کد خبر 243734
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۱

می‌گویند سلطان قابوس،پادشاه عمان حکومت و قدرتش را مدیون ایرانی هایی می داند که در روزهای سخت کمکش کردند و به همین خاطر همیشه این کشور روابط خوبی با ایران داشته است. پادشاه ۷۲ ساله عمان اکنون اولین مهمان خارجی حسن روحانی،رئيس جمهور جدید ایران است؛مهمانی که ۳۷ سال است مجرد باقی‌مانده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، قابوس بن سعيد آل سعيد‎ یا همان سلطان قابوس همیشه تلاش کرده است که یک میانجی میان غرب و ایران باشد. او روابط خوبی با آمریکا و انگلیس دارد و از سوی دیگر هم در تمامی سالهای گذشته تلاش داشته که رابطه نزدیک با ایران را داشته باشد. او که در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۴۰ در صلاله به دنیا آمده در سال ۱۹۷۰ پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را از قدرت برکنار کرد و حکومت را در اختیار گرفت. حکومت پهلوی  ایران دوران پهلوی پس از آمریکا و انگلیس نخستین کشور منطقه بود که حکومت سلطان قابوس  را به دنبال کودتا علیه پدرش  به رسمیت شناخت.
 
 
 
 
نقش اصلی در پشتیبانی از نیروهای نظامی عمان و حتی رویارویی مستقیم با شبه نظامیان چپگرای ظفار بر عهده نیروهای نظامی ایران بود  و به خاطر این پشتیبانی بود که قابوس توانست زمام امور را در سال ۱۹۷۵بار دیگر به دست بگیرد.
 
 
مجرد از سال ۱۹۷۶
سلطان قابوس در عمان در راس حکومت پادشاهی کاملا مطلقه  قرار دارد؛ حکومتی که تحت نظارت پارلمان يا دستگاه قضا نیست. او ۴۳ سال پیش با سرنگونی حکومت پدرش، توانست عمان را از کشوری منزوی و فقیر با شورش‌های پراکنده به کشوری با ثبات دارای صنایع صادرات نفت خام و زیرساخت‌های پیشرفته و به روز تبدیل کند. این پادشاه که ثروت رسمی او را برخی بیشتر از ۷۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند اما از سال ۱۹۷۶ مجرد شده است. سلطان قابوس در آن سال با کامیلا،دختر عموی خود ازدواج کرد اما این پیوند زناشویی مدت کوتاهی بعد با طلاق به پایان رسید. از آن زمان تاکنون هم دیگر پادشاه عمان قید ازدواج و تشکیل خانواده را زد و به خاطر نداشتن فرزند خیلی‌ها نگران جانشینی او هستند.
 



بدون فرزند،بدون جانشین
سلطان قابوس فارغ التحصیل آکادمی نظامی ساند هرست لندن است و  حتی برای مدتی در ارتش انگلیس فعالیت کرده است. زمانی که ‍۱۶ سال داشت او به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید.  مدتی را در هنگ پیاده زرهی انگلیس خدمت کرد و حتی مدتی خدمت نظامی در آلمان غربی را هم در پرونده‌اش دارد. قابوس بن سعید اما فرزند یا برادری ندارد که جانشین او شوند. گفته می‌شود  یک توافق اعلام نشده وجود دارد که کسی درباره جانشینی سلطان، صحبت نکند زیرا هر گاه صحبتی انجام شود، بلافاصله تقسیم بندی صورت می‌گیرد و نزاع برای قدرت آغاز می‌شود. سلطان قابوس هم اکنون سه پسر عمو به نام‌های اسعد، شهاب و هیثم بن طارق آل سعید دارد که از شانس بیشتری برای جانشینی برخوردارند.
 
 



سلطان قابوس در کودکی به همراه پدرش
 
 
 
علاقه شدید به موسیقی کلاسیک
سلطان قابوس یک طرفدار جدی موسیقی کلاسیک است. او برای خودش ارکستری شامل ۱۲۰ نوازنده دارد که قطعات مورد علاقه او را اجرا می‌کنند و در بسیاری از سفرهای خارجی همراه پادشاه هستند. اکثر اعضای این گروه جوانان عمانی هستند که از سال ۱۹۸۶ تحت آموزش مستمر قرار گرفته‌اند تا بتوانند به نوازندگانی چیره دست تبدیل شوند.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یه نفر ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    شنیده ام در عمان خوارج زندگی می کنند ، شایسته است گزارشی در خصوص خوارج و زندگی آنها در عمان گزارشی تهیه شودو دیگر اینکه آیا این شاه هم خوارج است یا نه
  • مرد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    به سلامتی اولین مهمونمون هم یک پیر مرده 78 ساله ست !!!!
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 0
    حتما ایراد داره ؟مگه میشه عرب باشه و زن نداشته باشه؟
  • محمدهادی ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق جان ما که آخرنفهمیدیم این سلطان خان فرزندداردیاندارد!!!!!!!!!1
  • طلال ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    عرب مجرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    واقعا عقلش کار میکرد که قید زن و بچه رو زده. ای ول
  • دكتر ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    شايد بگويم برايت جالب باشد، مردم عمان زبان عربي دارند ولي نژاد عربي ندارند، گروهي در 2000 سال پيش از آفريقا به عمان مهاجرت كردند و گروهي هم نژاد پارسي دارند. به مانند مردم عراق و سوريه و اردن و لبنان، كه زبان عربي دارند ولي نژاد آنان سرياني است نه عرب. تنها مردمي كه از زبان عربي برون رفت داشته‌اند ايران و تركيه بوده‌اند كه آن‌هم مديون مردم عامي است.
  • کارشناس مسائل سیاسی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    در ص ۱۵۶ کتاب خاطرات علم آمده، عربها شرابخوار نبودند اما جناب علم کمال عنایت را برای در اختیار گذاشتن دختران ایرانی برای آنها داشت. زمانی که سلطان قابوس آمد و رفت شاه از علم پرسید: در این دو شبه خوش گذرانی چه کرد؟ عرض کردم:‌ هر شبی چهار پنج خانم در اختیارش بود (در خارج کاخ) اما چه کرد نمی‌دانم. فرمودند: تازه داماد احیانا ناخوش نشود. عرض کردم: خیر دخترهای ایرانی تمیز شده‌اند و او هم خیلی آنها را دوست دارد (ص ۱۶۷).
  • جاسم عربه از شهر کارون ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    امیران و شاهان عرب همگی حداقل سه ، چهار همسر دارند آدم عرب باشد و مجرد !!!!!!!!!!! از عجایب روزگار است. شاید ناتوانی ... دارد
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    غیر ممکن است
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    خودش علیه پدرش کودتا کرده بعد پیش خودش گفته بچه همینه اخرش باباش را برای قدرت پایین میکشه پس من چرا یکی مثل خودم درست کنم؟
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    بس کنید به ما چه مربوطه این مسائل خصوصی؟ حالا چه بچه دار چه بی بچه این بابا آمده میانجی گری کنه بلکه اوضاع ما روبراه بشه!همین
  • زهرا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 0
    سلام اوضاع ما خوب بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از ای بهتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وای از دست شما ناشکرها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 سوریه را نمی بینید عراق را نمی بینید کور و کر شدید به واسطه فیس بوک و خرم سطان و بی بی سی فارسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آقای دکتر روحانی حواست جمع باشه برای اینکه ما حواسمون جمع جمعه.
  • محمد امین ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    جعل الخالق عرب بدون زن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    واسه خودشیرینی اومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس