کد خبر 243921
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰

برای نخستین بار از سال 1376 و پس از 14 سال، رشد اقتصادی کشور بار ديگر منفی شد.

گروه اقتصادی مشرق - محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ديشب خبر داد که بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در سال 1391 معادل منفی 5.4 درصد بوده است.

منفی‌شدن رشد اقتصادی کشور در سال 1391، برای نخستین بار پس از سال 1376 رخ داده است.

طبق گزارش مرکز آمار، طی دو دهه اخیر فقط یک بار یعنی در سال 1376، رشد اقتصادی کشور منفی شده بود. بدین ترتیب سال 1391 دومین سالی است که در سه دولت اخیر، رشد اقتصادی کشور منفی شده است.



البته تفاوت سال 1376 با 1391 در آن است که در سال 1376 رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود (منفی 0.16 درصد)، اما رشد اقتصادی سال 1391 بسیار نزولی بوده است.

سال نخستین دولت احمدی‌نژاد یعنی سال 1384، رشد اقتصادی کشور 6.2 درصد بود که سقوط آن به 5.4 درصد بیانگر کاهش 11.6 درصدی رشد اقتصادی کشور در فاصله ابتدا و پایان دولت احمدی‌نژاد است. این در حالی است که رئیس‌جمهور دهم در سال 1390 مدعی شده بود که رشد اقتصادی کشور بالای 10 درصد است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    آقاي احمدي نژاد كه اعلام كرده بود همه شاخص هاي كشور مثبت شده پس چي شد؟
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    اولا اماری که اقای نوبخت دادن مربوط می شه به مرکز امار ، بانک مرکزی یه چند سالی میشه امار درست حسابی از رشد اقتصادی نمی ده . این در حالیه که نهادی مانند بانک مرکزی باید نرخ رشد اقتصادی را اعلام کنه اما همواره بین نهادهای اماری ما اختلافهایی وجود دارد که این اختلافها به دلیل اطلاعاتی است که این مراکز جمع اوری کرده و یه سری محاسبات دیگه . دوما این اماری که اقای نوبخت دادن امار سال به سال محاسبه نرخ رشد هستش . یعنی مثلا رشد سال 85 نسبت به سال 84 سنجیده می شه . برای محاسبه نرخ رشد اقتصادی غربی ها که ما هم دنباله رو انها هستیم (متاسفانه) دست به گریبان GDP یا GNP می شوند . بدین شکل که تولیدات ناخالصی داخلی سال دوم رو از تولیدات ناخالصی داخلی سال اول کم می کنن عددی که به دست میاد رو تقسیم بر تولیدات ناخالصی سال اول می کنند . عددی که به دست میاد رو در 100 ضرب می کنند درصد رشد به دست میاد . دوستان خواهشا به سایت امار یه سری بزنن امار مربوط به تولید ناخالصی داخلی رو مشاهده کنن بعد در اون فرمولی که گفتم بذارن متوجه می شین که چه اتفاقی افتاد . مثلا تولید ناخالصی در سال 1381 ، 398454 میلیارد ریال بوده است این در دولت خاتمی بوده است . در سال 1389 ، 625407 میلیارد ریال که دوره احمدی نژاد بوده است . حالا دوستان محاسبه کنید که ایا رشد اقتصادی صورت نگرفته است ؟ انصاف هم حدی دارد گر چه من منتقد دولت احمدی نژادم ولی استفاده از این امار که رشد سال به سال رو نشان می دهد نه رشد دهه به دهه یا دولت به دولت نشان دهنده سو استفاده از موقعیت خود است . اقای نوبخت کمی انصاف را رعایت کنید اینگونه که شما سخن می گویید انگار هیج رشدی صورت نگرفته است . اگر محاسبه کنید می بینید که رشد اقتصادی دولت احمدی نژاد در بهترین حالت دولت خاتمی می شود : 56.96 درصد رشد !!! به امار میزان تولید ناخالص داخلی در طی سال های مختلف نگاه کنید متوجه رشد انها در دولت نهم و دهم خواهید شد. پس با این حساب دو دو تا چهار تا دولت احمدی نژاد به نسبت دولت خاتمی رشد اقتصادی 56.96 درصد داشته است . مشرق اگه منتشر نکنی خیلی بی انصافی اینا همین جوری یه طرفه دارن به قاضی می رن و به تخریب کارهای دولت پیش می پردازن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس