کد خبر 24861
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۲

فرمانده ارشد نيروهاي آمريکايي مستقر در افغانستان مي گويد:اگر زنان افغاني به سراغ ما نمي آيند خوب ما به سراغ آنها مي رويم.

به گزارش خبرنگار مشرق، آمريکا قصد دارد با مد نظر قرار دادن الگوهاي توسعه غربي و ارزش هاي آمريکايي به سراغ زنان افغانستان برود.

استارز اند استرايپس (Stars and stripes) نوشت: اردوگاه تفنگداران دريايي آمريکا در استان هلمند افغانستان خبر داد که از ماه آينده زنان افغاني مي توانند از طريق برنامه اي در راديو جهانشان را شکل دهند.

فرمانده ارشد نيروهاي آمريکايي مستقر در افغانستان، با لحن توهين آميزي عليه زنان افغان، هدف از اصلاحات مدني در اين کشور را اينگونه توصيف کرد که: ما قصد داريم اين جوجه اردک هاي زشت(زنان افغان) را به غوهايي زيبا بدل کنيم.

اجراي پروژه غربي سازي زنان در افغانستان که توسط آمريکا دنبال مي شود، تبعاتي همچون افزايش چشمگير آرايش، برداشتن حجاب، مانکن گرايي و برگزاري فشن شو هاي دختران افغان را در پي داشته است.
آمريکاييها ترويج سواد را نخستين گام براي تحقق اصلاحات زنان افغان مي دانند. مج نينا داماتو، فرمانده منطقه اي نيروهاي آمريکايي در اين باره مي گويد: زنان افغاني مي توانند با در دست داشتن تنها يک کاغذ و قلم هر روز اين برنامه راديويي 30 دقيقه اي را که حروف الفباي پشتو، خواندن کلمات و دستور زبان را درس مي دهد دنبال کنند.
او مي افزايد:اين برنامه راديويي براي زنان 25 تا 40 ساله افغاني در نظر گرفته شده که تا به حال پايشان را در مدرسه نگذاشته اند يا بدون همراهي يکي از مردان خانواده شان جايي نرفته اند.

او مي گويد:«اگر زنان افغاني به سراغ ما نمي آيند خوب ما به سراغ آنها مي رويم».
وي در ادامه نرخ سواد در افغانستان را کمتر از 30 درصد اعلام کرد و اين که اين رقم در استان هلمند در مورد مردان 8 درصد و در زنان يک درصد است.

 داماتو نرخ پايين سواد را مانعي در راه ثبات جامعه و همچنين ايجاد هويت ملي قلمداد کرد و گفت: شوروي و رهبران طالبان متعمداً نرخ سواد را تا اين حد پايين آورده اند.
در اين زمينه، ناخدا يکم ترنت هيکمن نيز مي گويد: راديوهاي دستي چيني که نيروهاي کمکي امنيت بين المللي در چهار سال گذشته بين دهها هزار افغاني پخش کرده اند از محبوبيت بالايي بين آنها برخوردار است.بر اساس گزارشها حدود 84 درصد از افغانها و از جمله زنان هر روز به اين راديوها گوش مي دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس