رزمايش عظيم روسيه و بلاروس حاوی یک پیام مهم برای آمریکاست به‌ویژه پس از آنکه مرد شماره یک کرملین اعلام کرد سلاح‌های هسته‌ای روسیه يک نیروی عمده برای این کشور است. پوتین درصدد است قدرت و برتری خود را به ياد آمریکا آورد و خاطره 'شوروی قدرتمند' را یک بار دیگر براي سرمداران کاخ سفيد زنده کند.

گروه بین‌الملل مشرق - رزمايش شش روزه مشترک روسیه و بلاروس به نام «غرب 2013» با حضور نزدیک به 12 هزار سرباز روسی در قلمرو دو کشور روسیه و بلاروس، در حال برگزاری است. خبرگزاری‌ها ادعا کرده‌اند که مسکو این مانور نظامی را [که یکی از بزرگترین مانورهای اروپا و جهان محسوب می‌شود] در پی تهدید نظامی آمریکا به سوریه و قدرت نمایی‌های این کشور در خاورمیانه، ترتیب داده است.


رزمايش مشترک نظامی روسیه و بلاروس در حالی برگزار می‌شود که تحلیل‌گران آن را واکنش روسیه به اقدامات آمریکا در خاورمیانه دانسته‌اند. طبق این تحلیل، تنش‌های حاصل از اقدامات آمریکا مبنی بر سرنگونی متحدان روسیه و تلاش واشنگتن برای کاهش نفوذ مسکو از طریق اقدام نظامی مانند آنچه در جنگ سرد روی داد، پوتین را به عکس العمل در برابر قدرت نمایی آمریکا سوق داده است. از این رو این اقدام پوتین، حاوی یک پیام مهم برای آمریکا، مبنی بر آمادگی ارتش روسیه است به ویژه پس از آنکه، مرد شماره یک کرملین، اعلام کرد که سلاح‌های هسته ای روسیه یک نیروی عمده برای این کشور است. به نظر می‌رسد پوتین درصدد است که قدرت و برتری خود را به آمریکایی‌ها یادآور شده و خاطره «شوروی قدرتمند» را یک بار دیگر زنده کند.



 این درحالی است که غرب، از عملکرد پوتین در عرصه بین الملل و تقابل با آمریکا، همواره انتقاد کرده‌اند به گونه‌ای که مقامات و نیز رسانه‌های غربی در واکنش به اقدامات و سخنان پوتین، بارها وی را به قدرت طلبی و دیکتاتوری متهم و رویکرد وی را خلاف خواست مردم روسیه معرفی می‌کنند. علی رغم این ادعا، پوتین از محبوبیت خاصی در میان روسها برخوردار است.

در همین راستا "الگا کریشتانوویسکا" جامعه‌شناس و کارشناس ساختار سیاسی روسیه، می‌نویسد: «به‌رغم آن چیزی که ادعا می‌شود، مردم روس دقیقاً همان تمایلات و رویکردهایی را دارند که پوتین از خود نشان می‌دهد. در روسیه رهبرانی مانند پوتین که می‌خواهند اعتبار شوروی را بازگردانند، محبوبیت بیشتری میان مردم دارند.»


 
به گزارش مشرق به نقل از CNN "کریشتانوویسکا" در گزارشی نوشت: «ولادیمیر پوتین همان تمایلات سیاسی مردم روس را در عرصه بین‌‌الملل انعکاس می‌دهد. افکار و مواضع وی همان اندیشه‌هایی است که در ذهن اکثریت روس‌ها می‌گذرد.» وی به این جمله پوتین که گفته بود: «بزرگترین فاجعه ژئوپولیتیک قرن 20، فروپاشی شوروی بود»، اشاره کرده و می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق مردم روسیه، با این عقیده پوتین اشتراک نظر دارند. البته این به معنای بازگشت به دوره کمونیستی جماهیر شوروی نیست بلکه آنها بر این باورند که ساختار زندگی و برنامه‌های امنیت اجتماعی نیز همراه با انحلال شوروی به فراموشی سپرده شده است. برای همین غربی‌ها با وحشت به بیانیه‌های پوتین واکنش نشان می‌دهند، در حالیکه روس‌ها از شنیدن آن، شگفت‌زده شده و  ابراز خرسندی می‌کنند.»

کریشتانوویسکا می‌افزاید: «این برای شما غربی‌ها قابل درک نیست همان‌گونه که اقدامات شما مانند آغاز جنگ، گسیل سرباز، جنگ ویتنام، حضور نظامی در عراق و افغانستان و.. برای ما قابل درک نیست.»

این پژوهشگر سیاسی همچنین می‌نویسد: «وقتی پوتین درصدد است تا سیاست‌های خود را توضیح دهد فوراً به سراغ آمریکا یعنی همان دشمن قدیمی روس‌ها که در دوره کمونیسم ساخته شد و رهبران آن را به مردم القا کردند، می‌رود. برای پوتین این آسان‌ترین راه است تا اینکه بخواهد دشمن جدیدی برای خود بسازد. اگرچه عجیب به نظر می‌رسد اما دشمن خارجی یکی از عوامل غیرقابل انکار در سیاست داخلی روسیه است.»


راهپیمایی حامیان پوتین در مسکو

وی در ادامه مقاله خود به نکته جالب توجه دیگری اشاره می‌کند: «به‌رغم آنچه غربی‌ها فکر می‌کنند، رهبرانی مانند گورباچف که آمریکایی‌ها دوست دارند، میان روس‌ها از محبوبیت برخوردار نیستند. در مقابل پوتین مطابق با ذهنیت سنتی روسهاست که افزایش قدرت همه جانبه روسیه را آرزو دارند.» قدرت برای روسها تا جایی اهمیت دارد که یکی از دلایل اصلی رویگردانی مردم از حکومت در دوره شوروی، ضعف اقتصادی در مقابل رقبا به ویژه آمریکا، معرفی می‌شود.

این کارشناس ساختار سیاسی روسیه نیز این امر را مورد تأکید قرار داده و می‌نویسد: «پوتین همواره تلاش می‌کند یک سیاست را در روابط خارجی روسیه حاکم کند و آن این است که به طرف‌های مقابل خود القا کند که ما یک قدرت بزرگ هستیم و شما باید از ما بترسید. این همان ضرب المثل روسی است که می گوید وقتی کسی از تو می ترسد، یعنی به تو احترام می‌گذارد.»

 
 
در واقع یکی از دلایل اصلی رویگردانی مردم از حکومت کمونیستها، ضعف اقتصادی بود که شوروی به دلیل توجه بیش از حد به جنگ تسلیحاتی در مقابل آمریکا گرفتار آن شد. تلاش حاکمان برای پیروزی ایدئولوژی کمونیسم بر رقبا منجر شده بود تا روسیه در بعد غیرنظامی، توسعه نیافته مانده و سیری نزولی را طی کند. این در حالی بود که ذهنیت مردم روس نه بر مبنای تقویت یک بعد از قدرت، مانند گسترش بعد نظامی بلکه تعمیق همه جانبه قدرت شکل گرفته است. از این رو عقب ماندگی صنعتی و اقتصادی شوروی و نیز فضای نامساعد اجتماعی و اقتصادی منجر شد تا مردم روسيه به جایگزینی یک نظام سیاسی دیگر تمایل پیدا کنند. با توجه به این ذهنیت تاریخی مردم روس؛ پوتین همواره می‌کوشد اقتصاد، سیاست، نقش آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی و دیپلماسی مبتکرانه؛ را با هم در سیاست‌های خود لحاظ کند.‬


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    گور پدر همشون! دست بزاریم رو کلاه خودمون که باد نبرش!
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بزرگترین سرمایه اجتماعی روس ها پوتین است و من از نزدیک شاهدم که با آمدن پوتین و اینچنین مواضع اصولی در عرصه داخلی وخارجی روس ها احساس غرور و شخصیت می کنند.ما منتظر سفر ایشان به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب هستیم آنجا خیلی ها در ایران پوتین را خواهند شناخت
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ننگ بر تو مشرق! رئیس جمهور جمهوری اسلامی در آستانه یک پیروزی در راستای رهنمودهای رهبریه اون وقت تو این خذعبلاتو لینک اول صفحت گذاشتی!!!! از مردم خجالت نمی کشی؟؟؟!! از رهبری خجالت نمی کشی؟؟؟!!! از شهدا حداقل خجالت بکش عقده چشاتو کور کرده
  • صرفا جهت اطلاع ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ایران باید امریکا و روسیه رو کنار بزنه و بار دیگر ابر قدرت جهان بشیم
  • اصلاحات زنده است ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    جانم فدای آمریکا
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اتفاقا وقتی کسی از کسی بترسه یک ذره هم نسبت به اون شخص احساس احترام نخواهد داشت.چون به محض اینکه موازنه قدرت عوض بشه طرف سعی در تلافی خواهد کرد. مثل گروگانی که در یک سرقت مسلحانه از ترس اسلحه به حرفای گروگانگیر عمل میکنه
  • حسین ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    من بعنوان یک ایرانی آذری زبان با همه وجودم از روسیه متنفرم..هیچ کشوری به اندازه روسیه به ایران عزیز ما ضربه نزده..یزدان چاک پشتیبان ایران ما...جاویدان ایران..
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    من ميگم ولاديمير پوتين هر چه قدر هم مواضع اعتقادي اش از جمهوري اسلامي دور باشد، همينكه اداره جهان تك قطبي با مديريت آمريكايي را بر نمي‌تابد و با پوشيدن لباس نظامي، پيام جان بر كف بودن خود را به ارتش آمريكا مي‌فرستد يك غنيمت است و بايد از اين ظرفيت استفاده شود. البته به شرطي كه ما هم براي منافع ملي خود بجنگيم و فريب نخوريم.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    چه جالب برا این مطلبه کسی نظر نداده
  • علی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    متوهم ها شعار انقلاب نه شرقی و نه غربی بود ظاهرا جزء اول رو فراموش کردید
  • پوریا ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    البته همه می دونیم فاصله این دو خیلی زیاده. خیلییییی.... خدایی سانسور نکن
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    من ميگم ولاديمير پوتين هر چه قدر هم مواضع اعتقادي اش از جمهوري اسلامي دور باشد، همينكه اداره جهان تك قطبي با مديريت آمريكايي را بر نمي‌تابد و با پوشيدن لباس نظامي، پيام جان بر كف بودن خود را به ارتش آمريكا مي‌فرستد يك غنيمت است و بايد از اين ظرفيت استفاده شود. البته به شرطي كه ما هم براي منافع ملي خود بجنگيم و فريب نخوريم.
  • نور ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خوش بحال مردم روسیه که رئیس جمهورشون اینجوری غرب را به هراس میندازه و ارزشی واسه غرب قائل نیست
  • سهیل بشردوست ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    البته با ادامهء رقابت تسلیحاتی دوباره خود روسها باید یاد پایان کار شوروی قدرتمند(!) هم بیافتن و از گذشته عبرت بگیرن...
  • احسان ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    «رییس سیاه کاخ سفید» یعنی چی؟! بعضی وقتها کارایی میکنی که آدم رو از خودت ناامید میکنی مشرق!!!
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    اصلا تیتر قشنگی نیست . سیاه ؟؟؟؟؟جای تاسفه
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    agar inha hamleh nezami konand, putin bayad ba cheragh khamoosh adamkhor haye jasoos arabstan ra tar o mar konad. sedayash ra ham dar nayavarad. ghabool ham nakonad ke ma boodim. har ja salafiha terrorism sader kardand roorieh bayad ba cheragh khamoosh bezanad inha ra. ya yek artsh azaad roosi chini tashkil dahad, ba havapeyma va kole tajhizat dar barabar e terrorism e arabstan
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    رییس سیاه!!!! واقعاً از صمیم قلب متاسفم! ادبیات سایت های اصوالگرایان!
  • مهدی ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    تیتر شما نژاد پرستانه است.
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    لیاقت جنابعالی همین قدره که جانت رو فدای دشمنت کنی
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    الهي آمين . زود تر انشاء الله
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    شما خودتان را مسلمان می نامید و این تیتر را می گذارید مثل ابی لهب و هند جگرخوار از لفظ شیاه استفاده می کنید شرمتان باد اسم اسلام و مسلمانی را با رفتارهای نژادپرستانه و سرشار از بغض و نفرت خراب نکنید. به قرآن مراجعه کنید آنجا که کلیه توحیدیان جهان را به کلام احسن می خواند شرمتان باد جهنم عرضانیتان که ابروی اسلام و مسلمانی را برده اید در این اعمال زشت هوردیف طالبان و سلفی ها و ملا عمر می باشید شما شیعه شیطان هستید و بس
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    دقيقا" . نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    منظور رنگ پوستشان نيست مجيد جان . منظور سياست هاي اعمالي آنها در جهان است كه سراسر استعماري و غارتگرانه هست.
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ویزات آماده استت بیا ببر
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر امریکا. مرگ بر صهیونیسم.
  • ناشناس ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    البته روسیه اگر هم دارای قدرتی باشه هیچ وقت آنرا در دفاع از هم پیمانانش بکار نخواهد گرفت نمونه آن در حمله به عراق ، حمله به لیبی و در این روزها که می خواستند به روسیه حمله کنند چکار کرد صلاح های شیمیایی سوریه را تحویل داد این یعنی چی به نظر شما مشرق یعنی برتری روسیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دیگه لازمه به خودتان بیایید که روسیه تا آخر همراه هیچ کشوری نیست.
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    به نظر من پیام این گزارش این نبود که شما فکر می کنید در چند جا ازین حرف به میون اومده که قدرت اقتصادی و سیاسی و نظامی باید همه در کنار هم باشه...و مهمتر ازون دیپلماسی و نقش آفرینی جهانی ...گزارش نگفته با آمریکا باید جنگید فقط گفته اگه می خوایم سری میون سرها داشته باشیم جنگ افروزی راهش نیست ..انزوای بین المللی راهش نیست..اینا کجاش مخالف نظر رهبری و دولت محترمه؟
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    یعنی قشنگ میدونی چطوری حرص این ملت رودر بیاری مشرق خدا شما رو به راه راست هدایت کند
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    وا!توحالت خوبه؟
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    اينقدر جونت بي ارزشه؟
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    از امريكا چه طور؟!!خوشت مياد؟!!!!! بحث خوش اومدن ونيومدن در سياست خارجي معني نداره فعلا منافع ما به منافع روسيه گره خورده
  • persianboy ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    باش تو اموراتت بگذره ...
  • بسیجی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خفه شو.ما تمایلی به رابطه با امریکا نداریم.ننگ بع همه اصلاح طلبان امریکایی
  • حجت ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    عزیز گلی که باید بمانید تا شاید خدا بطلبتان. مشرق فامیل پوتین نیست و وظیفه سایت خبری پخش اخباره چه خوشمون بیاد چه نیاد. همین تفکرات مانند شما بود که ما رو عقب روند. ما هم باید مثل اونا باشیم با اقتدار ولی به فکر منافع ملی.
  • حجت ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    پیشنهاد می دم یه ساعت برای ایشان بخریم که قرصاشونو سرموقع بخورند.
  • بسیجی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ادبیات شما ها رم تو فتنه دیدم که با امام حسین(ع) و عاشورا چه کردید.شما اصلاح طلب ها مثل کفتار پررویید
  • حجت ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    نمی دونم چرا بعضی ها انتظار دارند که روس ها منافعشان را ول کنند بچسبند به منافع ما. هروقت ما منافع خودمان را فدای آنها کردیم آنوقت می شود انتظار داشت آنها هم اینکار را بکنند.
  • حجت ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    استاد!! منظور قلب سیاهه نه رنگ پوست
  • حجت ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    اگه اینجوریه "ید الله فوق ایدیکم" چون خدارو به انسان تشبیه کرده پس کفرآمیزه هرچند آیه قرآن باشه.
  • بنیامین ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق هنوز متمدن نشدی و در عصر جاهلیت سیر می کنی، یعنی چی رئیس سیاه، این به دور از فرهنگ و تمدن ایرانی است، ازت انتظار نداشتم مشرق
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مرده شور جسم و جانت رو با هم ببره(البته مرده شور آمریکایی، همونجا هم گورت کنه)
  • سید اکبر کولر ساز ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    دشمن دشمن تو، دوست تو است
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر نژاد پرست
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    هر وقت با پیروزی برگشت بیا برامون افاضات کن
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    چرا شرم نمیکنید؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    شرقی که شما می گید 20 سال پیش تموم شد
  • حق گو ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    جناب مهدي ! نظر تو بيسوادانه است زيرا نمي داني كه سياهي صفتي براي شياطين انس و جن است و نه رنگ !!!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    پوتین مرد بزرگی است برای روسیه و در دنیای امروز جهان نیز وجود او و شخصیت و ایستادگیش در برابر زیاده خواهی های امریکا یک ضرورت است
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    يك سئوال از سايت مشرق .علت اين همه وادادگي و شيفته گي شما به ارباب پوتين چيست
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    متوجه نمیشویم چرا این اوبامای از خود راضی همیشه جلو همه راه میرود ؟؟؟؟
  • علی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    در ذهن مرد شماره‌ يک کرملين چه می‌گذرد؟ تا حالا هر چه از ذهن ایشون گذشته نفعی برای ملت ایران نداشته.
  • بهنام ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    باشه...اما اگه به حرف و شعار بود الآن ایران از ابرقدرت هم بالاتر بود..
  • سعید ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    "رئیس سیاه کاخ سفید" خوبه ، شعار نژاد پرستانه هم خوب میدین بلال حبشی هم سیاه بود.یادتون نره
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    حالا شده هم غربی و هم شرقی اون هم فقط برای بشار
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مطلب بد نیست چون نشون می ده اگه ایران بخواد فقط رو ایدئولوژی کار کنه آخرش می شه شوروی اما تیتر مزخرف بود ...سیاه شمایید...همینو می خاستی بشنوی مشرق ...مشرق سیاه
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    این ادب را در کدام مکتب آموخته ای؟در مکتب اسلام ناب محمدی(ره) که امام و رهبری پرچمدار آن هستند این دیدگاه سخیف هیچ جایگاهی ندارد
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر غیر ازین می گفتی باید بهتان شک می کردیم؟چون در ایران فدایی تر از شما اصلاح طلبان جریانی نیست!نشان به همان نامه 31 حزب اصلاح طلب به قاتل میلیون ها نفر مسلمان در خاورمیانه
  • نازعات ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    بابا خودتو چرا عصباني ميكني شما هم هر كي يه كاري كرد سريع اسم آقا رو ميكشي و سط و شروع ميكني با اسم ايسان بقيه رو ميكوبي
  • نازعات ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ببخشيد اصولا شما قطري يا سعودي نيستي؟؟
  • نازعات ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    برار غير متوهم ، حضرت مولا ميفرمايند سه كس دوستتند وسه دشمنتند يكي از اون هايي كه دوستت هست (دشمن دشمنت )هست الان هم جريان اينه . ما هنوزم مشكلاتمون با روسيه زياده از قبيل s-300
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مثلا میخوای با این حرف و با اون عنوان اصلاحطلب ها رو طرفدار امریکا نشون بدی؟؟!! انگار در جریان فرمایشات اخیر حضرت آقا نیستی یا شایدم میخوای سیاه نمایی کنی...!!
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • حجت ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    علتش همون علت علاقه شما به ارباب اوباما و ارباب نتانیاهویه.
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    مرگ بر روسیه
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    مزدوری روسیه را به گور خواهید برد.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    نه که همه رهبران جهان عقب همه راه میرن؟!
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    با این تیترتون معلومه اسلام واستون وسیله و مستمسکه..دین براتون مهم نیست.منافع مادی مهمه.خاک برسر سایت ضد ارزشی و ضد اسلامیتان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس