کد خبر 248549
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور خزر گفت: از نظر ما مبنای حقوقی هرگونه فعالیت در خزر تا زمان تعیین رژیم حقوقی این دریا، معاهدات 1921 و 1940 ایران و شوروی است و این معاهدات تا زمان تعیین رژیم حقوقی آن معتبر هستند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد مهدی آخوندزاده نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور خزر در پایان سی و سومین نشست گروه کاری خزر در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر در باکو گفت: در نشست باکو درباره مسائلی که اختلاف نظر داریم مذاکره و سعی کردیم آنها را به حداقل برسانیم و از این جهت این نشست یک گام به جلو بود.

نماینده ویژه ایران در امور خزر افزود: توافق شد سی و چهارمین اجلاس گروه کاری خزر نوامبر آتی در مسکو برگزار شود، پس از آن نیز اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی و نهایتاً چهارمین اجلاس سران خزر در سال آینده در مسکو برگزار می‌شود.

آخوندزاده افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران مبنای حقوقی هرگونه فعالیت در خزر تا زمان تعیین رژیم حقوقی این دریا، معاهدات 1921 و 1940 ایران و شوروی است و این معاهدات تا زمان تعیین رژیم حقوقی خزر معتبر هستند.

نماینده ویژه ایران در دریای خزر با تاکید بر اینکه بر اساس حقوق بین‌الملل و همچنین معاهدات مذکور، هرگونه توافق دوجانبه کشورهای ساحلی فاقد اعتبار حقوقی می‌باشند، افزود: بنابر این تمام تلاش کشورهای ساحلی برای نهایی کردن کنوانسیون رژیم حقوقی است و در این روند اختلاف نظر در مقایسه با اتفاق نظرها بسیار ناچیز است.

آخوندزاده در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره مسائل امنیتی و نظامی دریای خزر گفت: توافقنامه امنیتی که در سومین نشست سران کشورهای ساحلی خزر در باکو به تصویب رسیده است، زمینه مناسبی برای همکاریهای امنیتی، نظامی و انتظامی می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های نظامی کشورهای ساحلی در تضاد با اصل دوستی و صلح در خزر نیست افزود: در نشست باکو نیز تاکید شد که همکاریهای انتظامی و نظامی نه تنها تهدید، بلکه باید تکمیل کننده همکاریهای جمعی باشد، کما اینکه ناوهای ایران از سواحل روسیه در خزر بازدید کردند و ناوگان روسیه در خلیج فارس مهمان نیروی دریایی ایران بود.

نماینده ویژه ایران در امور خزر همچنین با اشاره به اینکه 6 میلیون نفر از جمعیت ایران در حاشیه دریای خزر زندگی می‌کنند، اظهار داشت: هرگونه آلودگی تهدیدی برای ساحل نشینان و همچنین آبزیان نادر دریای خزراست، بنابر این با جلوگیری از آلودگی خزر، اولویت‌های ما باید ایجاد یک محیط امن و سالم برای همه کسانی باشد که در حاشیه خزر زندگی می‌کنند.

آخوندزاده با تاکید براینکه در دهمین سال امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست خزر موسوم به کنوانسیون تهران هستیم، افزود: ما به عنوان امین این کنوانسیون معتقدیم کشورهای ساحلی باید به طور جدی از محیط زیست خزر مراقبت کنند.

وی افزود: به منظور تشدید مقابله با آلودگیهای نفتی خزر، در ترکمنستان درباره کنوانسیونی بحث می‌کنیم که هدف آن کمک‌های اضطراری به وضعیت‌های محتمل در خزر است، نظیر وضعیتی که یکی از چاههای نفتی منطقه در حال حاضر دچار آن شده است.

آخوندزاده تاکید کرد: دورانی که کشورها بدون توجه به آثار اقدامشان، یک سیاست ویژه را دنبال کنند، گذشته است، ایران آمادگی دارد برای مقابله با آلودگی در خزر به دیگر کشورها از جمله جمهوری آذربایجان کمک کند و در این خصوص تجربه خوبی در سازمان‌های بین‌المللی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس