به گزارش مشرق به نقل از فارس، غلامرضا شافعی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایران خودرو گفت: در سال 75 تعداد 124 هزار دستگاه خودرو تولید میشد که 80 هزار دستگاه آن پیکان بود، یعنی سطح کیفی خودرو هم در آن سالها در سطح پیکان بود، اما ظرف سالهای گذشته کارهای علمی، طراحی و فنی زیادی انجام شده است و صنعت خودروی کشور به درجات بالایی رسیده است، به نحوی که در سال 90 یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شده است.
معاون وزیر صنعت گفت: روز پنجشنبه در جلسهای با وزیر صنعت بودیم که رئیس کمیسیون صنایع مجلس جملهای را گفت که اگر ما در مجلس بخواهیم هر مصوبهای علیه خودروسازها بگیریم، به راحتی میسر است.
وی افزود: در نظراتی که برای یک خبر در یکی از سایتها گذاشته شده بود، بیش از 90 درصد اظهارنظرهای مردمی از تعطیلی شرکتهای خودروساز استقبال میکردند، آیا این درست است؟
شافعی گفت: وقتی رئیس جمهور میگوید پراید کیلویی چند، این بر اساس نگاه جامعه است، البته من حرف رئیس جمهور را تائید نمیکنم و حتی به نظر من حرف درستی نزده است، ولی نوع نگاه مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو قابل تأمل است.
شافعی با بیان اینکه صدور خودرو از بهترین انواع صادرات است، گفت: اینکه میگویند به جای جنگ با فلان کشور یک خودروی فلان برایشان بفرستید، به طنز بیان میشود، اما گریه آور است و اینجا سئوال من این است که چرا وضعیت ما این گونه شده است. درست است که واردات خودرو به مذاق ما خوش نمیآید، اما به حد و اندازه خودش بد نیست، چرا که باعث میشود تا توقعات مردم بالا برود و این اتفاق خوبی است، البته باید از صنعت داخلی هم حمایت شود.
معاون وزیر صنعت گفت: خودرو ساز خارجی با وام نرخ 2 و 3 درصد خودرو تولید میکند، اما خودروساز داخلی با نرخ 30 درصد هم تسهیلاتی ندارد.
شافعی گفت: 8 سال پیش کنگره آمریکا پیشبینی کرده بود که صنعت خودروی ایران رشد میکند که این موضوع در سال 90 اتفاق افتاد و ما سیزدهمین خودروساز دنیا بودیم، این نشان میدهد که در دنیا ما را رصد میکنند.
شافعی گفت: باید تولید رقابتیتر داشته باشیم، وقتی به ما ارز نمیدهند، ندهند، باید خودمان ارزمان را تهیه کنیم، اگر 3 میلیون دستگاه تولید کنیم و یک میلیون دستگاه آن را صادر کنیم، مشکل ارز حل میشود.
وی افزود: از مجلس میخواهیم تا اقداماتی انجام دهد که صندوق توسعه ملی به خودروسازها وام ارزی بدهد.
معاون وزیر صنعت گفت: ایران خودرو 3 هزار و 800 میلیارد تومان وام بانکی دارد که با نرخ 30 درصد هزینه مالی آن هزار میلیارد تومان میشود و اگر امسال 400 هزار خودرو تولید کند و این هزار میلیارد تومان را تقسیم کنیم، برای هر خودرو 2.5 میلیون تومان هزینه مالی تحمیل میشود، البته راه دیگری هم وجود دارد و آن این که سهامداران کمک کنند، تا افزایش سرمایه داشته باشیم.
معاون وزیر صنعت گفت: روز پنجشنبه در جلسهای با وزیر صنعت بودیم که رئیس کمیسیون صنایع مجلس جملهای را گفت که اگر ما در مجلس بخواهیم هر مصوبهای علیه خودروسازها بگیریم، به راحتی میسر است.
وی افزود: در نظراتی که برای یک خبر در یکی از سایتها گذاشته شده بود، بیش از 90 درصد اظهارنظرهای مردمی از تعطیلی شرکتهای خودروساز استقبال میکردند، آیا این درست است؟
شافعی گفت: وقتی رئیس جمهور میگوید پراید کیلویی چند، این بر اساس نگاه جامعه است، البته من حرف رئیس جمهور را تائید نمیکنم و حتی به نظر من حرف درستی نزده است، ولی نوع نگاه مردم نسبت به قیمت و کیفیت خودرو قابل تأمل است.
شافعی با بیان اینکه صدور خودرو از بهترین انواع صادرات است، گفت: اینکه میگویند به جای جنگ با فلان کشور یک خودروی فلان برایشان بفرستید، به طنز بیان میشود، اما گریه آور است و اینجا سئوال من این است که چرا وضعیت ما این گونه شده است. درست است که واردات خودرو به مذاق ما خوش نمیآید، اما به حد و اندازه خودش بد نیست، چرا که باعث میشود تا توقعات مردم بالا برود و این اتفاق خوبی است، البته باید از صنعت داخلی هم حمایت شود.
معاون وزیر صنعت گفت: خودرو ساز خارجی با وام نرخ 2 و 3 درصد خودرو تولید میکند، اما خودروساز داخلی با نرخ 30 درصد هم تسهیلاتی ندارد.
شافعی گفت: 8 سال پیش کنگره آمریکا پیشبینی کرده بود که صنعت خودروی ایران رشد میکند که این موضوع در سال 90 اتفاق افتاد و ما سیزدهمین خودروساز دنیا بودیم، این نشان میدهد که در دنیا ما را رصد میکنند.
شافعی گفت: باید تولید رقابتیتر داشته باشیم، وقتی به ما ارز نمیدهند، ندهند، باید خودمان ارزمان را تهیه کنیم، اگر 3 میلیون دستگاه تولید کنیم و یک میلیون دستگاه آن را صادر کنیم، مشکل ارز حل میشود.
وی افزود: از مجلس میخواهیم تا اقداماتی انجام دهد که صندوق توسعه ملی به خودروسازها وام ارزی بدهد.
معاون وزیر صنعت گفت: ایران خودرو 3 هزار و 800 میلیارد تومان وام بانکی دارد که با نرخ 30 درصد هزینه مالی آن هزار میلیارد تومان میشود و اگر امسال 400 هزار خودرو تولید کند و این هزار میلیارد تومان را تقسیم کنیم، برای هر خودرو 2.5 میلیون تومان هزینه مالی تحمیل میشود، البته راه دیگری هم وجود دارد و آن این که سهامداران کمک کنند، تا افزایش سرمایه داشته باشیم.