
به گزارش مشرق، نورالله حيدري دستنايي در گفتوگو با فارس در خصوص احياء معاونت پرورشي اظهار داشت: هماکنون حرکتهايي را در معاونت پرورشي شاهد هستيم ولي قانوني که در رابطه با اين معاونت بوده است، به طور کامل اجرايي نشده است.
وي ادامه داد: عملاً نشانههاي بارز و شاخصي از احيا معاونت پرورشي مشاهده نميکنيم و دليل اين است که بايد معاونت پرورشي در سطح وزارت آموزش و پرورش با تربيت بدني يکي باشد و پرسنل، مأموريتهاي مشخص و بودجه مجزا داشته باشد همچنين بايد اين معاونت در سطح استانها نيز اين مشخصات را داشته باشد.
* بررسي وضعيت احياء معاونت پرورشي توسط چند نفر از اعضاي کميسيون آموزش مجلس
حيدري دستنايي بيان داشت: براي فعاليتهاي پرورشي، محتوا، بودجه و تجهيزاتي مورد نياز است ولي متأسفانه با وجود اينکه 4 سال از تصويب احياء قانون معاونت پرورشي ميگذرد اما نشانههايي که اين معاونت از حالت قبلي احياء و تقويت شده باشد، کمتر به چشم ميخورد.
سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: هماکنون کميسيون مأموريتي به تعدادي از اعضا داده است تا وضع موجود را با قانون احياء معاونت پرورشي مقايسه کرده و بررسي کنند که چقدر با قانون فاصله داريم و دليل اين فاصله و عدم تطابق با وضع موجود چيست.
* در خصوص نبود معاون پرورشي به وزير آموزش و پرورش تذکر دادهايم
وي عنوان کرد: خبرهايي از نبود معاون پرورشي به کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رسيده و تذکراتي نيز به وزير آموزش و پرورش داده شده است همچنين به نظر ميرسد که وي قطعاً به کميسيون فراخوانده ميشود و دليل اين کار از وي سؤال خواهد شد گرچه هر دليلي داشته باشند چون قانون تأکيد بر اين دارد که بايد معاونت مستقلي داشته باشيم، پذيرفته نخواهد شد.
حيدري دستنايي افزود: کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس موضوع نبود معاون پرورشي را به طور جدي دنبال ميکند و قطعاً بايد آموزش و پرورش در مورد خسارتهايي که در اين قضايا وارد شده است، پاسخگو باشد همچنين ظرف يک تا دو تا هفته آينده حتماً از وزير آموزش و پرورش دعوت خواهيم کرد و موضوعات مختلف از جمله موضوع نبود معاون پرورشي را بررسي ميکنيم.
وي در تعريف وظايف معاونت پرورشي اظهار داشت: نظام تعليم و تربيت دو محور کلي دارد؛ يکي موضوع آموزش و ديگري پرورش است که اگر بخواهيم واقعبينانه بحث کنيم، ميبينيم که آموزش و پرورش دو رسالت کلي به نامهاي "آموزش " و "پرورش " دارد.
سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: آموزش به معني اين است که فردي سواد ندارد و با آموزش باسواد شود و مدارج علمي را طي کند؛ تعريف پرورشي اين است که فرد داراي بينش لازم، مهارت و توانمندي جسمي نيز شود چرا که صرفاً فرد نبايد از نظر ذهني توانمند شود و نميخواهيم فرد فقط دانش نظري صرف داشته باشد بلکه دانش وي بايد آميخته با مهارت، بينش، ارزشها و توانمندي بهداشتي، اخلاقي و رفتاري باشد.
حيدري دستنايي خاطرنشان کرد: پرورش موضوعي زيربنايي و اساسي است و امروز نيز بلايي که به سر بشريت ميآيد ناشي از علم بدون تهذيب، پرورش و انسانيت است بنابراين علم صرف که انسان را توانا کند اما عاطفه نداشته باشد، مخرب است و معاونت پرورشي کمک ميکند تا يک فرد در کنار آموزشهاي لازم، خلق و خوي انساني و ديني داشته باشد چرا که بسياري از مشکلات جهان ناشي از همين مطلب است.