پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی نمایشگاه نوشت: "تاریخ ایران بسیارغنی و جالب است ولی غرفه ایران، کسل‌کننده و خجالت‌آور بود". نگاه سطحی به معماری و توجه افراط‌گونه به فرم و غفلت از محتوا و کاربری و عدم بهره‌گیری از مصالح مناسب موجب شد غرفه ایران بیشتر به قلعه نظامی شبیه باشد.

گروه فرهگی مشرق - نمایشگاه بین المللی اکسپو(Expo) رویدادی است که هر 5 سال یکبار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می شود. اهمیت این نمایشگاه و جوانب آن برای کشورهای جهان آنچنان ارزشمند است که نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن انتخاب کرده اند.

این نمایشگاه صحنه ای است برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی،علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها. در حقیقت کشورهای شرکت کننده در اکسپو می بایست گذشته، حال و آينده‌ي خود را آنگونه که شایسته ملتشان است به نمایش بگذارند.نخستین نمایشگاه اکسپو در سال ۱۸۵۱ میلادی به‌مدت شش ماه در هايد پارك لندن برگزار شد و تا کنون حدود 60 اکسپو در ۲۴ شهر برگزار. شده است. میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور میزبان و تبادلات و همکاری های بین المللی بسیار مفید است. از این رو، تمام کشورهای عضو "دفتر نمایشگاه های بین المللی"  (BIE) مایلند میزبانی این نمایشگاه را به عهده بگیرد. "شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران" ازسال 1381 به نمایندگی از ایران به عضویت  BIE درآمده است و سازماندهی حضور در اکسپوها را برعهده دارد.

 
غرفه ایران در نمایشگاه اکسپوی 2010 میلان. سایت رسمی نمایشگاه در گزارشی اعلام کرد: "تاریخ ایران بسیار غنی و جالب است، ولیکن غرفه ایران، کسل کننده و خجالت‌آور بود".
 
اولین حضور ایران در اکسپو با دستور امیرکبیر

اکنون نزدیک به دو قرن از حضور کشورمان در اولین اکسپوی بین المللی معماری در لندن، که با دستور میرزا تقی خان امیرکبیر صورت گرفت، می گذرد. ایران علاوه بر حضور در اولين اكسپو، در چندين اکسپو پیش از انقلاب و اکسپوهای 1993 کره جنوبی، 1998 پرتغال، 2000 آلمان، 2005 ژاپن و 2010 شانگهای چین  پس از انقلاب اسلامي حضور داشته است. غرفه‌هاي نمايشگاه‌هاي اكسپو براساس موضوع‌هايي خاص(انتخاب یک شعار با دو هدف، فرهنگ سازی بین المللی و رقابت کشورها جهت نمایش دستاوردهای ملی مرتبط با این شعار) برپا مي‌شوند تا تفسير كشور مربوط را از آن موضوع نشان دهند. اين موضوع درواقع تِمِ مشترك هر دوره از نمايشگاه است كه قبلا پيشنهاد شده و در اجلاس به تصويب رسيده است. براي نمونه، موضوع «آب» در اكسپوي 1998 ليسبون (پرتغال)، «انسان، طبيعت و تكنولوژي» در اكسپوي 2000 هانوفر (آلمان)، «خرد طبيعت» در اكسپوي  2005 آيچي (ژاپن) و «شهر بهتر، زندگي بهتر» در اكسپوي 2010 شانگهاي (چين) مطرح بوده كه جمهوري اسلامي ايران نيز در آن‌ها حضور داشته است. اکسپوی سال 2015 میلان با شعار "تغذیه زمین، انرژی برای حیات" قرار است مفهومی جدید از رویدادها و میراثی که اکسپوها به جای می گذارند ارائه دهد.

این نمایشگاه از تاریخ 10 ارديبهشت ماه تا 4 آبان ماه سال 1394 برگزار خواهد شد و کشورهای مختلف از مدت ها قبل مقدمات حضور خود را تدارک دیده اند. با توجه به تجربیات تلخ دوره های پیشین و علی الخصوص اکسپوی 2010 شانگهای، به آسیب شناسی این رویداد و جایگاه ایران در آن می پردازیم.
 

اکثر کشورهای شرکت کننده در اکسپوی شانگهای از افرادي با مليت خودشان، ولي مسلط به زبان چيني، براي راهنمايي بازديد کنندگان چيني استفاده مي کردند و براي اين افراد، قبل از شروع اکسپو آموزش‌هاي ويژه ترتيب داده بودند تا در زمان برگزاري نمايشگاه به صورت فعال با بازديد کنندگان ارتباط برقرار کنند. ساير کشورها هم از که از جوانان چيني براي کار در غرفه استفاده مي‌کردند، اولا کساني را به خدمت مي‌گرفتند که به انگليسي مسلط بودند و ثانياً باز با آموزش ويژه وظايف مشخصي را از آن‌ها مي خواستند تا به صورت فعال به خيل بازديد کننده اطلاعات بدهند. در غرفه‌ي ايران تعدادي دختران چيني در گوشه و کنار به چشم مي خوردند که لباس سنتي عشاير ايراني به تن داشتند و مثل مجسمه در کنار تابلوها يا ساير موارد به نمايش گذاشته شده، ايستاده بودند.


 
فروش تابلو فرش در غرفه ایران؛اکسپوی 2010 شانگهای.در غرفه ایران، تعداد محدودي صنايع دستي در کنار خوراکي هایی مانند چاي، بستني و شير برنج ارائه مي شد. جای خالی پسته، زعفران،خاويار و دیگر محصولات ايرانی در این غرفه کاملا محسوس بود
 
 
 
اکسپوی 2010 شانگهای: سهل انگاری مجریان ایرانی نمایشگاه و جسارت میزبان؛واگذاری زمین ایران به رژیم صهیونیستی و همسایگی با ماکائو 

بعد از پایان اکسپوی 2005 ژاپن، بنا به در خواست کشورهای عضو ، فضایی در سایت شانگهای محل برگزاری اکسپوی 2010 در اختیار تمام متقاضیان قرار گرفت که این فضا به ایران هم اختصاص یافت اما بر خلاف سایر کشورها که از همان زمان شروع به برنامه ریزی و ساخت سایت کردند، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اقدامی در این زمینه انجام نداد و با پایان یافتن مدت مقرر برای آغاز فعالیت در سایت اختصاص یافته ، این زمین به اسرائیل واگذار شد و مکان جایگزینی به ایران معرفی شد که باز هم به دلیل تعلل ایران به کشور دیگری اختصاص یافت؛ در نهایت پیمانکار UFI (اتحاديه نمايشگاههاي بين الملل) اقدام به ساخت یک فضای نمایشگای ساده به شکل سوله به مساحت 2 هزار متر مربع برای ایران کرد.بنابراین ایران از میان پنج منطقه معین سایت اکسپو ،در منطقه B و در همسایگی پاویون کشورهایی چون هنگ کنک ،هندوستان، ژاپن، قزاقستان، لبنان، ماکائو، مراکش، عمان،پاکستان، قطر، کره شمالی، سریلانکا، تایوان، ترکمنستان، امارات متحده عربی و ویتنام قرار داده شد. در سایت 528 هکتاری نمایشگاه، غرفه ایران در آخرین قطعه زمین و به دور از محورهای اصلی محوطه و در کنار فضاهای خدماتی تعبیه شده بود.در شرقِ غرفه ایران، غرفه کره شمالی و در غرب، غرفه لبنان قرار داشت.


 
طرح دو سرباز هخامنشی به عنوان نگهبانان سالن؛ورودی سالن ایران در اکسپوی شانگهای 

اولین بازدید هیئت ایرانی از دهکده نمایشگاه شانگهای زمانی بود که احداث غرفه های سایر کشورها به پیشرفت 50 درصدی رسیده بود  
تنها هشت ماه به زمان آغاز به کار اکسپو، مذاکرات اولیه با تیم طراحی برای تدارک طراحی داخلی و پوسته بیرونی روی سوله صورت گرفت و یک ماه بعد اولین بازدید از سایت انجام شد(زمانیکه اکثر غرفه ها تقریباً به پیشرفت پنجاه درصدی رسیده بود). از آنجایی که کمیته های پنج گانه ایران با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر سازمان های مرتبط، مسئول بررسی محتوای قابل ارائه در سایت ایران بودند، طرح ارائه شده اولیه که با ایده "پرواز بر روی چهار باغ " بود و زمان زیادی صرف طراحی آن شده بود به طور کامل تغییر کرد و به دلیل عدم وضوح خواسته کمیته ها با تلاش شبانه روزی تیم طراحی، 9 طرح دیگر در طول یک ماه ارائه شد که در نهایت طرح "پل خواجوی اصفهان" به تصویب نهایی رسید.

طراحی این غرفه متعلق به یک شرکت ایرانی(برنده مناقصه که شرکتی فعال در زمینه غرفه سازی نمایشگاهی و صرفا متخصص طراحی صنعتی بود) بود که بر روی سازه از قبل ساخته شده توسط شرکت چینی «Shanghai Art-Designing Corp.» اجرا شد. در پروژه های ملی دیگر کشورهای دنیا، رسم بر این است که طراحان از طریق فراخوان عمومی و برگزاری مسابقات طراحی انتخاب می شوند. اما در مورد غرفه ایران چنین اتفاقی رخ نداد. این در حالی است که اغلب کشورها از دو سال پیش مشغول برگزاری مسابقات معماری برای انتخاب طرح برتر بوده اند.مثلا مسابقه طراحی غرفه فنلاند در می سال 2008  برگزار و طرح برنده از میان 104 طرح دیگر انتخاب شد و عملیات اجرایی ساخت غرفه در آوریل سال 2009 آغاز شد.
 

فروش تابلو فرش در غرفه ایران؛اکسپوی 2010 شانگهای
 
غرفه ایران، کاریکاتوری از معماری ایرانی؛ ترکیب نامأنوس و سَرِ هم بندی اَشکال تقلید شده از ستون های هخامنشی و گنبدهای مصنوعی
طرح "پل خواجوی اصفهان" به عنوان نماد گفتگو در شهر و ارتباط دو سویه شهری به تصویب نهایی رسید. طرحی که در آن از سبکها و موتیوهای سنتی ایران بصورتی التقاطی استفاده شده بود.ترکیب نامأنوس و در واقع نوعی سرِ هم بندی اَشکال تقلید شده از ستون های هخامنشی و گنبدهای مصنوعی، طرح دو سرباز هخامنشی در ورودی به عنوان نگهبانان سالن، تعبیه حوض آب به عنوان نماد شفافیت و یک محراب به عنوان نماد عبودیت و شیشه های رنگی به عنوان نمادی از عاطفه و عشق ایرانی در کنار ماکت هایی از بنا ها و المانهای مشهور مانند برج آزادی،برج میلاد و نیروگاه بوشهر و همچنین تصاویری ازپرسپولیس برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ ایران، همگی بر آشفتگی فضای داخلی و عدم تناسب بین المان ها دلالت می کرد. این وضعیت اسفناک طراحی به گونه ای بود که سایت رسمی نمایشگاه در گزارشی اعلام کرد: "تاریخ ایران بسیار غنی و جالب است، ولیکن غرفه ایران، کسل کننده و خجالت آور بود". نگاه سطحی به معماری و توجه افراط گونه به فرم و غفلت از محتوا و کاربری و عدم بهره گیری از مصالح مناسب موجب شد که غرفه ایران بیشتر به یک قلعه نظامی شبیه باشد تا بنایی به نمایندگی از معماری شکوهمند ایرانی. شعار نمایشگاه شانگهای شهر بهتر،زندگی بهتر نامگذاری شده بود. بنابراین محیط زیست، معماری پایدار و کیفیت زندگی، با توجه به امکانات و فناوری های نوین در کنار پیوست فرهنگی، مهم ترین موضوعات مورد نظر سازمان دهندگان غرفه ها بود. از این گذشته، اغلب کشورها به طور وسیع به معرفی ملت خود، تنوع قومی فرهنگی، فرهنگ معاصرو ویژگی های سرزمین خود پرداخته بودند. متاسفانه پیام غرفه ایران در هر دو زمینه بسیار نارسا بود. درست است که ما ایرانیان به پل خواجو و تخت جمشید می بالیم، ولیکن کپی برداری فرمال از گذشته، هیچگاه موجب پیشرفت نخواهد شد.
 
 
نمای داخلی غرفه ایران در اکسپوی 2010 شانگهای
 
 یکی از فاکتورهای اساسی در ساخت غرفه ها، نحوه برچیدن سریع و جمع آوری آن پس از پایان نمایشگاه بود. در این نمایشگاه، غرفه ها به سه گروه تقسیم می شدند. گروه اول ساختمان هایی که به روش سنتی ساخته شده اند. گروه دوم ساختمان هایی که جمع می شوند و مجددا در مکان دیگری برپا می شوند و گروه سوم ساختمان هایی که قطعات آن به چرخه طبیعت باز می گردند. گروه اول، ابتدایی ترین ساختمان ها بودند و هزینه تخریب آن ها و انتقال نخاله ها، علاوه بر کمترین امتیاز، بیشترین هزینه را هم در بر داشت. متاسفانه غرفه ایران در گروه اول جای می گرفت و این ساختمان چنان ساخته شده بود که گویی قرار است سالیان دراز در شانگهای بماند. این در حالی است که کشور فنلاند با توجه به مسائل زیست محیطی و استفاده از مواد و مصالح قابل بازیافت، از ماده ای مرکب از کاغذ و پلاستیک بازیافتی استفاده کرده بود. قطعات غرفه لهستان نیز موادی قابل بازیافت بود و این غرفه پس از برچیده شدن در یکی از شهرهای لهستان مجددا برپا شد. غرفه اسپانیا نیز که از بهترین و موفق ترین پاویون ها بود، نمای غرفه را با حصیر های بافته شده ی بومی طراحی کرده بود.

 
قالی ایرانی و حضور گردشگران خارجی؛اکسپوی 2010 شانگهای
 
100 میلیون بازدید کننده از اکسپوی شانگهای و فرصت هایی که از دست رفت

در این اکسپو برخی کشورها ارقام چند ده میلیون دلاری را در ساخت غرفه‌های خود به ثبت رسانده‌اند؛ از آن جمله آمریکا‌، امارات متحده عربی‌، عربستان‌(احتمالا غرفه عربستان سعودی در این نمایشگاه به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین غرفه در بین کشورهای خاورمیانه بود)، روسیه و آلمان، که هر یک به ترتیب 61 میلیون ، 30 میلیون ‌،80 میلیون ، 40 میلیون و 30 میلیون دلار هزینه کرده‌اند. اما کل بودجه ای که ایران برای اکسپوی 2010 شانگهای در نظر گرفته بود 5 میلیون دلار(معادل پنج میلیارد تومان) بود که از این رقم تنها 2 میلیون دلار به طراحی واجرای غرفه اختصاص یافته و 3 میلیون دلار باقی مانده مربوط به هزینه های برگزاری بود .این در حالی است که بودجه مورد نظر با طرح و برنامه زمانی به هیچ عنوان هماهنگی ندارد. صرف هزینه ای که نتایج بسیار ضعیفی در بر داشت. شاید عده ای تصور کنند که یکی از مشکلات اصلی، کمبود بودجه ایران بوده است، در حالیکه اصلا چنین فاکتوری تضمین کننده موفقیت کشورها نیست، چنانکه کشورهایی چون صربستان، لتونی، کرواسی و برزیل با صرف هزینه اندک، در کنار خلاقیت و ایده های برجسته، غرفه های موفقی را برپا کرده بودند.  
 

ورودی غرفه ایران در اکسپوی شانگهای
 

 
بخش مفاخر ایران؛ غرفه ایران در اکسپوی 2010 شانگهای
 
"اکسپوی شانگهای چین"  در سال 2010  میزبان 242 كشور جهان بود که برگزاری آن‌ 6 ماه  به طول انجامید. طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 100 میلیون نفر از اقصی نقاط جهان از این نمایشگاه بازدید کردند و ما نتوانستیم حضوری شایسته ی کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.
 

غرفه ایران در اکسپوی 1967
 


نمايي از سالن ايران در اکسپو 1998 پرتغال


 
نمايي از سالن ايران در اکسپو 2000 آلمان
 


غرفه ايران در اکسپو 2005 ژاپن

خبرهای ناخوشایند از حضور ایران در اکسپوی 2015 میلان  
شاید امروز، بحث حضور متفاوت در میلان، یکی از دغدغه های اصلی جامعه فرهنگی ایران باشد. سال گذشته، آگهی دو مرحله ای ارزیابی کیفی مهندسین مشاور برای مسابقه معماری طراحی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو 2015 میلان ایتالیا منتشر شد.این مسابقه با عنوان طراحی پاویون ایران در اکسپو 2015 با توجه به شعار اصلی اکسپو (تغدیه زمین،انرژی برای حیات) و شعار فرعی پاویون ایران (غذا و فرهنگ) برگزار می‌شود و کارفرمای آن شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است. شرایط شرکت در مسابقه، عضویت رسمی در مهندسین مشاور( حداقل پایه 2 )در رشته معماری و شهرسازی با شرایط تعیین شده در مدارک و اسناد مسابقه بود و مهلت دریافت مستندات، تا روز شنبه مورخ 21 بهمن‌ماه و آخرین مهلت ارائه مستندات به دبیرخانه، روز یکشنبه مورخ 13 اسفندماه 91 اعلام شد. محدود کردن شرکت کنندگان به مهندسین مشاور رتبه یک و دو و ایجاد تبعیض با رتبه بندی صنفی موجب اعتراض دیگر معماران فعال در ایران شد. اینان معتقدند که ایجاد این محدودیت، استعدادهای جوان  را از شرکت در طراحی و ارائه ایده برای اکسپو باز می دارد. این اعتراضات هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت هشت شرکت به مرحله نهایی راه پیدا کردند و قرار است که از بین این هشت شرکت، دو شرکت در مسابقه طراحی رقابت کنند و برای طراحی پاوین انتخاب شوند.


    
غرفه اسپانیا؛ اکسپوی 2010 شانگهای. مجسمه ای بزرگ از یک کودک. عضلات صورت کودک متحرک بوده و به آرامی پلک و لبخند می‌زند و به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گوید. مقیاس بزرگ کودک (میگوئل) کنایه از اهمیت نسل نو اسپانیاست که شهروندانش معتقدند نباید آن را دست‌کم گرفت. در واقع توجه به کودکان و نسل آینده، هویت معاصر اسپانیاست.
 
 
غرفه امارات در اکسپوی 2010 شانگهای؛طراح انگلیسی این غرفه، شن زار و صحرا را دستمایه قرار داده. فرم این غرفه، منظر تپه های شنی امارات را نمایش می دهد.فضای داخلی این غرفه نیز براساس شهر پایدار مصدر طراحی شد.
 
یکی دیگر از محدودیت هایی که در مورد این فراخوان وجود دارد، تأکید بر حضور شرکای خارجی در طراحی و اجرای پروژه می باشد. برگزارکنندگان این فراخوان، دلیل این اقدام را ناآشنایی مشاوران ایرانی با کار در اروپا اعلام کرده اند. در حال حاضر نیز، مجریان فراخوان اعلام کرده اند که بودجه 120 میلیونی پروژه تامین نشده و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی مسابقه طراحی برگزار نخواهد شد. 

با توجه به فرصت باقیمانده تا اکسپوی 2015 میلان و تجربیات گذشته، و عملکرد فعلی مجری ایرانی اکسپو (عدم شایسته سالاری در انتخاب شرکت کنندگان مسابقه و بی توجهی به جامعه معماری- الزام حضور یک شرکت خارجی- عدم تأمین هزینه مسابقه و تعطیلی آن و...) می توان نتیجه گرفت که ما راهی طولانی و دشوار برای معرفی فرهنگ و هویت خود در جایگاهی شایسته و مقیاسی جهانی در پیش داریم.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    اجباری نیست که در هر نمایشگاهی شرکت کرد. بهتره بودجه نمایشگاه اگه کم هست صبر کرد و با بودجه سال بعد اضافه بشه که بشه آبرومند برگزار کرد. کما اینکه کشورهای پیشرفته هم بعضی‌ وقتا شرکت در یک نمایشگاهی را حیف و میل بودجه میدونن چه برسه به ما که محدودیت هم داریم. واقعا بعضی‌ وقت‌ها تو کشورهای مختلف به قسمت مربوط به ایران میری خجالت می‌‌کشی ،چون مثلا از یمن هم پایینتر هست اگر در یک نمایشگاه شرکت نکنیم هیچکس نمیگه چرا ایران نیست ولی‌ اگه با امکانات ضعیف شرکت کنیم همه با دید منفی‌ نگاه می‌کنن به ایران.
  • علی ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    حتما اکسپوی بعدی هم بادگیر نماد امارات خواهد بود به به حول و قوه الهي !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    بیشتر دوست دارم اگر روشن بینی داری با این طرز بیان باشه مشرق. هیچ کسی متهم نکنی و فقط از کاستی ها بگی. اگر چه مخاف سفت و سخت دولت نهم و دهم هستم اما آبروی اشخاص به قول خداوند متعال بالاتر از کعبه است... از معدود گزارش هایی بود که همه پسند بود. مرسی. از این گزارش ها که کاستی های ما رو برای رسیدن به پیشرفت هرچه بهتر همراه با عدالت رو نشون میده بیشتر بذار عزبزم. دمت گرم
  • علی و راد ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    این اکسپو بحث معماری فضای باز است, تمرکز بر مساحت ایران زمین و پیوستگی منطقی بر اساس تغذیه زمین و انرژی برای زندگی در هشت سوی کشور با پا فشاری بر میراث های دلبستگی و وابستگی, کلمه - همکاری پایدار - پر رنگ شود ارتباط معماری تغذیه زمین بدون در نظر گرفتن جغرافیای سیاسی در منطقه شعار باشد ایجاد نقشه راه های مورد استفاده بازرگانان محلی در تاریخ ایران زمین از زمان ساسانی تا امروز در کنار مفهوم همکاری پایدار موجود باشد و بحث تغذیه های محلی کلاس بندی شده و منطبق به روز شده به زبان های محلی باشد. بررسی محلی فیزیکی و شیمیایی ساختار خاک و ارتباط آن با تغذیه زمین در کنار هر راه تاریخی منطقه مورد پا فشاری قرار گیرد. ساخت ماکت های زیر بنا های تکنولوژیکی با ساختار پایدار در حوزه خلیج فارس و دریای کاسپین, با تمرکز ویژه جهانی در خلیج فارس از دیگر نقاط قوتی است که غرفه ایران را میتواند یکتا کند, تغذیه زمین بستر دریاچه کاسپین و نمایش برند های جهانی در زیر نام خلیج فارس در تولید انرژی برای زندگی در طول قرن اخیر پافشاری شود. باید بازدید کننده خود را وام دار انرژی بدست رسیده از حوزه خلیج فارس احساس کند. استفاده از ایده های نو آوری در انرژی های پاک در معماری تغذیه زمین از گذشته های دور زمین های پارس تا امروز مورد تحقیق و کاتالوگ آن ایجاد شود. در ضمن برای پز دادن دوران هخامنشی احتیاج به ساخت ماکت, مجسمه و نقاشی های ارزان نیست.
  • یه معمار بسیجی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    از مشرق بعید بود! ضعیفترین ضربه تون رو به قویترین جا زدین! بهتر بود قبل از زدن این خبر در تیتر یک با یه معمار مشورت می کردین! 1 : سایر غرفه هایی که از اونها تعریف کردین مثل اسپانیا و دبی، اونها به هیچ عنوان به بومی گرایی و معماری اصیل خودشون توجه نکردن و کاملا برخورد مدرن با طراحی غرفه داشتن و اتفاقا اینه که اشتباه استراتژیک در معماری است 2. در نمایشگاه ها، مخاطبان به دنبال این هستن که با فرهنگ و موتیو ها و المان های یک تمدن و فرهنگ از نزدیک آشنا بشن و لزوما این بار رو معماری به دوش میکشه! لذا این اتفاق به درستی افتاده و معماری ما به خوبی بیان شده 3. اتفاقا اگر مدرن بود، برای مخاطبی که در کشور خودش بهتر از اونها رو داره، هیچ جذابیتی نداشت 4. نویسنده خودش در پارادایم معماری مدرن فکر میکنه 5. این خبر همه ی متن های معماری قبلیتون رو نقض می کنه شما که دنبال معماری اصیل بودین! چی شد پس؟
  • بیسمارک ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    حالم بد شد چرا آخه؟ این آقایون مکتب ایرانی که همش فریاد بلدم بلدم سر میدادند که موفق نبودند بدا به حال بقیه!! شما به اطلاع رسانی تون ادامه بدین شاید فرجی بشه...
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    wagti je mosht bi sawad mikhan farhang kari konan hamin dar miat
  • محمد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    لباس‌هاي سنتي، آداب و رسوم قديمي و معماري‌هاي گذشته اگرچه محاسني دارد، اما ايراني‌ها نبايد هدف را فراموش كنند. سنت‌هايي كه جزء اصول اسلامي و عقلاني نيست، و نيز ديوارها و ساختمان‌هاي گلي، به چه دليل بايد با صرف هزينه‌هاي هنگفت حفظ شود؟! آيا در كشور فرانسه با موزه‌هاي متعددش، با مردمي دين‌مدار و اخلاق‌مدار مواجهيم؟! من فكر مي‌كنم سنت‌گرايي از نوع غلط و افراطي‌اش، دارد از ايراني‌ها سواري مي‌كشد. حال آنكه قرار بود حفاظت از تپه گلي دوران صفويه كمكي به فرهنگ كوچه و خيابان ما كند! چطور است كه شهر مكه صاحب برج‌هاي متعدد، نماهاي پيشرفته و خيابان‌هاي مدرن مي‌شود و صدايي از يونسكو در نمي‌آيد، اما ساختن يك ساختمان 4 طبقه يا مترو در شهر اصفهان، باعث جنجال مي‌شود؟! باور كنيد ما را در سنت ميخكوب كرده‌اند!
  • رضا ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    متاسفانه تو این مملکت هنر شده فقط سینما ورزش هم فقط فوتبال،،،،،،رسانه ها هم هیچ اهمیتی به هنر مهمی مثل معماری نمی دن هنری که قدمتش به درازای تمدن بشره....خیلی خوب میشه این نگاه انتقادی تونو ادامه بدین
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    خوب است به اولین نمایشگاه تواانمندی های صادراتی ایران که در ابتدای امسال برای اولین بار در تهران برگزار شد اشاره ای بشود که افتضاح ترین نمایشگاه از همه جهت که از یک نمایشگاه بهاره ساده هم افتضاح تر بود اشاره کنم؛ متاسفانه مسئولان دولتی که به خرج کردن پول مفد نفت عادت کردن اینگونه فرصت ها اصلا اهمیتی ندارد
  • حامد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    یادداشت تحلیلی پرمعنایی بود.استفاده کردم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 0
    به خاطر فوت اون معمار عزیزی که این کارها رو میکرد شما شاید نشندید که اسمی از ایشون نیاوردید
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    نمیتونیم چرا شرکت میکنیم؟شماجواب دهید 1-مجبورمون کردن 2-افتادن دنبالمون ۳-مرض داریم 4-به دلیل بوووووووووووووق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس