کد خبر 252975
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خرید سامانه دفاع موشکی ترکیه از چین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه حریت، مقامات ناتو هماهنگی سامانه های دفاعی ناتو را که در ترکیه مستقر است با سامانه های چینی غیرممکن دانسته و اعلام کرده اند که سامانه هایی هم که قرار است از سوی چین و ترکیه به طور مشترک تولید شود بعد از تولید قابل متناسب ساختن با استانداردهای ناتو نخواهند بود.

بر اساس این خبر «ژن پساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از این تلاش های ترکیه گفت : ما نگرانی های خود را در سطوح بالای دیپلماتیک به مقامات ترکیه انتقال داده ایم و باید ببینیم پاسخ این کشور چه خواهد بود.

مقامات ترکیه نیز این نگرانی ها را بی مورد خواندند و اعلام کردند : هنوز در خصوص همکاری نظامی با چین تصمیم نهایی اتخاذ نشده است ، این شرکت چینی بهترین پیشنهاد را به این مناقصه داده و طبیعی است که اولین مذاکرات با این شرکت صورت بگیرد ، علاوه بر این ، مسوولان و کارشناسان ما در حال مشاوره با مسوولان ناتو هستند.

هفته گذشته در پایان مناقصه سامانه موشکی ترکیه، کمیته اجرایی سازمان صنایع دفاعی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور تصمیم گرفت اجرای طرح تامین سامانه دفاع موشکی دور پرواز ترکیه را به شرکت چینی CPMIEC واگذار کند.

این سامانه ها و موشکهای آن به طور مشترک توسط چین و ترکیه در این کشور تولید خواهند شد.

ترکیه بیشتر تمایل داشت سامانه موشکی پاتریوت را خریداری کند اما با اینکه عضو ناتو است ، آمریکا تمایلی به شرکت در این طرح نشان نداد و ترکیه گزینه های دیگر را مورد بررسی قرار داد.

در نهایت در دی ماه سال گذشته به دنبال نشست چهار ساعته کمیته اجرایی سازمان صنایع دفاعی ترکیه که بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص خرید و تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح این کشور است ، تصمیم گرفته شد این طرح چهار میلیارد دلاری اجرایی شود.

وزیر دفاع ترکیه به دنبال این نشست اعلام کرد سازمان صنایع دفاعی این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی ماموریت یافته تا برای انعقاد قراردادهای لازم با شرکتهایی که مذاکرات با آنها نهایی شده، اقدام کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس