کد خبر 253303
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲

دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در نخستين نشست مشترک نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و دولت تدبير و اميد با بيان اين مطلب که سفر دکتر روحاني رييس‌جمهور به نيويورک بسيار پرکار و پرتحرک بود، گفت: سخنراني ها و مصاحبه‌هاي دکتر روحاني انصافاً دقيق و عميق، مسايل و مصائبي را که در ماجراجويي‌هايي غرب بر ملت ايران رفته است، بيان کرد و اين يک بيان کافي و وافي بود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در نخستين نشست مشترک نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و دولت تدبير و اميد با بيان اين مطلب که سفر دکتر روحاني رييس‌جمهور به نيويورک بسيار پرکار و پرتحرک بود، گفت: سخنراني ها و مصاحبه‌هاي دکتر روحاني انصافاً دقيق و عميق، مسايل و مصائبي را که در ماجراجويي‌هايي غرب بر ملت ايران رفته است، بيان کرد و اين يک بيان کافي و وافي بود.

لاريجاني افزود: سخنراني رييس‌جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل بسيار سنجيده و متين بود و خيلي خوب از منافع ملي ايران دفاع و صيانت کرد که موجب افتخار است.

وي سخنان دکتر روحاني در خصوص جريان‌هاي افراطي‌گري، تکفيري و تروريستي را که از معضل‌هاي مهم منطقه است، داهيانه خواند و اظهار داشت: غربي‌ها به دلايل تاکتيکي از جريان‌هاي افراطي حمايت واقعي مي‌کنند، اما در بيان و تبليغاتشان آنها را محکوم مي‌کنند و اين واقعيت قضيه است.

لاريجاني افزود: شايد تصور مي‌کنند فعلاً از اين جريان‌هاي افراطي استفاده کنند و بعد به حسابشان برسند، اما غافلند از اينکه وقتي جريان‌هاي تروريستي رشد کردند، غرب و کشورهاي همسوي آنها در منطقه، قدرت برخورد با آنها را ندارند و ما نمونه آن را در افغانستان شاهديم.

رييس مجلس شوراي اسلامي به انفجارهاي ماه‌هاي اخير در عراق، پاکستان و سوريه اشاره و آنها را گوشه‌اي از خطر افراطيون و تروريسم در منطقه دانست و گفت: بعيد مي‌دانم که غربي‌ها از اين غفلت خارج شوند، چون تصميم دارند در حالت خواب‌آلودگي بمانند.

لاريجاني تصريح کرد: معتقدم رييس جمهوري اسلامي ايران به خوبي توانستند، نشان دهند که برخورد تاکتيکي با موضوع تروريسم يک خطاي استراتژيک است و براي صلح و امنيت جهاني يک مصيبت جدي محسوب مي‌شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دکتر روحاني در سخنراني و مصاحبه هايش، نقش اسراييل در ايجاد ناامني و گسترش سلاح هاي کشتار جمعي و دروغ پردازي هاي اين رژيم را خوب تبيين کرد و ما از ايشان تشکر مي کنيم.

وي همچنين از موضع گيري ها و مصاحبه هاي خوب دکتر ظريف وزير امور خارجه نسبت به افشاگري ها عليه رژيم صهيونيستي قدرداني کرد.

دکتر لاريجاني با اشاره به موضوع هسته اي ايران، گفت: فضايي که در رفتار 10 ساله اخير غرب نسبت به ايران وجود داشت به طور اجمال اين بود که ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي است و بسيار گسترده آن را مطرح کرد. فتواي رهبر معظم انقلاب در تحريم سلاح هاي کشتار جمعي مبنايي مهم براي شکستن اين فضا بود در حدي که رييس جمهور آمريکا مجبور شد اين مطلب را در سخنراني خود در مجمع سازمان ملل مطرح کند.

وي در ادامه، بيان منطق هسته اي ايران در سخنراني ها و مصاحبه هاي دکتر روحاني در طول سفر به مقر سازمان ملل را از ديگر نکات مهم اين سفر برشمرد و تاکيد کرد: منطق ايران در کسب دانش هسته اي و بيان ديپلماتيک مناسب در اين زمينه به خوبي در سخنان دکتر روحاني تبلور پيدا کرد و فضا را براي مذاکرات واقعي فراهم کرد.

رييس مجلس تصريح کرد: البته به نظر مي رسد برخي در آمريکا تلاش مي کنند فضاي ايجاد شده را تخريب کنند از جمله خانم "سوزان رايس" که در مورد غني سازي در ايران حرف هاي بي ربطي زد و يا مصاحبه "جان کري" وزير امور خارجه آمريکا که در باره فوردو و پروتکل الحاقي مي خواست نکاتي را القا کند که نادرست بوده و البته دکتر ظريف به نظرم پاسخ هوشمندانه اي به وي داد.

دکتر لاريجاني اضافه کرد: موضوع غني سازي در ايران نيازمند پذيرفتن آمريکا و ديگران و انشاي حکم نيست، موجود است، براي فهم آن تلاش زيادي لازم نيست، اينکه اوباما در ملاقات با نتانياهو گفت که ما با چشم باز در مذاکرات وارد مي شويم باعث اميدواري است، چون اگر غرب خوب چشمانش را باز کند، غني سازي ايران را مي بيند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار داشت: امروز مذاکرات هسته اي نمي تواند با منطق و ادبيات گذشته شکل بگيرد، بايد در متن جديد و با مواجهه با واقعيات جديد حيات پيدا کند و من تصور مي‌کنم، رييس جمهور توانستند اين شرايط را تا حد زيادي منعکس کنند و ما از دکتر روحاني در اين مسير حمايت مي‌کنيم.

دکتر لاريجاني افزود: دکتر روحاني به عنوان نماينده نظام، موضوع هسته اي را دنبال مي‌کند و طبعاً مورد پشتيباني همه از جمله مجلس شوراي اسلامي است و اميدواريم در اين شرايط حساس، خداوند به ايشان و همکارانشان در اين مسير توفيق عنايت فرمايد.

رييس مجلس شوراي اسلامي هماهنگي بين مجلس و دولت در تمامي عرصه‌هاي کشور از جمله اقتصادي را از نکات مهمي دانست که بايد مورد تعامل دو طرف قرار گيرد و گفت: بايد جلسات مشترک دولت و مجلس را مستمراً داشته باشيم و نيز اقتصاددانان مجلس و دولت براي يافتن راه حل‌ها، مساعي مشترکي را شکل دهند تا نتايج آن بعد به صورت لايحه به مجلس داده شود.

دکتر لاريجاني اصلاحيه بودجه، تحقق بودجه عمراني، قانون برنامه و مسايلي در حوزه آب، انرژي، صنعت و کشاورزي را از ديگر مسايل اقتصادي دانست که بايد مورد همفکري و تبادل‌نظر مجلس و دولت قرار گيرد تا هم تقديم لوايح آسان‌تر صورت بگيرد و هم تصويب آنها و هم دغدغه‌هاي نمايندگان نيز در اين زمينه مرتفع شود.

لاريجاني با بيان اين مطلب که طبيعي است دولت جديد متناسب با نيازها و سلايق، افرادي را به عنوان مديران اجرايي و استانداران معرفي کند، اظهار داشت: همانطور که همفکري در سطح دولت و مجلس در مسايل ملي مي‌تواند راهگشا باشد، همفکري و رايزني در انتخاب مديران نيز مي‌تواند در توسعه استان‌ها بسيار مفيد واقع شود.

دکتر لاريجاني گفت: وضعيت اقتصادي کشور به دلايل مختلف از جمله سوء مديريت‌ها و تحريم‌ها، فشار زيادي به ويژه در زمينه معيشت بر مردم وارد کرده و تورم و بيکاري يک معضل جدي براي کشور شده است که همه اينها نشان مي‌دهد فارغ از مذاکرات هسته‌اي، استراتژي‌ها در اداره کشور چه در قوه مقننه و چه در قوه مجريه بايد بر محور رونق توليد در کشور باشد و اين حتي مي‌تواند در مسأله هسته‌اي و نتايج مذاکرات هسته‌اي نيز کمک کند.

مجيد انصاري معاون پارلماني رييس‌جمهور نيز در اين مراسم ضمن خير مقدم به نمايندگان مجلس و دولت بويژه روساي قوه مجريه و مقننه در اين نشست، گفت: دولت يازدهم و شخص رييس‌جمهور هم در مراسم تحليف و هم در جلسه هيأت دولت به نقش بي‌بديل مجلس تأکيد داشته تا تعامل حداکثري ميان اين دو قوه صورت گيرد.

وي گفت: ما معتقد هستيم بدون همدلي، همفکري و همکاري قوه مقننه و مجريه امکان دستيابي به اهداف بلند نظام، رفع مشکلات، تأمين منافع ملي و خدمت به مردم ميسر نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس