
وي در پايان سخنان خود يادآور شد: اکنون در سرمايهدارترين کشورهاي دنيا هم دانشگاههاي خصوصي شهريه زيادي ميگيرند، اما در زمان جذب دانشجو فقط به کيفيت و استعداد او دقت ميکنند، يعني اگر يک دانشجوي بااستعداد توانايي پرداخت شهريه را نداشت از وام و کمکهاي دانشگاه استفاده ميکند و بعد از فارغالتحصيلي آن را بازپرداخت ميکند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، علينقي مشايخي رئيس دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه صنعتي شريف و اقتصاددان در ميزگرد تلويزيوني که با موضوع "دانشجوي پولي " برگزار شد، با بيان اينکه براي آموزش عالي 3 هدف عمده متصور است، اظهار داشت: برقراري عدالت به اين معنا که هر کس بر اساس استعدادهاي خود و نه بر اساس توانايي مالي بتواند از امکانات آموزش عالي بهرهمند شود مهمترين اهداف آموزش عالي است.
وي افزود: سرمايهگذاري در بخش نيروي انساني براي پيشرفت جامعه و همچنين توليد دانش از طريق تحقيق و پژوهش از ديگر اهداف مهم آموزش عالي در کشور است.
رئيس دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينکه هر طرحي که در مسير اين 3 هدف مانع ايجاد کند، نامطلوب است، گفت: با اجراي طرح جذب دانشجوي پولي در دانشگاههاي دولتي، در ظاهر هر فردي که پول بيشتري داشته باشد از امکانات آموزشي بيشتري بهرهمند خواهد شد، در نتيجه اين طرح هدف اول را نقض ميکند.
مشايخي با بيان اينکه ممکن است اجراي اين طرح دانشگاهها را براي توسعه در زمينه جذب و تربيت نيروي انساني تشويق کند، اما در مقابل موجب کاهش کيفيت آموزش ميشود، خاطرنشان کرد: در زمينه توليد علم هم بايد توجه کنيم که با افزايش بار آموزشي، تحقيق و پژوهش کمرنگ شده و در نتيجه اجراي طرح جذب دانشجوي پولي براي اهداف دوم و سوم نيز سودي ندارد.
وي طرح اين مسايل را ناشي از وجود يک فقر عمومي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي کشور دانست و تصريح کرد: در اين شرايط بيان اين دلايل به معناي اين نيست که دانشگاهها نبايد از دانشجويان پولي دريافت کنند، بلکه بايد براي آن فکري اساسي کرد.
رئيس دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه صنعتي شريف همچنين اضافه کرد: اگر در اجراي اين طرح دغدغه دانشجويان ايراني که براي تحصيل از کشور خارج ميشوند، مطرح است، بايد توجه کنيم که اکنون دانشگاههاي غيردولتي زيادي در کشور داريم که البته محدوديتهاي زيادي هم دارند که ميتوانيم شرايط آنها را تغيير داده و کمي تسهيل کنيم.
مشايخي با بيان اينکه آموزش عالي کشور بايد مرز خودکفايي را پشت سر گذاشته و به فکر صدور علم باشد، اظهار داشت: در مساله آموزش عالي به عنوان يک مساله ملي، هم دولت و هم مردم دخيل هستند.