ما تا اقتصاد امریکا را پشت سر نگذاریم به این چیزها فکر نمی کنیم! والتر می گفت این برایم خیلی عجیب بود!بعدها فهمیدم این شعار حزب شان بوده است!فراگیر و ملموس! حقیقت این است که ما شعار اقتصاد مقاومتی را برای مردم باز نکردیم و ملموسش نکردیم!بهر حال مردم الان در حال مقاومت هستند اما نمی دانند این همان اقتصاد مقاومتی است! برداران مشرق گوش شنوایی نیست. من همین چند وقت پیش ایران بودم! چندین ظرح و پروژه داشتم ولی گوش شنوا نیست
  • علی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اقتصاد اسلامی و در شرایط سخت اقتصاد مقاومتی برای زندگی در جهت بندگی خدا و مداکره با همه عالم برای توضیح درستی راهمان .
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    در این 34 سال اقتصاد مقاومتی که کردین به کجا رسیدین؟
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    فكر كنم اين آقا تو كشورما زندگي نميكنه.
  • یاسر ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بسیار زیبا بود - گرچه خیلی آرمانگرایانه و تئوریک بود - نیاز به کار بیشتر دارد اما بهتر از مذاکره با آمریکا است
  • فرهاد ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    تا حالا دیدی هیچ سیری از احوال گرسنه خبر داشته باشه یا سواره بدونه پیاده چه حالی داره شاید سیره خونشم گرمه پس اندازشم پر وگرنه مولا علی (ع) نمیگفت اگر فقر بیاد از در داخل ایمان از پنجره فرار میکنه.
  • امین سیف ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اقتصاد مقاومتی برای یک برهه جهت جلوگیری از بی ثباتی تهدید انگیز کارایی داره و یک رویکرد و برنامه دائمی هرگز نمی تونه باشه...به نظر بنده همینکه ایران توانست تا الان و طی 2 سال اخیر اقتصاد را مدیریت کنه و از ورشکستگی فاجعه آمیز نجات بده و از سوی دیگر زمان برای یک معامله سیاسی و هسته ای اماده شده یعنی چیزی که تا 2 سال قبل قبول نمی کردند ولی الان مجبورند قبول کنند
  • پیمان مکبر ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    عقل و منطق و درایت هر ایرانی حکم می نماید به مذاکره مستقیم با ایالات متحده امریکا و کاهش تنش ها چرا که هکه می دانند کشور های عربی و اسراییل و چین وروسیه خواستار جنگ وخصومت بین ایران وامریکا هستند
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بیشتر از اینکه دشمن به ما اسیب بزنه حضور افراد بی تخصص و متملق و ریاکار اسیب میزنه که ادعاهای بزرگ و حاصل شدن افتخارات بی پایه و اساس را مطرح میکنند.
  • محمد ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    یاداور میکنم به این کارشناس که سری به استانهای جنوبی بزن وببین چگونه قاچاق بیداد میکند .هیچ کس کار ندارد بخصوص در سیستان . دوم اینکه پیمانکار مورد نظر شما فقط کا بلدوزری بلد است وکلیه قطعات از خارج میاد وشرکتهای دیگر پیچها را سفت میکنند ..لطفا چشمهایتان را به حقیقت باز کنید .
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ترکیبی از هردو . یادمان باشد که همه تخم مرغ ها رو نباید تو یک سبد گذاشت . راستی میگن تخم مرغ شده 13 هزار تومن ! آره ؟؟!!!!
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    از قیافه و حرف هاش که این جور به نظر میاد . تو باغ نیست !!
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مطالب کاملا بر واقعیات این سه دهه منطبق و دقیق و درست است
  • شهید زنده ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    شرف و اقتداری که هزاران شهید سرافراز برای کشور جمهوری اسلامی ایران را با نثار جان و مال خویش به بهای گزافی خریدند نباید بدست عده ای که امروز چهار نعل بسمت کاخ سیاه(سیفید)میتازند مورد معامله قدرت خواهی هایشان قرار گیرد.تنها و تنها رهبری معظم نظام هستند که فرمایشاتشان مو بمو مورد اجرا قرار گیرد.لعنت بر نامحرمانی که امروز روی چهره نفاقشان نقاب دروغین باصطلاح خدمت زده اند.
  • MOH ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    تو ديگه كي هستي .مشكل مملكت ما شما آدم هايي هستيد كه به خودتون اجازه ميديد هرچي دلتان مي خواد بگيد.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    چه ربطی داره!...یونان اسپانیا و..هم مثل ایران مدیران میانی آنها فاسد بودن و با وجود داشتن روابط با امریکا و حتی اسراییل دچار ورشکستگی اقتصادی شدن شما بهتره به مدیران بگی با افزایش مالیات برای دلالی و واسطه گری فضا برای تولید رو باز کنید.... و به دستگاه قضایی اجازه برخود با دولت در سایه و فاسد رو در ایران بدی.....
  • آرسام ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    البته که مذاکره با امریکا... اقتصاد مقاوتیمون شد 3000میلیاردی و بابک زنجانی...
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اتفاقا شما در BBC زندگی می کنید که هنوز نفهمیدید چرا با وجود کاهش 700 تومنی قیمت دلار و رسیدن قیمت سکه 1.5 میلیونی به 900 تومن بعد از چند ماه چرا قیمت ها هیچ تغییر نکرده در حالی که همین پارسال ظرف کمتر از یک هفته که دلار 700 تومن بالا رفت قیمت یک موبایل 500 هزار تومنی شد یک میلیون! مگر آن موقع با دلار 1026 وارد نکرده بودن؟؟؟ الآن مرغ پخته توی دیگ هم فهمیده دلیل اصلی گرانی در ایران موج دلالی و کمبود ثانویه ای بود که یک دفعه تمام کشور رو در نوردید و حتی داروخانه ها و بانک های دولتی و خصوصی رفتن دارو و دلار خریدن اتحکار کردن و بعد دارو و ریال گران فروختن...
  • سعید ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    الآن دلار 800 تومن پایین اومده ولی قیمت ها هیچ تغییری نکرده واقعا چه تضمینی هست مثلا تحریم ها برداشته بشه و دلار 800 تومن دیگه هم بیاد پایین و قیمت ها حتی 20 درصد ارزان بشه؟؟ در حالی که سال گذشته شاهد بودیم به بهانه همین افزایش روزانه دلار یا جنس نمی فروختن یا قیمت روز دلار رو محاسبه می کردن و می فروختن......حتی نان و آدامس!!... فاتحه آن کشوری که فرمان اقتصادش بیفته توی دست دلال و واسطه گر رو باید خواند.......
  • کشاورز حلال خور ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دولت باید هر چه زودتر برای همه شغل های واسطه گری و دلالی مثل دلار و سکه و کلا دلالی ارز و سکه و همه شغل های واسطه گری مالیات بسیار سنگینی بزاره مثل کشورهای غربی وگرنه الآن دیگه تولید توجیه نداره و تمام کشور شده دلالی و مالیات تولید رو حذف کنه و برای صادرات به آنها ارز مرجع بده این وضع هم باعث تورم وحشتناک میشه و هم بی کاری و نبود شغل هم خارج شدن سرمایه های باد آورده افرادی که یک شبه با این روش پول دار شدن از کشور......... همین کشاورزی ایران رو واسطه گری نابود کرد.....میوه سر باغ کیلویی 500 دلال می خره توی بازار 10 هزار تومن می فروشه..تازه میاد بهش رنگ شیمیایی هم می زنه..
  • نصیر ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    علم نشون داده مطلق دیدن پیده های نسبی نهایتا به شکست منجر میشه واقعیت این هست که نه رابطه با امریکا مشکلات کشور رو درست می کنه همان طور که کشورهایی در اروپا با وجود رابطه با امریکا دچار ورشکستگی اقتصادی شدن نه دور خود دیوار کشیدن مثل شوروی و کره شمالی و کوبا می تونه کشوری ور آباد کنه باید میانه رو بود......ژاپن کره آلمان و... به دست ملت خودشان آباد شده نه متفقین نه نازی ها......
  • alish ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    احتملاٌ ایشون هم یکی از طرفداران پرتاب کفش به رئیس جمهور هستند
  • میترا ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    وقتی ترجیع بند حرفها از چپ و راست گرفته تا خارجی و داخلی از دوستان و دشمنان تو این یکی 2 سال اخیر این باشه که کشور در حالت بحرانه !!! از مردم چه انتظاری میشه داشت ؟؟؟ اقتصاد به ارامش نیاز داره هرچی رهبری فضا را ارام میکنند دوستان !!!! با مصاحبه های رنگارنگ و رسانه های ناپاک به جو التهاب عمومی دامن میزدند !
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    اینها همه شعار است. آن زمان که احمدی نژاد دوسال پیش به شدت اصرار می کرد که باید هدفمندی یکجا اجرا شود برای همین بود. وقتی شما هدفمندی را مرحله ای کردید به دشمن فرصت دادید که با حریم و اخلال در بازار ارز کاری کند همان مقدار اثرات مثبت اجرای محدود آن از بین برود.
  • ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    "صادرات در دولت نهم ودهم (دوره مقاومت)معادل کل صادرات 16 سال قبل بود." این نکته بسیار مهمی است .بسیار بسیار مهم .باید بعنوان آسانی های همراه با سختی های تحریم (طبق ایه صریح قرآن) ویکی از ابعاد شکست برنامه تحریم ها ی دشمن ،به اطلاع مردم برسد وکمی هم دولت جدید از ،فضای آثار منفی تحریمها خارج شوند وسیاست منصفانه پیدا کنند.ودر دیپلماسی "نرمش قهرمانانه"از موضع قدرت مذاکره کنند. بر اثر تشدید تحریمها در دولت دهم و یازدهم ،میزان درآمد صادرات نفت ایران به اندازه کل تاریخ درآمد نفتی ایران شد.آیا این موضوع در کنار سختیهای تحریم ،یک موفقیت تلقی نمیشود.؟ تحلیل بسیار خوبی است باید دولت را قانع کرد استراژی ترجیح والویت اقتصاد مفاومتی بر مدارای سیاسی
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آقای محترم شما دستمزد ماهیانه ات رو با من نصف کن منم هر چقدر بخوای ریاضت اقتصادی میکشم!!!!!!!
  • عبدالله مومن ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    از نظر بندگان آمريكا . هر چه كه بت اعظم بگويد همانست كه البته مسلم است كه آمريكا . مخالفت اقتصاد مقاومتي است ! بنابر اين بايد چنين گفت : يارب . خرش را مرگ ده ( يارب اين بت بزرگ آمريكا را نابود كن ) تا بت پرستان آمريكا . بنده خودت شوند و ديگر ماده را نپرستند !
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    عالي بود .حرف دل مارو زدي .
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    خرج تو رو كي ميده ! اصلا تو باغ نيستي.
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    تو توي سوئد نشستي در مورد هدفمندي يارانه ها براي ما نظر ميدي ؟؟!! اگر آنجا اقامت دائم داري و كار ميكني كه بقول معروف سواره از پياده چه خبر دارد !؟ اگر از ايران برايت دلار ميفرستند كه معلومه با دلاري كه احمدي نژاد جونت سه برابر كرد و تو هم ككت نگزيده خيلي خيلي شكم سير هستي !‌ كه باز هم بقول معروف سير از گرسنه چه خبر دارد ! خجالت بكش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس