کد خبر 252047
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴

باراک اوباما بلافاصله پس از گفت و گوی تلفنی با حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، با حضور در پشت تریبون کاخ سفید، درباره این گفت و گو به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش مشرق، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا عصر روز جمعه پس از گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در یک کنفرانس خبری گفت: اجازه بدهید قبل از پرداختن به مسائل کنگره گفت‌وگوی کوتاهی درباره دو دستاورد در حوزه سیاست خارجی داشته باشم.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، وی ادامه داد: هم‌اینک با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران تلفنی صحبت کردم. هر دوی ما در خصوص تحولات اخیر در حصول یک توافق درباره برنامه هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردیم. من بر آنچه که در نیویورک گفته بودم تاکید کردم.

اوباما اضافه کرد: موانع رو به جلو فراروی‌مان است و تضمینی برای موفقیت وجود ندارد اما من باور دارم که می‌توانیم به راه‌حل‌های جامع دست یابیم. من وزیر خارجه کری را بر آن داشتم تا اقدامات دیپلماتیک را با دولت ایران پیگیری کند. ما در نیویورک گفت‌وگوهای سازنده‌ای به همراه شرکایمان، اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با وزیر خارجه ایران داشتیم.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: در این راستا من و پرزیدنت روحانی از تیم‌هایمان خواستیم تا به تلاش‌های خود در خلال 1+5 برای حصول به توافق ادامه دهند. در طی این مدت با دوستانمان از جمله اسرائیل نیز صحبت کردیم. ما واقف به همه چالش‌های پیش‌رو هستیم.



وی افزود: این نخستین مرتبه‌ای بود که مراوده‌ای میان روسای جمهور ایران و آمریکا از سال 1979 تاکنون برقرار می‌شود که این ناشی از بی‌اعتمادی میان طرفین بود اما (این اقدام) باور داشتن به این نکته است که انجام آن منجر به دستاوردهایی فراسوی تاریخچه دشوار این رابطه می‌شود. من باور دارم که بسته‌هایی برای حصول نتیجه موجود است.

به گزارش ایسنا، اوباما ادامه داد: رهبر ایران فتوایی علیه توسعه سلاح‌های اتمی صادره کرده است. پرزیدنت روحانی تصریح کرده است که ایران سلاح اتمی نمی‌سازد. من هم به صراحت گفتم که من حق مردم ایران مبنی بر برخورداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی در چارچوب تعهدات ایران محترم می‌شمارم لذا این آزمون شامل اقدامات معنادار و قابل سنجشی خواهد بود که منجر به تسهیل تحریم‌های بین‌المللی فراگیر که اینک جاری است، می‌شود.

رییس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: حل این مساله مشخصا به برداشتن گام‌های بنیادین رو به جلو در خصوص روابط نوین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و این روابط مبتنی بر منافع و احترام متقابل خواهد بود.

متعاقبا ما به مردم ایران برای بسط توانمندی‌های فوق‌العاده‌شان یاری می‌رسانیم و این به ما هم کمک می‌کند تا بتوانیم بر دیگر نگرانی‌های مان فائق آییم و صلح جهانی و ثبات به منطقه خاورمیانه بازگردد. مسیر دستیابی به یک توافق معنادار دشوار خواهد بود و در این مقطع هر دو طرف نگرانی‌هایی قابل توجه دارند که باید مرتفع شود اما من باور دارم که ما موظفیم تا دیپلماسی را پیگیری کنیم . فرصتی بی‌نظیر برای پیشبرد با توجه به تغییر راهبری در تهران ایجاد شده است من هم‌چنین به پرزیدنت روحانی مراتب احترام عمیق خود نسبت به مردم ایران را ابراز داشته‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کامی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    انشااله که این سخنان باعث شود که روابط بین تمام کشورها روابط خوبی شود.
  • حاج احمد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    0 0
    شهدا شرمنده ايم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس