کد خبر 252320
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲

مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور گفت: امیدوار هستیم به زودی شرایط به گونه‌ای باشد که با مرتفع شدن آنچه تاکنون در قبال ایران مطرح بوده، مردم عزیزمان آثار عملی سفر نیویورک را ببینند.

 به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک پرداخت.

صادق در ابتدای این برنامه تلویزیونی در خصوص ریشه‌های اقبال به سخنان رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: از لحظه اولی که آقای روحانی وارد نیویورک شد، در کانون توجه رسانه‌ها بود و به تعبیر یکی از مسئولان رسانه‌های آمریکایی که به خود من در دومین روز حضور رئیس‌جمهور در نیویورک اظهار کرد "آقای روحانی ستاره شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بود". من از او پرسیدم که چرا این اتفاق افتاده و او گفت "آقای روحانی گفتمانی را طرح کرده که در حال حاضر دنیا به آن نیاز دارد".

وی افزود: آنچه در گفتمان آقای روحانی وجود دارد و در 24 خرداد توجه مردم ایران را به خود جلب کرد و آنها با رای خود این فرصت را برای این خدمتگذار فراهم کردند، می‌تواند شرایطی را برای کشور فراهم کند و الگویی را به دست بیاورد که مردمسالاری دینی و خدمت به مردم در ایران، الگویی برای جهانیان شود.

صادق گفت: مهمترین دلیلی که موجب شد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک انعکاس گسترده‌ای داشته باشد، بیانات رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر نشست‌ها و همچنین دیگر سخنان وی در کنفرانس خلع سلاح اتمی، سخنرانی در اجلاس غیرمتعهدها و کنفرانس مطبوعاتی بود. در این نشست مطبوعاتی رسانه‌های معتبر بین‌المللی و تاثیر‌گذار حضور داشتند که با پاسخ‌های پخته روبرو شدند و آقای روحانی به سوالاتی پاسخ دادند که مدتها در افکار عمومی وجود داشت.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: همه این موارد دست به دست هم داد تا آقای رئیس‌جمهور در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد و رسانه‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا به انعکاس دیدگاه‌های رئیس‌جمهور که تبیین مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران بود، بپردازند.

صادق در ادامه در خصوص دیدار رئیس جمهور با مدیران و مسئولان ارشد رسانه‌های آمریکایی،گفت: در این جلسه مسئولان، سردبیران و عناصر ارشد رسانه‌های آمریکایی ابهامات خود را مطرح کردند که رئیس‌جمهور نیز پاسخ‌های لازم را داد. بنای ما نیز بر این نبود که کار تبلیغاتی در این میان انجام شود بلکه سعی ما این بود تا آنها اگر سوالی دارند، طرح کنند و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: پرسش‌هایی که از سوی مسئولان و سردبیران رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌شد، اکثرا اتهاماتی بود که علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود. به دلیل اینکه به این سوالات به موقع و در جای خود پاسخ‌گویی نشده بود، به اتهاماتی تبدیل شده بود و حتی گاهی اوقات می‌بینیم این اتهامات در جاهای مختلف مطرح می‌شود اما با پاسخ‌های بسیار عالمانه و قانع‌کننده رئیس‌جمهور در چارچوب مواضع جمهوری اسلامی ایران و با حفظ تمامی اصول، آنها کاملا قانع می‌شدند و این پاسخ‌ها برایشان تحسین برانگیز بود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: این عناصر رسانه‌ای در آن جلسه اظهار می‌کردند که زوایایی که آقای روحانی برای ما باز کرده، زوایایی بود که به آن اشراف نداشتیم و بنده این موضوع را از آنها شنیدم. فکر می‌کنم باید آثار این موضوع را در ماه‌های آینده در نوشته‌ها و محصولات دیداری و شنیداری آنها شاهد باشیم.

صادق خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم با یک جلسه همه چیز زیر و رو شده است و شرایط به گونه‌ای می‌شود که آنها از اهداف خودشان دست بر می‌دارند اما به نوعی برای آنها حجت تمام شد و به سوال‌هایشان پاسخ داده شد.

وی همچنین به برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور در نیویورک اشاره کرد و افزود: این نشست خبری در ساعات پایانی حضور رئیس‌جمهور در نیویورک برگزار شد و بیش از 100 آژانس خبری معتبر در این کنفرانس خبری شرکت داشتند. در این نشست فرصتی پیش آمد تا رسانه‌های خارجی سوالات خود را از آقای روحانی بپرسند و با پاسخ‌های بسیار قانع‌کننده رئیس‌جمهور مواجه شوند.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: شرکت کنندگان در نشست با سران رسانه‌ها و کنفرانس خبری تاکید می‌کردند که برای ما جالب است زمانی که از رئیس‌جمهور سوال می‌کنیم، از او جواب دریافت می‌کنیم و این جواب موجب می‌شود که ما قانع شویم. من این سخن را به کرات از سران رسانه‌ها و خبرنگاران آنها شنیدم. این موضوع نشان می‌دهد که اگر ما مواضع خود را به خوبی تبیین کنیم، می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

صادق با بیان اینکه تیم خبری مفصلی به همراه رئیس‌جمهور در نیویورک نبود، گفت: ترکیب هیئت ایرانی 8 یا 9 نفر بود و چند نفر نیز کارهای اداری و تشریفاتی را هماهنگ می‌کردند؛ تیم رسانه‌ای در حد 4 نفر از همکاران رسانه‌ای بودند. یک تیم محدود رسانه‌ای پوشش خبری برنامه‌های آقای روحانی را به عهده داشت و آنها با توجه به فشردگی زیاد برنامه‌های رئیس‌جمهور، این کار را انجام می‌دادند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور در جریان سفر به نیویورک علاوه بر سخنرانی در سه اجلاس رسمی، در پنج برنامه سنگین دیگر نیز شرکت کرد. همچنین آقای روحانی در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات‌هایی با 17 رئیس‌جمهور و نخست وزیر داشت و از روز اول ملاقات‌های خوب و سازنده با روسای جمهور فرانسه، اتریش و پاکستان  و نخست وزیران اسپانیا و ایتالیا و دیگر سران کشورها داشت. همچنین رئیس صندوق بین‌المللی پول برای دیدار با آقای روحانی از واشنگتن به نیویورک آمد و برای دیدار درخواست وقت کرد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه به دیدار رئیس‌جمهور با دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت: به گفته کارکنان سازمان ملل برای آنها جالب بود که دبیرکل سازمان ملل تا درب این سازمان به استقبال و بدرقه آقای روحانی آمد. متعارف است که در زمان آغاز این گونه نشست‌ها عکاسان رسانه‌ها به عکس‌برداری مشغول باشند. جمعیت زیادی از عکاسان در زمان این دیدار حضور داشتند که عمدتا خارجی بودند و من متوجه شدم که همکاران رسانه‌ای به دلیل فشردگی برنامه‌های رئیس‌جمهور در این دیدار حضور ندارند.

صادق اضافه کرد: با این وجود آقای بان‌کی‌مون خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان گفت که همه این عکاسان برای شما آمده‌اند؛ در برنامه‌های عادی من این همه خبرنگار و عکاس نمی‌آیند. ده دقیقه از گفت‌و‌گو گذشته بود که خبرنگاران ایرانی به محل دیدار رسیدند و آقای بان‌کی‌مون برای اینکه عکاسان ایرانی تصویر بگیرند، مجددا با آقای روحانی ایستاد و ادای احترام کرد. معاونین دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست حضور داشتند که با صحبت‌های بسیار خوب رئیس‌جمهور مواجه شدند و مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران را شنیدند.

"رئیس‌جمهور در این نشست به دبیرکل سازمان ملل گفت که توقع داشتیم زمانی که دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شده‌اند، سازمان ملل واکنش نشان دهد".

وی تاکید کرد: اگر در زمان سفر رئیس‌جمهور به آمریکا، رسانه‌های اصلی این کشور را بررسی کنیم، می‌بینیم که سخنان آقای رئیس‌جمهور در صدر اخبار بوده است.

صادق در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و افزود: در بحث هسته‌ای که به عنوان یکی از موضوعات مهم کشورمان در روابط بین‌الملل مطرح است، باید فرجام این مسیر مشخص شود و آقای رئیس‌جمهور نیز با توجه به اختیارات کاملی که دارد، کلیت مذاکرات هسته‌ای را به وزارت امور خارجه سپرد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مذاکرات هسته‌ای در سطح پایین‌تری برگزار می‌شد اما برای اولین بار بعد از 8 سال اخیر مجددا مذاکرات هسته‌ای در سطح وزرای خارجه، در نیویورک برگزار شد که در این جلسه آقای ظریف وزیر امور خارجه به عنوان نماینده ایران و گروه 1+5 نیز در سطح وزرای خارجه شرکت کردند و نقطه نظرات جمهوری اسلامی در چارچوب مواضع اصولی‌اش توسط وزیر امور خارجه تبیین شد. حتی فرصتی در این نشست دست داد تا هر کدام از وزرای خارجه از برگزاری این نشست اظهار خوشحالی کنند.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توافقاتی که در این نشست انجام شد، مسیر امیدوار کننده‌ای را برای همه شرکت کنندگان نوید داد. این جلسه به عنوان جلسه اول در سطح وزرای امور خارجه خوب و رضایت بخش بود و همگان از آن ابراز رضایت کردند و  امید است در نشست "ژنو" نتایج بهتری به دست آید.

صادق همچنین در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای پیگیری دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به نیویورک انجام شده است، گفت: وزیر امور خارجه همچنان در نیویورک حضور دارد تا مقدمات کار را فراهم کند. دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد که باید دنبال شود و ان‌شا‌الله در چارچوب تامین منافع ملی موثر واقع شود؛ در حال حاضر تمهیدات کار در حال فراهم شدن است و امیدوار هستیم به زودی شرایط به گونه‌ای باشد که با مرتفع شدن آنچه تاکنون در قبال ایران مطرح بوده، مردم عزیزمان آثار عملی آن را ببینند.

وی افزود: در مجموع نشست وزرای خارجه گروه 1+5 با ایران نشست قابل قبولی بود و نتایج رضایت‌بخشی داشت که گزارش‌های مشروح آن را دوستان ما در وزارت امور خارجه ارائه خواهند کرد.

مشاور رئیس جمهور، همچنین در پاسخ به این سوال که نکته جالب این سفر 5 روزه از دیگاه شما چه بود، گفت: در روز آخر سفر که هیئت همراه رئیس‌جمهور می‌خواست به ایران بازگردد، از سوی دولت آمریکا یک شی‌ء باستانی که مدت‌ها و بیش از ده سال توقیف و به طریق قاچاق وارد آمریکا شده بود، به عنوان هدیه تقدیم نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک شد و همراه هیئت به ایران آمد.

صادق تصریح کرد: محمد علی نجفی معاون رئیس‌جمهور در امور میراث فرهنگی  و گردشگری جلسات، نشست‌ها و توافقات خوبی با مراکز دانشگاهی و موزه‌های آمریکایی داشت.

وی به مصاحبه‌های رئیس‌جمهور در نیویورک اشاره کرد و افزود: مصاحبه‌ با رسانه‌های مختلف که متقاضی بودند، ترتیب داده شد و ما از میان 100 تقاضا توانستیم به 3 تقاضا پاسخ مثبت دهیم. البته خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی از پاسخ‌ها مشعوف می‌شدند.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: باید از صدا و سیما به دلیل پوشش مناسب سفر رئیس جمهور به نیویورک و سایر خبرگزاری‌ها و خبرنگاران عزیز که سختی‌های زیادی به آنها تحمیل شد، تشکر کنم. همچنین حضور دو نماینده مجلس در کنار هیئت ایرانی بسیار مفید و موثر بود. البته باید تاکید کنم انصافا نقش آقای روحانی بی‌بدیل بود و همه ما تلاش می‌کردیم اقداماتی که وی دنبال می‌کند، پیگیری کنیم ولی نقش اصلی به عهده رئیس‌جمهور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس