کد خبر 249498
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

حسین مرعشی با بیان اینکه روحانی یک اصولگرای میانه‌رو است گفت: نه ‌آقای هاشمی طلبی از آقای روحانی دارد و نه روحانی مدیون هاشمی است؛ آقای روحانی خودش تشخیص داد که این افراد می‌توانند به وی کمک کنند و آقای هاشمی هیچ توصیه و مطالبه‌ای نداشت.

به گزارش مشرق، حسین مرعشی سخنگوی سابق حزب کارگزاران در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ پیروزی روحانی را پیروزی هاشمی عنوان کرد و اظهار داشت:‌ نه آقای هاشمی طلبی از آقای روحانی دارد و نه روحانی مدیون هاشمی است و هر دو به مردم ایران احساس دین می‌کنند.

مرعشی درباره حضور برخی وزرای نزدیک به هاشمی در دولت یازدهم گفت: آقای روحانی خودش تشخیص داد که این افراد می‌توانند به وی کمک کنند و آقای هاشمی هیچ توصیه و مطالبه‌ای نداشت.

* غیبت دوساله هاشمی، روحانی و ناطق در جامعه روحانیت

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران، روحانی را یک اصولگرای میانه‌رو نامید و خاطرنشان کرد: ایشان بیش از دو سال است که به همراه آقای ناطق و آقای هاشمی در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کند.

*دولت حق مرا خورد

وی کابینه روحانی را قوی و نیرومند توصیف کرد و با انتقاد از عدم حضور خود در دولت یازدهم، ادامه داد: به من ظلم کردند؛ چرا نباید به کابینه بروم، آنها حقم را خوردند؛ اگر پیشنهادی کنند هم من نمی‌روم چون اعتقاد دیگری دارم و معتقدم افرادی مثل من که تجربه طولانی دارند باید بتوانند در بیرون دولت باشند.

مرعشی با اشاره به رأی دادن خود در انتخابات ریاست جمهوری 92، در پاسخ به این سوال که شما اعتقاد داشتید که در انتخابات 88 که توسط دولت احمدی‌نژاد برگزار شد، تقلب صورت گرفته چگونه دوباره به دولتی که این انتخابات را برگزار کرد اعتماد کردید و رای دادید؟ تصریح کرد: مطمئن بودم که راه اصلاح کشور انتخابات است.

سخنگوی تعلیق شده کارگزاران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعتراف امثال حجاریان، زنگنه، آخوندی، نجفی و موسوی لاری به عدم تقلب در انتخابات 88، خاطرنشان کرد: ‌مگر آنها قبلا گفته بودند تقلب شده است؟ اگر صلاح دانستند مسائل باز شود ما حرف‌مان را می‌زنیم.

*توصیه مرعشی به روحانی/ لزوم پرهیز از کندروی اصلاحات و کارگزاران

وی با اشاره به نقاط ضعف دولت اصلاحات و کارگزاران تصریح کرد: اگر بخواهم توصیه‌ای به دولت آقای روحانی داشته باشم می‌گویم که از کندروی‌های دولت سازندگی و اصلاحات درس بگیرد. ما باید با سرعت بیشتری ایران را بسازیم و به مردم خدمت کنیم چرا که وقتمان کم است، این کشور خیلی بزرگ و این مردم مستحق خدمت هستند.

* اعتدال در اصولگرایی و اصلاح‌طلبی معنا دارد

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران درباره شعار اعتدال که از سوی روحانی مطرح شده است، عنوان کرد: اعتدال هم در اصلاح طلبی مفهوم دارد و هم در اصولگرایی می‌تواند مفهوم داشته باشد؛ اعتدال یک روش و مشی است و به معنای میانه‌روی است، شما در جبهه اصلاحات هم ممکن است با افراد میانه‌رو یا تندرو و کندرو مواجه شوید؛ در اصولگرایی هم ممکن است که این اتفاق بیافتد، بنابراین اینکه جهت‌گیری شما چه چیزی باشد مهم نیست، اینکه شما در آن جهتی که حرکت می‌کنید، تندرو هستید یا خیر، مهم است.

* توضیح درباره دخالت کارگزاران در شکل گیری مجلس پنجم

مرعشی با اشاره شکل‌گیری حزب کارگزاران و ‌در پاسخ به اینکه شما تصمیم داشتید که در انتخابات مجلس پنجم دخالت کنید، تصریح کرد: دخالت به معنای جابجا کردن رای مدنظر نبود و آن روز دخالت‌های مدنی مطرح بود. یعنی ما یک لیست بدهیم و اگر مردم آن را انتخاب می‌کردند، رای می‌آورد.

* حزب کارگزاران رانتی بود

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که با وجود این مسائل شما باز رانتی بودن کارگزاران را رد می‌کنید؟ تاکید کرد: البته رانت ما یک رانت منفی بود، یعنی کسانی که در دولت هستند حق فعالیت انتخاباتی ندارند؟

وی درباره اینکه امام (ره) بعد ازجنگ بر بازسازی تکیه داشتند، در حالی که کارگزاران به دنبال توسعه رفت، اظهار داشت: بازسازی با توسعه تفاوت ندارد؛‌ اینها حرف‌های یک مشت افراد بی‌هنر است که یقه افراد باهنر را می‌گیرند.

مرعشی درباره اینکه توسعه بر خلاف پیشرفت اسلامی که متضمن بحث عدالت مبنای غربی دارد، افزود:‌ توسعه تجربه بشر است.

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران درباره اینکه مقام معظم رهبری سال 89 در جلسه نشست راهبردی، بحث تفاوت پیشرفت و توسعه را مطرح کردند و تاکید داشتند آنچه که مدنظر ماست، پیشرفت براساس الگوی اسلامی و ایرانی است، گفت: بله حتما همین طور است. توسعه‌ای که کارگزاران سازندگی از آن حمایت می‌کند یک توسعه کاملاً بر اساس مدل خاص ایرانی است.

وی در باره اینکه چرا کارگزاران در حالیکه منعی برای فعالیت ندارد تا این حد منفعل عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند منفعل است و برخی هم معتقدند زیادی فعال است. من اطلاعی ندارم از آقای کرباسچی بپرسید. من چون به حکم دادگاه خیلی احترام می‌گذارم این دو سال و نیم را تحمل می‌کنم. من خیلی قانون‌مدار هستم.

مرعشی درباره اینکه چرا کارگزاران چهره جدیدی را به حزب و جامعه معرفی نمی‌کند، تاکید کرد: باید اعضا به تدریج به رحمت خدا بروند تا جایگزین برایش در نظر گرفته شود؛ تا نرفته‌اند نمی‌شود جای آنها کسی را آورد.

* کرباسچی را برکنار می‌کنم

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران، در خصوص اختلافات با کرباسچی و تک‌روی او در انتخابات 88 تاکید کرد: بعد از دو سال ونیم که به حزب کارگزاران  برگردم حتما دبیرکل (کرباسچی) را عوض می‌کنم.

* برخی طرفداران خاتمی به ائتلاف 76 پایبند نماندند

مرعشی در پاسخ به این سوال که چرا کارگزاران با روحانیون مبارز، نبوی، محتشمی و امثالهم در انتخابات 76 ائتلاف کرد، گفت: برای اینکه آنها حاضر شدند با ما همراهی کنند، در سیاست ائتلاف همیشه ممکن است لذا ما بار روحانیون مبارز ائتلاف کردیم؛‌ بعد از استقرار دولت هشتم ممکن است گروه‌هایی از طرفداران خاتمی به این ائتلاف پایبند نمانده و اختلاف به وجود آوردند که منجر به حوادث بعدی شد.

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح‌طلبان تا عالیجناب سرخپوش خطاب کردن هاشمی هم پیش رفتند، گفت: در سیاست هیچ چیز ثابت نبوده و اصلاً ائتلاف سیاسی و فکری قابل تفکیک نیست. ائتلاف در واقع گاهی حداقلی و گاهی اکثری است که‌ می‌تواند در مقابل رانت هم باشد.

وی بر همین اساس و درباره اختلاف موسوی خوئینی‌ها با هاشمی علی‌رغم ائتلاف قبلی آنها اظهار داشت: نمی‌دانم؛ از خودشان بپرسید من سخنگوی آنها نیستم.

مرعشی درباره اینکه وقتی کتاب عالیجناب سرخپوش منتشر شد شما چه کاری کردید؟گفت: ما تحمل کردیم تا خود و دوستانمان که این کار را کردند به اشتباهشان پی بردند.

* روایت مرعشی از اختلاف کارگزاران و مشارکت

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران درباره اختلاف نظر کارگزاران با مشارکت و اینکه علت این اختلاف‌ها سهم خواهی بود تاکید کرد: به هر حال اختلاف سلیقه وجود دارد و ممکن است در هر جمعی نیز وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مبنای تشکیل حزب کارگزاران اظهار داشت:‌ کارگزاران در مقطعی به وجود آمد که کسانی علاقمند بودند حکومت را یکپارچه کنند و پیام کارگزاران سازندگی در جهت عکس بود.

مرعشی در خصوص فضای بسته سیاسی دوران سازندگی و  90 نفری که در خصوص مسائل اقتصادی به هاشمی نامه نوشتند و وزارت اطلاعات با همه آنها به دستور هاشمی برخورد کرد، توضیح داد: آقای هاشمی چنین دستوری نداد البته آن برخورد اشتباه بود.

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران درباره مبنای فکری حمایت از خاتمی در انتخابات 76 یادآور شد: آقای خاتمی یک برنامه‌ای داشتند که این برنامه مورد تائید کارگزاران بود؛ برنامه آقای خاتمی این بود که سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت سازندگی را ادامه دهند و بخش فرهنگی و سیاست را نیز مورد توجه جدی‌تر قرار دهند و این برنامه‌نیز مورد تائید ما بود.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو و درباره انتقاد اصلاح‌طلبان همچون عارف و تاجزاده از دوران سازندگی مبنی بر اینکه گفتند ما در شرایطی کشور را تحویل گرفتیم که موشک‌ها به سمت ایران نشانه رفته بود، تاکید کرد: من چنین چیزی را ندیدم اما در دوره اصلاحات سیاست‌های تنش‌زدایی ادامه پیدا کرد و موفق هم بود.

* استفاده هاشمی از واژه اعتدال در مقابل تندروی‌های دوم‌ خردادی‌ها بود

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در ادامه و در پاسخ به این سوال آیا به کار بردن واژه اعتدال از سوی هاشمی در دهه هفتاد در مقابل تندروی‌های دولت دوم خرداد بود،‌گفت: می‌تواند آن هم باشد اما این چیز جدیدی نبود.

* اقدامات مجلس ششم را نمی‌پسندم

وی با انتقاد از تندروی‌های مجلس ششم ادامه داد: من با آنها همراهی نکردم و آن اقدامات را نمی‌پسندیدم.

مرعشی در ادامه و با اشاره به بحث انتخابات 88 اگر هر کدام از 20 هزار ناظر موسوی یک صفحه از تقلب‌ها و تخلف‌ها صورت‌برداری می‌کردند، 20 هزار صفحه مستند می‌شد، گفت:‌ شما نمی‌توانید باز حرف بزنید و من بسته صحبت کنم.

سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که آیا شما از اقدامات سال 88 عذرخواهی می‌کنید؟ متذکر شد: رهبری حکم کرده که آن انتخابات درست بوده و هر کسی که خلاف این را می‌گوید بیاید و عذرخواهی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری 92 رای داده‌ام، در پاسخ به این سوال که شما اعتقاد داشتید که در انتخابات 88 که توسط دولت احمدی‌نژاد برگزار شد، تقلب صورت گرفته است، چگونه دوباره به دولتی که این انتخابات را برگزار کرد اعتماد کردید و رای دادید؟ گفت: بالاخره من مطمئن بودم که راه اصلاح کشور انتخابات است.

مرعشی درباره اینکه در سال 84 نیز به رای مردم تمکین نشد و آقای هاشمی نیز گفتند به خدا واگذار می‌کنم، اظهار داشت: اشکال دارد که به خدا واگذار کنیم؟

* اصلاح‌طلبان سال 84 دچار اشتباه سیاسی شدند

وی تصریح کرد: سال 84 کاندیداهای ما متفرق بودند آقای هاشمی، ‌مهرعلیزاده، کروبی و معین در انتخابات حضور داشتند که این اشتباه سیاسی بود.


**برای مشاهده این گفتگوی تفصیلی اینـجا کلیک کنید**


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    از نظر ژورنالیستی یازده بار تکرار عبارت "سخنگوی تعلیق شده حزب.." درست نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس