ژانر عکاسی جنگ در همه جای جهان بیشتر به رویدادهای نبرد، مقابله و ثبت تلفات انسانی یک جنگ و درگیری نظامی می‌پردازد، اما عکاسی جنگ در دوران دفاع مقدس صورت دیگری یافت.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، عکاسی جنگ، ژانری است که به ثبت وقایع یک جنگ می‌پردازد. در همه جای جهان صورت‌بندی نبرد و مقابله و در کنار آن ثبت تلفات انسانی یک جنگ و درگیری نظامی مهمترین وجوه ژانر عکاسی جنگ محسوب می‌شوند. اما عکاسی جنگ در دوران دفاع مقدس صورت دیگری یافت. ثبت موقعیت انسانی در جنگ تحمیلی و نشان دادن معنویت حاصل از دفاعی که در قالب آموزه‌های دینی ما به عنوان جهاد اصغر شناخته می‌شود، نقش پررنگی می‌یابد. تبلور جهاد اکبر (مبارزه با نفس) که در اسلام مهم‌تر از جهاد اصغر قلمداد می‌شود، در دوران دفاع مقدس باعث تحول تاریخی در ژانر عکاسی دفاع مقدس شد.

بدین‌ترتیب حتی گاهی از سوی عکاسان دفاع مقدس تلاش می‌شود ثبت وقایع و رویدادهای نظامی جنگ تحمیلی با حضور مفاهیم معنوی، انسانی و دینی انجام بگیرد و این عنصر جزئی لاینفک از عکس‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود. واضح است که این ادعا ابدا به این معنا نیست که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عکس‌هایی بدون جنبه‌های معنوی و دینی و انسانی گرفته نشده است. بلکه بیشتر منظور این است که در کمتر جنگی شاهد رفتار و اخلاق انسانی و مذهبی هستیم، اما عرصه دفاع مقدس به شهادت حاضران، یکی از اخلاقی‌ترین عرصه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود و در آن جهاد اصغر و اکبر توامان در جریان بوده است. رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس نه تنها در جهاد اصغر از یکدیگر پیشی می‌گرفتند بلکه سبقت‌جویان جهاد اکبر هم بودند و این واقعیت بزرگ که عموما از نظرها پوشیده مانده از دید عکاسان دوران دفاع مقدس پوشیده نبود. عکس‌های زیادی از آن دوران بر این واقعیت حکایت می‌کنند که بخشی از آن‌ها را در زیر می‌بینید؛‌ در کنار آن‌ها عکس‌های دیگری در ارتباط با دفاع مقدس هم دیده می‌شود؛

 

 

تهران، سال 68 مادری برای آخرین بار فرزند شهیدش را به آغوش می‌کشد. هفته دفاع مقدس را باید به این پدر و مادرهایی تبریک گفت که چنین فرزندانی را پرورش دادند. عکاس: اسماعیل داوری.

 

 

منطقه عمومی خرمشهر (شلمچه) دی‌ماه 1365. «قاسم عیوضی»، «جعفر لشکری» را که در عملیات کربلای 5 مجروح شد بر دوش خود به اورژانس رساند اما در بازگشت بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. عکاس: محمود بدرفر.

 

 

عراق ، فاو ، راس‌البیشه؛ 7 اردیبهشت ماه 1365؛ رزمندگان گردان 155 حضرت علی اصغر(ع) از لشگر 32 انصار الحسین(ع) پیش از رفتن به عملیات حضرت صاحب الزمان(عج) جشن حنابندان می‌گرفتند. عکاس: جلیل دوروزی.

 

 

منطقه عمومی خرمشهر (شلمچه)، بهمن ماه 1365. «علی عظیمی» اهل روستای مهاجران که در عملیات «کربلای 5» شیمیایی شد، به نماز ایستاده است. شهید «صادق آرتیمانی» نیز در پایین تصویر دیده می‌شود. عکاس: محمود بدرفر.

 

 

ایلام، منطقه عملیاتی والفجر 5 (چنگوله)، بهمن ماه 1362. سلاح‌های غنیمتی. چنگوله شهر کوچکی در 45 کیلومتری مهران واقع در نوار مرزی است. عکاس: امیر روشنایی.

 

 

عراق، جاده فاو - ام‌القصر، اسفند ماه 1364. تک‌تیرانداز گردان 152 ابوالفضل العباس(ع) از تیپ 32 انصار الحسین(ع). عکاس: امیر روشنایی.

 

 

عراق، بغداد، پایگاه ارشید؛ 24 بهمن ماه 1359. سایه هواپیمای «آر اف 4» ایران هنگام شناسایی و عکس برداری از سایت موشکی ضد هوایی سام 2 در سمت راست تصویر دیده می‌شود ، پروازهای شناسایی معمولا پیش از حمله به مواضع مهم دشمن انجام می‌شد.

 

 

اسلام آباد غرب، چهار زبر، اردوگاه شهید محمود شهبازی؛ شهریور 1363. وداع «مهدی تیموری» رزمنده گردان 155 حضرت علی اصغر(ع) از تیپ 32 انصار الحسین(ع) پیش از رفتن به عملیات عاشورا در منطقه عملیاتی میمک.عکاس: امیر روشنایی.

 

 

گیلان غرب، ارتفاع تنگ کورک؛ تیر ماه 1361. شهیدان «محمد ترکمان» و «مصیب مجیدی» نفر دوم و سوم از سمت راست، پس از عقب نشینی ارتش بعث کنار شهدای قهرمان عملیات مطلع‌الفجر دیده می‌شوند. رزمندگان این عملیات پس از دو شبانه‌روز مقاومت، شهید، مجروح یا اسیر شدند. پیکر شهدا و مجروحانی که بخاطر پرتاب شدن از بلندی به شهادت رسیده بودند، هفت ماه بعد به پشت جبهه منتقل شد. عکاس: جلال اسکندری
 

 

عراق، شرق بصره، جنوب کانال پرورش ماهی منطقه عملیات تکمیلی کربلای پنج؛ 11 اسفند ماه 1365. وداع «سعید شاه‌حسینی» فرمانده یکی از دسته‌های گردان انصار با رزمنده شهید «محمد پوراحمد»، «سعید شاه حسینی» نیز لحظاتی پس از این وداع به شهادت رسید، او سومین شهید خانواده است. عکاس: احسان رجبی.

 

 

عراق ، شرق بصره ، منطقه عملیاتی کربلای پنج؛ دی ماه 1365. تهیه گزارش تلویزیونی از پیروزی رزمندگان در جبهه. پیرمرد ایستاده با سلاح قناسه، «حاجی بخشی» است. عکاس: احسان رجبی

 

 

عراق، پنجوین، منطقه عملیاتی والفجر 4؛ مهر 1362. انتقال مهمات به خطوط مقدم جبهه با پای پیاده. عکاس اباصلت بیات

 

 

تهران. مراسم یادبود شهید ارمنی «روبرت اودیسیان».

مادر این شهید می‌گوید: پسرم متولد 1346 در گنبد استان گلستان بود که از همانجا به خدمت سربازی رفت و طی عملیات والفجر 8، بر اثر اصابت ترکش به ناحیه چشم و سر و گردن، بینایی خود را از دست داد و تارهای صوتی‌اش آسیب دید. ترکش‌های زیادی در بدن روبرت بود که بر اثر همین ترکش‌ها غده‌ای در ناحیه شکم او ایجاد شد؛ پسرم پس از انجام عمل جراحی  به کما رفت و در بیمارستان ساسان تهران به شهادت رسید.

پیکر شهید «روبرت اودیسیان» بعد از ظهر پنجشنبه 10 مرداد 1392 پس از تشییع، در قطعه شهدای آرامستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

 

 

خوزستان، محور عین‌خوش، زبیدات؛ 10 آبان ماه 1361. «شکارچیان تانک»؛ نیروهای گردان شهید ملاقلی از تیپ 84 اصفهان در شامگاه عملیات محرم. عکاس: عبدالمحمد منصور زاده.

 

مهران، منطقه عملیاتی کربلای 1، تیر ماه 1365. رزمندگانی که در تیررس گلوله‌های دشمن هستند، برای رفع تشنگی همرزمان‌شان جان‌شان را به خطر می‌اندازند. عکاس: احسان رجبی

عکس‌های منتشر شده در این صفحه به همت گروهی از جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی ایران در فضای مجازی به صورت خودجوش در حال انتشار است و زیرنویس این تصاویر بدون هیچ تغییری از زبان بانیان این کار نگاشته شد. این گروه با عنوان «قهرمان من» در فضای مجازی فعال شده و رزمندگان دوران دفاع مقدس را قبل از هر اسطوره ساخت رسانه‌ها قهرمان خود می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج احمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    شهدا شرمند ه ایم
  • جواد ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    کلاً ایثار اینج موج میزند
  • سهیل بشردوست ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    زیباترین صحنه ها، تصاویری هستن که هواپیماهای ارتش از بمباران هوایی کردن عراق تهیه کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس