حمله به سوريه قرار بود صبح امروز (شنبه) انجام شود که بر اين اساس، که آمریکايی‌ها در حمله خود، 15 کیلومتر از شهر درعا در جنوب سوريه و مرز اردن را اشغال می‌کنند.

گروه بین‌الملل مشرق - اخبار ضد و نقیضی درباره آمادگی‌های نظامی در مرزهای اردن و سوریه منتشر شده است. اردن رسماً این موضوع را رد کرده، ولی واقعیت چیز دیگر را نشان می دهد؛ چرا که مردم این کشور در اعتراض به تهدیدات واشنگتن مبنی بر حمله به سوریه به خیابان‌ها آمده‌اند. این در حالی است که سلفی‌های اردن نیز دراین‌باره به دو دسته موافق و مخالف تقسیم  شده‌اند.

شبکه اینترنتی هلال نیوز اردن به نقل از برخی منابع، ضمن اعلام اینکه آمریکا قرار بود در سپیده دم امروز (شنبه) به سوریه حمله کند، بیان داشت که آمریکائیها در حمله خود، 15 کیلومتر از شهر درعا را اشغال می کنند و  با انتخاب این منطقه به عنوان منطقه پرواز ممنوع، آوارگان سوری را وارد این منطقه خواهند نمود و یک بیمارستان سیار در رمثا ایجاد خواهند کرد.

در حالیکه بسیاری از نمایندگان اردن لب به اعتراض گشوده، مردم این کشور راهپیمائی‌هایی اعتراض آمیز در مقابل مسجد حسینی ترتیب دادند، عده‌ای در برابر سفارت رژیم صهیونیستی و آمریکا تجمع  نموده و برخی نیز در برابر سفارت سوریه در عمان در حمایت از نظام بشار اسد حضور یافتند، سرهنگ دوم یاسر عبود فرمانده عملیات ارتش آزاد در سوریه اعلام کرد که در اندک روزهای گذشته هیچ تحرک نظامی در مرزهای اردن صورت نگرفته و آنچه انجام شده است فرایندی عادی و معمولی بوده است.

یاسر عبود در طی یک گفتگوی تلفنی با شبکه CNN عربی اعلام کرد که نیروهای نظامی مستقر در مرزهای اردن که در فاصله 10 کیلومتری قابل رؤیت هستند، هیچ تحرکات جدیدی انجام نداده‌اند. وی در این راستا بیان داشت که تدابیر شدید امنیتی در مرزهای این کشور در حال جریان است.

عبود همچنین با بیان اینکه ارتش سوریه به تقویت استحکامات و ساختن سنگرهای خاکی جدید روی آورده، میگوید ارتش آزاد تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با ارتش در مناطق حساس نبرد انجام داده است.



عبود در ادامه در خصوص حمله به سوریه نیز می‌گوید: این امر با گذشت زمان مشخص می‌شود و نمی‌توان درباره زمان آن سخن گفت.

در همین راستا بدر القاضی استاندار منطقه بنی کنانه اردن تأکید کرد که اوضاع امنیتی در روستاهای مناطق هم مرز با سوریه آرام است و روال خود را طی می کند.

قاضی این گفته که تحرکاتی نظامی و مسائلی مشکوک در حال جریان است، را نیز رد کرد. وی با بیان اینکه مردم و ساکنان روستاهای مذکور، از  شایعات بی اساس رواج یافته هراسان شده‌اند، اعلام کرد که آنچه در کشورهای همسایه در جریان است بر امنیت و ثبات منطقه مرزی بنی کنانه و اطراف آن تأثیر نخواهد گذاشت.

این مقام اردنی با بیان اینکه نگرانی‌ها بعد از گفته های مقامات آمریکایی و غربی مبنی بر احتمال حمله به سوریه به وجود آمد، می گوید این احتمال وجود دارد ولی هنوز قطعی نیست. از طرفی نیز برخی منابع به نقل از گفته های مسئولان و شاهدان عینی در 28 اوت آورده‌اند که جمعی از نیروهای آمریکایی و اردنی در مرزهای اردن با سوریه حضور یافته‌اند.

آنها گفته‌اند که دهها تانک و جنگنده در طول 370 کیلومتری مرز اردن با سوریه به حرکت در آمده‌اند. در همین راستا یکی از فرماندهان نظامی اردن که نخواسته نامش فاش شود، به رسانه‌ها گفت که نیروهای نظامی آمریکا و اردن از ماهها پیش خود را برای این سناریو آماده کرده بودند.



برخی از ساکنان اردنی نزدیک شهرک مرزی رمثا – که در چند کیلومتری شهر درعا در جنوب سوریه قرار دارد – گفته‌اند که چندین هواپیمای بدون سرنشین بر فراز این منطقه مرزی به پرواز درآمده‌اند. دکتر خالد الکلالده وزیر امور پارلمانی و سیاسی دولت اردن در گفتگو با شبکه عربی CNNگفت که دولت این کشور به خاطر آمادگی برای مقابله احتمالی نظامی با دولت سوریه به انجام حالت آماده باش روی نیاورد. وی همچنین این موضوع که دولت اردن به دنبال تهیه ماسک جهت مقابله با گازهای شیمایی است را رد کرد.

این شخص به سایت "الوقائع الإخباریة" گفت که "اردن هیچ نگرانی از جانب سوریه ندارد زیرا از همان ابتدا تصمیم گرفته است که در امور سوریه دخالت نکند". وی گفت: تاکنون هیچ توجیهی برای حالت آماده باش وجود ندارد.

وی در خصوص طرح های امنیتی که نهادهای دولتی برای مقابله با پیامدهای بحران سوریه – بخصوص سیل آوارگان - به کار گرفته‌اند، بیان می‌دارد: قطعاً نهادهای ذیصلاح اقداماتی نظامی در مرزها انجام داده اند. این موضوع به خود آنها مربوط است، ولی باید بگویم هیچ نشانه اي از انجام تحركات بر ضد اردن مشاهده نمی شود.

کلالده این را نیز گفته است که سفر خارجی عبدالله دوم پادشاه اردن، از عدم نگرانی اردن حکایت دارد. وی می‌گوید: طبعاً نهادهای ذیربط طرح‌های امنیتی را تدارک دیده‌اند، اما باید تأکید کنم که اردن به هیچ وجه گذرگاه حمله به سوریه نخواهد بود.

دکتر مصطفی الحمارنه از نمایندگان پارلمان اردن می‌گوید:  درصورتی که آمریکا و هم پیمانانش به سوریه حمله کنند خطرات انتقام جویانه اردن را تهدید نمی‌کند. وی همچنین در خصوص ایجاد فعالیت‌های خرابکارانه در پی این حمله، احساس نگرانی می‌کند . دکتر الحمارنه در گفتگو  با CNN عربی می‌گوید: معتقدم هیچ نگرانی از اقدامات قدرت‌های خارجی وجود ندارد ولی متأسفانه ما به اقدامات دولت مبنی بر سرپوشیده نگه داشتن بحران‌ها عادت کرده‌ایم. وی تأکید می‌کند: من نسبت به این که آیا اقدامات پیشگیرانه رسمی در خصوص اقدامات خرابکارانه در اردن صورت گرفته است، بی‌خبر هستم.

خالد البکار رئیس کمیسیون پارلمانی ارشاد ملی با بیان اینکه اردنی‌ها نسبت به اوضاع سوریه نگران هستند می‌گوید: دولت اردن باید در بحران سوریه خود را وارد نسازد.

البکار در گفتگو باCNN  می‌گوید: دولت به انجام اقدامات پیشگیرانه در قبال پیدایش حالات ناگوارتر روی نیاورده است. وی می‌گوید ما نخست صورت حادثه را رها کرده‌ایم و در مرحله دوم به انتشار دستورات توجیهی در خصوص چگونگی مقابله با سلاح‌های شیمایی به هنگام ورود آن به اردن و بخصوص در مناطق مرزی این کشور روی آورده‌ایم. محافل رسانه‌ای و  مردم نهاد بیان داشته‌اند که دلالان، اقدام به فروش ماسک‌های گاز شیمایی نموده‌اند و این در حالی است که اطلاعات متناقضی درباره  تحرکات نظامی اردن در نوار مرزی خود با سوریه منتشر شده است.



علی حداد یکی از فعالان سوری مقیم منطقه مرزی "تل شهاب" با اردن گفت که اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌های نظامی در مرز اردن با سوریه رو به افزایش است. یک خبرگزاری آلمانی به نقل از مسئولان و شاهدان عینی در چهارشنبه گذشته اعلام نمود که نیروهای آمریکایی و اردنی فعالیت‌های مشترکی را در مرز اردن با سوریه آغاز کرده‌اند. این  افراد همچنین گفته‌اند که دهها تانک و جنگنده در طول 370 کیلومتری مرز اردن با سوریه به حرکت در آمده‌اند.

شبکه ماهواره‌ای عربی اسکای نیوز به نقل از یکی از مسئولان اردنی اعلام کرد که اردن اجازه نمی‌دهد از خاک آن بر ضد سوریه استفاده شود. این مسئول می گوید: حمله به بعضی از پایگاه‌های نظامی سوریه از طریق پایگاه‌های موشکی و ناوگان هوایی و دریایی صورت خواهد گرفت. بنا به گفته این شبکه ماهواره ای در این حمله نظامی برخی از پایگاه های تروریست ها در سوریه نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.

یکی از منابعی که نخواسته نامش فاش شود، تاکید کرد که برخی از گروه‌های ویژه هم‌اکنون در مرزهای اردن با سوریه مستقر هستند و قصد دارند به برخی از مواضع حساس برای دستیابی به سلاح شیمیایی دست یابند. این گروه ها که سعی دارند قبل از دستیابی به این سلاح ها مسیری ایمن برای آن ایجاد کنند در سنگرهایی شبیه آنچه در خاک سوریه وجود دارد، آموزش می‌بینند تا با کمترین تلفات به اهداف خود دست یابند.

این منبع با بیان اینکه هدف از حمله نظامی ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه با هدف ورود آوارگان جدید در آن است، تأکید کرد که جنگنده‌های عربی و غربی به مرزهای اردن با سوریه وارد شده‌اند و با احتمال اینکه نظام سوریه از طریق مرزهای اردن عکس‌العمل نشان خواهد داد، حالت آماده باش به خود گرفته‌اند. منبع مذکور همچنین می‌گوید اردن یگان توپخانه ای پاتریوت خود را در مرز فعال کرده و ارتش این کشور سناریوهای احتمالی بسیاری از جمله احتمال استفاده از فضای هوایی منطقه شمالی اردن را در پیش گرفته است.

از دیگر گفته های این منبع آن است که در صورت ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه، حمایت از این منطقه بر عهده نیروهای نظامی مستقر در مرزهای اردن با سوریه است. منبع مذکور در پایان می گوید: با حمایت عربستان سعودی، هواپیماهای جنگی و سیستم های دفاع ضد موشکی به مرزهای اردن با سوریه وارد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید ساویه ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    وای به حال مردم بی گناه سوریه.
  • هادی کلهر ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اتفاقاً بنده نظرم اینه که اردن اسراییل ثانی است وآن هم باید نابود شود فی الفور
  • بسیجی عرب زبان ایرانی ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ننگ و نکبت بر اعرابی که بنشینند تا نوادگان کفار صلیبی خاک یک کشور مسلمان را زیر چکمه های خود ببرند وای بر مردم کشورهای عربی و اسلامی این قضیه عراق نیست قضیه قضیه خاکریز اول مقاومت در مقابل صهیونیستهاست
  • رزمنده لشکر 25 کربلا ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    من یکی به والله آماده آماده ام لباسهیم و پوتینهایم و سربندم را هم دم دست گذاشته ام
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    سوریه جنگ در سوریه از نشانه های ظهور اقاست جنگ و اغتشاش در خاورمیانه ازنشانه های ظهور است و طبق این روایات سرانجام اسرائیل نابودیست به قول مقام معظم رهبری در صورت این کار تل اویو با خاک یکسان می شود مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر صهیونیسم درود بر سوریه درود بر حزب الله درود بر مقاومت زنده باد مقاومت ------------------- ظهور نزدیک است
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    کی شود که شهابها و سجیل های ایران بر سر اسرائیل فروددآید
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    جنگ عجیبی خواهد بود و نتایجی عجیب تر خواهد داشت
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام دوستان . فکر میکنم چند سال پیش یک مقاله از حاج اقای طائب دیدم که گفته بود به سوریه حمله میشود از یک صحرای به اب و علف و از مرز اردن. البته موضوع مقاله حوادث اخرزمان بود.
  • شعبان ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اردن و عربستان و ... کلا همه کشورهای اسلامی باید نابود شوند اونم فی الفور. خوبه این همون چیزیه که اسراییل میخواد. واقعا اسراییل از این نادانیهای مسلمانان داره استفاده میکنه
  • سورنا ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    میخوای بزنیم کل خاورمیانه رو بترکونیم بعد فقط خودمون بمونیم و جنوب لبنان و عراق و سوریه ؟؟؟؟؟؟؟ هان؟؟
  • سلیم ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    پس لابد عربستان هم اسرائیل رابع هست و ترکیه هم اسرائیل خامس!!!!!!!! سیاستمدارم آرزوست
  • ف م ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ای مردم بی گناه و مسلمان سوریه: ما که اینجا هستیم و در ظاهر کاری از دستمون بر نمیاد هم با دعا شما رو حمایت میکنیم.
  • مسعود ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام به برادران مشرقی. نمیبینم کسی صداش در بیاد نمیخاید برید شهید بشید؟ میزنم میزنم پس چی شد ؟ همش نشستید حرف میزنید. جا خوردید؟ خیلی تابلو جا خوردید
  • مهدی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اردن نامرد است. همواره از پشت خنجر می زند. داستان مسموم شدن شهید عبدالعزیز حکیم توسط دستان نامبارک عبدلله دوم پادشاه اردن را از یاد نبرید
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ برا اسرائیل نامشروع ظهور نزدیکه اسرائیل فاتحت رو از همین الان بخون
  • ف م ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    מוות לישראל .
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    اگه سوریه به اسرائیل حمله کنه چون اسرائیل خودش رو کنار کشیده، سوریه با مشکل حقوقی مواجه می شه. سوریه می تونه فقط به کشورهای متخاصم حمله کنه. حالا آیا توانایی حمله به آمریکا رو داره؟؟؟ آیا ایران توانایی حمله به اون دور دست ها رو داره؟؟؟ آیا روسیه که وضعش معلومه و می تونه آمریکارو بزنه میاد وسط؟؟؟؟ جواب هر 3 تا سئوال منفی هستش به همین خاطره که میگم آقایون: این اسرائیل خودش فرزند نامشروع آمریکاست. فرضا این فرزند رو زدید له کردید باباش میاد وسط یا نه؟ آیا توان زدن باباشو دارید که تمام پیشرفت نظامی تون زوم کردید رو این بچه ی اون بابا (شیطان بزرگ)؟ آیا موشک قاره پیما یا نام هواپیما بر دارید برید بزنیدش؟ حالا که نداریم میاییم دفاع می کنیم. اونا اگه قرار باشه هر موقع که می خوان بیان بزنن در برن دستمون بهشون نرسه (که در حال حاضر نمی رسه) کی بیشتر ضرر می کنه. با این کارشون به مرور تضعیف می کنن مارو. آیا اگه مثلا همین ایران خودمون توان حمله به خاک آمریکا رو داشت اونا اصلا جرات می کردن ما رو تحریم کنن؟؟؟ "نقشه خوبشون رو که دارید می بینید "به اسرائیل گفتن تو خودتو قاطی نکن، ما میزنیم و در می ریم". روسیه که خریده می شه. دست ایرانم بهشون نمی رسه. اگه ایرانم کاری هم تو منطقه بکنه محکومه. چون می گن به اون کشورها چیکار داشتی. ما زدیم. اون حمله به کشورهای بی طرف تازه بهانه می ده بهشون با لشگر کاملتر بیان. وقاحت اون ها رو هم که دید. با آدم وقیح که زورشم زیاده که نمیشه منطقی حرف زد. مثل الان توی این دنیای وحشی یانکی ها جامعه ی بین الملل هم که همش کشکه. خودتون این روزا دارید می بینید که. خلاصه وقتی میام میگم بابا موشک شهاب بردش کمه خیلیا می خندن. میگم باید بتونه خود آمریکا رو بزنه بازم همین جور. اسرائیل که خونه بدوشه فوقش در میرن همشون. بعد از اون سر دنیا هی میان میزنن و میرن. آقایون ما یه 200، 300 هزارتایی موشک قاره پیما لازم داریم تو این دنیای با قانونه جنگل و وقیح که غیر از ایران و لبنان و سوریه به بقیه امیدی نیست. عوض این مسخره بازی ها توی مدارس و دیجیتال بازی در آوردن و ... که هیچ نفعی نداره باید توی کشور وضعیت جنگی اقتصادی قرمز اعلام بشه و بودجه نظامی به 50 میلیارد برسه. هر کس هم کوچکترین خیانت اقتصادی کرد به دلیل وضعیت جنگی همکاری با دشمن اعلام بشه و فورا اعدام بشه. آقایون نباید این حرف های من زمانی که موشک ها و ناوهای آمریکا دورو بر ایران دارند ما رو می کوبند به یادتون بیاد. اون موقع دیگه دیره و این حرف ها اون موقع فقط میشن ای کاش و آرزو.
  • متقی نژاد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    با سلام یه سوال از کارشناسان سایت وزین شما داشتم: می خواستم بدونم بین حمله آمریکا و نتیجه انتخابات توی ایران چه رابطه ای برقراره و اگر هست چقدر تاثیر داشته است. چون آقای مصلحی هم چند روز قبل گفت که آمریکا دقیقا از دو ماه قبل این سناریو را شروع کردند یعنی بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ایران... عده ای دیدم که می گویند چون گروه جدید انفعالی عمل می کنند و آمریکا با تجربه افغانستان می داند این گروه هیچ عکس العملی نشان نمی دهد بنابر این ایران را از این فرایند به عنوان مانع اصلی حذف کرده اند و فقط به فکر تطمیع روسیه و حمله نهایی افتادند و چون قبلا می دانستند افرادی مانند جلیلی و احمدی نژاد حتما فعال برخورد می کنند بنابر این بعنوان یک مانع حساب می کردند... نظر کارشناسان را در این رابطه می خواستم بدونم ممنون
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    שראמוו
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • محمد ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ بر اسرائل.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    یعنی: مرگ بر اسرائیل.
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    اسکول صیهونیست چرا - دادی؟؟
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    מוות לישראל = مرگ بر اسرائیل
  • MarksmaN ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    רק ממזרים יהודים שליליים נזכרו
  • دشمن رسانه های انگلسی و آمریکایی ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ اهریمنان مردم پاک نهاد در راه است
  • حزب الله ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ بر اسراییل......
  • מ ' ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    תודה לך חבר
  • نیما ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    متأسفانه حمله پس از اجلاس سران در روسیه رخ خواهد داد.
  • هابيل ايران فر ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    واي بحال ما كه در مقابل دشمنان واضح و قسم خورده دست روي دست گذاشته ايم. اميدوارم جريان دوران امام حسين تكرار نشود و بعدا افسوس بي تفاوتي خودمان را نخوريم. سوريه خط مقدم جبهه ي اسلام است
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    اسد هم باید برود اگر حلاوت قدرت بگذارد
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    وای بحال اوبامای خون اشام.
  • ناظر ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    شاه حسین اردنی زن انگلیسی انتخاب کردن ماه عسل این وسلط شاه فعلی اردن می باشد که ایشان هم ازمیان دختران اردنی پسند نیفتاد که بلخره از انگلستان زنی اختیار نموده که در حال حاضر همسر ایشان می باشد.حال این غلام میخواهی حلقه بگوش نباشد.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    خوب تمام نقشه های جنگی را همسر شاه اردن انجام می دهد.
  • حسین ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    امیدوارم حمله در کار نباشه ولی‌ اگه آمریکا با کمک اردن حمله کرد امیدوارم تاوان سختی بده و شاه و دربارش نابود بشن که خیانتهای بزرگی‌ کردند نسبت به مسلمین
  • رضا 133 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    مثل اینکه یادتون رفته عربستان ، قطر ، ترکیه چه جنایاتی رو دارن انجام میدن . امیدوارم همه کسانیکه پشتیبان سلفی های تکفیری هستن نابود بشن . اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    ان ربک لبالمرصاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس