کد خبر 254343
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

امروزه براي ارتش هاي جهان، واكنش سريع به حملات احتمالي دشمن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، به طوري كه كشورهاي قدرتمند، هزينه هاي فراواني جهت تربيت نيروهاي كماندويي، تجهيز و آماده سازي آنها صرف مي كنند.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، كشورهاي معدودي در دنيا وجود دارند كه داراي چنين نيروهاي عملياتي باشند، البته شمار كشورهايي كه يگان هايي را با عنوان يگان هاي كماندويي و واكنش سريع در اختيار دارند زياد است،اما منظور از نيروهاي ويژه، واحدهاي آزمون داده و داراي تراز بالا در زمينه رزم سريع عملياتي درصحنه نبرد هستند.

نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به طور يقين امروز به مراتب آماده تر از مهرماه سال ۵۹ است، زماني كه تنها با دو لشكر در غرب و جنوب در برابر ۱۲ لشكر عراق دفاع كرد.

نيروي زميني ارتش درحال حاضر با بهره گيري از دهها يگان رزمي با سابقه از قويترين واحدهاي كماندويي و نيروي مخصوص بهره مند است كه بعضي از اين واحدها از سابقه اي چهل ساله برخوردارند.

پرسنل يگان هاي تكاور به لحاظ پيچيدگي عملياتي از دسته هاي مختلف رزمي جمع آوري شده و در رده يگان هاي نخبه نظامي يا رزمي (Combat Elite Unites) سازماندهي مي شوند.

يگان هاي تكاور زميني و دريايي توانايي لازم را براي هدايت رزمي و در دو سطح تاكتيك و استراتژي دارا هستند. كلاه سبزها، نيروهاي ويژه هوابرد و رنجرها از يگان هاي تكاور نيروي زميني در انطباق با شرايط محيطي تاكتيكي و جنگي، ماموريت هاي متنوعي را انجام داده اند.

در اين ميان با توجه به متغيرهاي مختلف، تيپ ۶۵ نوهد ارتش جمهوري اسلامي ايران كه در تراز جهاني جزء ۱۰ نيروي قدرتمند كماندويي دنيا محسوب مي شود، به عنوان يك نيروي واكنش سريع موثر و مستقل توانسته است با تجربه اي بالغ بر چهار دهه به عنوان نوك پيكان نيروي زميني ارتش خود را اثبات نمايد.

اين تيپ در رزمايش هاي ضربت ذوالفقار و پيامبر اعظم و… بهترين نمره ها را از آن خود كرده است.

تكاوران تيپ ۶۵ در ماموريت هاي ويژه نيروي زميني باانجام مراحل سخت و طاقت فرساي آماده سازي و گذراندن دوره‌هاي مختلف نظامي، قابليت‌ انجام هر گونه ماموريتي اعم از جنگ تن به تن، چريكي، پارتيزاني، انجام پرش چتر بازي و سقوط آزاد در زمين، هوا و آب و مناطق كويري و كوهستاني را دارا مي باشند.

به گفته يكي از مقامات، تنها در يك دوره خاص، حدود ۶ماه، هر روز سه ساعت نيروهاي تيپ جهت آمادگي چتر بازي، از يك ارتفاع خاص بايد بدون چتر از ناحيه پايين تنه فرود آيند.

ماموريت اصلي تيپ ۶۵ نوهد ارتش، جنگ نامتقارن تعريف شده است و در ميان گردان هاي تيپ ۶۵ ، يك گردان وجود دارد كه در ميان پرسنل نيروي زميني بسيار شهرت دارد.

اين گردان در نهايت آمادگي روحي و جسمي قرار داشته و پرسنل آن تنها از فرمانده گردان خود فرمان مي گيرند. يكي از نيروهاي اين گردان سرهنگ دوم بهزاد پاينده فرمانده گردان و همان كسي است كه از برج ميلاد به پايين پريده است.

در سازمان تيپ ۶۵، گروهاني به نام عمليات رواني وجود دارد كه اولين واحد عمليات رواني از نوع خود در سطح نيروهاي مسلح كشور است. اين واحد، وظيفه عمليات رواني مثبت روي نيروهاي خودي و عمليات منفي عليه دشمن را بر عهده دارد.

نيروهاي اين واحد دوره هاي خاصي مثل خبرنگاري، صدا و تصويربرداري و يك سري دوره هاي ديگر را طي كرده اند. اين واحد در زمينه كاري خود، بسيار اثرگذار بوده و زمينه رواني لازم را براي عمليات در نيروها به وجود مي آورد.

در تيپ ۶۵ نوهد، آموزش هاي مختلفي به پرسنل داده مي شود. كاركنان جديد الورود، اعم از درجه دار و افسر ابتدا تست هاي ورزشي و پزشكي مي دهند تا آمادگي آنان مشخص شود.

اولين دوره، چتربازي اتوماتيك است كه تحت نظر اساتيد مجرب، تعداد مشخصي پرش را بايد انجام دهند.پس از آن نيروهايي كه موفق به گذراندن دوره شده اند در دوره نيروهاي ويژه هوابرد شركت مي كنند.

در اين دوره پنج مهارت به نيروها آموزش داده مي شود تا بتوانند در عمليات هاي گوناگون شركت كنند. اين مهارتها عبارتند از: آموزش هاي ويژه تخريب، اطلاعات و عمليات، بهداري، مخابرات و سلاح هاي انفرادي و جمعي يك سري آموزش هاي ديگر هم در كنار اين دوره به نيروها داده مي شود كه به دوره نوهد معروف است.

پس از دوره نوهد كه ۹ ماه طول مي كشد، نيروها در واحدهاي عملياتي سازماندهي شده و مي توانند به ماموريت هاي مختلف اعزام شوند.

دوره نوهد، دوره اي بسيار دشوار است كه در طي آن، آموزش هاي بسيار متنوعي به نيروها ارائه مي شود. از بين نيروهايي كه اين دوره ها را مي بينند، افراد ممتاز براي طي دوره رهايي گروگان انتخاب مي شوند.

در ابتدا تست هاي مختلفي از جمله پزشكي و حتي روانشناسي روي آنها انجام مي شود، چرا كه اين دوره خيلي سخت تر است و افراد بايد يك سري ويژگي هاي جسمي و روحي-رواني را در ابتدا داشته باشند. اين دوره يك سال و نيم طول مي كشد و نيروها آموزش هاي ويژه اي را براي جلوگيري از گروگانگيري و يا رهايي گروگان از چنگ تروريست ها در شرايط و مناطق مختلف از جمله در خشكي، دريا و هوا مي بينند.

پيش زمينه دوره رهايي گروگان، گذراندن دوره سقوط آزاد است. سقوط آزاد فراتر و مشكلتر از پرش اتوماتيك است. مهارت سقوط آزاد در مجامع بين المللي يك ورزش هم محسوب مي شود؛ اما در اين يگان اين مهارت متفاوت و بسيار تكنيكي و خاص است. در همين زمينه تيپ ۶۵ براي اولين بار در ايران توانست سقوط آزاد را به صورت دو نفره با يك چتر انجام دهد.

از آموزش هاي ديگر مي توان رزم در برف را مثال زد كه شامل مهارت هايي مثل زنده ماندن در برف و كوهستان، احداث سنگر و شليك با اسكي و اسنوبورد مي باشد. دوره هاي جنبي ديگري هم مثل پاراگلايدر، پاراموتور و كايت هاي موتوردار وجود دارد كه براي ماموريت هاي خاص به نيروها آموزش داده مي شود.

نيروهاي ويژه هوابرد ارتش در جنگ هشت ساله رشادت هاي فراواني از خود به منصه ظهور گذشتند و در اين راه شهداي بسياري هم جان بر سر دفاع از اين آب و خاك نهادند.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران، پس از پايان جنگ نيز آموزش ها با توجه به تجارب جنگ ادامه يافت و اين تجارب به نيروهاي جوان نيز انتقال يافت، به گونه اي كه هم اكنون تيپ ۶۵ نوهد در سطح كشور، يكاني منحصر بفرد و يكي از با تجربه ترين و ماهرترين واحدهاي نظامي دنيا در نوع خود محسوب مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس