آخرین روز ماه ذی‌القعده ۱۲۱۴ سال پیش، چنین شبی آخرین شب حیات امام جواد(ع) بود. امامی که در هشت ـ نه سالگی به امامت برگزیده شد و در حالی که فقط ۲۵ سال داشت، توسط همسر خویش (ام فضل، دختر مأمون) مسموم شد و به شهادت رسید.

به گزارش وبلاگستان مشرق، محمد کلهر در وبلاگ یادداشت های شرجی یک خبرنگار نوشت: از آن امام همام فرزندانی چند به یادگار ماند که یکی از مشهورترین آنان، «موسی مبرقع» (به مادری سمانه) است که هنگام شهادت پدر ۶ سال داشت. این فرزند بلافصل در سال ۲۱۴ هجری قمری یعنی دو سال بعد از برادرش امام هادی(ع) در مدینه متولد شده‌ است. وی در سال ۲۵۶ هجری قمری (در ۴۲ سالگی) به توصیه امام هادی(ع) روانه قم شده و در خانه ابوخالد اشعری (از اصحاب امام رضا) ساکن می‌شود تا به ترویج دین بپردازد و پاسخ‌گوی سوالات و شبهات مردم باشد.

پس از گذشت چند سال از حضور این امامزاده بزرگوار در قم، دختر و خواهران ایشان (زینب، ام محمد و میمونه) نیز به قم می‌ آیند و طی ۴۰ سال حضور در این شهر مذهبی، به طور مرتب به زیارت عمه‌شان حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند و نسبت به بازسازی گنبد و حرم حضرت معصومه(س) اقدام می‌کنند تا اینکه موسی مبرقع سرانجام در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ وفات می‌کند. نقل است ایشان همچون حضرت یوسف(ع) دارای چهره زیبایی بودند تا جایی که هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به آن حضرت خیره می‌شدند به همین دلیل، برقع (روی بند) به صورت می‌زدند تا مبادا باعث گناه کسی نشوند، به همین دلیل به موسی مبرقع(ع) [برقع پوش] معروف شدند.

مزار این امامزاده جلیل القدر و ۴۲ تن دیگر از خاندان امامت در محله «چهل اختران» قم (خیابان طالقانی(آذر)-نرسیده به میدان شهید میرزای قمی) قرار دارد.
مرقد امامزاده موسی مبرقع در طول سالیان همواره زیارتگاه علما و دوستداران اهل‌بیت علیهم السلام بوده است که از جمله این تشرفات می‌توان به تشریف‌فرمایی امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ و زیارت حضرات آیات بروجردی(ره)، بهجت(ره)، نوری همدانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و جوادی آملی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین مرالی، تولیت آستان امامزاده موسی مبرقع (ع) در این باره می‌گوید: مرحوم آیت‌الله بهجت روزهای شهادت امام جواد(ع) به زیارت این مرقد مشرف می‌شدند و چند ساعتی را در این مکان خلوت کرده و به زیارت مشغول می‌شدند.

پی‌نوشت:
۱ـ صحن و سرای این امامزاده جلیل‌القدر به تازگی مرمت شده و قرار است گسترش یابد. علاقه‌مندان و نیکوکاران برای سهیم شدن در این امر خیر می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۰۲۰۱۲۲۶۸۴۶۰۰۳ صندوق راسخون بانک ملی ایران با قید شناسه ۵۹۴۵۷۸۱ (شناسه، حتما در فیش قید شود) به نام حضرت موسی مبرقع(ع) واریز کنند.
۲ـ گنبد حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) پس از کاشی‌کاری مجدد توسط تکنولوژی نانو ضدآب‌سازی شد که تصاویر آن ازاینجاقابل مشاهده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    6 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس