دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام،جنگ ايران و عراق را از پرتغييرات ترين نبردهاي عالم از بعد سياسي، استراتژي و تاکتيک خواند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از  مهر، محسن رضايي در نوزدهمين نشست تخصصي مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس که عصر يکشنبه 26 ديماه برگزار شد، به تشريح موضوع" نقش عملياتهاي والفجر 8 و کربلاي 5 در روند پايان جنگ" پرداخت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، جنگ ايران و عراق را از پرتغييرات ترين نبردهاي عالم از بعد سياسي، استراتژي و تاکتيک خواند و گفت: عمليات والفجر 8 و کربلاي 5 در حقيقت يک مجموعه را شکل مي دهند که در يک موج جديدي قابل تبيين و تعريف هستند. جنگ ايران و عراق از ابتدا تا انتها هم در بعد استراتژي و هم در بعد تاکتيک ها و مسائل سياسي تغييرات زيادي را داشته است.

عمليات کربلاي 5 و والفجر 8 سرآغاز موج جديد تغييرات در جنگ

فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، عمليات کربلاي 5 و والفجر 8 را سرآغاز موج جديدي از تغييرات در جنگ تحميلي دانست و افزود: وقتي عراق به ايران حمله کرد استرتژي که در ايران شکل گرفت، استراتژي "آزادي سرزمين ها" بود و همه به دنبال اين هدف بودند.

وي افزود: سال اول با نبردهاي کلاسيک ايران به جايي نرسيد و در سال دوم اولين موج تغييرات در جبهه ايران رخ داد و نيروهاي سپاه و ارتش با يکديگر ترکيب جديدي را تشکيل دادند و عمليات" ثامن الائمه" سرآغاز اين تحول بود و فرماندهي و سبک نبرد و تاکتيک تغيير کرد اما استراتژي همچنان "آزادي سرزمين ها" بود که تا آزادسازي خرمشهر به همين منوال بود.

دکتر رضايي يادآور شد: از آزادسازي خرمشهر تا عمليات خيبر يک بن بستي در جنگ به وجود آمد که چندين بار ايران براي شکستن اين بن بست خيز برداشت که موفق نشد که عمليات رمضان، مسلم بن عقيل و محرم و عمليات والفجر مقدماتي و عملياتهاي پشتيبان آن تا والفجر4 را مي توان نام برد و ايران تا سال 62 در اين بن بست قرار داشت.

وي به موج دوم تغييرات در استراتژي جنگ تحميلي اشاره کرد و افزود: موج دوم در خيبر و بدر در سالهاي 62 و 63 شکل گرفت و تصميم گرفتيم جنگ در آبها و جنگ در جاهايي که عراق کمتر مي تواند توان نظامي خود را به کار گيرد را انجام دهيم و و با اين تدبير عملياتي مي خواستيم خلأ توان رزمي خود را پر کنيم که البته در اين امر هم نتوانستيم به اهدافمان برسيم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس به سومين موج تغييرات در جبهه ايران اشاره کرد و گفت: در اين زمان هم در بعد سياسي و هم نظامي دو تصميم مهم گرفتيم. تا قبل از فاو فرماندهي و منطقه نبرد ميان ارتش و سپاه يکي بود اما از اين به بعد فرماندهي و منطقه نبرد ارتش و سپاه جدا شد.

در عمليات فاو استراتژي"جنگ براي صلح" به "جنگ براي پيروزي" تغيير يافت

وي با بيان اينکه در بعد سياسي استراتژي "جنگ براي صلح" را به "جنگ براي پيروزي" تغيير داديم، افزود: تا قبل از فاو استراتژي حاکم بر جبهه ها از سوي مسئولان سياسي کشور اين بود که يک عمليات انجام داده و از اين طريق صلح شرافتمندانه اي را شکل دهيم. لذا از رمضان تا فاو که نزديک 4 سال طول کشيد يک استراتژي سياسي حاکم بود، اما ما اين استراتژي را تغيير داديم و به مسئولان کشور مي گفتيم يک عمليات داريم اما فرماندهان با يکديگر تصميم گرفته بوديم که بعد از فاو ديگر متوقف نشويم وعملياتهاي زنجيره اي را انجام دهيم که با مجموعه اين عملياتها به پيروزي برسيم.

دکتر محسن رضايي تصريح کرد: نکته مهم در عمليات فاو اين بود که تاکتيک فريب بزرگ را بر ارتش عراق و آمريکايي ها پياده کرديم؛ يعني تا قبل از اين عمليات آمريکا اطلاعات به کلي سري را در اختيار عراق مي گذاشت اما در اين عمليات اين اطلاعات غلط از آب در آمد و بعد فتح فاو يک جنگ جدي لفظي ميان عراق و آمريکا صورت گرفت.

وي در تشريح ابتکار ايران در عمليات فاو گفت: يک عمليات کاملي حدود 200 کيلومتر بالاي نقطه اصلي در منطقه هور به دشمن نشان داديم و تمام شيوه هاي يک عمليات را در آنجا به کار برديم و از اين طريق او را فريب داديم به گونه اي که بعد از فتح فاو تا يک هفته ارتش عراق گيج بود و نمي دانست بالاخره ما در فاو مي خواهيم عمليات کنيم يا در هور.

وي قطع ارتباط عراق با خليج فارس، تصرف پايگاههاي موشکي در فاو، همسايه شدن با کويت، تهديد اسکله هاي البکر و العميه و تصرف منطقه حساس نظامي فاو را از دستاوردهاي مهم عمليات والفجر 8 برشمرد و افزود: 22 بهمن 64 اين عمليات شروع شد و با انهدام سنگين دشمن بعثي، ايران به پيروزي رسيد به گونه اي که نام اين عمليات در عراق به " عمليات کمرشکن" معروف شد.

ماجراي مک فارلين دستاورد سياسي فتح فاو

رضايي به دستاوردهاي سياسي فتح فاو اشاره کرد و افزود: خردادماه بود که مک فارلين به ايران آمد و و اولين پيشنهاد معامله آمريکا با ايران شکل گرفت. فاو براي آمريکا آنقدر تکاندهنده بود که اين احتمال را مي داد که ايران صدام را شکست بدهد و بر خليج فارس مسلط شود. پيروزي در فاو آنها را به اين نتيجه رساند که در فکر معامله با ايران باشند. آنها فکر مي کردند با دادن چند کيک و کتاب انجيل و چند تاو دل ما را به دست مي آورند، اما آنها موفق نشدند و برگشتند.

وي به تشريح عمليات کربلاي 5 پرداخت و گفت: در اين عمليات ايران به 12 کيلومتري بصره نزديک شد و مهمترين استان جنوبي عراق مورد تهديد قرار گرفت و شکستن دژهاي شلمچه و زير توپ رفتن منابع مهم نفتي بصره و ناامن شدن پايگاه هوايي شعيبيه عراق جزو اهدافي بود که به دست آمد و در اين عمليات تلفات سنگيني بر عراق وارد شد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس افزود: عمليات کربلاي 5 نشان داد که صدام آن نيروي مطمئن براي جلوگيري از پيروزي هاي پي در پي ايران نيست و صدام قادر نيست سد دفاعي منطقه باشد و تصور فروريختن سد دفاعي منطقه يعني اينکه ايران بر کل منطقه مسلط مي شود و اسرائيل مهمترين پايگاه غرب در معرض تهديد قرار مي گيرد. پس آنها تصور مي کردند که اگر ايران به اين فتوحات برسد حتما اسرائيل شکست خواهد خورد و جهان اسلام با حمايت ايران تبديل به قدرت بزرگ خواهد شد و منافع غرب تهديد مي شود.

عمليات والفجر8 و کربلاي 5 به بن بست چند ساله آخر جنگ پايان داد

وي عمليات کربلاي 5 را از نظر سياسي مکمل والفجر8خواند و يادآور شد: عمليات کربلاي 5 يک علامت خطر استراتژيک را به دنيا نشان داد که اين جنگ هرچه سريع تر بايد تمام شود و 6 ماه بعد قطعنامه 598 صادر شد و در کنار آن ناوهاي جنگي آمريکا وارد خليج فارس شدند و جنگ دريايي آغاز شد و جنگ شيميايي، حملات به شهرها و حمله به منطقه خارک اوج گرفت.

دکتر رضايي افزود:عمليات والفجر8 و کربلاي 5 به بن بست چند ساله آخر جنگ پايان داده و جنگ را در يک سرازيري به نفع ايران قرار داد. و تصور سقوط صدام به اندازه کافي انگيزه بخش بوده که دنيا به يک نتيجه برسد يعني از يک طرف هويج(قطعنامه) و از طرفي چماق( فشارهاي سنگين) به ايران داده مي شود. به همين دليل است که قطعنامه 598 در اوج پيروزي هاي ايران صادر شد و اکثر بندها به نفع ايران است از آنجايي که معلوم نبود ايران آن را بپذيرد آن چماق را هم بلند کردند تا ايران بيشتر از اين مطالبه نداشته باشد.

وي تأکيد کرد: مهمترين تأثير اين دو عمليات اين بود که تصور استراتژيک شکل گرفته در غرب را نسبت به جنگ تغيير داد به اين معني که تا قبل از اين دو عمليات اين تصور بود که اين جنگ برنده اي نخواهد داشت و بگذاريد 20 سال هم طول بکشد و دست ايران و عراق زير سنگ يکديگر قرار گيرد. اما اين دو عمليات اين تصور را تغيير داد و نشان داد که ايران مي تواند پيروز شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: قدرتهاي بين الملل ديدند اگر اين پيروزي ايران منجر به سقوط صدام شود خطرناک است پس تصميم گرفتند صدام را حفظ کرده و ايران را برنده اعلام کنند و برنده بودن ايران در حاليکه صدام است يک جنگ برد-برد است و اگر ايران بيشتر خواست جلو بيايد همه دنيا را عليه او بسيج مي کنيم و با استراتژي برد- برد اين جنگ را تغيير دادند.

وي در پايان يکي از نامه هاي حضرت امام (ره) خطاب به مقام معظم رهبري و آقاي هاشمي رفسنجاني در مورد برطرف کردن کمبودهاي جبهه هاي نبرد در زمان عمليات کربلاي 5 را خواند و گفت: آنقدرعمليات کربلاي 5 و والفجر 8 سخت و طاقت فرسا بود که نيروهاي ما با تمام وجود شبانه روز مي جنگيدند و 75 روز پاتکهاي عمليات والفجر را جواب مي داديم و شب و روز براي ما معنا نداشت و عراق با تمام نيرو و امکانات به منطقه فاو حمله کرد و حدود 40 فروند هواپيماي عراق در اين عمليات سقوط کرد و در هيچکدام از عملياتها مثل فاو نيروي هوايي عراق با ما نجنگيدند و مدام حمله مي کردند و منطقه به شدت بمباران شيميايي مي شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس