کد خبر 246291
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷

سعید تشکری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس مشهدی دو اثر تازه از خود را با عنوان «غریب قریب» شامل نخستین مجلد از یک رمان سه جلدی و «از پشت پنجره» شامل مجموعه نمایشنامه‌های رضوی را به دست چاپ سپرد. او در کتاب نخست خود درباره زمین و جایگاه حرم رضوی نکات خواندنی دارد که در قالب داستان آورده است.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از مهر، دو اثر جدید از سعید تشکری، نویسنده و نمایشنامه‌نویس مشهدی پاییز امسال از سوی بنياد آفرينش‌های هنري آستان قدس رضوی منتشر خواهد شد.

تشکری که این روزها در کشاکش مبارزه و درمان بیماری ام اس بوده و قادر به تکلم نیستم، دو کتاب تازه خود را به نام‌های «غریب قریب» که نخستین مجلد از رمانی سه جلدی است و «از پشت پنجره» را که حاوی 6 نمایشنامه به نام‌های «وقت خوب مصائب»، «هفت دریا شبنمی»، «نهانخانه»، «هامبورگ، بصره، قوچان»، «سلاخ» و «نقشبند» است، در دو سال گذشته تدوین و تالیف کرده است.

تشکری در پاسخ به این سوال که درباره این آثار که به صورت مکتوب انجام گرفت، اظهار داشت: سبک و قلمرویی که کار من به طور عمده در آن سیر می‌کند، ادبیات شهودی است که در ایران نویسندگان کمتر به آن می‌پردازند. این سبک رویکردی دارد که به همان مقدار که می‌تواند باعث شادی باشد، به همان میزان لبه تیزی هم دارد که نویسنده امکان بروز و ظهور و ماندگاری‌اش را نمی‌تواند ثابت کند. در این سبک خواننده یک اثر متوجه می‌شود اثری خلق شده است که مخاطب با خوانش آنها درمی‌یابد که نویسنده یک کتاب ننوشته است، بلکه به قول بورخس کتابی خلق شده که کتابخانه‌ای از دانسته‌هاست.

این نویسنده در ادامه با اشاره به مجموعه نمایشنامه‌های خود اظهار داشته است: از پشت پنجره شامل 6 نمایشنامه است که سه نمایشنامه‌ آن در فضای معاصر و حدیث نفس‌گونه، تراژدی خود را به صورتی معاصر و با استفاده از تکنیک «سینما-تئاتر» و هنر ترکیبی در قالب آزمونی سخت روایت می‌کند. در وقت خوب مصائب به نقد جامعه‌ای پرداخته شده که آدم‌ها سر جای خود قرار ندارند و هیچ کس علائق شعورمند نویسنده‌ای خوش‌ذوق را نمی‌یابد تا اینکه او در حرم حضرت رضا (ع) تنها می‌ماند. اینک چالش آغاز می‌شود. یکی یکی افرادِ نزدیک به نویسنده به ابتلایی دچار می‌شوند و جستجو در اقلیم بارگاه رضوی امام هشتم (ع) که آیا فقط در زمان ابتلا و سختی به آن روی آورند یا خانه‌ معشوق است که باید نه در مصائب که وجودت وقف حضرت شود؟

وی افزود: این نمایشنامه شاید یکی از بنیادی‌ترین مسائلی باشد که باید در هنر به‌ تعریف درباره‌ آن نشست تا هنر قدسی و غیرقدسی نمایان شود. پنج نمایشنامه دیگر کتاب نیز در همین اتمسفر و فضا بدون هیچ شباهتی به‌هم نوشته شده‌اند و تفاوت اصلی آنها با گونه‌های دیگر منتشر ‌شده در این زمینه حضور تخیلی مستند و مقدس در آن است.

نویسنده رمان «ولادت» در ادامه با اشاره به رمان سه‌جلدی «غریب، قریب» گفت: رازی است که نویسندگان واقعی آن را می‌دانند و نویسندگان تازه‌کار از آن بی‌خبرند این است نویسندگان تازه‌کار دو زندگی دارند، اما نویسندگان واقعی فقط یک زندگی را تجربه می‌کنند و آثار آنان به کتابخانه‌ای می‌ماند که سرشار از آدم‌های متنوع و بدیعی‌ است؛ آنقدر بدیع که گمان می‌کنیم چرا این کتاب را زودتر کسی ننوشته است. رمان سه‌ جلدی «غریب، قریب» که جلد نخستین آن آماده انتشار است به جرأت می‌توان گفت از آن دست آثاری است که تاکنون کسی به سمت و سوی نوشتن آن قدم نگذاشته است. رمانی با موضوع ساخت بارگاه رضوی از روزی که آتشکده‌ای تبدیل به مقبره‌ای برای هارون‌الرشید شد که خیلی آن را به باغ حمید بن قهطبه سردار عباسی می‌شناسند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس